Steg 1 - två små subbasar med LT
Steg 2 - diffusa bakkanaler infällda i hylla bakom soffan
Steg 3 - ambitiöst 2,5-vägs Scanspeak-projekt
Steg 4 - surroundkanaler som inte liknar något annat
Steg 5 - fronthögtalare typ dipol med LT-bas
Steg 6 - centerhögtalare med slutna basar och dipolmellan- och diskantregister
Steg 4 handlar om att ersätta ett par små stativare som funkar dåligt som surroundhögtalare (sidokanaler). För att förklara projektet lite mer krävs kanske en beskrivning av vårt biorum. Det är en kompromissartad installation eftersom huset byggdes för 10 år sedan (före hemmabions tidevarv) och att rummet ska fungera som vardagsrum där det spelas piano och läses böcker mm.
Rummet är ca 3,5m x 8,5m och har ryggåstak med 3,6m takhöjd. Rummet är dessutom öppet i vinkel mot kök och trappa ner till entrévåningen. Rent akustiskt "saknas" alltså en långvägg där man sitter och tittar på film. Så här ser det ut (Steg x motsvarar mina byggtrådar för respektive del i uppgraderingen av högtalarsystemet. Steg 4-6 återstår alltså ännu att utföra...):

Ett problem med ett så pass långsmalt rum, är att sidokanalerna kan hamna lite fel, beroende på var man sitter. Särskilt för de som sitter bak i soffan blir det svårt att få balans mellan sido- och bakkanaler.
Ibland är vi dessutom många och då sitter det folk både bakom, jäms med och framför sidohögtalarna. Så, därför har jag funderat ut en högtalare som ska funka oberoende av var man sitter. Att göra en ritning verkade allt för svårt så jag yxade till en modell med kap- och gersågen. Kanske att vi kan kalla den för en tripol?? Beklagar ytfinishen...

Edit: Lagt in länkar till övriga steg i min uppgradering.