RCA-kablar av rg62 och Rean

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-14 12:06

Jag har i helgen gjort mig ett gäng rca-kablar och tänkte att jag lika bra kunde debutera med en byggtråd här på faktiskt. Nu är jag knappast först vare sig med rca-kablage med rg62 och Rean eller med en byggtråd. Men trots alla trådar som redan finns satt jag med en del frågetecken inför och när jag väl skulle börja. Genom att redogöra för hur jag gick tillväga kanske jag kan eliminera ett eller annat frågetecken för någon annan glad amatör. Dessutom är det ju kul det här med trådskapande!

Mina rca-kablar är gjorda av kablen rg62
https://www.elfa.se/sv/rg-koaxialkabel- ... p/15590815

IMG_0772.JPG
IMG_0772.JPG (136.7 KiB) Visad 7140 gånger


och ”phonokontaktdonet” Rean
https://www.elfa.se/sv/phonokontaktdon- ... d=14227500

IMG_0769.JPG
IMG_0769.JPG (104.46 KiB) Visad 7140 gånger


IMG_0770.JPG
IMG_0770.JPG (99.26 KiB) Visad 7140 gånger



(Innan du börjar kan det vara bra att kolla passformen på dina kontakter. Just Rean verkar kunna ha lite olika passform. Mina sitter dock perfekt!)

Jag köpte kabel och kontakter på Elfa som levererade enligt förväntan, dvs inom ett par dagar. Kabeln köper man på löpmeter och man anger således hur många meter man vill ha i beställningen.

Av en god hifivän och mentor tillika lånade jag en lödstation köpt på Kjell och Company (?) och lödtenn liksom ett händigt par ”extrahänder”, sk krokodilarmar. Dessa underlättade ofantligt och kan varmt rekommenders om du ska löda ihop kablarna ensam.

IMG_0768.JPG
IMG_0768.JPG (115.48 KiB) Visad 7140 gånger


För att skala kablarna använde jag mig av två olika kabelskalare, den ena från Clas O och den andra från Kjell. Båda visade sig vara lite av en besvikelse och jag tvingades använda dem i kombination för att få jobbet gjort. Den mindre klarade inte av att skala av ytterhöljet från kabeln utan att förstöra skärmen och den större klarade inte att dra isär plaströret som skyddar ledaren... Det kommer nog därför att bli retur på båda. Ska tillägga att den större kabelskalaren dock gjorde ett fantastiskt jobb att dra av höljet på kabeln!

IMG_0782.JPG
IMG_0782.JPG (116.92 KiB) Visad 7140 gånger


Först kapade jag kablarna i önskad längd. Därefter plockade jag isär kontakterna och drog två höljen på vardera kabel. Om man glömmer detta innan lödning blir det svårt (omöjligt) att få på dem.

IMG_0775.JPG
IMG_0775.JPG (118.89 KiB) Visad 7140 gånger


Jag drog sedan av cirka tre centimer av höljet i vardera ände och delade med en vass spik upp trådarna i skärmen. Jag valde att klippa bort ungefär hälften av skärmen. Detta för att underlätta vid lödningen och för att det har sagts ge ett bättre ljud (!? dock mest för lödningens skull :) ).

IMG_0778.JPG
IMG_0778.JPG (113.19 KiB) Visad 7140 gånger


IMG_0779.JPG
IMG_0779.JPG (68.22 KiB) Visad 7140 gånger


IMG_0780.JPG
IMG_0780.JPG (77.35 KiB) Visad 7140 gånger


(Fortsättning följer i nästa inlägg. Man kan tydligen inte bifoga mer än tio bilder per inlägg)
Senast redigerad av Knuttebaloa 2016-08-14 12:55, redigerad totalt 5 gånger.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-14 12:17

(Fortsättning på föregående inlägg)

Jag valde att förtenna skärmen innan jag lödde fast den i kontakten. Änden blev på så vis mindre spretig och enklare att hantera/löda. Jag vet inte om det gav en bättre eller sämre lödning?

IMG_0784.JPG
IMG_0784.JPG (93.96 KiB) Visad 7134 gånger


IMG_0785.JPG
IMG_0785.JPG (82.28 KiB) Visad 7134 gånger


Efter skärmen lödde jag ledaren och därefter på med den lilla plastinsatsen som kom med kontakterna och därefter kontakthöljet. Det blev ganska trångt i kontakten min inte till den grad att de inte gick att få ihop. Efter ihopgängningen känns de tunga, solida och lite lyxiga (trots priset)!

IMG_0787.JPG
IMG_0787.JPG (125.29 KiB) Visad 7134 gånger


IMG_0789.JPG
IMG_0789.JPG (79.12 KiB) Visad 7134 gånger


IMG_0791.JPG
IMG_0791.JPG (124.46 KiB) Visad 7134 gånger


IMG_0790.JPG
IMG_0790.JPG (122.26 KiB) Visad 7134 gånger


Tycker själv att kablarna är riktigt snygga och de känns gedigna och stadiga när jag drar i dem. De sitter som sagt också bra i honorna. Vill man kan man förstås dra på kabelstrumpa och krympslang. Då blir de nog ännu tjusigare. Jag sparar dock kabelstrumpan till mina högtalarkablar som ju kommer att synas på ett annat sätt.

:)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Kablar av rg62 och Rean

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-14 12:32

Ser bra ut :)

Faktiskt exakt så här jag har gjort många av mina signalkablar, inkl material och hur du hanterade skärmen. Billigt och bra :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav genstruktur » 2016-08-14 14:20

Ståtligt! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav Glasmannen » 2016-08-14 17:28

Bra jobbat! Riktigt bra beskrivning med fina bilder :D
Nu blev jag lite sugen att göra egna kablar få en och samma kabel genomgående i systemet :)

Tack för inspirationen mvh

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav bassman » 2016-08-14 21:10

Super..! Men känslan när man förnöjt håller i sladden och ser skruvhylsan kvar på bordet och trodde man var klar :x

Jodå det hände mig. Shit happens 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-14 21:19

En får tacke!

Kul att få bidra med lite inspiration! Det är ju både roligt, lätt (också för en amatör) och billigt det här med kabelmakeri! Så kör på Glasmannen!

:)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav Glasmannen » 2016-08-15 20:11

Knuttebaloa skrev:En får tacke!

Kul att få bidra med lite inspiration! Det är ju både roligt, lätt (också för en amatör) och billigt det här med kabelmakeri! Så kör på Glasmannen!

:)


Du tar inte upp beställningar på ett gäng? :P

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav boom » 2016-08-15 22:09

Synd på ett snyggt jobb att använda bedea med järnkärna .
Bilagor
IMG_20160815_214433.jpg
IMG_20160815_214433.jpg (53.84 KiB) Visad 6932 gånger

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 09:11

boom skrev:Synd på ett snyggt jobb att använda bedea med järnkärna .


Säg den lycka som är långvarig! :)

Det känns ju förstås mindre bra om det är som du säger, boom. Jag trodde nog att ledaren var solid. Inte för att jag vet om det spelar någon roll för ledningsförmågan om den är det eller inte. Men risken för att man skadar ledaren när man skalar den har slagit mig och om den då inte är solid torde ju skadan vara än större...

Du får gärna backa upp ditt inlägg med lite hårdfakta som talar för att solid ledare är märkbart (hörbart) bättre :)

Och länka gärna till ett, i ditt tycke, vettigare alternativ (och försäljare), tack!

Jag går och slänger mina kablar i soppåsen så länge :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 09:13

Glasmannen skrev:
Knuttebaloa skrev:En får tacke!

Kul att få bidra med lite inspiration! Det är ju både roligt, lätt (också för en amatör) och billigt det här med kabelmakeri! Så kör på Glasmannen!

