AE basar, sluten låda eller IB?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
octaviars

AE basar, sluten låda eller IB?

Inläggav octaviars » 2015-01-27 21:59

Ska eventuellt vara med i gruppköpet av AE basar och tanken var att ifrån början endast ha en TD15S i den volym (140L) som jag har tillgänglig sedan ett tidigare basbygge (lådan är inbyggd i en garderob i tvättstugan och spelar sen genom ett hål i väggen in i mitt lyssningsrum). Men efter lite diskussion med en annan köpare av AE basar så tyckte han att jag skulle satsa på två styck istället för o få jämnare bas i rummet. Nu är mitt rum närmre 60kvm med öppen planlösning och de går bara att ha en bas så som jag har det idag.
Funderingarna gick då på om man skulle kunna lägga lådorna ovanpå garderoberna och låta två TD15S basar spela in i rummet ovanför huvudhögtalarna, typ runt 2,5m upp på väggen (den är typ 2,8m hög och 4,5m bred) .
Sen kom nästa tanke, man skulle kanske köra en IB lösning och låta två styck IB15HT sitta i väggen och spela ut i rummet och ha tvättstugan som låda bakom dem? Jag har en dörr ifrån tvättstugan in i rummet precis bakom racket men den är för det mesta stängd.
Kommentarer om rummet i övrigt är inte nödvändiga det är som det är, inte byggt enbart för hifi o de får jag leva med. Bakom den bortre högtalaren syns gallret till subben, tanken var alltså två styck fast uppe på väggen ovanför huvudhögtalarna. Högtalarna på bilden är utbytta är idag enbart 2 kanals med Focal Electra 1038Be, Devialet 200 och en Clearaudio Concept MC.

Gruppköpet av AE basar ska snart avslutas så jag måste bestämma mig lite sådär omgående, är väldigt tacksam för lite goda råd.

Bild

Användarvisningsbild
Bubben

Re: AE basar, sluten låda eller IB?

Inläggav Bubben » 2015-01-27 23:58

Jag skulle verkligen kolla på IB om du har möjlighet att ha det.
Är det tätt mellan tvättstugan och ut i rummet? Inga glipor eller så mellan racket eller något annat?
Dörren till tvättstugan går att täta med tätningslist i karmen och byta tröskeln till en mer tätslutande.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-28 09:43

2 stycken AE till 60m^2 är långt under vad som jag rekommenderar för "normalbrukaren", men, det beror lite på hur starkt du spelar. Jag skulle inte gå under 4 stycken och helst gå upp till 8 stycken för den rumsstorleken. Det finns ingen luftfjäder som hindrar elementen från att gå i botten om det kommer en stark 5hz signal. Antingen behöver du använda fler element eller använda dig av ett hp-filter. Jag rekommenderar starkt det första.

Dessutom, om du bara har en låda så kommer det att bli lite kinkigt med placeringen. Det kommer att vara viktigt att antingen ha jättetur eller att arbeta systematiskt för att bestämma vart "hålet" ska vara. Oavsett vilket så bör du använda dig av en PEQ för att jämna ut tonkurvan på lyssningsplats. Om du har många lyssningsplatser så är det besvärligare men det ser inte så ut på bilden...

Oavsett vilket så bygg inte in elementen fysiskt i väggen utan använd en manifold mellan. Se min medlemspresentation för bilder..
Senast redigerad av steveo1234 2015-01-28 09:50, redigerad totalt 2 gånger.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-28 09:44

Bubben skrev:Jag skulle verkligen kolla på IB om du har möjlighet att ha det.
Är det tätt mellan tvättstugan och ut i rummet? Inga glipor eller så mellan racket eller något annat?
Dörren till tvättstugan går att täta med tätningslist i karmen och byta tröskeln till en mer tätslutande.

Det behöver inte vara särskilt tätt faktiskt för att funka bra. Jag har hjälpt till att bygga en IB i en tvättstuga med dörröppning "bakvägen" in i lyssningsrummet. Att stänga dörren eller att låta den vara öppen gör ganska liten skillnad....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
octaviars

Inläggav octaviars » 2015-01-28 10:19

En IB lösning är kanske inte den rätt vägen för mig då för jag är inte jätte sugen på att behöva ha så många basar. Kanske bäst att köra på en TD15S i min befintliga låda och en bra eq på det. Att resultatet inte blir helt optimalt de får jag helt enkelt leva med för lådan är där den är och rummet kan jag inte påverka.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-28 10:40

octaviars skrev:En IB lösning är kanske inte den rätt vägen för mig då för jag är inte jätte sugen på att behöva ha så många basar. Kanske bäst att köra på en TD15S i min befintliga låda och en bra eq på det. Att resultatet inte blir helt optimalt de får jag helt enkelt leva med för lådan är där den är och rummet kan jag inte påverka.

