Moderator: Redaktörer
Rätta mig om jag har fel nu.
Jag har efter att ha läst igenom hela denna tråd kunnat sammanfatta ett superbilligt mätsystem som vem som helt kan knåpa ihop.
Velleman K1803 < 100kr
Byt ut OP förstärkaren mot NE5534 < 10kr
Batterikontakt 10kr
Koppla ett 10 kohmsmotstånd till BIAS.
Behövs kondingen och resistorn enl nedan?
+---------------------------- battery +ve (9 Volts)
|
10k
|
o---------- ??uF ------o----- output
|+ |
Capsule ??k R2
|- |
+----------------------o----- GND, and battery -ve
rikkitikkitavi skrev:kodapas förslag är bra men mitt bättre![]()
kodapa skrev:rikkitikkitavi skrev:kodapas förslag är bra men mitt bättre![]()
Whattafack![]()
![]()
Nej då, du har alldeles säkert rätt, däremot tyckte jag att mitt förslag var en ganska enkel väg att gå. (Fast det var ännu enklare att köpa ett ljukort med inbyggt micstärkare)
rikkitikkitavi skrev:jag skall fundera på om jag har tid att smälla ihop ett litet kretskort+ komponentlista på mitt förslag + en kortare byggbeskrivning.
Flint skrev:rikkitikkitavi
Jag kör ung samma krets som du. Två "serikopplade" IC men NE5532. Funkar bra. Låter bra även till vanlig ljud och musikinspelning.
Flint skrev:rikkitikkitavi skrev:jag skall fundera på om jag har tid att smälla ihop ett litet kretskort+ komponentlista på mitt förslag + en kortare byggbeskrivning.
Det tycker jag att du ska göra. Det skulle jag uppskatta och troligen alla andra med. Och beskriv/motivera hur du tänker och varför kopplingen blev som den blev och vilka "problem" du hade med det ena och det andra innan du blev nöjd.
rikkitikkitavi skrev:fråga: är det vettigt att lägga hela förstärkningen i ett steg? är det så du menar Naqref? Eller är det bias OPn?
Flint skrev:rikkitikkitavi skrev:flint, förstärkningen är valfri beroende på motståndens/potens värde.
Stämmer, men jag ber att få rätta mig. Det är de "motkopplande" resistanserna jag kör som varsin pott och inte de motsånd som går ner till jord.
Naqref skrev:Flint skrev:rikkitikkitavi skrev:flint, förstärkningen är valfri beroende på motståndens/potens värde.
Stämmer, men jag ber att få rätta mig. Det är de "motkopplande" resistanserna jag kör som varsin pott och inte de motsånd som går ner till jord.
Så har jag oxå gjort vid något tillfälle och det är ingen dum lösning.
Flint skrev:Naqref skrev:Flint skrev:rikkitikkitavi skrev:flint, förstärkningen är valfri beroende på motståndens/potens värde.
Så har jag oxå gjort vid något tillfälle och det är ingen dum lösning.
Det tar jag som en komplimang eftersom det kommer från dig.
Naqref skrev:Nu när jag sitter och spånar så skulle man faktiskt kunna tänka sig för att få ner bruset något att man kör så med låt säga en stereopot på 10k och har 800 ohm i första steget och 1.6k i andra då får man en variabel förstärkning mellan 0 och 40dB där man prioriterar lite extra förstärkning på första steget.
Naqref skrev:
Vettigt och vettigt. Jag kör så i min nuvarande krets och det fungerar tillfredställande. Men det är lite mindre optimalt om man ligger nära 40dB förstärkning. Vanligen gör man inte det. Och gör man det så beror det på att man matar ut för lite effekt till högtalaren.Annars kan man skippa biasopampen om man sätter, låt säga, 100uF parallellt över dioderna.
rikkitikkitavi skrev:räcker shunteffekten hos lysdioderna till att driva elektreten? de brukar dra några hundra mikroA? så sätter man strömmen genom lysdioderna till kanske 3-4mA.
annars är det en snygg lösning. sparar komponenter.
jag gillar tanken med en omkopplare som ställer förstärkningen i fasta steg.
nästa jag bygger blir med vippor.
Naqref skrev:Nu blev jag så inspirerad att jag sitter och äntligen caddar på min egna mätbox. 10W förstärkare och mikförstärkare på ca ½ kvadratdm.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster