Hjälp mig att hitta en enkel ritning till Rörsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Carlxvii

Re: Hjälp mig att hitta en enkel ritning till Rörsteg

Inläggav Carlxvii » 2012-04-26 11:20

Ragnwald skrev:
Carlxvii skrev:
en liten Orion AR306

Såg den ut så här?
Bild

Finns det nått kopplings shema till dom? Kanske skulle prova att bygga ihop nått av delarna..

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-04-26 15:15

Elektrotanya är ett bra ställe för östeuropeiska grejor(vänta bara ngn minut tills "Get manual"dyker upp nere till höger):
http://elektrotanya.com/orion_ar306_rad ... nload.html

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-04-26 18:57

En annan firma som säljer färdiga byggsatser är Mapletree Audio Design i Kanada. Som alltid blir det dyrare.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-04-26 19:25

Denna kanske kan vara något: http://www.siliconray.com/low-price-6p3 ... mAodzQ1idQ

Såg den i en reklambanner på diyaudio.com.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2012-04-26 20:09

Kollade i Elfas katalog från 2008 på sidan 1798. Där hittade jag schemat till en Mark III från Dynaco från 1960 talet. Fyra rör. Nätaggregatet moderniserade jag på mitt bygge.
Tyckte att ljudet var helt ok
Annars hade Allt om Elektronik en modernare konstruktion med både halvledare och transistorer Har för mig att det var för ca fem år sedan.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-27 00:06

rolfzetterberg skrev:Elektrotanya är ett bra ställe för östeuropeiska grejor(vänta bara ngn minut tills "Get manual"dyker upp nere till höger):
http://elektrotanya.com/orion_ar306_rad ... nload.html

Tackar!!

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-27 00:37

Tekko skrev:Denna kanske kan vara något: http://www.siliconray.com/low-price-6p3 ... mAodzQ1idQ

Såg den i en reklambanner på diyaudio.com.

Bra pris! Snygg den med men jag får inte ihop antalet rör Borde det inte vara 5? eller servar 6N1an båda slutrören? Kan det verkligen vara bra?

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-04-27 01:02

Jupp det är ett dubbelrör, likt ECC83 och dylika.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-27 01:32

-Aha! Det tar sig :wink:

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-04-27 12:42

Carlxvii skrev:Hmm.. Låter intressant det där. Jag provade ikväll att koppla in mina VH-1 Horn på min gamla Concerton 357 radio som signal källa hade jag min Sony CD länkad med gitarrsladd moddad med banan kontakter från hörlursuttaget till Tape ingången.
Satan alltså.. 8O Spelade Sophie Zelmani och fick vrida ner all bas för det började skaka i huset. Kunde inte sluta lyssna. Visst kanske den tappade lite detaljer i övre mellan registret om man jämför med min Sansui au7900 men vilket lättlyssnat ljud!

Tänk att en gammal radio från 58 som står och dammar på en loppis har den potentialen! Bra fynd för 100kr

Vad kan en sån radio ge i Watt? Högtalar utgången är märkt 5Ohm Mina VH-1 i paralell kopplade har ca 3.7Ohm . Är det nån risk att jag bränner radion?

Just nu känns det som om jag skulle klara mig med en likadan radio till. :lol:

Citerar mig själv :D Provade annan musik än lungn akustisk ( Läs Nirvana) och det funkade inte alls.
Det lutar åt att beställa en sånhär iallafall: http://www.siliconray.com/fu-50-single- ... kit-1.html den verkar vara lagom såattsäga...
De här med Single end är det typ som Single Malt inom Spritvärlden? Lätt att tycka om...

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-05-03 20:51

Jaha då har klåfingriga CarlXVII lyckats med konststycket att ropa in en gammal philips rörhäck med endast 800Ohms utgång, Smart! eller inte då jag inte äger några 800Ohms element... Visste inte ens att det fanns när jag la budet...

Philips AG9014 heter visst skapelsen och är utan utg trafo. Vad göra? Leta 800Ohms element eller modda om den med utg trafo eller får man riva ut allt då? Rätt snygg är den ju iaf ändå.

Eller ska man ställa den i garderoben och förtränga som ett dåligt köp tills ett par 800 element dyker upp? :roll:

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-05-03 20:54

Testa med en 230-->12V trafo tills vidare.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-05-03 21:04

Och sedan kanske du ska leta efter en ParaFeed-trafo.
Hör av dig när det blir så dags.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-05-03 21:29

Tekko skrev:Testa med en 230-->12V trafo tills vidare.

:D Va en gammal hederlig 220/12v ac trafo typ som finns i drivor på div loppisar å prylbodar?
Typ in med 220v sidan i Högtutgången och 12v sidan vidare till högtalar elementet??

Fattar jag rätt? Men då gäller det att hitta två lika eller ska man prova med st från typ KjelloCO.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-05-03 21:33

soundbrigade skrev:Och sedan kanske du ska leta efter en ParaFeed-trafo.
Hör av dig när det blir så dags.

ParaFeed = Dubbel matad utgångs trafo??

Ja jag har inte fått hem den än, det kanske bara är ett lik som bara duger att ta chassit ifrån.. Måste börja hejda mig på det där Tradyra.. Bjuder ju hem en massa skit jag inte riktigt klarar av...än.. :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-05-03 21:46

Det är "SE-trafo" utan luftgap men avsedd att drivas genom en konding som silar bort DC.
http://www.sowter.co.uk/Parafeed-transformers.htm

(Sowter är onödigt dyra).

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-05-03 22:13

soundbrigade skrev:Det är "SE-trafo" utan luftgap men avsedd att drivas genom en konding som silar bort DC.

Har letat lite nu och det som i stort skiljer AG9014 och 9015 verkar vara just utg trafona och nån koppling där. 9015 har ju både 800 och 16 o 4ohms utg.
Så då borde det inte vara supersvårt att krångla ditt ett par andra likvärdiga trafos?
:roll:

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-05-03 22:18

soundbrigade skrev:Det är "SE-trafo" utan luftgap men avsedd att drivas genom en konding som silar bort DC.

SE? Drivas? Utveckla? Kanske är en idiot fråga. Är det så att trafon är spännings satt hela tiden, Jag har nån sån koppling på min gamla radio... tror jag.
Annars borde väll trafon bli en enda stor Drossel.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-05-03 22:42

En normal SE-trafo sitter ju som anodlast på utgångsröret och det flyter ALLTID en biasström genom trafon. För att den inte ska mättas har den en luftspalt som "tar hand om det stora magnetiska flödet".

Bild

I PF-stärkaren plockar man upp signalen antingen på anoden eller över katodmotståndet och silar bort likspänningen med en konding enlig det tidigare schemat.

Tekko

Inläggav Tekko » 2012-05-03 22:51

Fast utgångssteget i apparater med 800 ohms högtalare var väl av OTL typ, dvs 2st rör kopplade likt quasikomplementära transistorsteg ?

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-05-03 23:59

soundbrigade skrev:En normal SE-trafo sitter ju som anodlast på utgångsröret och det flyter ALLTID en biasström genom trafon. För att den inte ska mättas har den en luftspalt som "tar hand om det stora magnetiska flödet".

Bild

I PF-stärkaren plockar man upp signalen antingen på anoden eller över katodmotståndet och silar bort likspänningen med en konding enlig det tidigare schemat.

Aha! tror jag fattar fast jag är trött :) Får sova på saken så klarnar det nog i morgon.
Så då är inte hoppet ute att kunna bygga om stärkaren. Fast hur vet man vilket värde trafosarna ska ha?
Och vad betyder: Fully Shrouded och Drop Through?

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2012-05-04 09:52

Även AG9014 har i original utgångstransformatorer,bara med den skillnaden att där finns inga lågohmiga uttag.Dessa trafos sitter där för att få högre uteffekt vid lägre dist och dessutom sänker de utgångsimpedansen så man får en bättre dämpfaktor.
Det här får man med både med och motkoppling.Därför behövs det trafos.Att det kan göras ännu mycket bättre än Philips bästa är ju förstärkaren till popboxen ett bra exempel på.

Philips standardkoppling för två rör och 800 ohm men utan trafos är inte precis super-hifi,utan passar bättre i vanliga rundradio.Men visst kan de låta bra ändå.

Dessutom fanns det små bordsradio med 800ohm ut,men med ett enda rör.De kan ju inte kallas hifi och hör inte hit.

Att koppla på en extra trafo på AG9014 kan kanske gå,men jag skulle absolut behålla den i original och leta upp 800ohms högtalare i stället.Var rädd om den-det kanske är min gamla AG9014 från 60-talet!

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-05-04 12:48

Dessutom fanns det små bordsradio med 800ohm ut,men med ett enda rör.De kan ju inte kallas hifi och hör inte hit.

Vad? Högtalaren direkt på röret?

Att koppla på en extra trafo på AG9014 kan kanske gå,men jag skulle absolut behålla den i original och leta upp 800ohms högtalare i stället.Var rädd om den-det kanske är min gamla AG9014 från 60-talet![/quote]

Jo jag har lite svårt för att ändra gamla original saker, det är väll nostalgi tarmen.. :D

Men tanken är väll att, om det nu går. att sätta in nya trafos men att lätt kunna återställa den igen.

