Vågigt vax -----> platt vax! Möjligt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Vågigt vax -----> platt vax! Möjligt?

Inläggav Vee-Eight » 2003-10-09 17:57

Hallå alla faktiska kamrater!

Jag har just inköpt en vinylskiva som är lite ovanlig och svår att få tag i. Det jobbiga är att den är lite vågig. Pickuppen stannar i spåret och det hörs inget ovanligt, men det ser ut som Liseberg i lakrits när man spelar skivan. Frågan är då mycket enkel: vad kan man göra åt det? Kan man plana ut den utan att påverka skivans innehåll?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-09 21:29

Kan kanske funka om man pressar den mellan t.ex. två mdf-skivor* som man stoppar in i ugnen... rätt temperatur får man testa fram med lite kassa skivor :)

*skall nog helst inte vara grus och sånt på mdf:en som då gjuts in i den ovanliga vinylskivan... :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2003-10-10 22:49

finns det inte risk att spåret i skivan smälter och den blir oanvändbar?
Har för mig att man kan böja en skiva i 50 gradigt vatten.. testa på egen risk :P

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2003-10-11 11:10

Tänkte göra såhär att jag värmer upp en perstorpsplatta (bordet) med en långpanna med kokande vatten i. När bordet är lagom varmt, ca 30-40 grader, då lägger jag skivan i sin papperskonvolut och sedan pressar jag med en annan perstorpsplatta ovanpå med tex tunga böcker... Kan det funka?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
divander

Inläggav divander » 2003-10-13 09:48

Annars finns det ju "skivpressar" som man sätter på mittpinnen närm nman spelar skivan. Om inte detta hjälper finns även en slags ring som man hänger på ytterkanten. Jag tror att Clearaudio har en sådan. Det borde gå att tillverka något liknande själv. I alla fall om man har tillgång till en lite större svarv.

Rollo

Inläggav Rollo » 2003-10-13 12:53

Vee-Eight skrev:Tänkte göra såhär att jag värmer upp en perstorpsplatta (bordet) med en långpanna med kokande vatten i. När bordet är lagom varmt, ca 30-40 grader, då lägger jag skivan i sin papperskonvolut och sedan pressar jag med en annan perstorpsplatta ovanpå med tex tunga böcker... Kan det funka?

Jag brukar göra på samma sätt (men med glasbord och -skivtallrik och ingen värme förutom solljus) och det funkar. Jag tycker mig dock märka att patienterna återfår symptomen efter en tids förvaring, så lite mer värme kanske kan vara en bra idé.

Återgå till DIY-forum