Delning för basstöd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jbass

Delning för basstöd

Inläggav jbass » 2014-07-04 18:09

Hej!

Har med stort intresse följt tråden "Bygga baslåda med L26RO4y" och beställt Dayton DVS310-88'or för att snida ihop två små, slutna lådor. Har tänkt köra lådorna som basstöd, akustiskt parallellt med ett par BW CM10'or.

Skulle gärna vilja ha förslag på filter för basarna. Vill inte blanda in något aktivt filter i signalkedjan, utan tänker mig ta signal från försteg alt. högnivå.

Basarna kommer drivas av lämpligt hifi-steg, kanske PA-steg.

Användarvisningsbild
DrFunk

Re: Delning för basstöd

Inläggav DrFunk » 2014-07-05 12:32

Vad tänker du att du vinner på ett sådant arrangemang jämfört med aktiv
delning? Och om du ändå tänker dig att basarna ska arbeta paralellt varför
inte köra dem paralellt även elektriskt, alltså på samma slutsteg som
huvudhögtalarna?

Jag är bara lite nyfiken av mig. Mvh /D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-07-06 07:59

Antar att du menar DVC310-88.
Passiva filter för delning vid låga frekvenser är oftast ingen bra idé.
De kan bli mycket dyra - och helt utan flexibilitet!
Att driva subbasar upp i mellanregistret är oftast ingen bra idé (som det lätt blir med passiva filter).

Så om du tänker använda ett separat slutsteg till basstöden bör du absolut använda aktiva filter.

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2014-07-06 13:58

DrFunk skrev:Vad tänker du att du vinner på ett sådant arrangemang jämfört med aktiv
delning? Och om du ändå tänker dig att basarna ska arbeta paralellt varför
inte köra dem paralellt även elektriskt, alltså på samma slutsteg som
huvudhögtalarna?

Jag är bara lite nyfiken av mig. Mvh /D

Lite bakgrund. Min prio ett är nog att mäta upp rummet rumsåtergivningen för att i möjligaste mån försöka förstå vad som händer (REW + U-mik1). Jag har 2-kanalsanläggningen i en stor rymd, öppen planlösning ca 70-80 kvm yta och 3.5 meter i takhöjd + ett stort trapphus ner till förstaplan, se bild. Mycket kala väggar, varav tre väggar består av fönsterpartier golv till tak. Har antagligen försvinnande små möjligheter att lägga till basabsorption (WAF).

Fluttereko har jag lyckats reducera med tunga gardiner (backdroptyg). Kan tänka mig att jag har rätt kassa förutsättningar för bra ljud.

Högtalarnas nuvarande placering är de blå kvadraterna. Lyssningposition vid krysset, basfattigt förstås eftersom det är ungefär mitt i rummet. I kökspartiet blommar basen ut, men uppfattas som släpig. De röda positionerna upplevde jag som mindre lyckade. Diagonal placering har jag inte provat.

Tar gärna emot förslag på placering och övriga åtgärder (förutom att bygga nytt hus).

Som svar på frågan ovan: Har ett tämligen kapabelt slutsteg (EC AW250R) så det klarar nog 4ohmsbelastningen galant, men ser svårigheter med passivt delningsfilter. Är nog för mycket purist för att blanda in extra elektronik i kedjan, förutom att tappa av lågnivå från försteget för att mata filter och slutsteg för extrabasarna. Ett alternativ jag ser är två "plate-förstärkare", men hellre dess filterfunktionalitet i separat låda och driva basarna med ytterligare ett slutsteg.
Bilagor
Screenshot1 1.jpg
Screenshot1 1.jpg (228.35 KiB) Visad 1205 gånger
Senast redigerad av jbass 2014-07-06 14:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2014-07-06 14:09

Kalejdokom skrev:Antar att du menar DVC310-88.
Passiva filter för delning vid låga frekvenser är oftast ingen bra idé.
De kan bli mycket dyra - och helt utan flexibilitet!
Att driva subbasar upp i mellanregistret är oftast ingen bra idé (som det lätt blir med passiva filter).

Så om du tänker använda ett separat slutsteg till basstöden bör du absolut använda aktiva filter.

Stämmer, DVC310-88 är det.

Håller med vad du säger angående passiva filter. Är som sagt ovan ute efter ett aktivt (stereo-)filter med den funktionalitet jag kan få i ett inbyggnadssteg typ Hypex DS 8.0: subsonicfilter, justerbar delningsfrekvens, kanske EQ, Linkwitz-Riley....

Hittade info om Ino CR(S) 80. Finns det förutsättningar för att få en sådan att fungera med mina grejor?

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2014-07-06 15:21

Bild.
Bilagor
DSC_0035_2.JPG
DSC_0035_2.JPG (170.59 KiB) Visad 1176 gånger

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2014-07-06 21:17

Jag förelår att du skippar idén att låta basar och högtalare arbeta gemensamt i
basregistret. Det blir klurigt att få till det bra. Bättre att dela och då med ett aktivt filter
i signalvägen före slutstegen. Det skulle bli betydligt mer "puristiskt" om du frågar mig :).
Ino cr80s är ett sådant filter. Det finns PA-filter som nog gör ungefär samma sak.
Men koppla för guds skull in även frontarna till det! Då vinner du nämligen två saker:

1. Frontarna avlastas från krävande bas med följd att systemet klarar mer effekt. (Så länge inte
diskanten säger ifrån förstås)
2. Du slipper (iaf minskar dramatiskt) integrationsproblem pga att högtalarna och
subbarna har olika fasgång i basregistret.

Lycka till!

Användarvisningsbild
jbass

Inläggav jbass » 2015-01-03 20:26

Delrapport i jakten på bättre ljud.

Alla åtgärder nedan har var för sig lyft mitt ljud på ett högst märkbart sätt.
1) Lyngdorf RP-1 är en vansinnigt bra mackapär! Hittills endast använd för rumskorrigering.
2) Flerkardelig kabel till EKK 2.5^2. Oj, vad hände här?
3) Ny DAC. Hoppsan!

Börjar bli smått nöjd. Har (tillfälligt) rullat in en aktivt driven 15" subba i rummet. Fyller gott i nedersta oktaven. Nästa steg blir att integrera den mha RP-1'an, därefter bygge av två mindre subbasar.

Återgå till Köpråd