Johannes bygger isobarik peerless 315swr nu lägre avstämning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-11 13:38

Kalejdokom skrev:När jag tittar på bilden på delningsfiltret är det identiskt lika komponenter till båda basarna, eller läser jag schemat fel?


Så uppfattar jag det med. Är det så att man blandat ihop "ordningssiffran" med komponentvärdet?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29943
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-11 13:56

adzer skrev:
Kalejdokom skrev:När jag tittar på bilden på delningsfiltret är det identiskt lika komponenter till båda basarna, eller läser jag schemat fel?


Så uppfattar jag det med. Är det så att man blandat ihop "ordningssiffran" med komponentvärdet?
Den ena basen har en konjungatlänk. Den kan möjligen tillsammans med elementets impedanskurva ändra delningen något.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22762
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-11 14:12

Den där extralänken är ju identisk med filtret för diskanten. Vad ska det vara bra för?

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2013-09-11 14:15

RogerGustavsson skrev:Den där extralänken är ju identisk med filtret för diskanten. Vad ska det vara bra för?

Ta bort diskantens bidrag till den yttre basen likvärdigt för den bas som inte har någon diskant inkopplad.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7338
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-11 14:16

Ja, där sitter ett 8,2 ohms motstånd istället för en diskant, i den ena kretsen. Allt annat är ju identiskt lika!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29943
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-11 14:22

Där får man för att man inte tittar tillräckligt noga...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-11 14:28

Kalejdokom skrev:Ja, där sitter ett 8,2 ohms motstånd istället för en diskant, i den ena kretsen. Allt annat är ju identiskt lika!


Jao precis.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-11 21:14

snart dags för bygge, dom sista 2 315swr är skickade :D :D har dom nog kanske denna veckan om jag har tur.

himla kul. så nu kommer nästa fas i bygget och börja montera lådan.

börjar till helgen med detta.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2013-09-11 21:51

Lycka till med bygget! Ber om ursäkt för att de kom iväg lite sent, men som jag skrev i PM 4/9 så ville jag hitta bra emballage inför frakten..... :oops: Heltidsjobb + forskning ska hinnas med dessutom, förberedelser till Battle 12/10 icke nämnda....

@ Magnus Östberg:
Tack för ditt stöd, hoppas vi ses den 12/10 :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22762
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-11 22:04

Kalejdokom skrev:Ja, där sitter ett 8,2 ohms motstånd istället för en diskant, i den ena kretsen. Allt annat är ju identiskt lika!


Men vad har de extra komponenterna för funktion?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7338
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-11 22:16

Är det inte bara ett vanligt 18 dB/okt HP-filter med en liten nivådämpning av diskanten (parallellresistorn på 24 ohm)?

Till basen är det ett enkelt 12 dB/okt LP-filter (Chebychev @ ca1500Hz).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22762
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-12 07:39

Jag tänker på det där extra filtret som bara är anslutet till ett motstånd, inte till ett diskantelement.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2013-09-12 07:53

bomellberg skrev:
RogerGustavsson skrev:Den där extralänken är ju identisk med filtret för diskanten. Vad ska det vara bra för?

Ta bort diskantens bidrag till den yttre basen likvärdigt för den bas som inte har någon diskant inkopplad.

Är det inte så enkelt som jag skriver då?

De vill att de två baselementen rör sig EXAKT likadant för varje given frekvens som de ska återge. Eftersom det yttre elementen har en diskant kopplad till sig så bygger de en fiktiv diskant, med identiskt filter för att eliminera diskantens inverkan.

Rimligen borde det inte ha någon betydelse alls eftersom basarnas signal kommer från samma ställe, så diskanten är ju faktiskt kopplad till det inre elementet också.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2013-09-12 08:07

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:
Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.

Detta var ju jätteroligt. :D Patentet handlar inte om isobarikkopplingen utan den bärande delen är just den dämpning som Richard hävdar inte får förekomma. Den måste i själva verket finnas där för att patentet ska vara giltigt.

Tror jag skrattar lite till.

Haha.


Skratta på du. :D

Dämpmaterialet som det står om i patentet ska absolut inte blaceras "som en vägg " mot det bakre elementet.

Absorberande material appliceras istället på den lilla lådans lådans väggar, eller tunnel.

Detta kan man tydligt se om man skruvar isär en isobariklåda.

Något som du Naqref knappast gjort. :wink:


Du är ju bara för mycket. Hur deras högtalare är byggda har ingen som helst relevans i patentet.