Enda problemet med antalet basar är kostnaden för dem: De tar inte mer plats (tom mindre..) med 4 IB basar än 1 "standardbas". En del av kostnaden kan du spara genom att du slipper göra en snygg låda, en annan del att du behöver mycket mindre effekt.

Men, om du vill landa under kostnaden för 4*basar, en minidsp med mic och ett behringerslutsteg (8+2+2=12k) så bygg en vanlig låda. Den kommer dock att bli klart sämre.

Du kommer fortfarande att behöva en minidsp med mic (eller alternativ) samt ett slutsteg. Skillnaden är då 12k vs 6-8k. För mig var (och är) valet självklart men det beror så klart på budget. Det beror lite på vilka förväntningar man har och hur starkt du tänker spela. En ensam 15" i ett 60m^2 stor rum med den takhöjden kommer att behöva kämpa hårt och jag hade inte varit nöjd med resultatet på långa vägar. Skulle en portad lösning kanske vara ett bättre alternativ?

Användarvisningsbild
octaviars

Inläggav octaviars » 2015-01-28 11:22

Det är inte kostnaden som jag bryr mig om mer hur jag ska göra installationen av så många IB basar genom väggen så det liknar något.....där är inte möjlighet att ta hål över hela väggen heller så det är fysiskt omöjligt att få in så många. Att det inte räcker med en 15 i mitt rum det förstår jag också, tyvärr kan jag inte påverka mitt hus hur jag byggt det, jag byggde det inte enbart för stereons skull.
Jag hade tidigare en Dayton 15" och den fungerade helt ok men då jag valde o gå ifrån 5.1 till bara 2 kanal så sålde jag den. Men nu när det dök upp ett gruppköp på AE basar så blev jag lite sugen igen på att ha lite extra bottenstöd till mina Focal, kanske helt meningslöst men inga stora pengar så de kan vara kul o prova

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-28 11:35

octaviars skrev:Det är inte kostnaden som jag bryr mig om mer hur jag ska göra installationen av så många IB basar genom väggen så det liknar något.....där är inte möjlighet att ta hål över hela väggen heller så det är fysiskt omöjligt att få in så många. Att det inte räcker med en 15 i mitt rum det förstår jag också, tyvärr kan jag inte påverka mitt hus hur jag byggt det, jag byggde det inte enbart för stereons skull.
Jag hade tidigare en Dayton 15" och den fungerade helt ok men då jag valde o gå ifrån 5.1 till bara 2 kanal så sålde jag den. Men nu när det dök upp ett gruppköp på AE basar så blev jag lite sugen igen på att ha lite extra bottenstöd till mina Focal, kanske helt meningslöst men inga stora pengar så de kan vara kul o prova

Nej, du gör ett enda hål, mellan 40*40cm till 50*50cm stort i väggen. Det är allt (du kan tom göra det mindre om det är ett krav...). Det räcker för 4 stycken 15".
Om det inte är kostnaden som styr så vill jag i så fall rekommendera den lösningen.

Hur starkt brukar du spela?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-28 11:49

octaviars skrev:En IB lösning är kanske inte den rätt vägen för mig då för jag är inte jätte sugen på att behöva ha så många basar. Kanske bäst att köra på en TD15S i min befintliga låda och en bra eq på det. Att resultatet inte blir helt optimalt de får jag helt enkelt leva med för lådan är där den är och rummet kan jag inte påverka.

Det är inte säkert att en IB-lösning i praktiken är bättre än en välvald sluten låda med eq.
För det första så kanske IB-lösningen behöver eq också, och det stora rummet bakom kan ge resonanser som en mindre och rätt dämpad låda inte ger.
Sedan är det inte säkert att elementet i fri luft verkligen har linjärare fjädring än om det är monterat i en sluten låda, bara den inte är alltför liten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-28 12:59

paa skrev:

Det är inte säkert att en IB-lösning i praktiken är bättre än en välvald sluten låda med eq.
För det första så kanske IB-lösningen behöver eq också, och det stora rummet bakom kan ge resonanser som en mindre och rätt dämpad låda inte ger.
Sedan är det inte säkert att elementet i fri luft verkligen har linjärare fjädring än om det är monterat i en sluten låda, bara den inte är alltför liten.

