Liten högtalare med bas. Ny förstärkare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Liten högtalare med bas. Ny förstärkare.

Inläggav Eri » 2015-07-28 15:28

Har alltid varit lite imponerad av små högtalare med bra basåtergivning. Glömmer inte när jag hörde Audio Pro:s tidiga högt. med ace-bass drivning. A4-14, A2-2. Har ett par Scan Speak 12W/8524G00 liggande som jag testade i ca 7 liter stora lådor tillsammans med Visaton diskanten DTW 72-8.De lät faktiskt väldigt trevligt men det var inte riktigt vad jag ville ha den gången. Det är dessa element jag pratar om för de som inte känner till dem.
Bild
Bild
Jag har faktiskt några Audax TW010E1 liggande som kan vara ett intressant alternativ till Visaton diskanten.
Bild

Jag har börjat fundera på vad man skulle kunna göra med dessa. Egentligen behöver jag inga fler högtalare men det är lite synd att låta ett så fint element som SS12w ligga och samla damm till ingen nytta. Något som till en början kändes lockande var att använda ace-bass plus tekniken och göra en variant på AP. A2-2. Men det kändes som ett för omfattande arbete. Jag vill ha något enklare som kunde fungera.
Gjorde en del försök med olika lådstorlekar. 4,5, 3,5 och 2,5 liter. Men inga av dessa gav det resultat jag önskade. Otillräcklig förmåga i basen. Ju mindre låda desto sämre fungerade dessutom basreflexavstämningen. Kanske inte helt oväntat. Jag ville ha en låda som var mindre än tre liter som kunde spela anständig bas. Det går inte säger väl dom flesta. Men lite motstånd brukar trigga mig extra. Började fundera på hur jag skulle lösa detta. Första steget var att skaffa ett par slavbaselement.
Ett par Peerless S134 PAS48G.(830880).
Bild
Sen började jag leta i mitt arkiv efter artiklar om förstärkarkompensering av basområdet. Jag minns något om 6:e ord. Butterworth-system. Just det, Thiele:s 6:ord. System Class I Nr15 har bl.a. Electro Voice byggt högt.enligt. Bl.a. D.B Keele,Jr. har skrivit artiklar i JAES om 6:ord. system. Nu kändes det som saker och ting började falla på plats.
Gjorde beräkningar efter Keele:s artikel för SS12W elementet. Det gav Fb=F3=50Hz och Vb=3,1L. Lite stort.
Simulerade i Basta och kom fram till Fb=60Hz och Vb=2,2L skulle fungera med ett hp- filter med fs=60Hz ett Q-värde på 2,0=+6dB. Detta var ju lite intressant. Nu behövdes lite praktiska övningar för att testa om det skulle gå att få till ett fungerande system. Tog min gamla testlåda på 2,5L och byggde ihop ett hp-filter. Det visade sig att avstämningen med slavbasen i den lådan blev för låg. Och jag kunde ju inte minska rörliga massan eller öka kompliansen på slaven så det enda var att minska volymen på lådan. Började fylla ut den med träklossar och mäta. När jag hade minskat volymen till två liter var Fb uppe i 55Hz. Det fick räcka mindre låda kunde jag knappast ha. Det visade sig också att de teoretiska värdena för hp-filtret fick ändras. Jag labbade mycket med detta. Det slutade med fs=65 Hz och att jag fick öka Q-värdet till 2,8 = +9dB innan jag fick en frekvensgång och en återgivning som jag var nöjd med.
Jag fick heller inte till den fina fekvenskurva med Visaton-diskanten som jag hade med 7 liters lådan jag testade för några år sedan. Efter jämförande ferkvens och dist.mätningar av Audax och Visatonelementet visade det sig att Audaxen hade en betydligt planare och trevligare frekvenskurva även tredjetonen var lite lägre på denna. Som jämförelseobjekt har jag använt Seas- diskanten 22TFA-G. Jag har mätt på fyra Audax och sex Visaton-element. Alltså är det Audax-diskanten som kom att användas i den slutliga högtalaren.
Så här såg provlådan ut.
Bild
Bild
Och hp-filtret.
Bild
Så här mäter hp-filtret.
Bild
Frekvenskurva för Baselement och slav. Närfältsmätning.
Bild
Så här ser delningsfiltret för högtalaren ut.
Bild
Impedanskurva för högtalaren.
Bild
Frekvenskurvor som visar skillnaden i basområdet med och utan hp-filtret. Dessa mätningar är gjorda med högtalaren mer än 1m från närmaste vägg.
Bild
Följande kurvor är från den färdiga provlådan. Här är högtalaren placerad framför en vägg på ett 60cm högt stativ. Avstånd till övriga väggar är ca 2-4 m. Rummet är ett ca 20 kvm väldämpat rum.
Mik. avst. 40cm.
Bild
Mik. avst. 60cm. Här är nivån strax över 50 Hz i nivå med mellanregistret.
Bild
Följande två kurvor visar horisontell och vertikal spridning.
Bild
Bild
Förutom högtalarlådor så måste jag ju bygga en förstärkare så det blir lite mer jobb än ett vanligt högtalarbygge.
Bygget har pågått till och från sedan i vintras. Men jag tyckte det var dags att försöka avsluta det hela nu.
Fortsättning följer inom kort.
Senast redigerad av Eri 2019-11-20 18:16, redigerad totalt 1 gång.
Medlem i MEK

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav ante_77 » 2015-07-28 15:41

Häftigt!

Gillar små grejer.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Fjonkalicious » 2015-07-28 16:02

Schysst!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-30 08:07

Intressant. Dock fattar jag inte hela konceptet. Kan du förklara vad som visas på bilden nedan? Är det ett elektroniskt delningsfilter med aktiv kompensering i basregistret?

Bild

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-07-30 12:28

Kalejdokom skrev:Intressant. Dock fattar jag inte hela konceptet. Kan du förklara vad som visas på bilden nedan? Är det ett elektroniskt delningsfilter med aktiv kompensering i basregistret?

Bild

Bilden visar provuppkopplingen av kretsen som ger kompenseringen i basregistret. Den är uppbyggd kring en TL072 krets.
Bild
Frekvenskurvan för kopplingen ser ut så här.
Bild
Kretsen sitter före effektförstärkaren. Förstärkaren med kompenseringskretsen skall tillsammans med högtalarens avstämning ge en utsträckt frekvenskurva i basområdet. Se de uppmätta frekvenskurvorna ovan. Där finns en mätning som visar skillnaden med och utan kompenseringen.
Denna. Blå kurva med kompensering och grön utan. Alla mätningar ovan är givetvis med komp. kretsen inkopplad.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-07-30 13:14

Här ett par länkar till Keele:s publikationer där man kan läsa om 6:ord. system.

http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF ... nments.pdf

http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF ... nments.pdf
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-30 19:34

Oj, det var nog lite överkurs för en amatör... Kan man lite grovt säga att det påminner om Linkwitz Transform? Effekten är ju densamma; att kompensera för en fallande kurva i de lägre registren. LT är väl dock främst tänkt för slutna lådor, så det här kanske är lite annorlunda. Kul projekt i alla fall.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-07-30 22:39

Jag är själv en glad amatör som ofta gett mig i kast med projekt över min egentliga kunskapsnivå. Men det brukar sporra mig till att ta i hårdare och försöka lära mig nya saker. Och jag är en envis jävel som inte ger mig förrän jag är i mål.