Du får nog inse att det här inlägget gjorde att skrattsalvorna bara blev fler, åtminstone för de som kan förstå en ritning och kan läsa patenttexten.

Jag måste bara fråga - är det medvetet du svammlar med osanning eller har du inte läst patentet eller förstår engelska?


Jag kan patentet, naturligtvis. 8)

Det finns fina ABF- kurser i läsförståelse att gå för dig, magnus.

De som är fanbärare och implementerat isobarikprincipen bäst är ju Linn. Därför är det väl förnuftigt att se hur de gjort då de konstruerat.

Många på detta forum har inte ens byggd, eller hört en bra isobariklåda. Därför är det skrattretande att läsa deras intryck, vad de TROR är en välkonstruerad isobariklåda. Det är så skrattretande, att....

O, ah,ha,ha,oh,oh, host, ah ah aha ah ha ha ha ha ha ha hoooo goggeligogg. 8O :lol:
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2013-09-12 08:11

RogerGustavsson skrev:Så tolkar jag det också. Därför är det märkligt att gardinen inte används i Sara.


Gardinen är fluffet som är insvept i tyg i Sara högtalaren. Se bilderna :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2013-09-12 08:13

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Isobarikpatentet förespråkar dämpning på väggarna , inte mitt emellan basarna.


Patentet tar upp två sätt att dämpa Isobaric-kammaren. Primärt är det tal om en "curtain of absorbent material", nr 44 i figuren. "Alternatively, a filling of absorbent material is provided in the Isobaric chamber." Tydligen var inte "gardinen" aktuell i alla fall. Lite konstigt att då ta upp den i patentet eller att rita in den alls...

Hur ser det ut i de andra Isobaric-system från Linn?
Används Isobaric-principen fortfarande av Linn?

Ett test av en tidig Isobaric, http://www.mickandviv.com/pfm/DMSHiFifo ... Review.pdf


De kör fortfarande med isobarik, men med clamshell koppling och basen riktad nedåt.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2013-09-12 08:14

steveo1234 skrev:
Richard skrev:
Kraniet skrev:känns konstigt dock att ha dämpning i kammaren. Blir inte det en massa som kommer svänga med konrörelserna?
Att dämpa runt om är ju en sak men att sätta dämpningen i mitten mellan basarna, hur löser man det på ett sätt så dämpningen inte påverkar elementen?


Isobarikpatentet förespråkar dämpning på väggarna , inte mitt emellan basarna. Detta är en pseudo- diskussion.

Se här hur Sara är uppbyggd.

http://www.avmagazine.it/forum/62-autoc ... eudo-cloni


Vänta nu här. Betyder det att Linn´s lösning inte är en isobariklösning? Den är som jag förstått det inte byggd enligt patentet?

Är det därför den låter så illa?
8)



Oh,ha,ha,ha,ha, host,ha,ha,ha,gurgl,gurgl, goggeligog, ha, ha ha host....

Det blir skrattretande då du uttalar dig . Har du hört Keltik ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22762
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-12 08:15

Richard skrev:De som är fanbärare och implementerat isobarikprincipen bäst är ju Linn. Därför är det väl förnuftigt att se hur de gjort då de konstruerat.


Men visst är det konstigt att de inte gör som det de sökt patent på? De högtalare som de visat på Sweetspot-mässorna i Jönköping lät väldigt illa, detta i rum som andra utställare lyckades riktig bra i.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2013-09-12 08:25, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2013-09-12 08:17

Johannes skrev:
MagnusÖstberg skrev:Meh, vad tusan är det för beteende?

Ni har väl kommit överrens och han är en hyvens grabb!!!!




lugna ner dej. du är som en tonåring i humöret.

.


Johannes, Magnusöstberg är säkert en trevlig prick, även om det ibland inte märks då pubertets- inläggen kommer. Ta det bara lugnt och läs mellan raderna, och kom ihåg:

Låter det bättre, är det bättre. 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2013-09-12 08:20

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:De som är fanbärare och implementerat isobarikprincipen bäst är ju Linn. Därför är det väl förnuftigt att se hur de gjort då de konstruerat.


Men visst är det konstigt att de inte gör som det de sökt patent på? Finns det fortfarande isobarik-lådor från Linn?


Hi,hi,hi,hi,ho,ho,ho kikobert, goggeligogg, host, host, host, ah, haaa,ha,hhhaaa,, haa, , host 8O

:)

Du uttalar dig om isobarik men vet inte om de fortfarande har konstruktionsprincipen i sina nya högtalare ? Kolla på deras hemsida...
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2013-09-12 08:29

Richard skrev:
Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.

Detta var ju jätteroligt. :D Patentet handlar inte om isobarikkopplingen utan den bärande delen är just den dämpning som Richard hävdar inte får förekomma. Den måste i själva verket finnas där för att patentet ska vara giltigt.

Tror jag skrattar lite till.

Haha.


Skratta på du. :D

Dämpmaterialet som det står om i patentet ska absolut inte blaceras "som en vägg " mot det bakre elementet.

Absorberande material appliceras istället på den lilla lådans lådans väggar, eller tunnel.

Detta kan man tydligt se om man skruvar isär en isobariklåda.

Något som du Naqref knappast gjort. :wink:

Patent 4,008,374 skrev:I claim:
1. A bass unit for a loudspeaker system comprising a casing, a first bass loudspeaker having fron and rear faces, said first loudspeaker being so mounted in the casing that the front face of the said first bass loudspekaer faces outwardly of the casing, a second bass loudspeaker having front and rear faces, said second bass loudspeaker being mounted in the casing behind said first loudspeaker with its front face opposite the rear face of said first loudspeaker so as to define between said first and second loudspeakers a chamber of air, operating means for operating said first and second loudspeakers in phase such that the preassure of air in the chamber remains substantially constant, and a sound absorbing curtain located in said chamber between the rear face of said first bass loudspeaker and the front face of said second bass loudspeaker and arranged parallel to said faces to absorb distortion components resulting from different response characteristics of said first and second loudspeakers.


Min kursivering.

Richard, hur var det med läsförståelsen nu igen? Det kan hända att du skruvat isär en hel drös med lådor, men det verkar inte ha varit isobarik-lådor enligt patentet i alla fall. :lol:
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2013-09-12 08:30

Richard skrev:
steveo1234 skrev:
Richard skrev:
Kraniet skrev:känns konstigt dock att ha dämpning i kammaren. Blir inte det en massa som kommer svänga med konrörelserna?
Att dämpa runt om är ju en sak men att sätta dämpningen i mitten mellan basarna, hur löser man det på ett sätt så dämpningen inte påverkar elementen?


Isobarikpatentet förespråkar dämpning på väggarna , inte mitt emellan basarna. Detta är en pseudo- diskussion.

Se här hur Sara är uppbyggd.

http://www.avmagazine.it/forum/62-autoc ... eudo-cloni


Vänta nu här. Betyder det att Linn´s lösning inte är en isobariklösning? Den är som jag förstått det inte byggd enligt patentet?

Är det därför den låter så illa?
8)



Oh,ha,ha,ha,ha, host,ha,ha,ha,gurgl,gurgl, goggeligog, ha, ha ha host....

Det blir skrattretande då du uttalar dig . Har du hört Keltik ?


Tack. Nej, det har jag inte.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22762
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-12 08:33

Richard skrev:Du uttalar dig om isobarik men vet inte om de fortfarande har konstruktionsprincipen i sina nya högtalare ? Kolla på deras hemsida...


Har precis gjort det och därför ändrat mitt inlägg ovan. Har med andra ord hört några av deras nuvarande högtalare. Vet dock inte om de hade isobarik i basen, det var nämligen ointressant att lyssna vidare på deras demonstration och jag lämnade rummet snabbt. Nu senast gjorde två besök vid olika tillfällen eftersom de hade olika högtalare att dema på. Fanns ingenting som liknade god reproduktion av musik när jag var där.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-09-12 08:37

bomellberg skrev:
Richard skrev:
Naqref skrev:Hahahahahahahahaha.
Hahahahahahahahaha.
Haha.

Detta var ju jätteroligt. :D Patentet handlar inte om isobarikkopplingen utan den bärande delen är just den dämpning som Richard hävdar inte får förekomma. Den måste i själva verket finnas där för att patentet ska vara giltigt.

Tror jag skrattar lite till.

Haha.


Skratta på du. :D

Dämpmaterialet som det står om i patentet ska absolut inte blaceras "som en vägg " mot det bakre elementet.

Absorberande material appliceras istället på den lilla lådans lådans väggar, eller tunnel.

Detta kan man tydligt se om man skruvar isär en isobariklåda.

