On-wall högtalare [klurar på finlådor]

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-11-08 12:53

nej det är sant. den kanske har olämpliga T/S för en så liten låda. frekvensgången är ju annars väldigt fin för ett bredbandselement.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-04 04:18

Efter mycket kontemplerande ändrade jag mig och justerade önskelistan inför julen. På lillejulafton kom ett litet paket från Tyskland. Jag var lika entusiastisk som mina små grabbar inför julafton - och då såg det ut så här:
Bild
Markaudio CHR-70 gen 3

På julaftons kväll dimensionerades lådorna:
Bild

Dimensioneringen baserades i huvudsak på Golden Ratio enligt Markaudios recept: http://www.markaudio.com/Plans/itemlist/category/13-CHR-70-Chamagne. Men jag gjorde dem 10 cm på djupet, och höga för att stå på golvet (min frus spontana önskemål när hon verkligen insåg hur jag tänkt hänga dem på väggen). Och jag gjorde slitsport för att förenkla bygget.

På juldagen byggde jag en testlåda, men saknade några skruvar och kabelskor, så det fick vänta lite. Idag skaffades kabelskor, kabel och skruv - och första testlådorna blev klara!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag har bara använt spillmaterial, förutom element, kabelskor, kabel och några skruvar. Baffel och element är tätade med underlagsskum, sådant man har under parkettgolv. Skivorna är i huvudsak 12 mm - hade inget annat tillräckligt stort hemma. Verktygen jag använde var sådant jag redan hade - fogsvans, borr, mattkniv, krimp- och skaltång. Underlagsskummet gjorde att jag kunde trycka ner och spänna fast elementen för hand :).

Har lyssnat i någon timme nu och jag tycker det låter fantastiskt bra. Fin upplösning utan vasshet, basen känns jämn och naturlig, bra tonal balans överlag. Nackhåren ställde sig när jag lyssnade på gamla inspelningar med Leonard Cohen (The Partisan, m fl) samt Adele Live i Albert Hall. Enorm närvarokänsla, med fin känsla av rum och publik. Just nu Anders Widmarks Psalmer. Ser fram emot mer lyssning, inspelning av elementen och ev tweakning efter behov.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-04 21:54

Körde några sinussvep idag. Vänster högtalare hade ett svagt missljud kring 140 Hz. Troligen min bristfälliga fastsättning av elementet - det försvann när jag tryckte elementets chassi mot baffeln med fingrarna. Så jag skaffade skruvar av rätt dimension och satte brickor samt låsmuttrar. Låsmuttrarna gjorde det dock lite knepigt att känna lagom åtdragning. Körde nya svep, missljudet i vänster talare borta. Men höger talare har ett mycket svagt vibrationsljud runt 170 Hz - försvann också när jag tryckte med fingrarna. Får spänna om elementet.

Elementförskruvning 1.1:
Bild
Bild

Passade på att göra kabelgenomföring i flytande form, med knut på insidan :-)
Bild

De positiva lyssningsintrycken från gångna natten består. Jag hör sinus tydligt från strax under 30 Hz, och strax över upplever jag hyfsat full nivå. Hade inte trott det om dessa element och lådor.

Mätte grovt med vitt brus, som grovkoll. Appen SSA Free visar dock inte djupare än 100 Hz, men min Samsung Galaxy S2 är nog inte särskilt pålitlig där nere i basen ändå. Ställde SSA på längsta averaging (64) och körde runt telefonen i en liggande cirkel om cirka 25 cm där jag brukar ha huvudet. Ser väl hyfsat ut i jämförelse med vad jag mätt på samma sätt tidigare i rummet med andra högtalare.
Bild
Senast redigerad av Xiro 2014-01-06 04:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-06 03:22

Har haft riktigt kul med dessa små underverk ikväll. Tog dem med mig på middag, men det blev musikfest. Trodde inte att min mamma skulle be mig höja volymen flera gånger :D Vi överskred nog rekommenderad nivå för inspelning av elementen med hyfsad marginal. Men de överlevde, och åtnjöt flera intensiva timmar av Dimitri Hvorostovsky, Jonas Kaufman, Bryn Terfel, Gunnar Idenstam, André Rieu, Röda arméns kör, Tom Lehrer :-) med flera. Verkligen imponerad hur väl de hanterade låga toner av kyrkorgel, och rum och publik.

