Solhagas AMT, Mk II

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-02-21 17:11

Dags för Mk II av DIY AMT:erna.

Designmål och restriktioner:

D1. Frekvensomfång 250 Hz till 20.000 Hz,

D2. SPL 105 dB/1W @ 1 m

D3. Bättre lågfrekvensegenskaper än Mk I, dvs lägre distorsion,

D4. Ett membran istället för två seriekopplade,

D5. Högre magnetisk flödestäthet i luftgapet än för Mk I,

R1. CD-vågledaren, eller åtminstone dess mått rektangulär hals om 60x320 mm till en rektangulär mun om 700x400 mm, behålles från Mk I,

R2. Neodymer är N42 40x20x10.

R3. Järnet, polstyckena, är gjorda av 5 mm järn SS1312-06 H11 eller 355 MC.

Återkommer till detaljerna kring punkterna ovan och/eller klargörningar om så anbefalles.


Ungefär så här tänkte jag mig motorn, yttermåtten är 320x140x50mm:

Kommer dock mest att häcka på diyaudio där det finns några få likasinnade.
Sporadiska uppdateringar här dock.

En liten aptitretare, givetvis i form av en FEMM-simulering:

Bild

Bild

Det magnetiska flödestätheten är 0,55 T i luftgapet.
Senast redigerad av solhaga 2021-03-16 19:33, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-02-21 17:16

Så här mätte Mk I:

Höger AMT
Resistans 11,3 ohm.
Mätningar vid 3,4 Vrms:
Nivå vid vågledare: 109 dBA
Nivå 1 m framför vågledare: 104 dBA
Bild

Left AMT
Resistans 9,7 ohms.
Mätningar vid at 3,4 Vrms:
Nivå vid vågledare: 110 dBA
Nivå 1 m framför vågledare:105 dBA
Bild

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-02-21 19:02

Ovanstående inlägg skulle vara lite mer detaljer kring D1, D2 samt D3.

D4: De membran jag använder i Mk I är inte optimala för vågledaren eftersom de var framtagna för en annan konfiguration. Så det är dags att göra den optimeringen.
Mk I har två stycken 160 mm höga membran men med vardera en effektiv, ljudalstrande, höjd om endast 150 mm. De 5 mm utanför utgörs av återledare.
Dvs sammanlagt 300 mm i en 320 mm hög hals. Sammanlagda resistansen blev 10-11 ohm. Lite väl mycket.

Bild

Så målet är att få en effektiv, ljudalstrande yta i hela halsen samt en resistans lägre än 8 ohm.

Här är första ovikt membran från skärmaskinen, de tunna stripparna är okontakterade, återkommer till deras närvaro senare:

Bild

Detta membran mätte nästan exakt 6 ohm men resulterar bara i ett 50 mm brett membran.

För att få ett som är bredare så måste jag lägga ihop två utskurna aluminiumfoliebitar.
Bild Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-21 19:56

Heja heja!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-02-21 23:59

Tanken med den okontakterade aluminiumstrippen i det som blir botten, eller toppen, i det färdigvikta membranet, är att få mer massa i "gångjärnet" och därmed ett stelare sådant för att motverka uppbrytning i de lägre frekvenserna.
Eventuellt så pytsar jag även i lite latexmjölk eller dylikt när membranet är vikt och bakat.

Närbild på den 1 mm breda okontakterade aluminiumstrippen som är i botten av varje vikning:
Bild

CC är 8 mm: 5 mm aluminiumledarbanor och 3 mm mellanrum, 6,5 mm djupa väggar och 1,5 mm breda dalar.

Vad kan det finnas för samband mellan djupet 6,5 mm och frekvensvaret de övre registren?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-02-22 00:01

Fjonkalicious skrev:Heja heja!

Tack!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav petersteindl » 2015-02-22 00:50

Fjonkalicious skrev:Heja heja!


+1 :D Verkar jättekul.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-02-22 01:32

D5: Mk I hade enligt simuleringarna en flödestäthet på 0,35 T i luftgapet:

Bild

Bild

Jag dubblerar antalet magneter genom att montera dom med kortsidan mot gapet samt att jag ökar gallerdjupet gradvis ut mot sidorna.
Denna "utvidgning" fortsätter sedan i vägledaren. Har dock ökat bredden på luftgapet något, från 60 mm till 70 mm. Detta för att få en 60 mm effektiv bred membranyta.

Bild

Bild

Flödestätheten hamnar på 0,575 T +/- 1 %.

Bild

Så nu skall bara 128 stycken sådana här sågas till i 5 mm järn:

Bild

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-02-22 01:34

petersteindl skrev:
Fjonkalicious skrev:Heja heja!


