Jag har faktiskt några Audax TW010E1 liggande som kan vara ett intressant alternativ till Visaton diskanten.

Jag har börjat fundera på vad man skulle kunna göra med dessa. Egentligen behöver jag inga fler högtalare men det är lite synd att låta ett så fint element som SS12w ligga och samla damm till ingen nytta. Något som till en början kändes lockande var att använda ace-bass plus tekniken och göra en variant på AP. A2-2. Men det kändes som ett för omfattande arbete. Jag vill ha något enklare som kunde fungera.
Gjorde en del försök med olika lådstorlekar. 4,5, 3,5 och 2,5 liter. Men inga av dessa gav det resultat jag önskade. Otillräcklig förmåga i basen. Ju mindre låda desto sämre fungerade dessutom basreflexavstämningen. Kanske inte helt oväntat. Jag ville ha en låda som var mindre än tre liter som kunde spela anständig bas. Det går inte säger väl dom flesta. Men lite motstånd brukar trigga mig extra. Började fundera på hur jag skulle lösa detta. Första steget var att skaffa ett par slavbaselement.
Ett par Peerless S134 PAS48G.(830880).

Sen började jag leta i mitt arkiv efter artiklar om förstärkarkompensering av basområdet. Jag minns något om 6:e ord. Butterworth-system. Just det, Thiele:s 6:ord. System Class I Nr15 har bl.a. Electro Voice byggt högt.enligt. Bl.a. D.B Keele,Jr. har skrivit artiklar i JAES om 6:ord. system. Nu kändes det som saker och ting började falla på plats.
Gjorde beräkningar efter Keele:s artikel för SS12W elementet. Det gav Fb=F3=50Hz och Vb=3,1L. Lite stort.
Simulerade i Basta och kom fram till Fb=60Hz och Vb=2,2L skulle fungera med ett hp- filter med fs=60Hz ett Q-värde på 2,0=+6dB. Detta var ju lite intressant. Nu behövdes lite praktiska övningar för att testa om det skulle gå att få till ett fungerande system. Tog min gamla testlåda på 2,5L och byggde ihop ett hp-filter. Det visade sig att avstämningen med slavbasen i den lådan blev för låg. Och jag kunde ju inte minska rörliga massan eller öka kompliansen på slaven så det enda var att minska volymen på lådan. Började fylla ut den med träklossar och mäta. När jag hade minskat volymen till två liter var Fb uppe i 55Hz. Det fick räcka mindre låda kunde jag knappast ha. Det visade sig också att de teoretiska värdena för hp-filtret fick ändras. Jag labbade mycket med detta. Det slutade med fs=65 Hz och att jag fick öka Q-värdet till 2,8 = +9dB innan jag fick en frekvensgång och en återgivning som jag var nöjd med.
Jag fick heller inte till den fina fekvenskurva med Visaton-diskanten som jag hade med 7 liters lådan jag testade för några år sedan. Efter jämförande ferkvens och dist.mätningar av Audax och Visatonelementet visade det sig att Audaxen hade en betydligt planare och trevligare frekvenskurva även tredjetonen var lite lägre på denna. Som jämförelseobjekt har jag använt Seas- diskanten 22TFA-G. Jag har mätt på fyra Audax och sex Visaton-element. Alltså är det Audax-diskanten som kom att användas i den slutliga högtalaren.
Så här såg provlådan ut.

Och hp-filtret.

Så här mäter hp-filtret.

Frekvenskurva för Baselement och slav. Närfältsmätning.

Så här ser delningsfiltret för högtalaren ut.

Impedanskurva för högtalaren.

Frekvenskurvor som visar skillnaden i basområdet med och utan hp-filtret. Dessa mätningar är gjorda med högtalaren mer än 1m från närmaste vägg.

Följande kurvor är från den färdiga provlådan. Här är högtalaren placerad framför en vägg på ett 60cm högt stativ. Avstånd till övriga väggar är ca 2-4 m. Rummet är ett ca 20 kvm väldämpat rum.
Mik. avst. 40cm.

Mik. avst. 60cm. Här är nivån strax över 50 Hz i nivå med mellanregistret.

Följande två kurvor visar horisontell och vertikal spridning.

Förutom högtalarlådor så måste jag ju bygga en förstärkare så det blir lite mer jobb än ett vanligt högtalarbygge.
Bygget har pågått till och från sedan i vintras. Men jag tyckte det var dags att försöka avsluta det hela nu.
Fortsättning följer inom kort.