Har börjat fundera på stabilare lådor. Blev lite 25 mm spånskiva över från veckans renoveringsarbete. Eller så blir det finlådor direkt. Kanske blir ett besök på byggåtervinningen i veckan. Funderar på en hel rejäl planka till baffeln, oljad för liv i ådringen. Avtagbar rygg istället för baffel blir det, och ordentlig kabelgenomföring, eller terminal. Och kanske islagsmuttrar. Och så blir det Markaudios original elementtätning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-06 03:58

Vad är det för högtalarelement?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-06 04:08

petersteindl skrev:Vad är det för högtalarelement?

Mvh
Peter

Go'kväll Peter!

Det är Markaudio CHR-70 gen 3.

MVH/Johan

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-06 12:24

Är det bara jag som har dålig smak, eller vart dom där högtalarna riktigt snygga? :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-06 12:38

"Träslaget" kan väl kanske göra sig ganska coolt men jag ger inte mycket för hantverket i övrigt.. :D
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-06 18:02

Klassas det där som en BR-låda eller transmissionslinje?

Alltså, utnyttjar du fs på elementet i beräkningen? (ser ut att sitta lite högt för det) - annars hade det varit coolt om du kunde fått ut lite mer verkningsgrad med hjälp av det. Har själv funderat på en sådan lösning nämligen, men då ett veckan horn och annat element.

Coolt bygge iaf, lite annorlunda :-)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-06 20:48

Bjorn_ skrev:Klassas det där som en BR-låda eller transmissionslinje?
Alltså, utnyttjar du fs på elementet i beräkningen? (ser ut att sitta lite högt för det) - annars hade det varit coolt om du kunde fått ut lite mer verkningsgrad med hjälp av det. Har själv funderat på en sådan lösning nämligen, men då ett veckan horn och annat element.

Coolt bygge iaf, lite annorlunda :-)

Det hela gick till så här: Skulle bli platta vägghögtalare, liknande tavlor. På julafton stod jag och min fru i vardagsrummet och jag visade och förklarade. Då tycke hon att golvstående platta lådor skulle se bättre ut. Jag gjorde då en omvandling av byggförslaget "Golden Ratio" på Markaudios hemsida. Höjden anpassades för ungefärlig öronhöjd, varpå djupet reducerades för att behålla 12 liters volym. Bredden behölls, och elementet hamnade ungefär på samma avstånd till toppen. Sedan gick jag ut i garaget och hittade spillbiten av skivan, den var 164x 50 cm, så jag anpassade mig till det och sågade den i fyra bitar. Djupet justerades därefter åter efter volymen. Röret beslöt jag mig för att göra om till en slits, dels för att jag inte hade rör hemma, plus att jag inte har hålsåg. Insåg då att jag förändrade basreflexen åt transmissionslinje-hållet. Googlade intensivt på basreflex, rör vs slits, samt transmissionslinje, smälte intrycken och bestämde mig för att korta portlängden något, men behålla arean, och helt enkelt testa hör det låter. Jag tänkte att jag startar med ganska lite och väldigt enkel dämpning. Den platta lådan tänkte jag kanske blir ett flödesmotstånd, en slags dämpning i sig. Och jag byggde så enkelt som möjligt utan krusiduller, dels för att inte fastna i detaljer, och dels som början på ett experiment för att få en egen känsla för betydelsen av olika aspekter av högtalare - jag vill helt enkelt själv hitta det som är viktigt och mindre viktigt, med start från botten :-)

Fortfarande förvånad över hur bra det låter. Fattar inte hur Gunnar Hedins orgelmuller i Barockfavoriten kom fram så bra. Upplevde nyss ett angeläget känsloläge i en bakgrundskör jag har hört 100 gånger (We and Dem, av Bob Marley and The Wailers, albumet Uprising), men aldrig upplevt ett särskilt känsloläge innan. De har underhållit mig och kökssnickaren hela dagen. Är snart uppe i 50 timmar.

zartok skrev:Är det bara jag som har dålig smak, eller vart dom där högtalarna riktigt snygga? :)

Både min fru och min kompis som är designingenjör gillar dem. På den spontana musikfesten igår fick jag höra: "Wow, påminner mig om 70-talet då många byggde högtalare. Minns särskilt natten då Elvis dog. Vi satte kompisens hemmabyggen på fönsterbänken och spelade ut mot gatan." Gårdagens musikfest inleddes därför med The King - först ut var Fever på Dali CD 2.

Elfsberg skrev:"Träslaget" kan väl kanske göra sig ganska coolt men jag ger inte mycket för hantverket i övrigt.. :D

Först tänkte jag typ bryta av skivorna, som ett statement mot den materiella manin som ibland skuggar glädjen och upplevelsen, men jag vågade inte riskera materialet då jag inte hade något extra - och vem fan vore jag att förstöra fint spillmaterial med tanke på naturens ändliga resurser och alla utsläpp. Har funderat över ett namn till dem, Bourgeois Blues har övervägts.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-08 01:08

Vidare angående lådtypen; Kolla konceptet ML-TL (Mass Loaded eller Mouth Loaded Transmission Line tror jag), t ex "Woden Design ML-TLs for 1 or 2 No6 midbasses", på frugal-phile.com: http://www.frugal-phile.com/boxlib/woden/EL166-MAno6-ML-TLs-280411.pdf. Väldigt likt principiellt, i synnerhet med "optional slot port". Se även Planet 10 Micro Tower, http://www.frugal-phile.com/boxlib/P10free/microTower-maps-290412.pdf, inspirerad av EPI miniTower från 70-talet, http://www.humanspeakers.com/e/epi-mt-group.htm, som tydligen är en av David Dlugos favoriter, och en storsäljare på sin tid.

Just nu lyssnar jag åter igenom musiktips från "Välspelad välinspelad "fingerspelad" kontrabas ?", http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=35508&postdays=0&postorder=asc&list=full. Närmare bestämt Charlie Hadens album Heartplay. Magiskt, fina långa utklingningar, stark närvaro, kött och artikulation. Hur ska jag våga bygga finlådor, tänk om de inte låter lika bra. Får demontera elementen försiktigt och spara dessa testlådor som backup och referens. Men först och främst mer lyssning :D

Ps. Trött i huvudet lyckades jag nästan skriva klart detta, och radera allt två gånger! Genom att komma åt stänga-flik-krysset när jag passerade med muspekaren. Varför har inte faktiskt.se se en varning för att man lämnar en sida där man matat in ej sparade data?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-10 01:17

Turnébilder 8)

Första gigen, söndag 5 januari

Röda arméns kör skakar om rummet
Bild

Andra gigen, onsdag 8 januari

Passion för musiken - Genomgång av orgelsektionen
Bild

Malmö by night - På väg hem
Bild

Malmö by night #2 - Andas ut i duggregnet
Bild

Tredje gigen, ikväll

Fick fint sällskap, DAC Fiio E10
Bild

Och ännu finare sällskap, Rega DAC:
Bild

Lyssnades mycket med Regan, och på bra volym - jäsikens trevligt!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-10 10:59

Tog det ett tag att spela in dem igen efter att ni varit ute och krökat eller? ;)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-10 11:15

Bjorn_ skrev:Tog det ett tag att spela in dem igen efter att ni varit ute och krökat eller? ;)

hehe, nä inget krök här. men jag fick spela på bra en stund efter duggregnet så att de blev varma och torra :)

Nu är det inte långt kvar till de rekommenderade 100 timmarna. Basen har väl mognat, blivit lite mustigare kanske. Mellan och topp stabiliserade sig nog ganska snabbt känns det som. Första tonerna lät ungefär "oj så vasst, vad har jag nu köpt". Men den känslan försvann på någon minut och har inte kommit tillbaka.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-04 00:51

Märker att jag fastnar vid musiken med dessa högtalare, väldigt trevligt. Har suttit med familjen och lyssnat några kvällar efter middagen. Barnen dansar lite och myser i soffan. Lyssnat igenom albumet Peps bitar, med Peps Persson och hans gäng. Har hört den många hundra gånger, men aldrig såhär! Alla finurliga och magiska detaljer kommer fram på ett jättetrevligt sätt. T ex Låftamannen blir övernaturligt vacker, med det svävande flöjteriet i bakgrunden. Utan att alls låta starkt kommer det fram fint. Och allt detta trots att jag matar dem med en plastig Akai kompaktstereo från Hedenhös. Måste skaffa en biostärkare så att jag får loss min Yamaha-CD och Arcam-stärkare till dessa hembyggen.