+1 :D Verkar jättekul.

Mvh
Peter

Javisst är det.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav JM » 2015-02-22 16:29

Jag gör vågen för dina projekt o din metodiska energi!

Allt sedan jag hörde ett par Ess AMT 1a/b ? i slutet på 1970-talet är jag hängiven beundrare av ljudet.
Håller med dig att en AMT med lägre undre frekvens än ESS-elementens är eftersträvansvärt.
Men är inte 250 hz lite lågt? Vad är det som får dig att välja 250 Hz? Var tror du att Xmax kommer att landa? Dvs vad blir högsta möjliga ljudtryck?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-02-23 00:33

JM skrev:Jag gör vågen för dina projekt o din metodiska energi!

Tackar! Men det är AMT:n som gör de riktiga vågorna :wink: .

JM skrev:Allt sedan jag hörde ett par Ess AMT 1a/b ? i slutet på 1970-talet är jag hängiven beundrare av ljudet.

Själv har jag faktiskt aldrig hört några andra AMT:er än mina egna (tror jag).

JM skrev:Var tror du att Xmax kommer att landa? Dvs vad blir högsta möjliga ljudtryck?

AMT:ns vikta area är 60x320 mm, dvs 192 cm2.
Dess "ratio" är 3,66, denna area skulle då motsvara 702 cm2, ett drygt 11-tumselement.

Klassiskt räknat för en sluten låda eller IB fås då enligt denna kalkylator 110 dB SPL @ 1 m vid 0,5 mm rörelse vid 250 Hz.

Se även mina mätningar på Mk I ovan. Inga synbara vibrationer hos lamellerna vid dessa 105 dB och definivt inte några 0,25 mm som det borde vara enligt ovan nämnda kalkylator.
Så jag anser inte att kalkylatorn ovan ger rätt värden för en AMT men saknar samtidigt teori och kunskap för kunna räkna ut/gissa vad högsta möjliga ljudtryck kommer att bli.
Att Xmax är 1,5 mm dividerat med två är ju öppenbart, men uppbrytning hos membranet kommer få det att låta mycket illa långt innan dess.

JM skrev:Håller med dig att en AMT med lägre undre frekvens än ESS-elementens är eftersträvansvärt.
Men är inte 250 hz lite lågt? Vad är det som får dig att välja 250 Hz?

Tittar man återigen på mätningar på Mk I ovan så borde XO vara vid 400 Hz på nuvarande system.
Men dipolkompensationen hos basarna och de branta digitala filtren gör att jag tycker att det låter bättre med XO vid 250 Hz. (Även om CD-vågledaren är dimensionerad till 500 Hz :oops: ).
Antar att det har att göra med den spridning/ambience det faktiskt blir vid min lyssningsposition i mitt musikrum och framförallt för den musik jag lyssnar till vilket då inte inkluderar klassiskt och körmusik.

Jag skulle dock hellre vilja kunna dela vid 250 Hz "nativt" och med rent (mät)samvete.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-02-23 12:02

Det lönar sig att vara aktiv på flera forum; fick denna brilliant idé från Båndsei på diyaudio, monteringshål!

Bild

Sparar ju en väldig massa monterings- och passningsarbete.

Bild

Fortfarande en stark flödestäthet om 0,57 T.

En liten korrigering av föregående post, "ration" är 4,33 och inte 3,66, dvs 832 cm2
Sedan kan ju den ekvivalenta arean inte jämföras direkt med Sd för motsvarande tumstorlek i kalkylatorn.
832 cm2 torde då mer vara närmare ett 15-tumselement som har Sd om 855 cm2.

Xmax blir då enligt kalkylatorn 0,25 mm för 250 Hz för SPL 110 dB @ 1 m. (Ja, jag har gjort en kontroll av att den ger korrekta resultat.)
Långt mindre än 1,5/2 mm

Användarvisningsbild
MattiasBGD
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2013-07-23
Ort: Bollebygd

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav MattiasBGD » 2015-02-23 15:34

Följer med spänning :)

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-02-23 19:50

MattiasBGD skrev:Följer med spänning :)

Ja, det här gången ser jag att målet kommer att uppnås; det känns nästan lite tråkigt.

3D-vyer på färdiga motorn:

Bild Bild

Baksidans polstycken, förutom de två yttersta, kommer ej att limmas mot magneterna.
Med en stång utdragen skall polstycken kunna vikas undas med den andra stången som gångjärn.
Detta för att komma åt att montera och demontera membranet.

Ungefärlig materialkostnad för en motor: 2250:-
Ungefärlig total materialkostnad för en AMT: 3000:-

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-03-12 21:46

Polstyckena har anlänt:

Bild

Närbild:
Bild

En sektion löst monterad, det blir 16 st per AMT:
Bild

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-03-19 21:52

60 st stållinjaler för att kunna vika ner till 1 mm för ett 60 mm brett och 320 mm högt membran:

Bild

Dock är det första membranet 40 vikningar á 1,5 mm. Det blir mellanlägg av 0,5 mm PTFE-remsor för att komma upp till 1,5 mm.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav DVD-ai » 2015-03-20 08:31

Underbart bygge, mycket underhållande att följa och klart inspererande :)

Hoppas att detta blir riktigt bra och att du blir riktigt nöjd med resTätortsbussultatet :D
Då får nästa peojekt bli att bygga 4st element som var och en är sådär 1000% av en av dessa, som du kan ha som renodlade baselement ;)
Så att du kan "nå ner" till det låga basområdet med mysig outputt !

Gör en ny vägg i rummet bara på en gång, enklast så ! :D

Grymt bygge som sagt, kul och udda projekt ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-03-20 09:21

DVD-ai skrev:Underbart bygge, mycket underhållande att följa och klart inspererande :)
Grymt bygge som sagt, kul och udda projekt ;)

Tack!
DVD-ai skrev:Då får nästa peojekt bli att bygga 4st element som var och en är sådär 1000% av en av dessa, som du kan ha som renodlade baselement ;)
Så att du kan "nå ner" till det låga basområdet med mysig outputt !

Höll på ett tag med detta men gav efter ett drygt halvår, det är nog inget som slår vanliga konhögtalare under 200 Hz.

Användarvisningsbild
robert293
 
Inlägg: 705
Blev medlem: 2009-04-08

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav robert293 » 2015-03-20 19:30

As kul projekt...Vi skall ju köra en liten repris av förra årets lyssningsrunda nu inom hyffsad snar framtid och med tanke på hur ditt system lät sist så är ju ett stop hos dig ett MÅSTE!

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-03-21 07:59

Absolut, hifibesök är alltid berikande.
Förresten, om någon vill lyssna på musik genom den "gamla" AMT Mk I och/eller är nyfiken på utvecklingen av Mk II, så är det bara att PM:a.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-03-21 13:18

solhaga skrev:Dock är det första membranet 40 vikningar á 1,5 mm. Det blir mellanlägg av 0,5 mm PTFE-remsor för att komma upp till 1,5 mm.

Har nog inte tänkt färdigt här...

Vad jag anser är dimensionerande för frekvensåtergivningen i LF är Xmax.
Realistisk Xmax är kanske 0,25 - 0,3 mm för 1 mm breda fickor med tanke på den relativt stela upphängning som varje ficka har.
Ledarbanorna får ju inte heller kortslutas, 1 mm är nog då den minsta praktiska bredden på fickorna.
Ytan är som ett 15-tumselement, så 0,3 mm Xmax ger vid 250 Hz nästan 112 dB.

För HF anser jag att det är den Helmholzresonator som bildas i varje ficka som påverkar mest. Vad kan man då anse vara kammarens volym och vad som är halsen volym ser jag dock inte helt klart.

Jag tar mer än gärna och ödmjukt emot ytterligare teoriseringar/tillrättavisningar.

Så med den jigg jag gör nu kommer jag att enkelt kunna variera både djup och bredd på fickorna.
Varje enskilt membran måste dock ha samma djup på fickorna men deras bredd kan varieras, exempelvis varannan 1 mm respektive 2 mm.

Givet är att membranet får att vara högst 8 mm tjockt eftersom luftgapet är 10 mm, bredden på varje ficka kan vara 1 mm, 1,5 mm samt 2 mm.
Alla vikningar som öppnar bakåt är dock 1 mm för att få så mycket luft framåt som möjligt.


För att enkelt göra många olika layouter så tänkte jag:

rita layouten programmatiskt i scad-format,
läs in scad-filen till OpenSCAD,
exportera till dxf-format,
öppna dxf-filen i Silhouette Studio Design,
skär ut i Cameon.

Ungefär så här...

Dessa testmembran kommer bara att vara 60 mm höga för att spara på den dyra 3M-tejpen och för att snabbare få fram funktionsmodeller.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-03-25 11:58

Tyvärr blev den yta som skall ligga an mot magneterna inte helt plan, det rör sig om mindre än 0,1 mm fnasighet dock.

Simuleringar för att se hur mycket detta kan påverka flödet i gapet visar på drygt 0,35 % skillnad mellan 0 mm och 0,1 mm "glapp".
Det är betydligt mindre än vad flödet varierar över gapet (2,5 %).
Bild

Så jag behöver bara slipa bort det värsta fnaset.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav nuffe » 2015-03-26 18:23

solhaga skrev:Absolut, hifibesök är alltid berikande.
Förresten, om någon vill lyssna på musik genom den "gamla" AMT Mk I och/eller är nyfiken på utvecklingen av Mk II, så är det bara att PM:a.


Vore fantastiskt roligt om man kan få vara med på ett hörn. Vi har ju PMat lite om ett ev besök, men det är ju det där med den berömda tummen......
Känner på mig att ett besök hos dig kan vara berikande.

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-03-26 21:25

nuffe skrev:
solhaga skrev:Absolut, hifibesök är alltid berikande.
Förresten, om någon vill lyssna på musik genom den "gamla" AMT Mk I och/eller är nyfiken på utvecklingen av Mk II, så är det bara att PM:a.


Vore fantastiskt roligt om man kan få vara med på ett hörn. Vi har ju PMat lite om ett ev besök, men det är ju det där med den berömda tummen......
Känner på mig att ett besök hos dig kan vara berikande.

Henrik


Det kan nog bli en repris av öppet hus som jag hade förra året. Osäkert dock hur långt jag har hunnit på Mk II:an då (härligt med lite press).

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-03-26 21:41

Försöker mig på ett resonemang kring att ha olika bredd på fickorna.

Jag kan nu lätt variera fickornas bredd.
2 mm breda fickor skulle innebära ökad Xmax men samtidigt sänka hf pga lägre gränsfrekvens hos den uppkomna 1/4-vågspipan/HH.
Med 1 mm smala fickor innebär det omvända.

Så jag behöver minska rörelsen hos den smala fickan jämfört med den breda. Annars slår ju den smala fickan ihop.
Ett sätt är att öka ledarbredden relativt den breda fickan och på så sätt få mindre kraft på den smala fickans sida.
Låt säga 6 mm ledarbredd i de smala fickorna och 4 mm i de breda.
Då borde det bara vara att få rätt relation mellan antalet smala och breda fickor.
"Bakfickorna" är som sagt alltid 1 mm. Det finns här förstås en risk att det blir uppbrytning här, kanske skulle även bakfickorna ha samma bredd, hmm...

Nåväl.

Tänker att de smala fickorna, som då borde gå högre i frekvens, borde vara i mitten för att minimera kameffekter.
De har också mindre nytta av vågledarens CD-egenskaper.

Ett första försök skulle kunna vara:

7 breda (x 2mm), 9 smala (x 1 mm) samt 7 breda (x 2 mm). Med 23 st bakfickor x 1 mm blir det 60 mm.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-03-29 11:48

Efter lite planslipning av ytorna som ligger an mot magneterna är det dags att börja montera första gallret:

Bild

Bara 30 kvar:

Bild

Kunde ju ha börjat från mitten och arbetat mig utåt :evil: .

Användarvisningsbild
MattiasBGD
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2013-07-23
Ort: Bollebygd

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav MattiasBGD » 2015-03-29 13:49

Kämpa på vi följer med spänning, få verkar ha något att tillföra men du verkar ha ordning på hur du vill bygga ändå :)

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-03-30 13:12

MattiasBGD skrev:...få verkar ha något att tillföra...

Publicerar mig ju på andra fora också, och i bland kommer det någon kommentar som tillför något där också.
Kommunikation sker också via PM, mail och telefonsamtal samt att jag har IRL-diskussioner på jobbet baserat på poster i fora.

Sedan kanske inte så många har denna tråden på bevakning och då är det lätt att den försvinner i bruset, faktiskt.se är ju mer än ett hifinördfora.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav solhaga » 2015-03-31 23:03

Front gallret klart:
Bild

Monteringsjigg:
Bild

Första magneterna var ju lätta att få dit:
Bild

Andra raden är lite trickigare, måste skjuta dom på plats från ett säkert avstånd:
Bild

Men det går ju att tvinga dom dit:
Bild

Bild

Men stannar dom kvar efter det att limmet har härdat?
Bild
Jäpp!

Tredje raden:
Bild

Limmet måste härda några timmar, så detta kommer att ta lite tid. Men så småningom är jag där.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11891
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Solhagas AMT, Mk II

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-04-01 00:02

Grymt intressant att läsa och synnerligen imponerande arbete - fortsätt posta bilder och redogörelser på bygget :!: :!:

Har du någon (några) förebild(er) till bygget?
Och vilka högtalare som kan köpas över disk gillar du ljudet från?

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 7 gäster