:)


Du tar inte upp beställningar på ett gäng? :P


Mina är billiga just nu (se ovan)

:D
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav darkg » 2016-08-16 09:41

Knuttebaloa skrev:
boom skrev:Synd på ett snyggt jobb att använda bedea med järnkärna .


Säg den lycka som är långvarig! :)

Det känns ju förstås mindre bra om det är som du säger, boom. Jag trodde nog att ledaren var solid. Inte för att jag vet om det spelar någon roll för ledningsförmågan om den är det eller inte. Men risken för att man skadar ledaren när man skalar den har slagit mig och om den då inte är solid torde ju skadan vara än större...


Jag vänder och vrider på vad du säger :-D jag får fråga: hur menar du att risken för att skada är större (eller konsekvenserna vid skada är värre) med koppar-på-stål än med massiv koppar?
Senast redigerad av darkg 2016-08-16 09:46, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav paa » 2016-08-16 09:44

Ta det lungt nu, det är stål av typ pianotråd i mitten av tråden, för att den ska hålla sig i centrum av luftisoleringen bara stöttad av den lilla plastspiralen. Sedan är den belagd med koppar på ytan, så att i praktiken blir det en rörformad kopparledare. Den tunna kopparpläteringen räcker för den ytterst låga ström som går i signalkablar.
Luftisoleringen är viktig för att den ger ska ge så bra elektrisk överföring som den gör. Att det är stål/järn i centrum spelar ju ingen roll, det kommer ju inte vinkelrätt mot strömmen någonstans, så att det kan induceras något i den.
Fördelen med RG62 märks mest vid signalkällor som har dålig drivförmåga, t.ex elektrodynamiska mikrofoner.
Senast redigerad av paa 2016-08-16 09:52, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 09:51

darkg skrev:
Knuttebaloa skrev:
boom skrev:Synd på ett snyggt jobb att använda bedea med järnkärna .


Säg den lycka som är långvarig! :)

Det känns ju förstås mindre bra om det är som du säger, boom. Jag trodde nog att ledaren var solid. Inte för att jag vet om det spelar någon roll för ledningsförmågan om den är det eller inte. Men risken för att man skadar ledaren när man skalar den har slagit mig och om den då inte är solid torde ju skadan vara än större...


Jag vänder och vrider på vad du säger :-D jag får fråga: hur menar du att risken för att skada är större (eller konsekvenserna vid skada är värre) med koppar-på-stål än med koppar?


Ojoj, nu har jag väl gett mig ut på tunn is utan att veta om det själv! :)

Jag har säkert helt fel i detta, men jag tänkte/trodde att en kopparledare är bättre än en järn/stål(?)ledare. Därav skulle också en solid kopparledare vara bättre än en kopparklädd stålledare. Och om jag har en kopparklädd stålledare och klipper av kopparhöljet på den blir ju bara stålledaren kvar = en sämre ledare (?)

Usch vad obekväm jag känner mig att prata om sånt jag inte vet nåt om, märker jag! :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 09:53

paa skrev:Ta det lungt nu, det är stål av typ pianotråd i mitten av tråden, för att den ska hålla sig i centrum av luftisoleringen bara stöttad av den lilla plastspiralen. Sedan är den belagd med koppar på ytan, så att i praktiken blir det en rörformad kopparledare. Den tunna kopparpläteringen räcker för den ytterst låga ström som går i signalkablar.
Luftisoleringen är viktig för att den ger ska ge så bra elektrisk överföring som den gör. Att det är stål/järn i centrum spelar ju ingen roll, det kommer ju inte vinkelrätt mot strömmen någonstans, så att det kan induceras något i den.
Fördelen med RG62 märks mest vid signalkällor som har dålig drivförmåga, t.ex elektrodynamiska mikrofoner.


Jag är inte säker på att jag förstår det du skriver, men det känns redan bättre! :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav darkg » 2016-08-16 10:04

Knuttebaloa skrev:
darkg skrev:
Knuttebaloa skrev:
Säg den lycka som är långvarig! :)

Det känns ju förstås mindre bra om det är som du säger, boom. Jag trodde nog att ledaren var solid. Inte för att jag vet om det spelar någon roll för ledningsförmågan om den är det eller inte. Men risken för att man skadar ledaren när man skalar den har slagit mig och om den då inte är solid torde ju skadan vara än större...


Jag vänder och vrider på vad du säger :-D jag får fråga: hur menar du att risken för att skada är större (eller konsekvenserna vid skada är värre) med koppar-på-stål än med koppar?


Ojoj, nu har jag väl gett mig ut på tunn is utan att veta om det själv! :)

Jag har säkert helt fel i detta, men jag tänkte/trodde att en kopparledare är bättre än en järn/stål(?)ledare. Därav skulle också en solid kopparledare vara bättre än en kopparklädd stålledare. Och om jag har en kopparklädd stålledare och klipper av kopparhöljet på den blir ju bara stålledaren kvar = en sämre ledare (?)

Usch vad obekväm jag känner mig att prata om sånt jag inte vet nåt om, märker jag! :)


Jag är i desto högre utsträckning bekväm med att tangera och överskrida min kompetensnivå ;-)

Klart du tänkte/trodde det med tanke på booms kommentar.

Ah, du tänker att du kan råka dra av "kopparskinnet" i samband med avisolering? Det tror jag inte är en verklig risk; det sitter nog.

Det verkar vara oriktigt att stålet / järnet liknar pianotråd (hård), tillverkaren nämner att den är malleable nästan som koppar.

Om det ändå finns nackdelar jämfört med koppar - det vet jag inte!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Kablar av rg62 och Rean

Inläggav Almen » 2016-08-16 11:18

Knuttebaloa skrev:
IMG_0787.JPG

Snyggt jobbat! Men borde inte egentligen dielektrikat gå ända in till lödpunkten för mittledaren, om man pratar helt optimalt, alltså? Det kanske bara är mina gamla mikrovågskunskaper som spökar... :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav paa » 2016-08-16 11:19

darkg skrev:Det verkar vara oriktigt att stålet / järnet liknar pianotråd (hård), tillverkaren nämner att den är malleable nästan som koppar.

Har du försökt böja innerledaren i en RG62 någon gång?
I så fall vet du om den är mjuk eller hård.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kablar av rg62 och Rean

Inläggav paa » 2016-08-16 11:20

Almen skrev:
Knuttebaloa skrev:
IMG_0787.JPG

Snyggt jobbat! Men borde inte egentligen dielektrikat gå ända in till lödpunkten för mittledaren, om man pratar helt optimalt, alltså? Det kanske bara är mina gamla mikrovågskunskaper som spökar... :)

Dielektrikat är luft, såatte...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 11:33

Almen skrev:
Knuttebaloa skrev:
IMG_0787.JPG

Snyggt jobbat! Men borde inte egentligen dielektrikat gå ända in till lödpunkten för mittledaren, om man pratar helt optimalt, alltså? Det kanske bara är mina gamla mikrovågskunskaper som spökar... :)


Så är det ju säkert...
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 11:35

paa skrev:
Almen skrev:
Knuttebaloa skrev:
IMG_0787.JPG

Snyggt jobbat! Men borde inte egentligen dielektrikat gå ända in till lödpunkten för mittledaren, om man pratar helt optimalt, alltså? Det kanske bara är mina gamla mikrovågskunskaper som spökar... :)

Dielektrikat är luft, såatte...


(forts)

eller inte, Almen, haha! :D
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 11:38

Det jag kan säga om "plasten" som omsluter ledaren är att den tenderade att smälta om jag kom för nära med lödtången.

Sen undrar jag hur viktigt det är att plasten sitter kvar ända in på lödpunkten (om det var det som menades ovan) då ledare och skärm ju ändå ligger nära varandra i själva kontakdonet, oavsett hur man löder fast kabeln.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Kablar av rg62 och Rean

Inläggav Almen » 2016-08-16 11:48

Knuttebaloa skrev:
paa skrev:
Almen skrev:Snyggt jobbat! Men borde inte egentligen dielektrikat gå ända in till lödpunkten för mittledaren, om man pratar helt optimalt, alltså? Det kanske bara är mina gamla mikrovågskunskaper som spökar... :)

Dielektrikat är luft, såatte...


(forts)

eller inte, Almen, haha! :D

:D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav darkg » 2016-08-16 14:06

paa skrev:Ta det lungt nu, det är stål av typ pianotråd i mitten av tråden, för att den ska hålla sig i centrum av luftisoleringen bara stöttad av den lilla plastspiralen. Sedan är den belagd med koppar på ytan, så att i praktiken blir det en rörformad kopparledare. Den tunna kopparpläteringen räcker för den ytterst låga ström som går i signalkablar.
Luftisoleringen är viktig för att den ger ska ge så bra elektrisk överföring som den gör. Att det är stål/järn i centrum spelar ju ingen roll, det kommer ju inte vinkelrätt mot strömmen någonstans, så att det kan induceras något i den.
Fördelen med RG62 märks mest vid signalkällor som har dålig drivförmåga, t.ex elektrodynamiska mikrofoner.


Jag tror att det är rg62u som har spiral. Möjligen är det skillnad även på mittledarens hårdhet - jag vet inte. TS får lägga upp ett klipp på experiment att böja den...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 14:09

darkg skrev:
Knuttebaloa skrev:
darkg skrev:
Jag vänder och vrider på vad du säger :-D jag får fråga: hur menar du att risken för att skada är större (eller konsekvenserna vid skada är värre) med koppar-på-stål än med koppar?


Ojoj, nu har jag väl gett mig ut på tunn is utan att veta om det själv! :)

Jag har säkert helt fel i detta, men jag tänkte/trodde att en kopparledare är bättre än en järn/stål(?)ledare. Därav skulle också en solid kopparledare vara bättre än en kopparklädd stålledare. Och om jag har en kopparklädd stålledare och klipper av kopparhöljet på den blir ju bara stålledaren kvar = en sämre ledare (?)

Usch vad obekväm jag känner mig att prata om sånt jag inte vet nåt om, märker jag! :)


Jag är i desto högre utsträckning bekväm med att tangera och överskrida min kompetensnivå ;-)

Klart du tänkte/trodde det med tanke på booms kommentar.

Ah, du tänker att du kan råka dra av "kopparskinnet" i samband med avisolering? Det tror jag inte är en verklig risk; det sitter nog.

Det verkar vara oriktigt att stålet / järnet liknar pianotråd (hård), tillverkaren nämner att den är malleable nästan som koppar.

Om det ändå finns nackdelar jämfört med koppar - det vet jag inte!


Inte så mycket "dra av" som skära eller klippa av. Det blir ju ett brott (hack) i ledaren (höljet) om man knipsar för djupt.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 14:15

darkg skrev:
paa skrev:Ta det lungt nu, det är stål av typ pianotråd i mitten av tråden, för att den ska hålla sig i centrum av luftisoleringen bara stöttad av den lilla plastspiralen. Sedan är den belagd med koppar på ytan, så att i praktiken blir det en rörformad kopparledare. Den tunna kopparpläteringen räcker för den ytterst låga ström som går i signalkablar.
Luftisoleringen är viktig för att den ger ska ge så bra elektrisk överföring som den gör. Att det är stål/järn i centrum spelar ju ingen roll, det kommer ju inte vinkelrätt mot strömmen någonstans, så att det kan induceras något i den.
Fördelen med RG62 märks mest vid signalkällor som har dålig drivförmåga, t.ex elektrodynamiska mikrofoner.


Jag tror att det är rg62u som har spiral. Möjligen är det skillnad även på mittledarens hårdhet - jag vet inte. TS får lägga upp ett klipp på experiment att böja den...


Den kabel jag länkat till har en plastspiral runt innerledaren, om det är det du menar?

Vad gäller hård/mjukheten på ledaren vet jag inte riktigt vad jag ska använda för terminologi eller referens för att beskriva den. Den är väl mjukhård... :| Är det vikigt?
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav boom » 2016-08-18 10:20

Knuttebaloa skrev:
boom skrev:Synd på ett snyggt jobb att använda bedea med järnkärna .


Säg den lycka som är långvarig! :)

Det känns ju förstås mindre bra om det är som du säger, boom. Jag trodde nog att ledaren var solid. Inte för att jag vet om det spelar någon roll för ledningsförmågan om den är det eller inte. Men risken för att man skadar ledaren när man skalar den har slagit mig och om den då inte är solid torde ju skadan vara än större...

Du får gärna backa upp ditt inlägg med lite hårdfakta som talar för att solid ledare är märkbart (hörbart) bättre :)

Och länka gärna till ett, i ditt tycke, vettigare alternativ (och försäljare), tack!

Jag går och slänger mina kablar i soppåsen så länge :)

jag slängde mina i återviningen men efter det så kör jag med belden 1694A eller 1505F eller Blue Jeans Cable LC-1 som används för närvarande i 2 kanals anläggningen i flerkanals anläggningen finns dom andra belden kablarna.
http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm man betalar i pund
http://www.canford.co.uk/Search?q=Belden+1505F
http://www.canford.co.uk/Products/60-16 ... ABLE-Black

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav darkg » 2016-08-18 10:49

Knuttebaloa skrev:Den kabel jag länkat till har en plastspiral runt innerledaren, om det är det du menar?


Aha, ja, då var det inget. Såg, tänkte och / eller mindes fel.

Knuttebaloa skrev:Vad gäller hård/mjukheten på ledaren vet jag inte riktigt vad jag ska använda för terminologi eller referens för att beskriva den. Den är väl mjukhård... :| Är det vikigt?


Inte ett dugg. Ursäkta intrånget!

Knuttebaloa skrev:Inte så mycket "dra av" som skära eller klippa av. Det blir ju ett brott (hack) i ledaren (höljet) om man knipsar för djupt.


I vilket fall är det inga problem såvitt jag kan förstå :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-18 11:43

boom skrev:
Knuttebaloa skrev:
boom skrev:Synd på ett snyggt jobb att använda bedea med järnkärna .


Säg den lycka som är långvarig! :)

Det känns ju förstås mindre bra om det är som du säger, boom. Jag trodde nog att ledaren var solid. Inte för att jag vet om det spelar någon roll för ledningsförmågan om den är det eller inte. Men risken för att man skadar ledaren när man skalar den har slagit mig och om den då inte är solid torde ju skadan vara än större...

Du får gärna backa upp ditt inlägg med lite hårdfakta som talar för att solid ledare är märkbart (hörbart) bättre :)

Och länka gärna till ett, i ditt tycke, vettigare alternativ (och försäljare), tack!

Jag går och slänger mina kablar i soppåsen så länge :)

jag slängde mina i återviningen men efter det så kör jag med belden 1694A eller 1505F eller Blue Jeans Cable LC-1 som används för närvarande i 2 kanals anläggningen i flerkanals anläggningen finns dom andra belden kablarna.
http://www.bluejeanscable.co.uk/store/audio/index.htm man betalar i pund
http://www.canford.co.uk/Search?q=Belden+1505F
http://www.canford.co.uk/Products/60-16 ... ABLE-Black


Tjusigt länkat! Så ska det se ut i en byggtråd.

Det kan nog bli någon av dom kablarna nästa gång!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: RCA-kablar av rg62 och Rean

Inläggav hammarn_2 » 2016-09-30 16:31

Apropå kabelskalare. Är det någon som har ett tips på en vettig variant, kanske en som är särskilt väl lämpad till kabelbygge? (ännu bättre förstås om den funkar till lite av varje)

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fixander och 16 gäster