Johannes bygger isobarik peerless 315swr nu lägre avstämning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29943
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-14 12:35

Var bor du?

Någon borde hjälpa dig att mäta upp elementen. En sak är klar, de skall inte blandas.

Magneten är limmad antar jag?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-14 12:35

alla 4 skönheter som skall bli ett team

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-14 12:37

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-14 12:42

bor i stenungsund ca 3,5mil norr om göteborg. men kan dessa magnter göra en så stor skillnad om dom skulle vara det yttre eller inre elementet i en isobarik konstruktion. elmenetn i isobarik kommer ändå uppleva olika belastsningar antar jag, då ett elemet trycker i lådan med hjälp av det ytre men en viss komprission lär ju uppstå eller?

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-14 12:43

kanske skall försöka får bort magnetrna istället

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35527
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-09-14 13:53

Slå inte för hårt på dom bara, det kan minska magnetismen i magneterna, och korgen kan bli skev så att talspolen kärvar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-09-14 14:04

Inte kan de där små magneterna påverka Bl särskilt mycket? Vi har ju genomlidit de där diskussionerna i gamla trådar... Skulle gissa att påverkan på Q är mindre än spridningen mellan olika element. Skaffa två magneter till och smacka på dem på de yttersta elementen senare så du kan komma igång med bygget! ;)

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-14 14:53

Jocke skrev:Inte kan de där små magneterna påverka Bl särskilt mycket? Vi har ju genomlidit de där diskussionerna i gamla trådar... Skulle gissa att påverkan på Q är mindre än spridningen mellan olika element. Skaffa två magneter till och smacka på dem på de yttersta elementen senare så du kan komma igång med bygget! ;)



Bra tänkt. Jag kör på det förslaget :)

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-14 15:08

Men jag fattar inte detta med Xmax dessa skall ha typ 9mm i Xmax är det one way eller är det p-p ? Dom känns inte som dom har nån jätte slaglängd .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29943
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-14 15:10

Jocke skrev:Inte kan de där små magneterna påverka Bl särskilt mycket? Vi har ju genomlidit de där diskussionerna i gamla trådar... Skulle gissa att påverkan på Q är mindre än spridningen mellan olika element. Skaffa två magneter till och smacka på dem på de yttersta elementen senare så du kan komma igång med bygget! ;)


Håller inte med.

Men det är rätt tänkt att om det inte är enkelt att få av magneterna så kan man köpa till sådana till de andra. Om de får plats..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29943
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-14 15:13

Johannes skrev:Men jag fattar inte detta med Xmax dessa skall ha typ 9mm i Xmax är det one way eller är det p-p ? Dom känns inte som dom har nån jätte slaglängd .
+/- 8mm
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2013-09-14 15:50

Johannes skrev:nu är det dag att börja bygga :D :) fick dom 2 resterande 315swr igår :)

såg jätte fina ut. trevliga element helt klart. men det sitter pålimmade magneter på dom 2 315swr som jag fick nu. ?

vad hjälper dessa pålimmade magneter?
vad är förväntad skillnad mot orginal?

bör jag blanda elementen? tex ha en 315swr med pålimmad magnet spelandes ihop med en 315swr som inte har detta?

hade tänkt att ha oa51 s 315swr ytterst då dom ser aningens finare ut å konen. dom jag köpte på blocket har stått på hylla i många år och blivit lite dammiga och efter jag tog bort det finns det små grejer som inte går bort.


är grymt glad iaf att prova detta bygge. :)
Bild


De extra magneterna ändrar Q, så att basen blir tightare, alt, att någon skärmat magneterna för att kunna ha en gammal CRT tv i närheten.

Om du kör isobarik, använd de två med extramagneterna i samma låda.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2013-09-14 15:54

MagnusÖstberg skrev:Var bor du?

Någon borde hjälpa dig att mäta upp elementen. En sak är klar, de skall inte blandas.



Medhåll.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Inläggav oa51 » 2013-09-14 17:09

Hej Johannes! Tråkigt att elementen inte var identiska, jag har inte tänkt så mycket på saken då jag bara sett dessa två element som jag köpte begagnade en gång i tiden i ett parti. F.ö. är de ju nästan i nyskick vad gäller skruvhål, kon etc. Sannolikt är den lilla magneten limmad.

Jag skulle såga i skåran mellan den stora och lilla magneten med ett bågfilsblad efter att ha tejpat för ventilationshålet baktill i magneten, så att damm och lim inte kommer in. Därefter bända loss magneten med något platt, inte slå och hamra då magneter är ganska sköra.

Om Du tycker att de inte är värda priset så är jag givetvis villig att sänka summan du ska betala alternativt ta dem åter. Jag bjuder då på frakten även denna gång.

mvh
Peter

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-14 21:30

oa51 skrev:Hej Johannes! Tråkigt att elementen inte var identiska, jag har inte tänkt så mycket på saken då jag bara sett dessa två element som jag köpte begagnade en gång i tiden i ett parti. F.ö. är de ju nästan i nyskick vad gäller skruvhål, kon etc. Sannolikt är den lilla magneten limmad.

Jag skulle såga i skåran mellan den stora och lilla magneten med ett bågfilsblad efter att ha tejpat för ventilationshålet baktill i magneten, så att damm och lim inte kommer in. Därefter bända loss magneten med något platt, inte slå och hamra då magneter är ganska sköra.

