Moderator: Redaktörer
murgatroyd skrev:Japp, har dock bara 8st nu... Williams/Bally....![]()
Timpolanen skrev:Har:
Behringer EP2500
Behringer CX3400
SLS 8" x2
iPs endast lådor (svarta, dålig finish)
Mupps surround x4 (vita)
Vill ha:
Drivning till 4x SLS10, tex NAD 218, NAD 216 eller något kul!
Eller vad som helst en ljudnörd kan tyckas behöva!
Johan_Lindroos skrev:Erbjudes nu:
38-tums HD-CRT tv-monitor av fabrikat SONY. Denna användes vid låg till grund för det vi idag känner som digital-tv, i dåvarande HD-DIVINE-projektet. Monitorn har vad jag vill minnas funnits utställd på Älvsjömässans "Vision 90" där SVT visade några av de första HD-experimenten). Det var förmodligen SVT:s exemplar. Mitt exemplar kommer ursprungligen från HD-Divine och sedermera har den ägts av Teracom.
Video funkar väldigt bra med exempelvis 1080i 60 Hz anslutet med analog komponentvideo. Jag driver den idag med en WDTV-Live som fungerar alldeles utmärkt. Det finns även RGB-in med tri-level synk, bl a. Dubbla ingångar med BNC. HDMI fanns av naturliga orsaker inte när denna monitor togs fram.
Kalibrering gör man genom en stor låda som dras ut undertill i storleksordningen av en pizzakartong. Här ställer man bland annat in konvergens, bildens geometrier, färger, synkning till videofrekvens, och t.o.m. kompensations för hur monitorn står placerad i förhållande till jordens magnetfält i olika delar av bildytan!
Anledningen till att jag behöver göra mig av med den är att Catrin & jag ska flytta ihop i en ny lägenhet. Jag skulle gärna vilja att den får ett hem hos en entusiast där den kan få uppskattas för dess trots allt unika egenskaper. Det känns helt fel att den skulle få åka på tippen då den har en koppling till tv-historien. Eller ett museum vore perfekt.
Bilden
Den har en väldigt trevlig återgivning av gråskalan. Man kan se svaga svaga nästan svarta nyanser, och samtidigt snygg återgivning av högdagrar. Kontrastomfånget kan uppfattas som väldigt stort men ändå samtidgt på ett självklart naturligt vis. Allt detta funkar bäst i mörklagt rum då röret inte är gjort av svartfärgat glas. Bildröret ser alltså ganska grått ut i rumsbelysning. Färgerna kan vara knepiga att kalibrera men nu har jag i mitt subjektiva tycke fått det typ "rätt" känns det som. I jämförelse med en vanlig bildrörs-tv med SD är bilden med 1080i väldigt mycket skarpare. Men för det krävs det att man kalibrerar konvergensen noga.
Den synliga bildytan är 38 tum vilket jag misstänker är världens största bildrör. Själva bildrörets storlek är därmed i storleksordningen 40 tum, så att man vet att man normalt sett anger bildrörs YTTER-mått för konsument-crt-tv-apparater och inte den synliga ytan. Man behöver vara fyra personer för att flytta den, bärhandtag ingår.Även "keps" ingår för den som vet vad det är.
Nå, finns det någon hugad "spekulant"?
Tarzan skrev:Skänkes! (mot hämtning i Lund)
2 st OB-51, bara lådorna. 51 liter avstämd till 26 Hz.
Om lådorna som är gjorda för Bremen-basar: viewtopic.php?f=17&t=22429
De är egentligen "svartaskplastfanerade" men det tyckte jag var tråkigt så nu är de rödmålade.
Om man vill kan man även få en Proson SA-1200. Klass d, 200W @ 8 ohm, en kanal. Det inbyggda filtret fungerar väl lite sisådär.
schmutziger skrev:Har byggt OB51
Tänkte posta lite byggbilder.
*obs* Detta är mitt första DIY-projekt så var snäll med er byggtekniska kritik![]()
Har använt mig av plugg och bygglim
Först borra lite:
Sen kolla om det passar
Lite på frihand
Kolla passform
Båda lådorna:
klara, provspelar!
schmutziger skrev:massa text och bilder
Emanuelgbg skrev:Men du vill inte ha dem i din låda?
Dartman skrev:Kikade i källaren och hittade:
Denon AVR 3803 bioreciever
Pioneer DV-310 DVD-spelare
Ace-Bass B2-50 rejäl subwoofer
Kenwood Basic C1 stereoförsteg
Byter gärna mot lämpliga handhållna elverktyg, muppselement, hårdrocksskivor, vin eller smarrig ale.
/Jonas
Dartman skrev:Kikade i källaren och hittade:
Denon AVR 3803 bioreciever
Pioneer DV-310 DVD-spelare
Ace-Bass B2-50 rejäl subwoofer
Kenwood Basic C1 stereoförsteg
Byter gärna mot lämpliga handhållna elverktyg, muppselement, hårdrocksskivor, vin eller smarrig ale.
/Jonas
Tarzan skrev:Skänkes! (mot hämtning i Lund)
2 st OB-51, bara lådorna. 51 liter avstämd till 26 Hz.
Om lådorna som är gjorda för Bremen-basar: viewtopic.php?f=17&t=22429
De är egentligen "svartaskplastfanerade" men det tyckte jag var tråkigt så nu är de rödmålade.
Om man vill kan man även få en Proson SA-1200. Klass d, 200W @ 8 ohm, en kanal. Det inbyggda filtret fungerar väl lite sisådär.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster