inuke eller samson (eller bättre om tips finnes)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
klaswar

inuke eller samson (eller bättre om tips finnes)

Inläggav klaswar » 2016-06-15 09:43

Håller på att planera bygge av subwoofer med peerless xls10 830452 (galen subwooferidé i diy-tråden) och sliter mitt hårvi valet av slutsteg. Har i mitt egna huvud kommit fram till dessa två huvudkandidater:

https://www.thomann.de/se/behringer_inu ... lifier.htm

+ verkar vara ett populärt pålitligt steg
interface för att styra allt från dator
billigare

- högt fläktljud, enkelt att modda
fruktansvärt fult och massor av fula lampor

https://www.thomann.de/se/samson_sxd3000.htm

+ inte lika fult
bra prestanda på papper

- inga kundrecensioner att tala om
dyrare
ingen möjlighet att styra från dator

Så, vad säger faktiskt.se:s samlade expertis om detta, finns det någon som har ännu bättre tips. Budget, max 300€
Too old to die young!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: inuke eller samson (eller bättre om tips finnes)

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-15 11:48

Kör på Samson, så får vi ju åtminstone en kundrecension att lägga till handlingarna... :) .

Men så mycket lampor vet jag inte om det är på iNuken? En orange ring runt varje volymratt som indikerar ok. Den blir röd vid utlöst skydd. Sen finns det fyra små dioder vid varje ratt som visar uteffekt/klippning. Det är väl inget att gå ingång på?

Jag tycker mig ana två färgglada julgranar på fronten av Samson också.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-15 12:08

Jag kan hålla med om att iNuke ser lite pajasartad ut i jmf med konventionella PA-steg. Men om utsidan är viktig tycker jag att du ska välja Samson (om valet står mellan dessa två). Sen är det ju två olika teknologier. Samson är ett AB-steg; väger bra mycket mer och är 10 cm djupare. Tar alltså större plats i hyllan.

DSP-funktionerna är ju inte heller helt oväsentliga, men där har jag inte gjort någon jämförelse. Det finns manualer att ladda ner på resp tillverkares hemsidor.
Jag tror att båda är specade 20-20.000 Hz så man kanske inte ska förvänta sig high end i infrabas-området.

Jag hittar ingenstans hur Samson har specat sina uteffektuppgifter (vilken norm/dist etc). Frågan är hur effekten står sig i jämförelse? Dock borde effekten räcka bra till din applikation. Har du tänkt använda två element i en låda (isobarik) eller lägger du ett element på hyllan tills vidare?

Slutligen, en viktig aspekt: det verkar inte gå att bryggkoppla Samson! Det är ett rent stereo-steg.

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2016-06-15 12:36

Jag tror jag kommer köpa samsonsteget, men tar tacksamt emot alla tankar och idéer såklart.
ett element kommer att användas i lådan, nästa får ligga på hyllan tills jag får en idé om en andra sub.hade ju en idé om att bygga en sub i en sån gammal stol som har en låda under sitsen också. men det får bli senare.
vet inte varför jag skulle ha behovet av att brygga steget, eller kan det vara dåligt att bara belasta en kanal?

Distortion (typical @4 ohms)
20Hz-20kHz,10dB below rated power 0.02%
IkHz,rated power 1%
Frequency Response @8ohms 1Watt 0/-1dB: 20Hz-20kHz
Damping Factor (400Hz) 120
Input Impedance 20K ohm (balanced)
Input Clipping 10Vrms (22dBu)

(är det nåt som klargör specen mer?)
Too old to die young!

Återgå till Köpråd