2 små basmoduler med Ino W104

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MusicMan

2 små basmoduler med Ino W104

Inläggav MusicMan » 2015-01-04 15:34

Hej!

Det är några år sedan jag skrev sist här på forumet. Det verkar vara sig likt det mesta trots ny version av forumet.

Lite bakgrund:
Jag har sedan några år ett par Larsen 6 som jag trivs bra med. Innan dem hade jag piP och profundus X-2 men när vi fick barn hade vi inte plats för pX-2 som såldes, piP flyttade till barnrummet och Larsen 6 köptes till vardagsrummet. För ett år sedan flyttade vi från lägenhet till ett litet kedjehus och sedan dess har tanken om basmoduler gnagt i mig.

Till saken:
Jag har efter att ett tag funderat på att bygga 2 små basmoduler med relativt billiga element råkat köpa 2 Ino W104. Nu behöver jag "bara" bygga lådor och fixa drivning till dem.
Först behöver jag hitta en bra avvägning av hur de ska byggas utifrån förutsättningarna som består av WAF, platsbegränsning och barnkompatibilitet.

De ska klämmas in mellan Larsen 6:orna och tv-bänken och jag vill att det ska se snyggt ut. De kommer att vara vita precis som bänken och L6 och kommer att ha galler för högtalarelementen så de inte förolyckas av en 5- eller en 1-åring.
Måtten jag vill anpassa dem till är dessa:
Bredd: 36cm (max 40)
Höjd tv-bänk: 41cm
Djup tv-bänk: 48cm
Djup L6: 26cm

Jag tänker mig en vinklad baffel som en naturlig övergång mellan tv-bänken och L6.
Två alternativ på utformning jag tänker mig är dessa:
(Skiss sedd uppifrån på höger modul)
Basmoduler alternativ.png
Skiss höger modul uppifrån ej skalenlig.
Basmoduler alternativ.png (4.02 KiB) Visad 3128 gånger

Nu har jag inte räknat så supermycket men med Alt 1, 36cm bredd, höger sida 26cm och 22mm MDF så får jag volymen till ungefär 40 liter.
Skulle jag öka bredden till 40cm (vilket blir väldigt tajt med alla möbler och en L6 ännu längre in i vänster hörn) och högersidans djup till 30 cm så kommer jag upp i cirka 48 liter. Skulle jag köra på alternativ 2 i utformingen så skulle jag kanske kunna få några liter till.

Jag vet att elementen är optimala i cirka 90 liter basreflex och jag vet att de funkar med bra resultat att ha i cirka 50 liter med basreflex.
Vad tror ni passar bäst till mina L6?

Att köra dem i 48 liter med basreflex?
I så fall behöver jag räkna fram diameter och längd på porten vilken då behöver få plats i lådan så klart.

Köra en sluten variant på 40-42 liter?
Det förutsätter kanske LT, miniDSP eller någon liknande kompensering?
Tror ni att det räcker prestandamässigt till mina L6? Huset har så klart öppen planlösning och ett trapphus till övervåningen så det äter väl bas

Kanske någon annan variant?
Jag antar att det är bra att få dem med så mycket volym som möjligt men om jag kan köra slutet på ganska liten volym och ändå få bra bas ner till 20Hz så vore jag glad.
Många frågetecken och val som behöver redas ut. Sedan ska de byggas också i kombination med småbarnsförälderlivet. Blir jag klar i sommar så är jag mer än nöjd. :)

Mvh!
Jesper
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: 2 små basmoduler med Ino W104

Inläggav paa » 2015-01-04 16:11

Varför inte bygga en ny stereobänk med basmodulerna integrerade?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2015-01-04 17:20

Det hade varit smutt men bänken är redan full med blurayspelare, 2105 och 208.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2015-01-05 00:23

Jag har räknat lite på volymen på alternativ 2 och då kan jag komma upp i över 50 liter vilket är bäst om det ska vara basreflex. Det vore ju trevligt om det går att lösa så eftersom det då inte skulle behövas någon kompensation/förstärkning i de lägsta frekvenserna. Lite meckigare att bygga lådan bara men det ska ju vara en utmaning också och trevligt om det ger mer basprestanda.

Det är väl läge för mig att sätta mig in i simulering av lådan i Basta för att hitta lämplig storlek på porten. Har hittat några parametrar för elementet som Alexi skrev på hififorum. Det är dock en helt ny värld att sätta mig in i trots att jag läst en liten kurs i akustik när jag pluggade för drygt tio år sedan.

Sd=336 cm2
Vas=82,7 l
Qe=0,436
Qm=5,295
Mm=54,2 gr (inkl luft)
Fo=29,7 Hz (inkörd)
Bl=11,5 Tm
Re=5,7
Xmax=24 mm (AES)

Ser ni något som inte stämmer eller har några fler värden att bidra med så är jag tacksam för hjälp.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-05 04:13

Funderar på modul bredvid L6, så följer tråden.
Don’t just do something, sit there.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-05 09:42

det kan kanske fungera, men knappast optimalt.

om vi räknar på 50 liter fysisk volym och räknar bort ca 8l för basreflexrör och baselement så hamnar vi på 42 liter. Med 80% fyllning visar Basta! ca 55 liter akustisk volym. Med en avstämning på 30 Hz ser det hyffsat ut i simulering. Med full nivå ned till 30 Hz i rum vad det verkar.

Vet inte hur djupt L6 går men även om det är ca 30 Hz så kommer det antagligen låta bättre med basarna som avlastning.

Nu har du ju redan basar men jag undrar om inte ett par åttatummare vore ett bättre val för volymen.

Men slå Öhman en signal och hör vad han tycker.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2015-01-06 11:45

Hade det varit optimalt så hade det inte blivit en tråd av det. Utmaningen består i att göra basmodulerna så snygga och bra som möjligt med begränsad storlek.

Jag vet att infra-X är någonstans runt 40-45 liter sluten låda. Det går alltså utmärkt att göra slutna lådor och förstärka de lägsta frekvenserna för att få jämn output till 20Hz. Men om jag kan komma nära det med en basreflex och lite mer volym så vore det kul eftersom det nog ger några dB extra innan ditt.

Helst skulle jag inte störa Öhman med detta eftersom jag köpte elementen begagnade och det är kul om fler får bidra och ta del av erfarenheten här.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-06 13:50

Jag har kört näma element i ca 50 liter låda.

Resultatet är ca produnusP prestanda gällande djupbas, men upplevs spela något renare upp till ca samma nivå som profundusP och därefter börjar dom att få en del extra disst från lådan.
Men möjligheten finns att spelare starkare än profundusP såklart.

Detta testat med båda modulerna i samma rum och samtidigt, jag anser att denna lösning är fungerande om man är beredd på att det inte blir lika bra som fullstorlek på lådan :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-06 15:18

Jag skulle använda ett annat element då du betalar för något du inte kan utnyttja.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2015-01-09 00:05

Nu har jag labbat lite i Basta!

Men först lite referenser för er som tror att det inte går att köra elementen med portad låda med så här liten volym.
Det finns inte så mycket info men David_A på hififorum har kört både 41 liter och 50 liter med gott resultat.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=19317
Här skriver han om lådor på 50 liter med port avstämd på 21-23Hz.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48076

Jag har som jag skrev haft X-2 tidigare och jag tror inte att jag var i närheten av att spela så starkt som de kunde. Det är därför jag nog kan leva med att det inte blir optimalt jämfört med fullstora lådor.

Här är två kurvor jag skruvat fram i Basta!
Den svarta kurvan är portad låda på 51 liter med 75 mm diameters port på 23Hz vilket ger -3dB vid 37Hz.
Den röda är sluten låda på 42 liter med Linkwitz target på 14Hz och Q 0,5 vilket ger -3dB vid 20Hz.
Basta1.PNG
Basta1.PNG (54.49 KiB) Visad 2642 gånger

När jag kollar detta så tänker jag spontant på att köra slutet med PEQ via en miniDSP för att kompensera upp de låga frekvenserna som LT i grafen.
Men frågan är om room gain är medräknat i system response? Jag tolkar det som att det inte är det eftersom jag inte kan kryssa i det när jag kör gratisversionen av Basta. Men om room gain ger så mycket som man ser på den tunna svarta linjen så borde ju den tillsammans med portad låda ge bra output lågt ner i frekvens. Annars så borde sluten låda med LT vara bättre men om den grafen inte tar med room gain så skulle väl summan bli högre för lägre frekvenser än högre?

Jag kanske tänker helt fel nu när det börjar bli sent för en småbarnsförälder som fått för lite sömn. Ni får gärna rätta mig nu när jag spekulerat fritt en stund.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-09 10:03

räknar man lite på konarea och xmax så borde en w104 i sluten låda ha ca 1,2ggr mer kapacitet än Scan-Speak 8545 i basreflex (för de frekvenser där basreflexen är verksam)
w104 i basreflex kommer ha ca 3,7ggr mer kapacitet för de frekvenser där båda lådornas basreflex är verksam.

Under förutsättning av basreflexen fungerar lika bra för båda lådor alltså. Så nog tjänar du på att använda basar även om du kör slutet och EQ. Ingen av lösningarna kommer spela mindre djupt än L6 så du förlorar knappast nåt.

Som du själv visar så går det ju använda elementen i en såpass liten basreflex (40l dvs ca 50l akustisk volym med "fluff") men varenda liter extra du kan klämma in kommer ge bättre resultat.
Det gäller ju att få dit basreflexrör (eller slits) som har kapacitet som matchar elementet för att få det optimalt. Det är kanske största utmaningen med att göra små basreflexlådor.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2015-01-13 21:12

Nu lutar jag åt att köra dem i drygt 49 liter med sluten låda. Jag vet dock inte hur mycket skillnad det är i mol och dist eftersom jag som snål och pappaledig inte har köpt licens till Basta. Infra-X är väl typ 42 liter om jag inte minns fel så jag undrar lite om det är värt att köra på 49 liter eller om det räcker med 42.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-01-13 21:29

MusicMan skrev:Jag har räknat lite på volymen på alternativ 2 och då kan jag komma upp i över 50 liter vilket är bäst om det ska vara basreflex. Det vore ju trevligt om det går att lösa så eftersom det då inte skulle behövas någon kompensation/förstärkning i de lägsta frekvenserna. Lite meckigare att bygga lådan bara men det ska ju vara en utmaning också och trevligt om det ger mer basprestanda.

Det är väl läge för mig att sätta mig in i simulering av lådan i Basta för att hitta lämplig storlek på porten. Har hittat några parametrar för elementet som Alexi skrev på hififorum. Det är dock en helt ny värld att sätta mig in i trots att jag läst en liten kurs i akustik när jag pluggade för drygt tio år sedan.

Sd=336 cm2
Vas=82,7 l
Qe=0,436
Qm=5,295
Mm=54,2 gr (inkl luft)
Fo=29,7 Hz (inkörd)
Bl=11,5 Tm
Re=5,7
Xmax=24 mm (AES)

Ser ni något som inte stämmer eller har några fler värden att bidra med så är jag tacksam för hjälp.
Finns bättre parametrar här på faktiskt någonstans, en jämförelse mellan Parts Express uppmätta och tror någon medlem som mätt.

43,5l har jag för mig det koms fram till var optimalt för slutna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2015-01-14 19:21

Hej,
Jag har kört detta elementet i 63l volym och jag föredrar utan tvekan W85 i 45l avstämt runt 24Hz (har kört dom sida vid sida)
Om du kan komma upp mot 75-80l så skulle jag köra på W104 men inte under det.

Du kan inte behålla formen på lådan men göra den 4dm högre eller så ifall du prompt vill ha w104 som är ett fantastiskt element under rätt förutsättning.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2015-01-15 23:46

Jag har sökt på forumet för att hitta andra parametrar men hittar dem inte. Om någon vet var de finns eller känner till dem så vill jag gärna ta del av dem.

Det är inga problem att ändra måtten så jag kommer upp i 43,5 liter om det är optimalt för infra-X.
Att öka till 74 liter för att kunna köra med port går dock inte. Skulle jag öka höjden på dem för det så skulle de störa spridningen av ljudet från Larsen 6orna samt att de skulle bli så iögonfallande att de inte skulle få bo kvar i vardagsrummet.

Det får helt enkelt bli drygt 43 liter sluten låda. Enklare och säkert tillräckligt bra tryck för mig.

Hur tjock mdf behöver man tror ni? Behövs stavning och dubbel tjocklek i baffeln kanske?
Vad för dämpningsmaterial funkar bra i dylika basmoduler?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-16 09:23

19mm med stagning räcker. du vill ju inte tappa onödigt med lådvolym.
kan nog funka med 19mm baffel och 16mm till resten av lådan också.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-08-29 00:34

W104x har jag förstått ska fungera alldeles förträffligt i 60 l.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Återgå till DIY-forum