MasVis: Pink Floyd - Dark side of the Moon

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Re: MasVis: Pink Floyd - Dark side of the Moon

Inläggav shifts » 2010-05-06 12:49

AndersH skrev:Hej,
denna version är poppis bland "audiofiler", Matrix: CP35-3017-7-1A1.

Lyckas inte hitta den på Discogs tyvärr. Letar jag tokigt eller har du skrivit
fel? Eller så finns den inte på Discogs: Länk.
2021 maj på Spotify

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-05-06 13:10

De allra tidigaste japanska cd-utgåvorna finns sällan på Discogs och liknande nätdiskografier. De flesta listor är gjorda av européer och amerikaner och omfattar mestadels europeiska och amerikanska utgåvor samt ibland någon senare japansk utgåva. Som Anders skrev tidigare i tråden: CP35-3017 finns så gott som uteslutande till mycket höga priser på Ebay. Den som har tur kan hitta ett slitet exemplar till något lägre pris. Även i japanska skivaffärer är dessa skivor extremt sällsynta. Det är den vägen skivmarknaden har tagit de senaste tio-femton åren.

Här är förresten bilder på CP35-3017:

http://www.hokafloyd.com/CDHOKA/dark_si ... 20MFSL.htm

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-05-06 14:06

Ah, jag missade den biten om Ebay. Synd och skam med otillgängligheten,
men tack för förklaringen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-06 14:35

Jag har hittat 20 ex av the Holy grail för 2,98 dollar styck. Är det någon som är intresserad?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-06 14:38

Nähä, ingen är intresserad. Då får det väl vara.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-05-06 15:30

petersteindl skrev:Jag har hittat 20 ex av the Holy grail för 2,98 dollar styck. Är det någon som är intresserad?

filmen ?

* * * * * * * * * *

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-05-12 20:57

Nej, Peter menar förstås originalet - det visade sig finnas fler än man först trodde. :-)

Mer allvarligt talat: mitt exemplar av CP35-3017 anlände i dag. Skivan visade sig vara i betydligt bättre skick än vad säljaren hade förutskickat - kul när det för en gångs skull skiljer åt rätt håll. Med både japanen och MFSL i hand ska vi se om det till slut lossnar för mig och "Dark side of the moon". Jag planerar att göra MasVis-grafer på skivans samtliga spår för att se om det finns några generella skillnader. Så brukar vara fallet när det ska göras nyutgåvor. För jämförelsens skull blir det motsvarande detaljgranskning av förstautgåvan på EMI/Harvest. Dock står några andra plattor före i turordning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-12 21:20

PekkaJohansson skrev:Nej, Peter menar förstås originalet - det visade sig finnas fler än man först trodde. :-)

Mer allvarligt talat: mitt exemplar av CP35-3017 anlände i dag. Skivan visade sig vara i betydligt bättre skick än vad säljaren hade förutskickat - kul när det för en gångs skull skiljer åt rätt håll. Med både japanen och MFSL i hand ska vi se om det till slut lossnar för mig och "Dark side of the moon". Jag planerar att göra MasVis-grafer på skivans samtliga spår för att se om det finns några generella skillnader. Så brukar vara fallet när det ska göras nyutgåvor. För jämförelsens skull blir det motsvarande detaljgranskning av förstautgåvan på EMI/Harvest. Dock står några andra plattor före i turordning.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hur låter den?

MvH
Peter

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-05-12 21:35

petersteindl skrev:
PekkaJohansson skrev:Mer allvarligt talat: mitt exemplar av CP35-3017 anlände i dag.

Med vänlig hälsning

Pekka

Hur låter den?

MvH
Peter

Har bara hunnit okulärbesiktiga än, men det blir bestämt en vända ner till ljudrummet alldeles omedelbums!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-12 21:40

:D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-05-12 22:31

O där blev Pekka kvar . . . ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-12 22:55

Han har kanske hamnat i Nirvana. Eller Cobain.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-05-12 22:59

Jo, det blev lite Aretha Franklin och Sam Cooke också - bland annat.

Det spontana intrycket är att CP35-3017 och EMI/Harvest låter väldigt lika klangmässigt. Det visade sig dessvärre bero på att det också är samma mastering. Således hade jag fått CP35-utgåva nr 2 och inte den allra första CP35 som jag trodde att jag hade köpt. Snopet! Nåväl, skam den som ger sig. Jakten går vidare nu när jag har gjort min Pink Floyd-hemläxa!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-05-13 09:24

petersteindl skrev:Jag har hittat 20 ex av the Holy grail för 2,98 dollar styck. Är det någon som är intresserad?