Jag tror nog att en jämförelse med Linkwitz Transform inte är helt fel. I båda fallen kompenserar man ju för frekvensgången i en för liten låda om jag nu har uppfattat LT på rätt sätt. Däremot så är ju korrigeringskretsarna och beräkningarna helt olika. Ett LT system är ju fortfarande ett 3:ord.( -18dB/okt. ) system som en vanlig sluten låda. Medan detta blir en 6:ord. basreflex där frekvenskurvan faller med -36dB/okt. under avstämningsfrekvensen. Korrigeringskretsen är ju ett 2:ord. HP-filter med högt Q-värde. Ett normalt basreflexsystem är ju av 4:ord. och faller med -24dB/okt. under avst.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-07-31 09:45

Lådorna byggs av 16mm MDF med sidor av mahogny. Egentligen hade jag tänk använda bok som i den tillhörande förstärkarlådans sidor. Detta för att matcha tidigare gainclone och CD-spelar byggen. Men det visade sig helt omöjligt att hitta bokbrädor som var helt raka. Här en bild på materialet till en låda.
Bild
Båda lådorna hopsatta och skarvarna spacklade. Färdiga för målning.
Bild
Efter att lådorna är målade limmas sidorna dit. Här har vi dom med frästa kanter.
Bild
Eftersom högtalaren behöver en förstärkarkorrigering i basområdet måste jag antingen bygga en separat liten enhet att koppla in till vilken förstärkare som helst eller bygga en komplett förstärkare med korrigeringskretsen inbyggd speciellt för den här högtalaren. Eftersom jag hade det mesta av materialet till både ett förstärkarbygge och högtalare liggande så valde jag att bygga en hel förstärkare. Att detta bygge överhuvudtaget blivit av beror på att jag i stort sett har allt som behövs för bygget. Här t.ex. Aluminium som blev över sedan bygget av en gainclone först. och CD- spelare för et par år sedan. Det räcker till en ny förstärkarlåda.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Kalejdokom » 2015-07-31 17:33

Snyggt! Har du fräst kanterna på sidorna med handöverfräs? I så fall var det fuktansvärt snyggt gjort 8O !

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav IngOehman » 2015-07-31 18:03

Det ser ut som enorma mätfel under 50 Hz, vilket ju gör att man blir försiktigt skeptisk till hela mätningen. Försiktigt, inte jätteskeptisk. ;)

Vet du om det som syns är gating-fel eller om det är brist på BP-filtrering av mätsignalen (vilket man behöver göra om distorsionen är mycket hög vid låga frekvenser, eftersom distorsionen annars visar sig på samma sätt som grundton, alltså som om den vore nyttosignal).

Väldigt kul projekt annars! Heja på!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav DQ-20 » 2015-08-01 01:29

Eri skrev:Lådorna byggs av 16mm MDF med sidor av mahogny. Egentligen hade jag tänk använda bok som i den tillhörande förstärkarlådans sidor. Detta för att matcha tidigare gainclone och CD-spelar byggen. Men det visade sig helt omöjligt att hitta bokbrädor som var helt raka. Här en bild på materialet till en låda.


Ursäkta en yngling men var hittar man sådär urtjusiga mahognybrädor?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-08-01 09:32

Kalejdokom skrev:Snyggt! Har du fräst kanterna på sidorna med handöverfräs? I så fall var det fuktansvärt snyggt gjort 8O !


De är frästa med min gamla handöverfräs som sitter permanent monterad i ett enkelt fräsbord inhandlat på Jula för några år sedan. Början och slutet på en fräsning är ju alltid svår när man kör på frihand. Då gäller det att vara koncentrerad och stadig på handen.
Länk: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... as-049003/
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-08-01 10:19

IngOehman skrev:Det ser ut som enorma mätfel under 50 Hz, vilket ju gör att man blir försiktigt skeptisk till hela mätningen. Försiktigt, inte jätteskeptisk. ;)

Vet du om det som syns är gating-fel eller om det är brist på BP-filtrering av mätsignalen (vilket man behöver göra om distorsionen är mycket hög vid låga frekvenser, eftersom distorsionen annars visar sig på samma sätt som grundton, alltså som om den vore nyttosignal).

Väldigt kul projekt annars! Heja på!