Vart hittar man 800hms element då? Känns så omständigt å bygga lådor och sånt. Helst då färdiga högtalare. men det finns väll knappast kvar såna i livet... Eller?

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2012-05-04 14:38

De små hade givetvis trafo,men en liten pyttesådan.Inget för hifi.De byggdes bara för att passa Philips 800ohms högtalare.
Att byta trafos på t.ex AG9014 är inte så lätt som man tror,eftersom slutsteget har olika motkopplingar.Jag skulle absolut inte ge mig på det.Bättre att bygga helt nytt i så fall och i så fall titta på Idestam-Almqvists slutsteg eller ev Philips eget utan trafos som kom strax före IA:s.

800ohms högtalare sitter i massor av Philips,DUX och Conserton bordsradio.Visserligen bara i 7 och 8tum(AD3700AM och AD3800AM) som är något att ha,men du skulle ju kunna leta upp ett par sådana.De brukar inte bli så dyra.Några passande lådor från en loppis och du kan köra din AG9014.
Ska man ha 9710AM så får man leta betydligt mer,och de blir dyrare.

Allra enklast är ju förstås att hålla sig till vanliga lågohmiga grejor,och det är väl det tråden handlar om...

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-05-04 20:19

800ohms högtalare sitter i massor av Philips,DUX och Conserton bordsradio.Visserligen bara i 7 och 8tum(AD3700AM och AD3800AM) som är något att ha,men du skulle ju kunna leta upp ett par sådana.De brukar inte bli så dyra.Några passande lådor från en loppis och du kan köra din AG9014.
Ska man ha 9710AM så får man leta betydligt mer,och de blir dyrare.

Allra enklast är ju förstås att hålla sig till vanliga lågohmiga grejor,och det är väl det tråden handlar om...[/quote]

Ja det här var ett ogenomtänkt inpuls köp men säljaren skulle iaf skicka med ett 800element.
Får väll se det som en positiv sak, att jag lär mig något om en sak jag inte ens visste hade existerat för ett halvår sedan.

Ja då är det bara att fortsätta att leta efter flera rörradio vilket iof är angenämt. Har redan 4st och 2st på ingång med shenker.
Kanske skulle kolla vad som sitter i lådorna.. :lol:

Tack för tipsen! Riktigt trevlig sida det här!

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-05-05 19:31

:D Jaha Problemet är löst för tillfället! Hittade 2st Poppboxar idag med just Philips 800Ohms element! Välbyggda desutom! Tack och bock för det!
Återkommer nästa vecka då steget har anlänt! Det är säkert en del som behöver göras på det, man klan ju inte ha tur jämnt! Men nu ska jag iaf fira med en ÖL! :D

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-05-17 10:40

Jaha då har man en 800Ohms anläggning då! Very Happy Låter riktigt bra! Fast jag upptäckte nu att när jag slår på den så lyser rören på höger kanal till rätt kraftigt. Altså efter att den har varit stömlös några timmar. Det är väll kondensatorerna som är slut??

Har ni nått bra tips på en bra affär där man kan hitta nya?
Dom behöver inte se original ut eller så För det finns gott om plats att flytta runt dom i lådan. Originalkondningarna är väll av dubbel typ om det står tex 50 / 50 uF? men då går det väll bra att ta 2st enkel modeller istället?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-17 10:47

Glödtrådarna kan lysa till lite när man slår på förstärkaren och dom är kalla. Inget att orora sig för. Brinner dom av blir det tyst, då behöver du nya rör.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-05-17 11:12

phon skrev:Glödtrådarna kan lysa till lite när man slår på förstärkaren och dom är kalla. Inget att orora sig för. Brinner dom av blir det tyst, då behöver du nya rör.

Okej. Fast det är bara på höger kanal och bara när den stått nån timma utan pulver..

Användarvisningsbild
Carlxvii

Inläggav Carlxvii » 2012-05-27 01:07

Stärkaren funkar fint förutom att den distar så fort jag drar på basen och har lägre volym på Vänster kanal...Typ som att glöds spänningen skulle vara för dålig? Jag har provat att flytta över alla rör par för par, bytt högtalare och vänt på RCA sladdarna men problemet kvarstår.. Vad tror ni kan det vara kondensatorerna som är slut eller volymkontrollen. eller kanske tom balanskontrollen? I Mono läge låter båda kanalerna bra fast lite dovare.

kul maskin iaf Slängde in 9710 elementen i mina VH-1 Horn. Riktigt kul att lyssna på musik nu! Kan jag bara få den att låta lika på båda kanaler så kommer jag vara lycklig hela sommaren!

Föregående

Återgå till DIY-forum