Ja :P och även om det är Monty Phyton för den har jag bara på vhs :x

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-13 17:40

Pekka har ju en helig gral. Det räcker väl? 8)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-08-15 14:37

Väcker tråden igen.

Satt och googlade lite på DSTOM Toshiba Black triangle.

Jag har en Japanpressad Harvest CDP 7 46001 2 som på innerringen är märkt just CP35-3017.

Eftersom Toshiban anses av många som den mest välljudande cd utgåvan av detta mästerverk blev jag extra nyfiken och kolla runt lite mer.
Den skall vara en "reel to reel" kopia av mastern.

Citat från Hoffmans forum.

Conclusions:
1. All (or almost all) who have heard the black triangle CD voted for that.
2. Some (or all) Japanese Harvest CDP 7460012 CDs have CP 35-3017 in the inner ring, and these have the same mastering as the black triangle CD.
3. If we leave the black triangle CD out, the SACD wins over the MFSL UDI, but not by much.
4. The Shine On/1992/20th anniversary remaster(s) are only preferred by a minority. The question is open if these 3 are actually identical. They probably are.

It should be noted that the Harvest version with CP 35-3017 on the inner ring doesn't have TTR at the end of it, in common with the infamous "Black Triangle". And it is very quiet. :shh:

Helt riktigt! Ticket to ride finns inte med på slutet av Eclipse.
(TTR togs bort från Toshiba mastern och man klippte en en kopia av hjärtljuden i efterhand)

Om detta stämmer att det är samma master kan du som vill ha mastern från Toshiba CP35-3017 köpa CDP 7 46001 2 Japan utgåvan och få samma master men till ett betydligt lägre pris.

Personligen föredrar jag en tidig pressning på vinyl av sagda album och vid direkt jämförelse, inte absolut nivåkalibrerat, framstår vinylen (som är i mycket gott skick) som mer dynamisk och renare. Mer välklingande. Men det hör ju egentligen inte hit och är OT.

Men för den som föredrar cd kan detta vara ett tips?

Vad säger ni experter?

------------------------------

Edit: Komplettering till inlägget.

Om jag förstår saken rätt så är just så här=>
http://pinkfloydarchives.com/Articles/DSOTMCDM.htm

Alltså bör detta vara en god rekommendation för CD.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-08-15 22:34

Det här måste kollas, har ju ett antal utgåvor av denna.
Något för Molt Pekka? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-08-15 22:43

Nu är inte DSOTM en av mina favoritskivor och det brukar gå lång tid mellan mina djupdykningar i ämnet så jag kan inte skivan och de olika utgåvorna lika bra som en del annat. Ska dock ta saken under övervägande.

Jansson, skulle du vilja kolla vilken master du har? Det görs enkelt genom att rippa första spåret på skivan i EAC. Toppnivå för HG är 39,9 % medan toppnivå för Europamastern (och första USA-pressen på DADC) är 46,8 %.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-08-18 19:28

Hej!

Jag har nu hunnit kolla vilken utgåva jag har.
Matrixnummer är CDP 7-46001 2 CP35-3017 33B4

Min är därmed en förstautgåva UK, utgiven -84.
Samma master som Toshiba-EMI Japan förstautgåva av DSOTM aka "the holy grail"

Jag har inte rippat skivan i EAC av två skäl , pga att det är ett program för PC och jag har Mac.
Det andra är att rippning redan är gjord och det är enkelt att läsa sig till vilket bifogade länkar kommer att visa.

För dig som inte redan har tagit del bifogas först denna länk.
Den första bifogade länken beskriver DSOTM historik i UK med data om olika utgåvor.
Här:
http://pinkfloydarchives.com/DUKCDPF.htm#DSOTM1

Sedan har vi Japan och den heliga graal.
Här:
http://pinkfloydarchives.com/DJaCDPF.htm#DSOTM1

Poängen med mina inlägg är ganska uppenbart.

Det finns 48 alternativ, läs matrixnummer, med CDP 7 46001 2 som gavs ut i UK att scouta efter om det är samma master som Toshibas svarta triangel man är ute efter. Hur stora serierna var tycker jag mig inte få någon info om men de borde vara betydande.

Första utgåvan från -84 samt andra utgåvan -85 har samma master som CP35-3017.
Utgåva nummer tre av CDP 7 46001 2 från -86-88 är inte samma master och har helt andra track peak levels.

Är det bara mastern som är intressant öppnas helt andra möjligheter till att skaffa den heliga graalen till mer konsumentvänligt pris än att punga ut med de höga priser som Toshiban betingar idag.

Här mer om de första japanska utgåvorna.
http://pinkfloydarchives.com/Discog/Jap ... /JADS1.htm

Är man samlare av artefakten är det en helt annan sak.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-08-19 18:57

Jansson, du är en pärla!

Det enda som saknas är en lite mer ingående analys av Alan Parsons quad-mix. Jag kanske skulle...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-08-20 20:18

Tack Almen.

Gillar dig oxå.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-08-20 20:42

Almen.

Fyrkanalaren har inte Vernon med på sin sida.

Jo å så kan man se att går man på US så öppnar sig ännu fler möjligheter till graalen.
:)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-09-02 23:10

Vet inte om detta passar in i trådämnet.
Om så är fallet kan trådskaparen be att få detta raderat.

Animals.

en reflektion:

Ännu ett album där den japanska utgåvan är populär.
Detta kan man läsa detta på Hoffman:
And I checked some EAC peak levels:

CBS/Columbia CANADA - VCK 34474
track 1: 58.8%
track 2: 78.5%
track 3: 69.8%
track 4: 72.9%
track 5: 40.9%

CBS/Columbia USA - CK 34474
track 1: 60.2%
track 2: 80.4%
track 3: 71.4%
track 4: 74.5%
track 5: 41.9%

CBS/Sony JAPAN - CSCS 6042 (BlackFace)
track 4: 74.6%

EMI/Harvest ENGLAND - CDP 7 46128 2
track 1: 48.3%
track 2: 82.7%
track 3: 64.8%
track 4: 75.7%
track 5: 32.4%

EMI UK 92/94 "Remaster" - 7243 8 29748 2 6
track 1: 48.3%
track 2: 82.7%
track 3: 64.8%
track 4: 75.7%
track 5: 32.4%

It would seem that these CBSs are all the same mastering (the Canadian being 0.2dB lower), and the EMI "remaster" is clearly not remastered. (As usual, but that's not necessarily a bad thing...) It would be interesting to know how many different masterings there are of Animals.

CBS/Columbia JAPAN - 32DP 360
track 4: 74.6%

CBS/Columbia USA - CK 34474
and

are indeed the same mastering, but not bit identical. When phase inverting one and then mix-pasting them, all musical content cancels out, but there is a residue of tape hiss in the right channel (?).

2:

and
CBS/Columbia CANADA - VCK 34474

cancel out completely when peak levels are compensated for.

Jag har både CBS/Columbia USA - CK 34474 och CBS/Columbia CANADA - VCK 34474

Av de båda föredrar jag kanadensaren. Dock inte så välljudande som vinylen.

Även här finns alltså alternativ att tillgå istf. den japanska utgåvan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-02 23:17

Mja, man kan väl säga om peak levels att de säkert korrelerar med loudness war eftersom man typiskt strävar att få upp nivåerna och slå dem i taket när man loudnesswarar (nytt verb?). Däremot är det knappast något tillförlitligt mått på warande. Jag kan tex tycka att det är fullt rimligt att göra en remaster som bara höjer nivån från 50 % (-3 dB) till 98% (-0,2 dB) bara genom att ändra volymen.

Man kan också se toppnivåsiffrorna som ID-nummer till olika utgåvor. Är alla toppnivåerna precis lika (och väsentligt lägre än 98%) så är det nog samma master.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-09-04 14:46

Svante skrev:Mja, man kan väl säga om peak levels att de säkert korrelerar med loudness war eftersom man typiskt strävar att få upp nivåerna och slå dem i taket när man loudnesswarar (nytt verb?). Däremot är det knappast något tillförlitligt mått på warande. Jag kan tex tycka att det är fullt rimligt att göra en remaster som bara höjer nivån från 50 % (-3 dB) till 98% (-0,2 dB) bara genom att ändra volymen.

Man kan också se toppnivåsiffrorna som ID-nummer till olika utgåvor. Är alla toppnivåerna precis lika (och väsentligt lägre än 98%) så är det nog samma master.

Till stor del måste det väl ändå vara ett mått på warande?

Har jämfört lite peak levels och olika utgåvor av just PF.
Förstautgåvan av the Wall från japan är intressant. Lite förbryllad här. Den låter väldigt, väldigt fint på cd men har enligt arkivet ganska höga peak levels trots allt.
Dock så upplever jag den inte högt utstyrd alls tvärt om.
Den går dessutom att spela ut mycket starkt. Låter rent och fint med mycket dynamik.

Nästa stycke:
-Rimligen borde toppnivåsiffrorna till stor del ses som ID-nummer när de korrelerar inbördes just precis som du skriver.

Men jag måste infoga att jag tror, inte vet med exakthet

Det här kan du så mycket mer om än jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-04 22:46

Jansson skrev:Till stor del måste det väl ändå vara ett mått på warande?

Nej, det är faktiskt ett väldigt dåligt mått på det. Tag en inspelning gjord på 80-talet. Ofta lämnade man 6 dB headroom då, vilket ger ett toppvärde på 50%. En sådan inspelning kan man utan att skada inspelningen höja med 6 dB och då blir toppvärdet 100%.

Det är när man vill höja medelnivån ytterligare som warandet börjar. Toppvärdet kan dock aldrig öka över 100%. Det blir samma även efter tokmangling, det kan ju aldrig bli mer än 100%. Måttet slutar alltså ändra sig just när warandet börjar. Det mäter alltså förstadiet till warande, men inte warandet i sig. Alls.

Det svaga statistiska sambandet man ser, och som kanske ändå har en viss användbarhet är att en utstyrning till 100% speglar producentens önskan att få en så hög ljudnivå som möjligt, och ofta innebär det att man är beredd att offra ljudkvalitet för att höja medelnivån mer än mediet tillåter utan ljudförstörande processning.

Optimal utstyrning är 100%, fast utan extra toppfaktorsänkning. 100% är bra. (Man kan vilja göra vissa låtar svagare för att ett album ska hänga ihop.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-09-04 23:42

Svante skrev:
Jansson skrev:Till stor del måste det väl ändå vara ett mått på warande?

Nej, det är faktiskt ett väldigt dåligt mått på det. Tag en inspelning gjord på 80-talet. Ofta lämnade man 6 dB headroom då, vilket ger ett toppvärde på 50%. En sådan inspelning kan man utan att skada inspelningen höja med 6 dB och då blir toppvärdet 100%.

Det är när man vill höja medelnivån ytterligare som warandet börjar. Toppvärdet kan dock aldrig öka över 100%. Det blir samma även efter tokmangling, det kan ju aldrig bli mer än 100%. Måttet slutar alltså ändra sig just när warandet börjar. Det mäter alltså förstadiet till warande, men inte warandet i sig. Alls.

Det svaga statistiska sambandet man ser, och som kanske ändå har en viss användbarhet är att en utstyrning till 100% speglar producentens önskan att få en så hög ljudnivå som möjligt, och ofta innebär det att man är beredd att offra ljudkvalitet för att höja medelnivån mer än mediet tillåter utan ljudförstörande processning.

Optimal utstyrning är 100%, fast utan extra toppfaktorsänkning. 100% är bra. (Man kan vilja göra vissa låtar svagare för att ett album ska hänga ihop.)

Svante.

Nu blir jag ännu mer förbryllad.

Pink Floyd the Wall som jag omnämner i förra inlägget......

Här är denna japanska utgåva jag har.
Titta på track peak levels.

Title: The Wall (CBS / Sony Records 1st issue)
Record Company: CBS / Sony Records
Catalog Number: 50DP 361 / 62
Disc 1: 96.8 / 78.7 / 87.4 / 100 / 83.2 / 100 / 48.0 / 60.8 / 100 / 100 / 86.1 / 100 / 25.5
Disc 2: 85.4 / 63.3 / 72.8 / 44.7 / 100 / 94.9 / 72.6 / 100 / 100 / 94.9 / 100 / 79.2 / 15.7

Ljudkvaliteten på denna cd är mycket bra.
Den är dessutom lågt utstyrd om det är rätt terminolgi ?
På vanlig svenska skulle jag säga att får dra på rätt bra redan från början och den går att spela mycket starkt utan att det låter illa.

Jämför jag med den här som jag också har
Title: The Wall (Harvest Records 2nd issue)
Record Company: Harvest Records
Catalog Numbers:
Case: CDS 7 46036 8
CDs: CDP 7 46036 2 / CDP 7 46037 2Disc 1: 100 / 78.1 / 100 / 100 / 94.1 / 100 / 47.7 / 98.8 / 55.5 / 100 / 100 / 100 / 24.0
Disc 2: 62.7 / 53.9 / 34.4 / 30.1 / 98.2 / 66.0 / 50.9 / 65.6 / 79.5 / 62.8 / 69.2 / 51.5 / 10.2

Så låter den på alla punkter mycket sämre.

Nu saknar jag den verkliga insikten i ämnet och förklaringen är förmodligen uppenbar för den som behärskar ämnet.

Föregående

Återgå till Musikstugan