Makalösa småhögtalare! Dessa ska ni höra!!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Makalösa småhögtalare! Dessa ska ni höra!!

Inläggav BPM » 2013-12-01 20:24

Hörde hos en bekant för ett tag sedan ett par löjligt små högtalare som lät sjukt bra. Stort och rent, och med en snygg bas (och inte bara för storleken). Idag såg jag av en händelse ett par på netonnet och slog till..

Ful kartong..

Bild

Feta högtalarkablar medskickas..men jag håller mig till mina terminerade supra ply 2.0 så jag slipper dra om..

Bild

De är verkligen löjligt små..

Bild

Finishen är toppklass! Äkta ekfanér som verkligen glänser...

Bild

Bild

Bild

..och här står de små juvelerna och sprider välljud..

Bild

Hur låter de då? Well, jag har bara lyssnat runt 5 timmar ännu (hemma) men de är snudd på makalösa. Pioneer förknippar man väl inte direkt med bra högtalare, men Andrew Jones måste vara snudd på lika skicklig som Öhman och med hans trollspö som svingats över dessa små högtalare så har resultatet blivit otroligt. Basen kör utan vidare neråt 40Hz, ljudbilden är stor och ren och instrument har den där sköna "äktheten" där det låter som på riktigt. Inga problem att tro att en gitarrist och en sångare står i rummet.. De fixar t.o.m att dunka lite Infected..
Dessa hade jag varit nöjd med om jag betalat 3ggr vad jag gav, så bra är de.
Får ni chansen att lyssna på ett par så ta den. Och ni som behöver en liten högtalare, eller inte kräver sviniga ljudstyrkor i huvudanläggningen: Sätt dessa på shortlisten.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1300288
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nimrod

Re: Makalösa småhögtalare! Dessa ska ni höra!!

Inläggav Nimrod » 2013-12-01 20:32

BPM skrev: Pioneer förknippar man väl inte direkt med bra högtalare,

8O 8O S-3EX-W då! :)

Kul att dom låter så bra! :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-01 20:45

Intressant och vad skoj att du hittade dessa små juveler. Kommer att lyssnas på om tillfälle ges :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-12-01 21:02

Kul! Har startat en tråd tidigare om Pioneers billighetsserie med Andrew Jones bakom spakarna. Är väldigt nyfiken på dessa. Tror de skulle passa min flickvän.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-01 21:16

Nimrod skrev:
BPM skrev: Pioneer förknippar man väl inte direkt med bra högtalare,

8O 8O S-3EX-W då! :)

Kul att dom låter så bra! :D

Ja, jo..de förstås..
Jag utgick ifrån mig själv och jag har aldrig riktigt varit på marknaden i de prisklasserna.. Jag har normalt shoppat under 10K och där har Pioneer aldrig varit ett alternativ (för mig).
Dessa är tydligen Andrew Jones riktigt stolt över. Jag har under dagen läst på om dem och han är både stolt och förvånad över hur långt det gick att nå med detta "råmaterial".

Vad det lider kommer dessa att kompletteras med basarna, men det är förvånande hur bra de klarar sig utan. De är lite drygt 20cm höga och mindre än 14cm breda (tänk iP, piX eller lilla Audiopro Image 12) och att de inte upplevs som tunna i basen eller anemiska i värmeområdet är rätt chockerande. De spelar inte djupbas, men de luras rätt bra trots att jag inte upplever någon midbaspuckel.
Tröga rackare, bara.. Man får dra på rätt bra med effekt för att få dem att spela ut ordentligt. Tror känsligheten låg på antingen 81 eller 83dB.. Vilket som är ju galet lågt. Bra slaglängd på basarna dock, och trots trögheten är dynamiken kalas om förstärkaren så medger. Man hamnar på -15dB på en Denonreceiver innan det blir fotstamp men högtalarna upplevs oberörda även på basrik musik.

Inget för en liten 2x15w classD-pryl förmodligen..

Andreas:
Tackar! De kan ju såklart inte jämföras med det du spelar på, men för storleken och priset så tror jag nog att många skulle vara förvånade. Jag hade innan dessa ett par piP och jag kan inte påstå att jag tycker att dessa är sämre. piP spelade ännu större i basen (men inte med samma rappa anslag) men dessa låter lika stora, och renare i diskanten. De är inte väsenskilda, faktiskt.. Naturliga röster, bra släpp..men med fördel Ino i basen och Pioneer i diskanten.
Båda är högtalare jag känner att jag kan leva med över tid och längd, och då tycker jag ändå att jag är rätt kräsen. Jag hade inte gjort mig av med piP om jag lyckats bättre med finishen på lådorna (gillade ljudet men störde mig på utséendet) men att för dessa pengar känna att jag kunnat hitta en ersättare som fyller behovet känns såklart kul. De låter liksom vuxna trots storleken. Och då är de väl knappast ens inspelade ännu..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-01 21:36

Låter ju kanon det där. Kanske något att köpa till tjejen. Bör lyssnas på :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-12-01 22:55

Nä.. Pioneer gör ju inte så bra talare... :wink:

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-01 23:01

Kul att du är så entusiastisk, blir lite nyfiken. Kom just hem från en polare som bytt ut sina XTZ mot ett par 30 år gamla högtalare med en logotype som ser ut som ett C på fronten. Någon som har en aning om vad det kan vara för något? Fast nog har Pioneer gjort schysta prylar även på 80-talet, eller kanske 70-talet, tänker på HPM-150 och övriga i den serien. Vill minnas dem som välljudande, eller så gav de bara sköna vibrationer på olika fester, vem vet. Man var sååå ung då *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-12-01 23:31

hifikg skrev:Kul att du är så entusiastisk, blir lite nyfiken. Kom just hem från en polare som bytt ut sina XTZ mot ett par 30 år gamla högtalare med en logotype som ser ut som ett C på fronten. Någon som har en aning om vad det kan vara för något? Fast nog har Pioneer gjort schysta prylar även på 80-talet, eller kanske 70-talet, tänker på HPM-150 och övriga i den serien. Vill minnas dem som välljudande, eller så gav de bara sköna vibrationer på olika fester, vem vet. Man var sååå ung då *s*

C som i Cabasse?

http://en.audiofanzine.com/hifi-speaker ... 44042.html

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-01 23:45

hifikg skrev:Kul att du är så entusiastisk

Jag har lärt av en mästare på området...

Har börjat upptäcka en egenhet som kanske kan förklara den för en fyratummare så bra förmågan till ljudtryck i basen.. Normalt faller ju högtalare av, men dessa tvärdör.. Det känns som fullt spett hela vägen ner till en punkt där allt bara försvinner. Ingen avmattning, utan tonerna finns helt enkelt inte med. På "vanlig" musik märker man inget, de känns bara solida, men på viss elektronisk musik märker man tydligt att vissa grejer helt saknas.

Jag har även märkt en fördel.. Placerade ungefär likadant som andra högtalare jag haft (mitt rum verkar ha en sweetspot när det kommer till högtalarplacering som är oberoende av VILKEN högtalare det handlar om) så funkar helt plötsligt med dessa receiverns "virtual surround"-läge.. Med annat så har det mest låtit smetigt men med Pioneer så funkar det. Man får viss känsla av ljud bakom huvudet, och det blir bio. Röster och sådant som ska vara låst till skärmen hamnar dead center och övrigt sprids över hela rummet..
Märkligt..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-12-02 00:24

Micke23 skrev:
hifikg skrev:Kul att du är så entusiastisk, blir lite nyfiken. Kom just hem från en polare som bytt ut sina XTZ mot ett par 30 år gamla högtalare med en logotype som ser ut som ett C på fronten. Någon som har en aning om vad det kan vara för något? Fast nog har Pioneer gjort schysta prylar även på 80-talet, eller kanske 70-talet, tänker på HPM-150 och övriga i den serien. Vill minnas dem som välljudande, eller så gav de bara sköna vibrationer på olika fester, vem vet. Man var sååå ung då *s*

C som i Cabasse?

http://en.audiofanzine.com/hifi-speaker ... 44042.html

Nope, fick associationer till CENTRUM eller något liknande, har det funnits något sådant märke? Logotypen består av ett stiliserat C, borde förstås ha plåtat det, men de lär stå kvar där de står, de utklassade de små XTZ-högtalarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj

Centrum

Inläggav lennartj » 2013-12-02 01:38

En agenturfirma som hette Gylling & Co. hade åtminstone in på 1960-talet ett märke som hette Centrum. Det såg ut så här
Bild

På Tradera hittade jag

http://www.tradera.com/item/170301/195325179/vintage-hogtalare-hogtalarelement-centrum-ab-gylling-coteak
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-12-02 11:16

vad är det för skillnad mot Pioneer SP-BS22? Är detta en europesik variant?

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-12-02 11:54

Kul med små högtalare som levererar.

Påminner lite om mitt hembygge, som är aningens större, men också levererar ett stort ljud. Seaselement, om nu någon undrar.

Bild
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-02 12:29

Kul !

alltid kul med billiga och små högtalare som spelar stort :)

Vore kul att höra ett par !

Hur upplever du diskanten vid knepig musik ?
alltså, ryp metal osv... som är skränig och "dålig" ?! :)
Blir dom vassa då på högre ljudnivåer med denna musik ?
Om du spelar något med mycket "s" ljud, förstärker dessa Sljuden då ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-02 13:00

BPM skrev:Finishen är toppklass! Äkta ekfanér som verkligen glänser...

Bild

Bild

Bild

Är du säker på att det där är ek?

Det ser ut som mahogny eller något liknande, kanske sapeli?
http://tubaobao.gmc.globalmarket.com/pr ... 50229.html
http://www.tabletopics.biz/veneer-dark-woods.cfm
(längst ned till vänster)

Alltså sådant där mahognybesläktat faner som man hade på lägenheters
ytterdörrar på 50- och 60-talen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-02 13:51

"Ivil"
Jag vet inte exakt, men av vad jag kunnat hitta på nätet så har de amerikanska högtalarna inte mer än upphovsmannen gemensamt med de jag har. Jones tog fram en högtalare för en lågpriskedja i usa (som ska vara grymt bra och då inte bara för pengen) och de såldes bara där. "Min" modell lär vara en modell som redan fanns, men som totalt omarbetats av Jones och som släppts i hela världen. S-CN301 är överallt en del dyrare, tål lite mera effekt osv men jag har aldrig hört amerikalådorna så bättre eller sämre kan jag bara spekulera i.

"eksund"
Snygga högtalare! Är det excel i basen? Kan tänka mig att de är grymma.

"David"
De är rena och klara i diskanten, men har jag något alls att för pengen önska så vore det lite "mer".. Det känns som att diskanten ibland är lite för låg i nivå. Visserligen finns detaljer och när någon klipper till på en cymbal så finns det mesta med nivåmässigt. När något riktigt händer i diskanten så kommer den, men annars puttrar det liksom bara med. Svårt att förklara. Man tänker liksom inte på att diskanten är där. Betonade s-ljud finns inga. Samma sak med hårdrocken. Elgitarrer som skränar osv blir aldrig aggressiva och där har vi kanske en liten nackdel med högtalarna. Även skrammelrocken sorteras upp och låter vuxen, men högtalarna gör ingenting för att göra lyssnandet "roligt". En svängig inspelning blir såklart svängig, men de har ingen inbyggd stampa takten-faktor. Jag har läst uttrycket någonstans, och använt mig av det tidigare, men att "de imponerar mer än de berör" stämmer rätt väl.
I den optimala av världar hade de gärna fått vara lite skitigare och villiga att släppa ut håret. Mer jazz och funk-burkar än hårdrockare alltså. Hårdrock funkar, men jag misstänker att en 4-L låda med 4" element helt enkelt inte bankar på som man vill att hårdrock ska göra.
Klangbalansen annars är inte som man förväntar sig. De låter som stora högtalare ända ner till frekvensen där de lägger av. Ingen tunnhet någonstans. Diskantnivån gör att de, utan att jag vet vad neutralt egentligen är, snarare upplevs som lite "varma". Om det stämmer eller om jag har en skev referensram kan jag inte svara på. Även piP upplevde jag som lite åt det varma hållet. Pioneer låter alltså inte helt olikt, men med ett mjukare övre mellan/nedre diskantregister. Smaksak, antar jag, jag kan som sagt leva med båda. Saknar piP under 45Hz bara, men får väl försöka få till det med basarna vad det lider.

"Ingvar"
Jag håller med! Det ser inte ut som ek traditionellt gör, utan är mörkare. Kanske är det ytbehandlingen som fixar det.. Det är som att det klarlackats utanpå fanéret.
Jag baserar det på att det står "ek" specifierat på etiketten på kartongen. Kanske är det någon form av amerikansk ek som är mörkare?

*edit*
Ändringarna är korrigering av stavfel..
Senast redigerad av BPM 2013-12-02 13:58, redigerad totalt 3 gånger.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-12-02 13:52

Jag tycker det ser ut som ett furubord.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-12-02 14:04

BPM skrev:"David"
De är rena och klara i diskanten, men har jag något alls att för pengen önska så vore det lite "mer".. Det känns som att diskanten ibland är lite för låg i nivå. Visserligen finns detaljer och när någon klipper till på en cymbal så finns det mesta med nivåmässigt. När något riktigt händer i diskanten så kommer den, men annars puttrar det liksom bara med. Svårt att förklara. Man tänker liksom inte på att diskanten är där. Betonade s-ljud finns inga. Samma sak med hårdrocken. Elgitarrer som skränar osv blir aldrig aggressiva och där har vi kanske en liten nackdel med högtalarna. Även skrammelrocken sorteras upp och låter vuxen, men högtalarna gör ingenting för att göra lyssnandet "roligt". En svängig inspelning blir såklart svängig, men de har ingen inbyggd stampa takten-faktor. Jag har läst uttrycket någonstans, och använt mig av det tidigare, men att "de imponerar mer än de berör" stämmer rätt väl.
I den optimala av världar hade de gärna fått vara lite skitigare och villiga att släppa ut håret. Mer jazz och funk-burkar än hårdrockare alltså. Hårdrock funkar, men jag misstänker att en 4-L låda med 4" element helt enkelt inte bankar på som man vill att hårdrock ska göra.
Klangbalansen annars är inte som man förväntar sig. De låter som stora högtalare ända ner till frekvensen där de lägger av. Ingen tunnhet någonstans. Diskantnivån gör att de, utan att jag vet vad neutralt egentligen är, snarare upplevs som lite "varma". Om det stämmer eller om jag har en skev referensram kan jag inte svara på. Även piP upplevde jag som lite åt det varma hållet. Pioneer låter alltså inte helt olikt, men med ett mjukare övre mellan/nedre diskantregister. Smaksak, antar jag, jag kan som sagt leva med båda. Saknar piP under 45Hz bara, men får väl försöka få till det med basarna vad det lider.

Okey tack för beskrivningen :)

Av det du skriver så tycker jag att det verkar vara en högtalare som är mer mig i smaken :)

Inga av dom egenskaper som du beskriver behöver vara ett problem för mig, det brukar oftast vara en frödel :)
men klart att andras subjektiva upplevelser kan man aldrig gå på...
dock så låter det ganska bra det du beskriver.
kul !

ytterligare mer nyfiken på att höra dessa små rackare :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-12-02 19:42

Objektivisten skrev:Jag tycker det ser ut som ett furubord.
:lol:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-12-02 19:50

Mycket intressant. Nu vaknade habegäret igen. :-)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-12-02 20:26

IngOehman skrev:

Bild

Bild

Bild

Vh, iö

Det är väldigt likt den wenge som jag har på greppbrädan på en av elbasarna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-12-02 21:30

Som svar på tidigare fråga:

Seas Excel i basen och Seas Prestige till diskant.

Härifrån kommer dom http://www.troelsgravesen.dk/W12.htm
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-12-03 10:28

Nu sitter förvisso porten bakåt, men hur verkar de trivas bäst? Mycket nära vägg eller en bit ifrån?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-12-03 13:01

Kul att så många är intresserade!

Mitt rum är så dämpat när det kommer till högtalarvägg och främre sidoväggar så något generellt om hur de trivs med att placeras kan jag inte säga. Här har jag testat med dem dels 20cm ifrån vägg som de står nu, och dels ca 60cm ifrån vägg och jag föredrar 20cm, även om skillnaden inte är så stor. De låter inte bumliga nära vägg och inte tunna en bit ut, men man får nog testa i det egna rummet. Tillverkarens rekommendation är 20cm till vägg.

De har släppt nu.. Märkligt så vuxna de låter. Känns märkligt att lyssna på så små högtalare och inte sakna nivå i basen. Röster låter som de ska utan att bli tunna. Riktigt bra mellanregister, jag har t.o.m börjat lyssna på lite klassiskt bara för att stråkar osv låter så bra. De har även det där sköna släppet där ljudet bara hänger i luften och inte låter som att det kommer ifrån högtalare.
Jag brukar rätt snart hitta grejer att reta mig på men med dessa kvarstår rekommendationen: Kommer läge att lyssna på ett inspelat par så ta chansen.

Men..de är verkligen sjukt tröga. Med -20dB på en Denon-receiver börjar det nå vardagslyssningsnivå med dam hemma som sysslar med annat (inte speciellt högt alltså) och vid -15dB hamnar jag där jag lyssnar när jag är själv. Det är mellan 5 och 10dB mer än jag normalt använt med andra högtalare. De är dock rena och behagliga så kanske är det piP-syndromet även i dessa. Ljudet upplevs inte som så starkt trots att det kanske egentligen är det.
De fixar i alla fall avratz på -10dB utan att på något vis verka ansträngda. Basarna studsar runt en del men man hör inga konsekvenser av det och slaglängden verkar ha ännu mer att ge.

Stoor ljudbild.. Hela framväggen, och även en tydlig djupkänsla när inspelningen så tillåter.
Kör nu Lee Ritenour "L.A By bike".. Demo-muzak för all del, men jäklar vad bra det låter... Visst, det är inte storhögtalarsmäll i trummorna men det är så balanserat att man det inte stör.

Fortfarande nöjd med köpet, alltså. Jag kan inte direkt peka på något som jag ser som högtalarens största styrka men jag har, och detta är extremt ovanligt när det handlar om mig, inte heller hittat något som jag retar mig på. Jag kan nog rätt snart sluta lyssna på högtalarna och börja lyssna på musiken istället, och dit trodde jag inte att jag skulle nå för 3000 spänn..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-12-03 13:27

Shatterer of words

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-03 14:19

BPM skrev:"Ingvar"
Jag håller med! Det ser inte ut som ek traditionellt gör, utan är mörkare. Kanske är det ytbehandlingen som fixar det.. Det är som att det klarlackats utanpå fanéret.
Jag baserar det på att det står "ek" specifierat på etiketten på kartongen. Kanske är det någon form av amerikansk ek som är mörkare?

*edit*
Ändringarna är korrigering av stavfel..

Står det ek, alltså på svenska? :o

Isåfall kan jag tänka mig att det är ett läs- och översättningsfel. Min hypotes
är att någon har läst slarvigt och att det anförts av tillverkaren att högtalarna
har fanerats med "ekofaner (eco-veneer), alltså ekologiskt odlat faner. Det blir
ofta av mahogny-typ.

Man jag är långt ifrån säker.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-03 14:22

Vee-Eight skrev:
IngOehman skrev:

Bild

Bild

Bild

Vh, iö

Det är väldigt likt den wenge som jag har på greppbrädan på en av elbasarna.

Jag känner inte din elbas, men wenge är normalt betydligt mörkare än så där.
Jag vågar påstå att högtalarna INTE är fanerade i wenge.

Wenge är chokladbrunt, mörk choklad alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-03 14:26

Ursäkta att jag nojjat in på faneret, men jag kunde inte släppa saken, och
hittade nu detta:

http://www.ljudochbild.se/test/pioneer-s-cn301-lr

Läs sjunde raden under rubriken "liten och fanerad".

Vh, iö

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-03 14:39

eksund skrev:Kul med små högtalare som levererar.

Påminner lite om mitt hembygge, som är aningens större, men också levererar ett stort ljud. Seaselement, om nu någon undrar.

Bild

nja, jag har svårt att se några visuella liknelser faktiskt
Bikinitider

Nästa

Återgå till Köpråd