Något som du Naqref knappast gjort. :wink:

Patent 4,008,374 skrev:I claim:
1. A bass unit for a loudspeaker system comprising a casing, a first bass loudspeaker having fron and rear faces, said first loudspeaker being so mounted in the casing that the front face of the said first bass loudspekaer faces outwardly of the casing, a second bass loudspeaker having front and rear faces, said second bass loudspeaker being mounted in the casing behind said first loudspeaker with its front face opposite the rear face of said first loudspeaker so as to define between said first and second loudspeakers a chamber of air, operating means for operating said first and second loudspeakers in phase such that the preassure of air in the chamber remains substantially constant, and a sound absorbing curtain located in said chamber between the rear face of said first bass loudspeaker and the front face of said second bass loudspeaker and arranged parallel to said faces to absorb distortion components resulting from different response characteristics of said first and second loudspeakers.


Min kursivering.

Richard, hur var det med läsförståelsen nu igen? Det kan hända att du skruvat isär en hel drös med lådor, men det verkar inte ha varit isobarik-lådor enligt patentet i alla fall. :lol:


Man ska vara medveten att mycket av det som skrivs i ett patent kan vara rappakalja och bara utfyllnad för att verka mer tekniskt avancerat än vad det verkar. Eller för att lägga ut rökridåer för konkurrenterna. Det är vad som står under claim (som det som Bosse citerade ovan) som är det väsentliga. Då är det otvetydigt att patentet inte gäller isobarikkopplingen utan enbart den dämpdel som ska sitta imellan elementens membran. Att de påstådda anledningarna till patentet (att dämpdelen minskar de distorsionskomponenter som uppstår i lådan) är ren BS är ju rätt klart för de som kan något om akustik öht. Och det är ju troligen därför varför Linn inte använder sig av sitt egna patent.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-12 08:49

oa51 skrev:Lycka till med bygget! Ber om ursäkt för att de kom iväg lite sent, men som jag skrev i PM 4/9 så ville jag hitta bra emballage inför frakten..... :oops: Heltidsjobb + forskning ska hinnas med dessutom, förberedelser till Battle 12/10 icke nämnda....

@ Magnus Östberg:
Tack för ditt stöd, hoppas vi ses den 12/10 :D




Tack tack. . Med kommunikation löser man det mesta :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22762
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-12 13:34

Naqref skrev:Man ska vara medveten att mycket av det som skrivs i ett patent kan vara rappakalja och bara utfyllnad för att verka mer tekniskt avancerat än vad det verkar. Eller för att lägga ut rökridåer för konkurrenterna. Det är vad som står under claim (som det som Bosse citerade ovan) som är det väsentliga. Då är det otvetydigt att patentet inte gäller isobarikkopplingen utan enbart den dämpdel som ska sitta imellan elementens membran. Att de påstådda anledningarna till patentet (att dämpdelen minskar de distorsionskomponenter som uppstår i lådan) är ren BS är ju rätt klart för de som kan något om akustik öht. Och det är ju troligen därför varför Linn inte använder sig av sitt egna patent.


Medhåll. Är nästan lite märkligt att det skrivs:

Any changes in sound pressure within the chamber represent distorsion components and are absorbed by a curtain of absorbent material in the chamber by a filling of absorbent material.


Längre ned i texten:

Both bass drivers are driven independently but in phase, with the result that substantially no sound pressure is produced within the chamber...


Det ska alltså inte finnas något att absorbera i den isobariska kammaren men ändå ska där dämpas?

Hur ser Linn's övriga isobariska system ut invändigt? Följer de Harry F. Olson's eller Ivor Tiefenbrun's tänk?

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-14 12:23

nu är det dag att börja bygga :D :) fick dom 2 resterande 315swr igår :)

såg jätte fina ut. trevliga element helt klart. men det sitter pålimmade magneter på dom 2 315swr som jag fick nu. ?

vad hjälper dessa pålimmade magneter?
vad är förväntad skillnad mot orginal?

bör jag blanda elementen? tex ha en 315swr med pålimmad magnet spelandes ihop med en 315swr som inte har detta?

hade tänkt att ha oa51 s 315swr ytterst då dom ser aningens finare ut å konen. dom jag köpte på blocket har stått på hylla i många år och blivit lite dammiga och efter jag tog bort det finns det små grejer som inte går bort.


är grymt glad iaf att prova detta bygge. :)
Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-14 12:28

har vänt väsnstra ritningen upp och ner

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29943
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-14 12:29

Lägg ut bilder så vi ser elementens magneter.

Visste du om detta?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-14 12:32

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst