För "många" år sedan snickrade jag ihop ett par partylådor till en personalfest. Som vanligt skrapade jag ihop vad som fanns i garaget och då blev det ett par Zachry bilbasar, en Vifadiskant och ett Zachry 13K11 mellanregister. Ja ni vet, lite gammalt smågodis från Ljudia...

Högtalarna överlevde festen (trodde jag), men slutsteget löste ut fram på nattkröken... När jag öppnade upp lådan såg det bl.a. ut så här:

Shit, tänkte jag. Men lådorna var rejält byggda och beslagna med handtag, plastfötter, stativfäste, galler och terminaler, så jag ställde undan skräpet i väntan på bättre tider.
Så idag har jag tömt lådorna på skrotet och plockat fram några hyllvärmare från Thomann, som kanske kan klara partynivåerna lite bättre

Så här ser de ut, 28 liter brutto:

Basen är en Fane Sovereign 8-225, med en rätt så biffig magnet, hög verkningsgrad men med begränsat x-max på 5,5mm:

Diskanten är en Eminence APT-80:

Som av en tillfällighet hade jag fyra BR-rör på 50x127 mm liggandes. Ett snabbt överslag ger en avstämning på 52 Hz i denna lådan (med två rör i varje låda) - det blir nog bra det. För att få till det med diskanten och rören limmar jag på en passbit av MDF för att täcka över de gamla hålen:

Nu väntar jag bara på att limmet ska torka så att jag kan göra klart resten

Edit: stavfel