Enda fördelen med Akai-burken är att den inte kan spela sönder mina CHR 70. Drog på mer och mer häromdagen och upptäckte att jag nått max, och CHR 70orna protesterade inte alls. Men Akaien är nog inte så kraftig, 2x18 W i 6 Ohm om jag minns rätt - och när den går på max tror jag att dess tonkurva och dist dragit iväg en hyfsad bit.

Småfunderar också på om jag skulle kunna dela mot subwoofer, för att slippa oroa mig för att spela sönder högtalarna när jag hänger på en redig förstärkare. Fantiserar om att mata subwoofern från analog ut på datorn, eller via en billigare USB-dac, medan CHR 70orna får matning via en lite bättre USB-dac. Och delning mellan dessa i mjukvara i datorn. Men finns det någon mjukvara som fixar det?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-02-04 01:48

Har jag förstått dig rätt i att du kör dessa utan filter i någon form av basreflexlösning på 12 liter? Hur lågt ner presterar dom nämnvärt med bas? Kan bli mors nya högtalare det här...

Summer Passing

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-04 08:06

Stämmer Aerob, 12 liter och helt utan filter. I mitt lilla lyssningsrum med eftergivliga väggar blev sinus hörbar strax under 30Hz. Har inte gjort någon mätning, bara lyssnat. Högtalarna dikt mot väggen och jag sitter själv nära väggen.

Det låter bra för mig och min familj och mina vänner har sagt att det låter bra. Är du osäker på min låddesign kan du ju istället bygga efter förslagen på Markaudios hemsida.

Ifall du vill köpa elementen i Sverige kan du kontakta Rehifi eller Highfi.

Användarvisningsbild
Xiro

Klurar på finlådor

Inläggav Xiro » 2015-01-08 13:55

Nu efter ett år av njutbar inspelning i prototyplådor börjar det bli dags för finlådor. Här nedan är mina funderingar, som jag även postat på diyaudio, därav ängelskan. Alla hjälpsamma tankar och råd är välkomna!

CHR-70.3 final cabs build thoughts

Hi fellow forumists!

I'm very satisfied with my CHR-70.3 in prototype MLTLs similar to the P10 halfTower. Now I'm planning to build final cabs and I'm not sure whether to integrate toe-in or not, and if, how much. Integrated toe-in makes the build less simple but not impossible.

For waveguide tweeters some say large toe-in is beneficial, for example http://www.diyaudio.rs/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=18616

Is this wave-guide-thinking also applicable to the CHR-70.3?

Regarding the vertical I guess it is a good idea to have axis at ear level and parallel to the horisontal plane - I'm I right?

My room is large with a quite lot of reflective hard surfaces. There's a large window between the speakers. I use no filters at all, except for the built in 12 dB/oct LP in the subwoofer. The speakers are up against the front wall, and I sit in a large sofa up against the rear wall.

Measurements indicate a peak around 45-50 Hz, and at 10 kHz. I don't feel a lot of the peak in the bass. If I listen straight on axis the upper mids feel a tiny bit hot. I can't hear anything above 13 kHz, so what ever's going on up there is no concern I assume.

I also feel the upper bass a bit recessed, might be my very shallow cabs, or maybe leaking through the large window? Or maybe I need to adjust the cab's lining?

I use a subwoofer to fill in below. Maybe I could lift the upper bass a bit by reducing cab size, and just let the sub reach a bit higher? (Edit: I have plugged the ports of my current cabs as I assume the rolloff then matches the 12 dB/oct LP in the subwoofer. But even with the ports open I feel some lack of power in the upper bass.)

Any advice or thoughts would be highly appreciated, thanks!

Cheers,
Johan

Ps. Any advice on treatment for the rear wall? It is approx 30-45 cm behind my ears. I've googled around but still not sure what to try for this short distance. High WAF is a concern No chance I get to move the sofa out from the wall.

Kraniet

Re: On-wall högtalare [klurar på finlådor]

Inläggav Kraniet » 2015-01-08 14:31

ordentliga mätningar hade ju inte skadat.
Jag tycker det ser ut som att den trots allt behövs lite baffelstegskompensation. Sen ser området kring 3-4 kHz ut att vara lite väl starkt. Upplevelsen att midbas saknas kan ha att göra med att de övre registren spelar lite för starkt.
Du nämner även att det låter lite "vasst" när du lyssnar rakt framifrån. Avsaknad av midbas kan ha med lådprincipen (MLTL) att göra också.

Ang invinkling av högtalarna så beror det kanske lite på tycke och smak. Jag tycker nog att invinkling av högtalare är nödvändigt. Men många är ju väldigt nöjda med att elementen spelar rakt fram.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-08 14:49

Jag baserar funderingarna främst på hörselintrycken, just för att jag är väldigt osäker på mätningarna. Funderar på att göra slutna lådor, med BR-port som kan öppnas när jag vill spela utan subwoofer. Och jag tänker mig dem något mindre, kanske någonstans mellan 5-8 liter (istället för 12 som nu) - det borde lyfta midbasen, eller? Verkar vara så när simulerar i WinISD.

Minns att jag inte direkt saknade någon midbas i mitt lilla biorum - men det är annorlunda; veka väggar, högre soffrygg, större andel soffa och matta relativt rumsvolym, en del snedtak, 1 m mindre lyssningsavstånd, inget jättefönster mellan högtalarna. Ja mitt nuvarande rum ställer nog till klangbalansen lite så att mellanregistret främhävs mer. Jag kommer troligen att lägga till en matta i taket D130 cm (kanske en IKEA Ådum, eftersom jag fått WAF-tillåtelse på det :)), och möjligen något lämpligt på bakväggen, men jag vet inte vad just nu.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-08 18:32

Kommer osökt att tänka på Olle Mirsch och Bertil Hellstens Big Bang.
2 snedsågade lådor för väggmontering med vinkling in mot lyssningsplatsen och basen med 2 mottaktkopplade 8'or i en egen låda som kan ställa där den inte syns.
Finns säkert info på nätet om mått och annat man kan behöva.
Olle Mirsch får vara kvalitetsfaktorn bygget, helt klart.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-01-08 18:43

Jag tycker Naqrefs :cry: vägghögtalare är fina.
Skulle själv ha köpt ett par om jag redan inte hade köpt ett par L8.

http://acousticillusion.se/products/ovation/

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-08 23:43

Oj, riktigt kul inspiration Perfector! Jag hittade en PDF här med Olles egen berättelse kring alla modeller och hela hans hifiresa. Ja nåt liknande den modellen överväger jag.

Galder, ja Naqrefs och Fjonks Ovation är jättefina! Hade jag känt att jag hade råd, och inte ville bygga eget, då hade jag definitivt försökt låna hem ett par.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-09 00:12

Snälla, länka till pdf'en så jag kan få läsa den.
Jag såg och hörde på en ljudmässa för en hemskans massa år sedan nr Bertil Hellsten från elektronikvärlden hade dom med sig i mätlabbet där man kunde få sina alster uppmätta.
Jag hade då byggt 100 liter med 12" bas 6½" mellan och 38 mm diskant till Visaton som dom körde i sin monter efter mätning.
Har inte set eller hört olle's big bang sedan dess, men dom gjorde stort intryck på mig då.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-09 00:39

Perfector skrev:Snälla, länka till pdf'en så jag kan få läsa den.

Det är väl denna:
http://user.faktiskt.io/vee-eight/ollem ... 0music.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-09 00:41

Jättemånga tack.
ska läsa på dagtid när ögonen inte går i kors.

Föregående

Återgå till DIY-forum