Det är några år sedan jag skrev sist här på forumet. Det verkar vara sig likt det mesta trots ny version av forumet.
Lite bakgrund:
Jag har sedan några år ett par Larsen 6 som jag trivs bra med. Innan dem hade jag piP och profundus X-2 men när vi fick barn hade vi inte plats för pX-2 som såldes, piP flyttade till barnrummet och Larsen 6 köptes till vardagsrummet. För ett år sedan flyttade vi från lägenhet till ett litet kedjehus och sedan dess har tanken om basmoduler gnagt i mig.
Till saken:
Jag har efter att ett tag funderat på att bygga 2 små basmoduler med relativt billiga element råkat köpa 2 Ino W104. Nu behöver jag "bara" bygga lådor och fixa drivning till dem.
Först behöver jag hitta en bra avvägning av hur de ska byggas utifrån förutsättningarna som består av WAF, platsbegränsning och barnkompatibilitet.
De ska klämmas in mellan Larsen 6:orna och tv-bänken och jag vill att det ska se snyggt ut. De kommer att vara vita precis som bänken och L6 och kommer att ha galler för högtalarelementen så de inte förolyckas av en 5- eller en 1-åring.
Måtten jag vill anpassa dem till är dessa:
Bredd: 36cm (max 40)
Höjd tv-bänk: 41cm
Djup tv-bänk: 48cm
Djup L6: 26cm
Jag tänker mig en vinklad baffel som en naturlig övergång mellan tv-bänken och L6.
Två alternativ på utformning jag tänker mig är dessa:
(Skiss sedd uppifrån på höger modul)
Nu har jag inte räknat så supermycket men med Alt 1, 36cm bredd, höger sida 26cm och 22mm MDF så får jag volymen till ungefär 40 liter.
Skulle jag öka bredden till 40cm (vilket blir väldigt tajt med alla möbler och en L6 ännu längre in i vänster hörn) och högersidans djup till 30 cm så kommer jag upp i cirka 48 liter. Skulle jag köra på alternativ 2 i utformingen så skulle jag kanske kunna få några liter till.
Jag vet att elementen är optimala i cirka 90 liter basreflex och jag vet att de funkar med bra resultat att ha i cirka 50 liter med basreflex.
Vad tror ni passar bäst till mina L6?
Att köra dem i 48 liter med basreflex?
I så fall behöver jag räkna fram diameter och längd på porten vilken då behöver få plats i lådan så klart.
Köra en sluten variant på 40-42 liter?
Det förutsätter kanske LT, miniDSP eller någon liknande kompensering?
Tror ni att det räcker prestandamässigt till mina L6? Huset har så klart öppen planlösning och ett trapphus till övervåningen så det äter väl bas
Kanske någon annan variant?
Jag antar att det är bra att få dem med så mycket volym som möjligt men om jag kan köra slutet på ganska liten volym och ändå få bra bas ner till 20Hz så vore jag glad.
Många frågetecken och val som behöver redas ut. Sedan ska de byggas också i kombination med småbarnsförälderlivet. Blir jag klar i sommar så är jag mer än nöjd.

Mvh!
Jesper