M26 Harmonikka

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Antero

M26 Harmonikka

Inläggav Antero » 2015-05-03 21:42

Startar en fortsättning (dubblett) på en tråd som existerar på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92692
Ifall man vill veta mer i detalj om början av projektet så hänvisar jag till den tråden.

Bild

Projektet är baserat från början på ett kit Seas A26 som faktiskt sattes ihop och lyssnades för att höra hur konstruktörerna på Seas ville att det skulle låta.
Och mycket har hänt efter detta!

Bland det första som ändrades var höja BL i Seas A26RE4 baselementet.
Senare moddades magnetsystemet med kopparing på halsen av polstycket och även fasplugg med tillhörande kopparing.
Seas T35 diskanten har lämnats orörd mer än att den har moddats med Waveguide.

Tid har lagts på att elementen ska ha enkla filter, samma akustiska centrum, ett bra spridningsmönster vilket har gett en förlängning av waveguiden på 15mm och dom välvda sidorna minimerar diffraktion.
Basen spelar i en sluten låda och Ground Sound står för förstärkare Eq och aktiva filter.

Just nu är högtalarna bara test lådor men det arbetas att hitta en färdig design med Sketchup som verktyg och ändringar av konceptet är inte för sent än ifall någon kommer med något matnyttigt!

Bild Bild
Bild Bild

Matti Hyvärinen.
Senast redigerad av Antero 2015-05-04 00:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Antero

Re: A26 Harmonikka

Inläggav Antero » 2015-05-03 21:52

Nu letas det efter ett vettigt och snyggt sätt att få högtalarna till att bli enkelt flyttbara, justerbara i våg och något som gör att inte resonanser fortplantar sig till golvet eller det omvända.
Valet ser ut att bli Hjul av bra kvalitet http://www.blickle.se/sv/apparathjul/pr ... -VSTH-35K/
Bild

Koppen i rostfritt stål både döljer hjulet och kommer att gå att vrida med händerna för att tillåta en viss höjd justering.

Bild
Bild Bild

Kraniet

Re: M26 Harmonikka

Inläggav Kraniet » 2015-05-04 09:18

Häftigt. Ser riktigt snyggt ut

Har du mätt upp vilken skillnad det nya motorsystemet gjorde?

SD-fötter är ju en bättre fot, fast den blir ju inte lika lätt att flytta runt (måste den vara det?). Du kanske kan göra en lösning där båda varianterna ryms inuti "koppen?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-04 10:47

Kraniet skrev:Häftigt. Ser riktigt snyggt ut

Har du mätt upp vilken skillnad det nya motorsystemet gjorde?

SD-fötter är ju en bättre fot, fast den blir ju inte lika lätt att flytta runt (måste den vara det?). Du kanske kan göra en lösning där båda varianterna ryms inuti "koppen?

Tackar.

Har mätt upp basarna vid många olika stadier av moddningarna. Och givetvis ger det skillnad på olika sätt, tex lägre mätbar och hörbar distorsion.
Har inte några samlade mätresultat som skulle ge en rättvis bild på exakt vad dom olika stadierna har gett för skillnad så har inget bra att publicera där, men det kan vara så att jag får ett sådant tillfälle längre fram!

Håller med om att SD fötter är ett bra alternativ, använder ju dom själv nu! Var inne på att skapa en sån konstruktion som integrerade en SD- fot och en så kallad kulrulle vilket skulle vara möjligt, men kullrullen valdes bort pga risk för att det kan bli märken i golvet.
Nu när hjul används så blir det inte lika enkelt eftersom den horisontala axeln (gäng stången) lätt blir sned belastat av hjulet.
Skulle kunna tänka mig att blickle hjulen kanske kan ge en viss resonansdämpning men det får i så fall utvärderas.

