DrFunk skrev:Vad tänker du att du vinner på ett sådant arrangemang jämfört med aktiv
delning? Och om du ändå tänker dig att basarna ska arbeta paralellt varför
inte köra dem paralellt även elektriskt, alltså på samma slutsteg som
huvudhögtalarna?
Jag är bara lite nyfiken av mig. Mvh /D
Lite bakgrund. Min prio ett är nog att mäta upp rummet rumsåtergivningen för att i möjligaste mån försöka förstå vad som händer (REW + U-mik1). Jag har 2-kanalsanläggningen i en stor rymd, öppen planlösning ca 70-80 kvm yta och 3.5 meter i takhöjd + ett stort trapphus ner till förstaplan, se bild. Mycket kala väggar, varav tre väggar består av fönsterpartier golv till tak. Har antagligen försvinnande små möjligheter att lägga till basabsorption (WAF).
Fluttereko har jag lyckats reducera med tunga gardiner (backdroptyg). Kan tänka mig att jag har rätt kassa förutsättningar för bra ljud.
Högtalarnas nuvarande placering är de blå kvadraterna. Lyssningposition vid krysset, basfattigt förstås eftersom det är ungefär mitt i rummet. I kökspartiet blommar basen ut, men uppfattas som släpig. De röda positionerna upplevde jag som mindre lyckade. Diagonal placering har jag inte provat.
Tar gärna emot förslag på placering och övriga åtgärder (förutom att bygga nytt hus).
Som svar på frågan ovan: Har ett tämligen kapabelt slutsteg (EC AW250R) så det klarar nog 4ohmsbelastningen galant, men ser svårigheter med passivt delningsfilter. Är nog för mycket purist för att blanda in extra elektronik i kedjan, förutom att tappa av lågnivå från försteget för att mata filter och slutsteg för extrabasarna. Ett alternativ jag ser är två "plate-förstärkare", men hellre dess filterfunktionalitet i separat låda och driva basarna med ytterligare ett slutsteg.