gfs skrev:Efter ett
misslyckat försök att byta upp mig i högtalarväg tänkte jag istället ge mig på nästa punkt på uppgraderingslistan, nämligen förstärkaren.
Idag driver jag mina Sonab/Carlsson OA 14 med en (integrerad tvåkanals) NAD C350 från tidigt 00-tal. Ljudmässigt är jag nöjd, men den saknar några nymodigheter, så som optiskt (digitalt) ljud in, ljud från HDMI samt inställningsbar läppsynkkorrigering. Tanken är också att jag någon gång, i en inte alltför avlägsen framtid, även ska driva ett par andra, möjligen mer svårdrivna, högtalare. Priset jag tänkt mig är runt 6-7000 kr (möjligtvis en smula mer om det går att motivera).
Stereoförstärkare verkar inte vara prisvärda, så fokus ligger på en flerkanals/surroundförstärkare. Det verkar finnas en uppsjö av dessa, med alla möjliga funktioner. Samtliga verkar uppfylla mina krav. Så mina frågor till er är:
- Hur stor skillnad är det rent ljudmässigt mellan olika surroundförstärkare (i min prisklass)?
- Har ni några klockrena tips (i min prisklass)?
Tack på förhand!
Några subjektiva råd från mig.
Ja, det är rätt stor skillnad mellan olika hemmabioreceivers. Marantz och Denons modeller de senaste åren är samma apparater invändigt och de låter nästan likadant. Äldre denonreceivers typ 2807 saknar strömbegränsare på utgången villet gör att de eventuellt låter en smula bättre än de nyare modellerna som dessutom har mindre transformatorer ( besparing ) och väger mindre .
På faktiskt.se är hemmabioreceivers en smula hypade och det beror på andra saker än att de skulle låta tillräckligt bra för 2- kanal.
De inbyggda dacarna är ofta ok men sämre än externa bra dacar- även hörmässigt. Du får en massa finesser, hög effekt men har du högre krav duger inte en hemmabioreceiver för tvåkanalsbruk enligt min mening.
Slutstegen är väl oftast största flaskhalsen. Mycket effekt men oftast undermåligt ljud jämfört med bättre 2- kanalare eller externa slutsteg.
Så, mitt tips är en begagnad tvåkanalare med en extern dac, säg 5000:- för tvåkanalaren och 1500:- för en begagnad dac. Det finns ingen receiver som hänger med ljudmässigt då ( tycker jag, som kör med en denonreceiver till inwall högtalarna och en tvåkanalare till mina rx 6

r. 2- kanalaren låter bättre ) .
Jag tror att din nadförstärkare inte är speciellt dålig heller. Köp en bra dac till bara.
Med vänlig hälsning,. Richard.