Vill ju ha högtalaren mobil just för snabba byten av fronthögtalare som väger mycket.
Har inte sett någon annan som har hittat en lösning på det här där det även kombineras med höjd justering, resonans dämpning och design.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-04 12:56

kanske kan snickra ihop en lösning likt den som Naim använder i sina Ovation-högtalare? Det är ju nån slags stålfjädrande lösning.

tänker mig en lös plint som har rullhjul i vilken högtalren är monterad med en dämpande/fjädrande lösning. kan ju tänka sig SD-fot men högtalarlådan bör ju dessutom fixeras i plinten på något sätt. Vet inte hur bra det sitter om man limmar fast SD-foten mot lådan och plinten?

edit: dock kanske den lösningen inte är kompatibel med din design. I vilket fall finns det ju viktigare saker att fixa än vilken fot högtalaren står på.. Tror din lösning är fullt tillräcklig. Är det gummihjul som du visar ovan?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-04 13:17

Kraniet skrev:kanske kan snickra ihop en lösning likt den som Naim använder i sina Ovation-högtalare? Det är ju nån slags stålfjädrande lösning.

tänker mig en lös plint som har rullhjul i vilken högtalren är monterad med en dämpande/fjädrande lösning. kan ju tänka sig SD-fot men högtalarlådan bör ju dessutom fixeras i plinten på något sätt. Vet inte hur bra det sitter om man limmar fast SD-foten mot lådan och plinten?

edit: dock kanske den lösningen inte är kompatibel med din design. I vilket fall finns det ju viktigare saker att fixa än vilken fot högtalaren står på.. Tror din lösning är fullt tillräcklig. Är det gummihjul som du visar ovan?

Bra ide Kraniet. Kul att du kommer med input.
Det skulle ju kunna gå att lösa igenom att man använder sig av SD fötter med borrade hål, en gänstång binder samman 2 SD fötter på var sin sida av lådan eller fotplattan mot plinten. Får nog rita upp en skiss om det här ska bli begripligt!

Det är en form av polyuretan hjulen har på en stålfälg.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-04 14:24

Hej Antero

Ett alternativt är hjul med silikon gummi. Silikon gummi har väldigt bra dämpning tyvärr är det dyrare
och troligvis svårare att hitta hjul tillverkade med silikon gummi.

Henrik

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-04 15:20

nuffe skrev:Hej Antero

Ett alternativt är hjul med silikon gummi. Silikon gummi har väldigt bra dämpning tyvärr är det dyrare
och troligvis svårare att hitta hjul tillverkade med silikon gummi.

Henrik

Hej Henrik
Javisst Silikon gummi hjul hade varit fint att hitta.

Gjorde en del ändringar av hjul enheten.
Insåg att själva den rostfria koppen förmodligen skulle börja vibrera som en klocka så skapade en lösning med att använda sig av en insex nyckel för höjdjustering istället.
En bit rör är kvar för att dölja hjulet men den blir fixerad mot foten för att inte vibrera.
En längre gänga fick axeln också för att minimera glapp där.
Bild
Bild Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-04 17:03

Eller enkla funktionella hjul som hissas / fälls ner vid behov och lyfter högtalaren från sina SD-fötter..?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-04 18:47

darkg skrev:Eller enkla funktionella hjul som hissas / fälls ner vid behov och lyfter högtalaren från sina SD-fötter..?

Iden är ju absolut intressant.
Har du en ide om hur det skulle kunna lösas i form av snabb-funktion, möjlighet till att justera högtalaren i våg och en bra design?

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-05 20:00

Söker efter produkt för färgning av faner.
Har hittat något som heter TransTint Liquid Dyes http://homesteadfinishingproducts.com/t ... quid-dyes/ eller http://www.joewoodworker.com/transtints.htm
Kan inte hitta någon som säljer liknande produkter i Sverige.
Bild

Iden med det hela är att få en finnish som liknar Orangutan O/96 DeVORE FIDELITY på vissa ytor, tänker då då den mörblålila fanerade ytorna.
Vad jag tror så är det just en liknande som TransTint som används här, eller?
Bild

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-07 23:03

Hoppas att det är ok och länka till Youtube på Faktiskt! Editerar bort länkarna isf.

Har hittat inspiration till tekniker på youtube för hur man kan lyfta fram trästruktur och tona och ändra dom.
https://www.youtube.com/watch?v=_HTID28nADk
https://www.youtube.com/watch?v=zkVQZmApubQ

Vad gäller i övrigt har jag börjat att titta allvar på nästa steg i projektet, kabinett tillverkning.
Har tidigare tänkt att det enklaste vore att bygga en stomme som man sedan klär med MDF i flera lager som har sågade spår i som man köper färdig eller sågar själv med skensåg.
Har här inte kommit på någon bra och enkel teknik att fylla alla dom spåren som kommer att bildas i kabinett väggarna så denna iden kommer förmodligen att utgå.
Bild

Ett annat sätt är att tillverka sektioner/tvärsnitt av lådan i MDF, vilka då limmas på höjden.
Det skulle då ge en väldigt stum låda i knacktest.
Antal sektioner med 22mm MDF skulle då bli 88st totalt för själva lådorna.
Antal skivor 22x2440x1220mm blir ca 4 stycken.
Bild

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-05-07 23:33

Antero skrev:Söker efter produkt för färgning av faner.
Har hittat något som heter TransTint Liquid Dyes http://homesteadfinishingproducts.com/t ... quid-dyes/ eller http://www.joewoodworker.com/transtints.htm
[ Bild ]

Iden med det hela är att få en finnish som liknar Orangutan O/96 DeVORE FIDELITY på vissa ytor, tänker då då den mörblålila fanerade ytorna.
[ Bild ]

Bets kanske? http://www.herdins.com/sv/betser/herdins-akta-bets__28

Summer Passing

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-08 00:19

Aerob skrev:
[ Bild ]

[ Bild ]

Är osäker på att det kommer att gå att få fram samma effekt att använda den typen av bets.
Bets i pulverform som Herdins kommer nog att mer vilja samla sig i porerna på trät och reducera träts 3d lyster tror jag, riktigt fint på ek för att ta fram mönstret i trät ifall man vill det.
Har hittat olika typer av produkter som är någon slags kemisk (syra) variant men inte i Sverige än så länge utan bara utomlands och dyra flaskor och dyr frakt på det.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-08 14:30

Ur styvhetsskäl så vore ju 3-4mm plywood som du böjer och limmar i skikt det bästa alternativet. Det är ju dock ganska arbetsintensivt att bygga formar osv

Annars skulle jag nog satsa på att limma flera bitar på höjden, men det kräver väl i princip CNC-skurna bitar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-08 15:08

Kraniet skrev:Ur styvhetsskäl så vore ju 3-4mm plywood som du böjer och limmar i skikt det bästa alternativet. Det är ju dock ganska arbetsintensivt att bygga formar osv

Annars skulle jag nog satsa på att limma flera bitar på höjden, men det kräver väl i princip CNC-skurna bitar

Plywoodvarianten har jag också tänkt på, problemet här är att få materialet runt den lilla innerradien 52mm utan att materialet spricker.

Kommer troligtvis att satsa på varianten med sektioner som man limmar på höjden som du säger.
Har använt mig av metoden till kortare objekt som fotplattor.
Funderar nu på ett sätt att få alla delarna att bli i linje med varandra så inte lådan ska bli sned eller vriden under limning.
Och tror där kan vara bäst att bygga en enkel jigg som håller delarna i rätt linje!

Matti.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-05-08 15:15

Kraniet skrev:Ur styvhetsskäl så vore ju 3-4mm plywood som du böjer och limmar i skikt det bästa alternativet. Det är ju dock ganska arbetsintensivt att bygga formar osv

Annars skulle jag nog satsa på att limma flera bitar på höjden, men det kräver väl i princip CNC-skurna bitar.

Även om en CNC hade gjort arbetet bra mycket smidigare så går det ju alltid att mallfräsa fram bitarna med mer eller mindre samma precision.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-05-08 15:18

Antero skrev:
Aerob skrev:
[ Bild ]

[ Bild ]

Är osäker på att det kommer att gå att få fram samma effekt att använda den typen av bets.
Bets i pulverform som Herdins kommer nog att mer vilja samla sig i porerna på trät och reducera träts 3d lyster tror jag, riktigt fint på ek för att ta fram mönstret i trät ifall man vill det.
Har hittat olika typer av produkter som är någon slags kemisk (syra) variant men inte i Sverige än så länge utan bara utomlands och dyra flaskor och dyr frakt på det.

Det är inte min erfarenhet. Det påförs ju inte i pulverform utan upplöst i vatten eller sprit. Ett tips är att åtminstone prova, om du nu inte hittar precis vad du söker.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-08 21:47

Aerob skrev:

Även om en CNC hade gjort arbetet bra mycket smidigare så går det ju alltid att mallfräsa fram bitarna med mer eller mindre samma precision.

Visst kan man göra det :) Har ett fräsbord (återanvänt köksbord) för att enkelt manövrera delarna. Fast ska göra en ny bordsvariant med ny fräs snart.

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-08 22:06

Aerob skrev:
Antero skrev:

Det är inte min erfarenhet. Det påförs ju inte i pulverform utan upplöst i vatten eller sprit. Ett tips är att åtminstone prova, om du nu inte hittar precis vad du söker.

Givetvis blandas även den typen jag letar efter med bärare/spädning av vatten, alkohol, tinner m,m.
Har hittat den typen av infärgning som jag letade efter i Sverige, letade bland försäljare av gitarrdelar lustigt nog. Det blir väl till att testa skillnaden och se.

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-17 22:17

Nu är byggsäsongen igång ute med större fasadrenovering.
Det som ändå görs simultant är uppgradering av verktyg och vissa maskiner som kan användas för kommande kabinett tillverkning.
Hoppas på att få en mer ordnad plats i huset också.

En cirkelfräs mall är under konstruktion och förhoppningsvis färdig till nästa helg.
Bild

Ett nytt enkelt fräsbord modell XXL är klar, den används även ute till fasadrenovering där av storleken.
Som bord används en begagnad laminatskiva och underrede är vanligt byggvirke.
En handöverfräs är monterad undertill igenom bordsskivan.
Den här är tänkt att användas för att kopie-fräsa ut alla kabinett-segment med hjälp av mallar.
Bild

Har börjat att titta på faner till Harmonikka, och det är inte helt lätt att veta vad man ska välja och vad som skulle passa in.
Men har hittat en funktion i SkechUp som gör det möjligt att klippa och klistra in foton på modellerna som man ritat.
Har då hittat foton på faner från veneersupplies.com med kända mått och lagt in det i modellen för att på ett bättre sätt simulera vad det kan ge för resultat i slutändan.
I programmet så justeras även vilken infärgning faneren ska få.
3D bilderna behandlas sedan i ett plugin program som heter Arielvision for att skapa en fotorealistiskt 2D bild.
Satte ihop en modell med Eukalyptus och Zebrawood.
Någon som kanske har fler förslag?
Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-05-18 13:02

Snyggt :!:

Vill minnas att jag köpt Herdins bets i flaska eller burk, alltså ej pulver.
Var ett bra tag sen dock....

Henrik

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-18 23:10

nuffe skrev:Snyggt :!:

Vill minnas att jag köpt Herdins bets i flaska eller burk, alltså ej pulver.
Var ett bra tag sen dock....

Henrik

Tycker det ser bra ut med (med viss osäkerhet)

Får snart ta och beställa lite bets och göra lite tester med olika sorter.

Matti.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-19 01:07

Antero skrev:
darkg skrev:Eller enkla funktionella hjul som hissas / fälls ner vid behov och lyfter högtalaren från sina SD-fötter..?

Har du en ide om hur det skulle kunna lösas i form av snabb-funktion, möjlighet till att justera högtalaren i våg och en bra design?

Höjdjusteringen blir som om hjulfunktionen inte fanns.

Användarvänligt och resolut vore en pedal. Mekanismens detaljer kan jag inte engagera mig i. Jag har dessutom ingen särskild kompetens på det området (heller). Den behöver ju låsa i lyft läge, så helt trivialt blir det inte. Vad designen tål är svårt att säga, men en välformad pedal på baksidan skulle möjligen kunna passera?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Antero

Inläggav Antero » 2015-05-19 21:07

darkg skrev:
Antero skrev:

Höjdjusteringen blir som om hjulfunktionen inte fanns.

Användarvänligt och resolut vore en pedal. Mekanismens detaljer kan jag inte engagera mig i. Jag har dessutom ingen särskild kompetens på det området (heller). Den behöver ju låsa i lyft läge, så helt trivialt blir det inte. Vad designen tål är svårt att säga, men en välformad pedal på baksidan skulle möjligen kunna passera?

Jag tycker som innan att grundidén som du beskriver är riktigt intressant.
Har försökt att komma på lösningar eller hitta en konstruktion som redan finns men ännu inget napp.

Iden med en pedal låter lovande. Ska tänka och rita på det och se ifall jag lyckas förverkliga den :)

MVH Matti.

Återgå till DIY-forum