Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Perfector: Jag tycker inte alls att det är konstigt. För att få 1W i 8 Ohm behövs 2,83V, men för 1W i 4 Ohm behövs 2,0V. Vad är det konstiga?
Observera att ovanstående länkade element inte är samma som används i detta bygget utan bara ett exempel på att seas mäter med 2,83V oavsett imedans.
ps.
När du citerar någon så var god och använd citatfunktionen alternativt citattecken.
darkg skrev:Slutsatsen är väl helt enkelt att man behöver veta hur det är mätt.
Perfector skrev:darkg skrev:Slutsatsen är väl helt enkelt att man behöver veta hur det är mätt.
Exactamente!
Cortado skrev:8ohmselementet får 2.83V över sig och 0,353A.
4ohmselementet får 2V över sig och 0,5A.
I båda fallen är summan 1W och samma känslighet.
Cortado skrev:Perfector skrev:darkg skrev:Slutsatsen är väl helt enkelt att man behöver veta hur det är mätt.
Exactamente!
Och det vet man ju när de skriver 2.83V/1m.
Perfector, jag blir lite osäker på om vi förstod varandra, min poäng var ju att 1W ger samma känslighet med båda impedanserna men att vägen dit ser lite annorlunda ut.
2,83V in i 8ohm är 1W
2,0V in i 4ohm är också 1W
DOCK
2,83V vid 4ohm är 2W eller 3dB högre känslighet. Det är också därför känsligheten är 3dB högre för ett 4ohms element som är mätt med 2,83V/1m jämfört med ett 8ohmsdito. Varje gång man dubblar effekten så ökar man "ljudet" med 3dB.
DQ-20 skrev:Cortado skrev:8ohmselementet får 2.83V över sig och 0,353A.
4ohmselementet får 2V över sig och 0,5A.
I båda fallen är summan 1W och samma känslighet.
Nja, jag kan på sin höjd gå med på att de har samma verkningsgrad, medan 4 ohm-element har högre känslighet.
/DQ-20
Perfector skrev:Det är ju därför jag blir tveksam när man tydligen använder samma mätning till 4 och 8 ohm (2.83 v).
Perfector skrev:Det gör att det blir svårt att balansera ett mixbygge då man måste veta vilken "norm" som anges så man kan justera därefter.
Perfector skrev:Cortado skrev:Perfector skrev:Exactamente!
Perfector, jag blir lite osäker på om vi förstod varandra, min poäng var ju att 1W ger samma känslighet med båda impedanserna men att vägen dit ser lite annorlunda ut.
2,83V in i 8ohm är 1W
DOCK
2,83V vid 4ohm är 2W eller 3dB högre känslighet. Det är också därför känsligheten är 3dB högre för ett 4ohms element som är mätt med 2,83V/1m jämfört med ett 8ohmsdito. Varje gång man dubblar effekten så ökar man "ljudet" med 3dB.
Vi menar precis samma sak.
Det är ju därför jag blir tveksam när man tydligen använder samma mätning till 4 och 8 ohm (2.83 v).
Det gör att det blir svårt att balansera ett mixbygge då man måste veta vilken "norm" som anges så man kan justera därefter.
Men jag ger mig.
Du har ändå skrivit det jag avsåg med min text, fast jag tror jag tog vägen över munkaljungby för att komma dit.
chrisss skrev:Perfector skrev:Cortado skrev:
2,83V in i 8ohm är 1W
DOCK
Vi menar precis samma sak.
Det är ju därför jag blir tveksam när man tydligen använder samma mätning till 4 och 8 ohm (2.83 v).
Det gör att det blir svårt att balansera ett mixbygge då man måste veta vilken "norm" som anges så man kan justera därefter.
Men jag ger mig.
Du har ändå skrivit det jag avsåg med min text, fast jag tror jag tog vägen över munkaljungby för att komma dit.
Att mäta med samma spänning är enklast.
Det stämmer med att en normal förstärkare levererar konstant spänning.
Hög verkningsgrad är bra eftersom det ger en lägre termisk belastning.
Det påverkar dock inte konstruktionen av filtret.
AndreasArvidsson skrev:... att känsligheten bör anges på samma sätt anser jag. Utan tvekan är verkningsgrad också bra att veta, men det är två skilja ting och bör inte blandas ihop.
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:... att känsligheten bör anges på samma sätt anser jag. Utan tvekan är verkningsgrad också bra att veta, men det är två skilja ting och bör inte blandas ihop.
Vad är skillnaden mellan känslighet och verkningsgrad? Är det inte bara två sidor av samma mynt?
/ B
galder skrev:Tonkurvan är justerad efter on axis?
Med fallande diskant i direktljudsvinkeln.
Varför?
Kommer ytterligare mätningar?
On axis är 12 grader off axis
DanNorman skrev:On axis är 12 grader off axis
Perfector skrev:fast jag tror jag tog vägen över munkaljungby för att komma dit.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:fast jag tror jag tog vägen över munkaljungby för att komma dit.
Varför dissar du Munka-Ljungby?
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:fast jag tror jag tog vägen över munkaljungby för att komma dit.
ditt ordval, inte mitt.
Det är en helvetes lång väg från mig, det är allt.
du la till det du tyckte passade.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:
ditt ordval, inte mitt.
Det är en helvetes lång väg från mig, det är allt.
du la till det du tyckte passade.
Nej, jag bara påpekade hur det tolkas. Du hade lika gärna kunnar skriva 'godahoppsudden' i så fall och undvika att irritera folk.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 229 gäster