Om Du tycker att de inte är värda priset så är jag givetvis villig att sänka summan du ska betala alternativt ta dem åter. Jag bjuder då på frakten även denna gång.

mvh
Peter




Hej nej nej . Jag ser inte detta som nåt problem alls. Dom är självklart värda sitt pris.
Jag ville bara få lite tips om vad den lilla magneten kan tänkas göra. Tror inte den påverkar speciellt mkt. Kommer väl limma på liknande på dom andra.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-14 22:07

Kommer sätta in dina 2 i samma låda. Och dom andra jag köpte på blocket tillsammans i sin låda. Så är problemet löst. Senare om jag orkar kommer jag limma dit på dom andra oxå

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57335
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-09-15 10:26

Johannes skrev:Kommer sätta in dina 2 i samma låda. Och dom andra jag köpte på blocket tillsammans i sin låda. Så är problemet löst. Senare om jag orkar kommer jag limma dit på dom andra oxå


Bra, tänkte föreslagit det igår men något annat kom mellan så det blev aldrig gjort.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-09-15 10:38

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Var bor du?

Någon borde hjälpa dig att mäta upp elementen. En sak är klar, de skall inte blandas.



Medhåll.


Johannes skrev:
Jocke skrev:Inte kan de där små magneterna påverka Bl särskilt mycket? Vi har ju genomlidit de där diskussionerna i gamla trådar... Skulle gissa att påverkan på Q är mindre än spridningen mellan olika element. Skaffa två magneter till och smacka på dem på de yttersta elementen senare så du kan komma igång med bygget! ;)



Bra tänkt. Jag kör på det förslaget :)

Mitt råd är det motsatta - sätt elementen med extra magnet som inre
element. Detta kommer att röra sig något mindre och störs därför även
mindre av en något högre "rörelsebroms" vilket är effekten av att ha en
extra magnet. Magneten är hur som helst liten och påverkar nog väldigt
lite. Jag skulle låta den sitta kvar.

Oavsett allt detta - blanda elementen. Det vill säga använd INTE den
ena sorten i vänster högtalare och den andra i höger. Om du använder
en av var sort i varje högtalare så utjämnar du effekten utmärkt.

Och som sagt, troligen är det till och med fördelaktigt att ha lite mera
kraftfaktor på det inre elementet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-15 11:53

Okej tack då var det spikat. Hade lite dom funderingarna oxå till början men man är ju osäker.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29943
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-15 13:36

IngOehman skrev:Och som sagt, troligen är det till och med fördelaktigt att ha lite mera
kraftfaktor på det inre elementet.


Vh, iö
På vilket sätt då, torde det inte bli olika tonkurva på det inre och yttre elementet?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
dilon
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 2010-04-19

Inläggav dilon » 2013-09-15 13:43

Kanske kan bidra lite i denna tråd...

Byggde själv med samma element: Abyss lådorna på 90-talet med extra magneter, korrektionsled i filtret och variovent ventiler.


Tog mig tid och scannade in artiklarna :)

Där det förklaras vad extra magneten har för effekt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/86334034/Abyss.pdf
< ? >

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2013-09-15 14:47

MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:Och som sagt, troligen är det till och med fördelaktigt att ha lite mera
kraftfaktor på det inre elementet.


Vh, iö
På vilket sätt då, torde det inte bli olika tonkurva på det inre och yttre elementet?


Det är väl bara den yttres tonkurva som är intressant; alltså hur det yttre elementets kon rör sig (egentligen andraderivatan av dess rörelse) som funktion av frekvensen. Pga den olika akustiska omgivningen för de två elementen kommer de inte att röra sig lika mycket ändå, det inre rör sig lite mindre och då kan det vara bra att sätta det med större kraftfaktor innerst.

Nu går det inte att balansera ut skillnaden helt med kraftfaktorn eftersom skillnaden är frekvensberoende och kraftfaktorn inte är det (så mycket), men någon liten utjämnande effekt har det kanske ändå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29943
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-15 14:49

Jag som alltid förstått det som att man inte vill ha någon tryckbelastning alls i lillboxen, att den skall vara noll..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-09-15 15:09

MagnusÖstberg skrev:Jag som alltid förstått det som att man inte vill ha någon tryckbelastning alls i lillboxen, att den skall vara noll..


Om den vore noll kunde det yttre elementet röra sig helt fritt. Det kan det inte. Man kan snarare se det som så att inne i lådan har vi ett (högre) tryck och utanför lådan har vi ett väldigt lågt tryck. Mellan elementen har vi halva tryckskillnaden mellan ute och inne. Då får varje element samma tryckskillnad mellan framsidan av membranet och baksidan. Man kan förklara det på ett annat sätt. Med en given volym och en viss membranpumpning (net displacement) så får man ett givet tryck i lådan. Med dubbelt så stor låda så får man halva trycket i lådan. Det är ju det isobarikkopplingen gör - ser till att elementen känner halva lådvolymen.
Linnpatentet pratar om konstant pressure men det är bara vanlig BS som vanligt från Tiefenbraun. Det går lätt att mäta och visa att han har fel.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-09-15 15:15

Vi har ju till och från diskuterat de ev distortionsvinsterna med att vända det ena (vanligtvis inre) elementet men vad gäller hur elementen placeras? Kan det yttre vara vänt utåt på vanligt sätt och det inre nedåt och vilken påverkan har utformning och storlek på kammaren mellan elementen?

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-15 21:15

dilon skrev:Kanske kan bidra lite i denna tråd...

Byggde själv med samma element: Abyss lådorna på 90-talet med extra magneter, korrektionsled i filtret och variovent ventiler.


Tog mig tid och scannade in artiklarna :)

Där det förklaras vad extra magneten har för effekt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/86334034/Abyss.pdf



tack för artikeln. den har jag letat efter. där fick man förklaringen till magneten oxå

ändrade tydligen qts värdet något

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-15 21:52

börjar såhär baffeln stående och sida neråt
Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-15 21:54

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-15 21:58

slitsporten limmas med distans klossar för exakt 25mm

Bild

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Inläggav Johannes » 2013-09-15 22:02

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 3 gäster