Om en IB inte mäter bättre än en konventionell sluten låda så skulle jag säga att den är felbyggd.

En IB behöver oftare EQ år "rätt" håll, dvs, neråt, vilket hjälper till att hålla nere dist. En konventionell låda behöver ofta ha EQ åt "fel" håll, typ LT-transform vilket är en rejäl disthöjare.

Jag har aldrig sett ett element som mäter bättre i en liten låda än en stor men ser ovanstående påstås ganska ofta. Har du någon länk till mätning?

Användarvisningsbild
octaviars

Inläggav octaviars » 2015-01-28 13:07

Ok, jag missförstod det där med "manifold", förstår nu hur du menar. Jag har ju ett befintligt hål genom väggen som är typ 45*45cm in i garderoben där lådan står idag, hade ju varit rätt smutt o fått till en IB där. Vet inte riktigt hur man kan lösa det men problem är ju iofs till för att lösas.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-28 13:29

octaviars skrev:Ok, jag missförstod det där med "manifold", förstår nu hur du menar. Jag har ju ett befintligt hål genom väggen som är typ 45*45cm in i garderoben där lådan står idag, hade ju varit rätt smutt o fått till en IB där. Vet inte riktigt hur man kan lösa det men problem är ju iofs till för att lösas.

Har du några fotografier som visar hur det ser ut? Lättare att ge tips då.

Användarvisningsbild
octaviars

Inläggav octaviars » 2015-01-28 13:31

Jag kan fixa lite foton ikväll ifrån båda hållen på lådan o garderoben så ser du mer hur de ser ut.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-01-28 13:54

steveo1234 skrev:
octaviars skrev:Ok, jag missförstod det där med "manifold", förstår nu hur du menar. Jag har ju ett befintligt hål genom väggen som är typ 45*45cm in i garderoben där lådan står idag, hade ju varit rätt smutt o fått till en IB där. Vet inte riktigt hur man kan lösa det men problem är ju iofs till för att lösas.

Hur vet man att den placeringen är bästa placeringen?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2015-01-28 14:19

Bubben skrev:Jag skulle verkligen kolla på IB om du har möjlighet att ha det.
Det kan ju vara välgörande för ljudet, men tvättstugan har ofta kraftigt utsug av luften, och ventilationen brukar väl gå igenom dörren och vara en del av angränsade rums ventilation? Är väl ingen ventilationsexpert men det kan ju vara bra att kolla innan...

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-28 15:14

Evil_Homer skrev:
steveo1234 skrev:

Hur vet man att den placeringen är bästa placeringen?

Bästa sättet är att placera en sluten låda av vad man har tillgängligt och mäta från lyssningsplats. Sen flyttar man runt den slutna lådan tills man får bästa utgångsläget på sina mätningar. Dvs, en kurva som inte har allt för breda&djupa dalar samt (ännu viktigare!) inte har långa ringningar över tiden. Eller så bara chansar man även om det är sämsta lösningen. Jag gjorde så och hade antagligen jättetur för min kurva blev bra så...

Toppar kan man EQ`a ner, dalar som är "smala" är inte särskilt hörbara. Däremot, energi som dröjer sig kvar över tiden kan man inte hantera elektroniskt mer än att man notchar bort dem helt.

Användarvisningsbild
octaviars

Inläggav octaviars » 2015-01-28 17:23

Här kommer lite bilder på hur det ser ut. Och som svar på vissa frågor så är där utsug till ventilationen och där är ingen tröskel ifrån tvättstugan in i köket så där tas ju frånluften ifrån de stora rummet så att säga. Jag kan ändra storlek på lådan eller ändra om hur det är uppbyggt i garderoben till en viss del men lådan får inte bli djupare eller rättare sagt den konstruktion som blir där inne får inte bli djupare.

Bild på hålet genom väggen in till garderoben där baslådan står (jag har inte kvar Dayton RSS390HF4 basen längre endast lådan)

Bild

Baksidan på lådan i garderoben (iNuke steget och DSpeakern är sålda)

Bild

Bild

Väggenomföringen sedd ifrån baksidan i garderoben.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-28 17:43

steveo1234 skrev:En IB behöver oftare EQ år "rätt" håll, dvs, neråt, vilket hjälper till att hålla nere dist. En konventionell låda behöver ofta ha EQ åt "fel" håll, typ LT-transform vilket är en rejäl disthöjare.

Hur skulle ett element med Qts: 0.37 behöva EQ åt "rätt håll"?
Vill du ha ännu lägre Q?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
octaviars

Inläggav octaviars » 2015-01-28 17:51

AE IB15HT Qts 0,7
AE TD15S Qts 0,37 (sluten låda i mitt fall med EQ)

Mest så vi vet vilka modeller vi snackar om här.......tror Steveo1234 menar IB basarna

paa skrev:
steveo1234 skrev:En IB behöver oftare EQ år "rätt" håll, dvs, neråt, vilket hjälper till att hålla nere dist. En konventionell låda behöver ofta ha EQ åt "fel" håll, typ LT-transform vilket är en rejäl disthöjare.

Vill du ha ännu lägre Q?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-28 18:09

Ojjsan, det var ju inte samma element, nej.
Men med IB-elementen så fattas det ju 7-8 dB i känslighet jämfört med TD15S som också måste kompenseras med mer effekt, såatteee.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2015-01-28 22:44

paa skrev:Ojjsan, det var ju inte samma element, nej.
Men med IB-elementen så fattas det ju 7-8 dB i känslighet jämfört med TD15S som också måste kompenseras med mer effekt, såatteee.

Nu har jag inte simulerat TD15S men den har säkert fallit av med minst 7-8dB vid 20 hz medans IB15 är spikrak ned till under 20hz. Dessutom längre slaglängd och lägre pris på IB15. :-)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-29 09:31

paa skrev:Ojjsan, det var ju inte samma element, nej.

Nja, det där är förmycket förenklat för att vara sant.
IB-elementet har lägre känslighet och även lägre Fs. Men, känsligheten är nästan oberoende av frekvensen. Om du stoppar in valfritt element i en liten låda och mäter känsligheten (eller simulerar...) så ser du att känsligheten faller fort med sjunkande frekvens.

För min del så vill jag har nära frekvensoberoende känslighet för att slippa trycka in kilowatt-effekter vid låga frekvenser med all distorsion detta innebär.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-29 09:34

paa skrev:

Vill du ha ännu lägre Q?

Nej, men oftast behöver den typen av element en LT-transform för att in falla när man går under 20hz ungefär. För en IB så vill du ha ett Qts närmare 0.7 eftersom systemets totala Q blir samma som Qts.
I en IB är oftast verkligt Q-värde ganska konstant då talspolarna sällan (eller aldrig) blir varma.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-29 09:38

octaviars skrev:Här kommer lite bilder på hur det ser ut. Och som svar på vissa frågor så är där utsug till ventilationen och där är ingen tröskel ifrån tvättstugan in i köket så där tas ju frånluften ifrån de stora rummet så att säga. Jag kan ändra storlek på lådan eller ändra om hur det är uppbyggt i garderoben till en viss del men lådan får inte bli djupare eller rättare sagt den konstruktion som blir där inne får inte bli djupare.

Bild på hålet genom väggen in till garderoben där baslådan står (jag har inte kvar Dayton RSS390HF4 basen längre endast lådan)

Det är en lite besvärlig situation att bygga låda kring. Lättast är att bygga en "innie", dvs, lådan i lyssningsrummet med öppning in mot tvättstugan. Men, då blir det stor låda i vardagsrummet istället (40*100*70cm) ungefär. Svårast är nog att bygga inne i tvättstugan istället. Jag kan inte riktigt se, men, skulle det gå att bygga en låda på "djupet". Dvs, 40*40*100cm ungefär och sätta basarna på djupet sett från lyssningsrummet?

Användarvisningsbild
octaviars

Inläggav octaviars » 2015-01-29 22:12

Det är vanlig IKEA köksskåp som är garderober i tvättstugan så de är typ 60*60cm som den är, på höjden skulle jag i princip kunna använda hela typ 220cm. Jag vill helst inte offra hela garderoben då den även används som förvaring.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-30 09:38

octaviars skrev:Det är vanlig IKEA köksskåp som är garderober i tvättstugan så de är typ 60*60cm som den är, på höjden skulle jag i princip kunna använda hela typ 220cm. Jag vill helst inte offra hela garderoben då den även används som förvaring.

Om du kan så bygg lådan i lyssningsrummet. Jag vet faktiskt inte om det räcker med ca 10cm per sida mellan elementen och garderobsväggen. Jag tror att det gör det..

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-01-30 09:52

Om man bygger en sådan där kub i garderoben, borde man väl få rum med två IB-drivers i alla fall? En som spelar rakt in mot rummet, och en som spelar nedåt.

Användarvisningsbild
octaviars

Inläggav octaviars » 2015-01-30 10:22

Låda i rummet är tyvärr inget alternativ, hade en vanlig baslåda innan och anledningen till o bygga in den i väggen var att få bort den ifrån golvet och få ett renare utseende. Jag måste kompromissa en del med ljudet för utseendets skull, ni får tycka vad ni vill om det men så är det, bara att leva med det.....

Är väldigt kluven hur jag ska göra, kör jag på den slutna lådan med en bas så vet jag ju att det kommer fungera och bli helt ok till det jag behöver.

Är uteslutande musik o mycket mycket lite film som jag konsumerar med min anläggning.

En IB lösning är lite mer meck att få till, lådan har jag ju redan, antingen göra någon lösning i garderoben som jag inte vet hur de blir eller helt enkelt mura igen det befintliga hålet och ta upp ett nytt hål uppe på väggen ovanför garderoberna och montera ett "manifold på insidan i tvättstugan med en kubisk låda och montera 4st 15" på den. Detta är kanske en bättre lösning än att försöka laborera i garderoben.
Funderade på om man kunde gjort en avlång låda som låg uppe på garderoberna och 4st 15" bredvid varandra och gjort en avlång slits in i rummet, bygger inte så mycket på höjden ovan garderoben. Hur stor area per bas behöver "manifoldet vara? Tänkte om de var möjligt att hålsåga upp ett par ordentliga hål längs med slitsen istället för att såga upp ett fyrkantigt? Väggen är 100mm innerväggslättbetong (väldigt hård o kompakt) så hålsåg är att föredra, svårt att såga upp hål med en såg så de blir raka o snygga.

Tankar på detta?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-30 10:40

Bubben skrev:Om man bygger en sådan där kub i garderoben, borde man väl få rum med två IB-drivers i alla fall? En som spelar rakt in mot rummet, och en som spelar nedåt.

Bättre att sätta dem mot varandra för att minimera reaktionskrafterna på låda/vägg.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-01-30 10:41

octaviars skrev:Låda i rummet är tyvärr inget alternativ, hade en vanlig baslåda innan och anledningen till o bygga in den i väggen var att få bort den ifrån golvet och få ett renare utseende. Jag måste kompromissa en del med ljudet för utseendets skull, ni får tycka vad ni vill om det men så är det, bara att leva med det.....

Är väldigt kluven hur jag ska göra, kör jag på den slutna lådan med en bas så vet jag ju att det kommer fungera och bli helt ok till det jag behöver.

Är uteslutande musik o mycket mycket lite film som jag konsumerar med min anläggning.

En IB lösning är lite mer meck att få till, lådan har jag ju redan, antingen göra någon lösning i garderoben som jag inte vet hur de blir eller helt enkelt mura igen det befintliga hålet och ta upp ett nytt hål uppe på väggen ovanför garderoberna och montera ett "manifold på insidan i tvättstugan med en kubisk låda och montera 4st 15" på den. Detta är kanske en bättre lösning än att försöka laborera i garderoben.
Funderade på om man kunde gjort en avlång låda som låg uppe på garderoberna och 4st 15" bredvid varandra och gjort en avlång slits in i rummet, bygger inte så mycket på höjden ovan garderoben. Hur stor area per bas behöver "manifoldet vara? Tänkte om de var möjligt att hålsåga upp ett par ordentliga hål längs med slitsen istället för att såga upp ett fyrkantigt? Väggen är 100mm innerväggslättbetong (väldigt hård o kompakt) så hålsåg är att föredra, svårt att såga upp hål med en såg så de blir raka o snygga.

Tankar på detta?

Första tanken är nog att du bör provlyssna en IB. Om du tycker att en ensam bas i konventionell låda blir helt ok så kanské det inte är värt kostnaden och tiden för att bygga en IB. Storleken på slitsen bör ha ungefär samma area som din totala Sd.

Förslag: Läs FAQ´en.

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... e-faq.html

Nästa

Återgå till Köpråd