Vh, iö


Intressant att du tar upp detta med de lägsta frekvenserna. Har själv funderat på varför det ser ut som det gör vid låga frekvenser där högtalaren inte borde ge så mycket ljud ifrån sig. Ingen av mina mätningar är ju några gating-mätningar. Jag använder Svantes Tombstone som ju ger rena sinussvep. Att den här lilla högtalaren inte har så låg distortion är väl inte oväntat. Jag använder inte någon typ av filter när jag mäter så du kanske kan tala om hur ett sådant skall vara utformat.
Kan ju lägga upp en dist-mätning gjord i Arta som jag också använder mig av bl.a. för mätning av högt. spridning.

Denna mätning är utförd på följande sätt. Högt. är placerad fritt från väggar i ett mindre men väldämpat rum. Mik. 40cm från högt. Ljudnivån justerad till ca 90dB mätt med ljudtrycksmätare på 1m.
Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-08-01 10:21

DQ-20 skrev:
Eri skrev:Lådorna byggs av 16mm MDF med sidor av mahogny. Egentligen hade jag tänk använda bok som i den tillhörande förstärkarlådans sidor. Detta för att matcha tidigare gainclone och CD-spelar byggen. Men det visade sig helt omöjligt att hitta bokbrädor som var helt raka. Här en bild på materialet till en låda.


Ursäkta en yngling men var hittar man sådär urtjusiga mahognybrädor?

/DQ-20


Mahognyn är köp hos abi trä i västra frölunda Göteborg.
Medlem i MEK

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav jansch » 2015-08-01 22:15

Prova och " mät" utan signal till högtalaren och under likadana premisser. Jag misstänker att du ligger nära eller under bruströskeln vid låga frekvenser, d v s det du "mäter "under 50 Hz är Mick:ens/mickförstärkarens brus eller andra lågfrekventa störningar såsom hissen i huset eller biltrafiken eller tvättmaskinen eller frånluftsfläkten etc.
Om du gör en testmätning utan signal till högtalaren kan du utesluta alla "fel" förutom distorion då du inte Gate:ar eller kör med slavfilter

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-08-02 16:34

jansch skrev:Prova och " mät" utan signal till högtalaren och under likadana premisser. Jag misstänker att du ligger nära eller under bruströskeln vid låga frekvenser, d v s det du "mäter "under 50 Hz är Mick:ens/mickförstärkarens brus eller andra lågfrekventa störningar såsom hissen i huset eller biltrafiken eller tvättmaskinen eller frånluftsfläkten etc.
Om du gör en testmätning utan signal till högtalaren kan du utesluta alla "fel" förutom distorion då du inte Gate:ar eller kör med slavfilter


Detta är lite av ett mysterium. Men jag har mätt lite i dag för att se om jag kan hitta någon orsak. Jag kan väl först säga att några störningar i mätmiljön finns inte. Här finns inga hissar eller fläktar eller störande biltrafik. Jag har gjort följande. Mätt på en liten femtummare fritt liggande på en stol. Samt en mätning utan högtalarelementet. Det är lite speciellt med Tombstone eftersom programmet kräver en triggersignal för att starta mätningen så jag måste ha högtalaren ansluten i början. Jag gjorde så att jag tog bort den ena anslutningen så fort mätningen börjat. Det syns som en liten knyck precis ovanför 30Hz på den gröna kurvan. Förloppet på den kurvan ser ju lite underlig ut. Jag hade förväntat mig en rakare kurva.
Jag har också gjort loopmätningar med ljudkort, mik.- först. mätbox och min mätförstärkare. Dessa mätningar finns på följande två diagram. Texten längs ner talar om vad kurvorna visar.
Bild
Bild
Jag vet inte vad jag skall tro men det verkar ju inte vara några konstigheter under 50 Hz i alla fall. Det var ju det IÖ hade invändningar mot.
Medlem i MEK

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav jansch » 2015-08-02 18:37

Men du har ju brus som ligger över mic:ens signalnivå till långt över 100 Hz!
Eller misstolkar jag dina kurvor? Alla parametrar lika?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-08-02 18:44

Jag lämnar mätproblemen för tillfället och går vidare med min presentation. Svante skulle kanske ha något att tillägga om han tittar in, jag har sett att han varit inne i nån granntråd.
Högtalarna lackade sidorna på plats och oljade.
Bild
Ett delningsfilter har tillverkats. ( Tyvärr är bilden inte helt skarp ).
Bild
Filter och dämpning på plats.
Bild

Jag behöver ju en speciell förstärkare till den här högtalaren för att den skall fungera som tänkt. Tanken var att den bygga den i samma stil som en gainclone jag byggde för ett par år sedan eftersom jag hade material till en låda över. Den här gången bygger jag inte med LM3886 utan med TDA2050 som man kunde köpa billigt på electrokit.
Schemat till förstärkaren ser ut så här.
Bild
Har tidigare under våren förberett kretskorten till förstärkaren.
Bild
Fortsättning följer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-08-02 18:50

jansch skrev:Men du har ju brus som ligger över mic:ens signalnivå till långt över 100 Hz!
Eller misstolkar jag dina kurvor? Alla parametrar lika?


Hoppsan här kom visst ett inlägg medan jag skrev. Nu hänger jag inte med riktigt med. Hur ser du det? Detta måste ju i så fall undersökas. Hur kollar jag detta.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-08-03 12:08

Det känns som den här tråden har hamnat lite snett. Den verkar nu handla mer om mina mätresultat än om själva bygget som ju var avsikten med tråden. Ingen verkar ju heller kunna eller vilja ge en förklaring till eventuella mätfel.
Jag har i dag kopplat upp hela mät-kedjan och spelat musik genom den för att utröna om det ligger något i jansch påstående om kraftigt brus till över 100 Hz. Spelade ett stilla pianostycke ( Lent ) av Erik Satie. Om det finns brus borde det höras. Och det fanns inte tillstymmelse till brus. Min slutsats blir då: kan man inte höra något brus så finns det inte.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Emanuelgbg » 2015-08-03 12:13

Skulle gissa att det refereras till den övre kurvan där den turkosa kurvan ligger högre i nivå än den blå mellan 35-140Hz.

Cool bygge annars! Impad av aktiv kompensering och aktiv drift!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Kraniet » 2015-08-03 12:28

smidigt litet bygge. har du något tänkt användningsområde?

har du satt in något HP-filter också för att inte riskera överbelasta det lilla elementet?

Men annars så är principen som sådan att man underavstämmer lådan lite lämpligt och kompenserar med EQ vid avstämningen för att få upp ljudnivån igen?
Hur högt klarar den lilla lådan att spela ungefär? Och hur låter det?

Ang mätningarna så blir mätningen som du gör på 40 resp 60 cm avstånd en kombinerad högtalare/rum-mätning, men det har du säkert koll på?
Ser i vilket fall ut som att de ger en hygglig basåtergivning i det rummet. Men nivån under 200 hz hade kanske fått vara lite högre.

Har du funderat något på placeringen? En placering närmare vägg ger ju mer basstöd. Lättare integrering med rummet och kanske mindre behov av EQ. Dock bör det ju kombineras med rejäl dämpning (minst 70mm tjock) bakom högtalaren.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
lemmts
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 2006-10-20
Ort: Stockholm

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav lemmts » 2015-08-03 12:57

Bruset i mätningen beror sannolikt på elektriskt brus i kedjan från mikrofon till analysator, inte i delen fram till högtalaren.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-08-03 13:18

Emanuelgbg skrev:Skulle gissa att det refereras till den övre kurvan där den turkosa kurvan ligger högre i nivå än den blå mellan 35-140Hz.

Cool bygge annars! Impad av aktiv kompensering och aktiv drift!


Det är ju två helt olika mätningar som jag lagt på samma mätblad. Det finns ingen relation mellan nivåerna på dessa kurvor. Detsamma gäller alla mätblad från Tombstone med två kurvor.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-08-03 13:41

Kraniet skrev:smidigt litet bygge. har du något tänkt användningsområde?

har du satt in något HP-filter också för att inte riskera överbelasta det lilla elementet?

Men annars så är principen som sådan att man underavstämmer lådan lite lämpligt och kompenserar med EQ vid avstämningen för att få upp ljudnivån igen?
Hur högt klarar den lilla lådan att spela ungefär? Och hur låter det?

Ang mätningarna så blir mätningen som du gör på 40 resp 60 cm avstånd en kombinerad högtalare/rum-mätning, men det har du säkert koll på?
Ser i vilket fall ut som att de ger en hygglig basåtergivning i det rummet. Men nivån under 200 hz hade kanske fått vara lite högre.

Har du funderat något på placeringen? En placering närmare vägg ger ju mer basstöd. Lättare integrering med rummet och kanske mindre behov av EQ. Dock bör det ju kombineras med rejäl dämpning (minst 70mm tjock) bakom högtalaren.


Hur det hela är tänkt att fungera kan du läsa om i början av tråden. Angående placeringen är väl en väggnära placering att föredra med en förhoppning att den skall fungera hyfsat även med en mer fri placering.
Hur högt den kan spela har jag inte hunnit utvärdera ännu, men jag har inga krav på några höga nivåer och det ska man nog inte förvänta sig med en så liten högtalare.
Har inga speciell syften med det här bygget. Att det överhuvud taget blev till berodde på att jag hade de flesta komponenterna liggande. Sen tyckte det var lite lockande att pröva något annorlunda.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-08-03 13:49

lemmts skrev:Bruset i mätningen beror sannolikt på elektriskt brus i kedjan från mikrofon till analysator, inte i delen fram till högtalaren.


Då får du förklara för mig hur detta brus uppstår. Som jag berättar om i mitt inlägg ovan Har jag genomfört ett test där jag lyssnar på musik med hela mätkedjan inkopplad för att utröna om jag kan höra något brus. Den enda skillnaden i den uppkopplingen är att mikrofonen är ersatt av en kabel, samma kabel som jag ansluter mikrofonen till mikrofonförstärkaren med. Inget brus kunde höras.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-03 13:50

Bruset är nog inte i uppspelningsutrustningen(och där med hör du inget brus) utan i mätutrustningen.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav Eri » 2015-08-03 14:15

AndreasArvidsson skrev:Bruset är nog inte i uppspelningsutrustningen(och där med hör du inget brus) utan i mätutrustningen.

Jag vet inte om jag är dålig på att förklara saker. Ibland får jag en känsla att en del inte läser vad jag skriver.
Nu skall jag försöka vara extra tydlig så får vi se om jag lyckas.

Alltså: Musiken finns på datorn. Ljudkortet är kopplat till datorn. Från ljudkortets utgång till mätboxen. Från mätboxen till mik.-förstärkaren. Från mik.-förstärakaren till mätförstärkaren och vidare till högtalaren. Det som är annorlunda i den här kopplingen är ju att kabeln från mik.-först. utgång som vid mätning via ljudkortet går tillbaka till datorn och mätprogrammet nu går direkt till först. ingången. Vad är det då som orsakar brus vid mätning som inte hörs vid musiklyssning genom samma utrustning?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Liten högtalare med bas.

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-03 14:32

Eri skrev:Jag vet inte om jag är dålig på att förklara saker. Ibland får jag en känsla att en del inte läser vad jag skriver.
...

Jag har läst allt du skrivit, men är inte helt säker på exakt vad du gjort och med vilka komponenter. Jag får erkänna att jag har lite svårt att ta in all information från dina texter. Om det beror på dig eller mig kan jag inte säga.

Oavsett. Snyggt bygge och lycka till :)

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster