Hur "anti-mastrar" man?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Hur "anti-mastrar" man?

Inläggav Bill50x » 2015-08-12 13:54

Då och då dyker det upp rippar på cd's där någon har återställt den ursprungliga mastern, tex som denna "brick-wall-hater" som lagt upp sin egen version av Taylor Swift - 1989. Men hur gör man för att återställa en komprimerad/limiterad inspelning? Titta på skillnaden här. Först ut är originalet med en crest av drygt 10 dB

Bild

Och så den återställda skivan, crest 18,3 dB.

Bild

Hur gör man, blir det rätt?

/ B

PS så här ser siffrorna ut för hela albumet, orig:
DR5 -0.01 dB -7.43 dB 3:33 01-Welcome To New York
DR6 -0.01 dB -7.67 dB 3:52 02-Blank Space
DR5 -0.01 dB -7.12 dB 3:51 03-Style
DR6 -0.06 dB -8.14 dB 3:56 04-Out Of The Woods
DR6 -0.01 dB -7.92 dB 3:13 05-All You Had To Do Was Stay
DR6 -0.01 dB -7.77 dB 3:39 06-Shake It Off
DR6 -0.06 dB -8.14 dB 3:27 07-I Wish You Would
DR6 -0.01 dB -7.92 dB 3:32 08-Bad Blood
DR7 -0.01 dB -9.12 dB 3:40 09-Wildest Dreams
DR6 -0.01 dB -8.22 dB 4:08 10-How You Get The Girl
DR6 -0.01 dB -8.71 dB 4:10 11-This Love
DR6 -0.01 dB -8.10 dB 3:16 12-I Know Places
DR7 -0.01 dB -8.55 dB 4:31 13-Clean

No brickwall:
DR13 -0.36 dB -15.37 dB 3:33 01-Welcome To New York
DR13 -0.36 dB -14.70 dB 3:52 02-Blank Space
DR11 -1.45 dB -15.23 dB 3:51 03-Style
DR11 -1.71 dB -15.94 dB 3:56 04-Out Of The Woods
DR12 -1.13 dB -15.61 dB 3:13 05-All You Had To Do Was Stay
DR12 -0.36 dB -15.35 dB 3:39 06-Shake It Off
DR13 -0.36 dB -15.94 dB 3:27 07-I Wish You Would
DR12 -0.36 dB -14.47 dB 3:32 08-Bad Blood
DR14 -0.36 dB -16.05 dB 3:40 09-Wildest Dreams
DR11 -1.63 dB -15.63 dB 4:08 10-How You Get The Girl
DR13 -0.88 dB -16.95 dB 4:10 11-This Love
DR12 -0.63 dB -15.65 dB 3:16 12-I Know Places
DR12 -2.27 dB -16.61 dB 4:31 13-Clean

OBS, jag har höjt nivån 0,36 dB för anti-brick-wall-versionen ovan för jämförelsens skull.
Senast redigerad av Bill50x 2015-08-12 14:01, redigerad totalt 2 gånger.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Hur "anti-mastrar" man?

Inläggav Nattlorden » 2015-08-12 13:58

Rätt kan det ju aldrig bli när det gäller en förstörande process. Ju mer man vet hur förstörelsen går till, destu bättre kan man gissa vid omkodning, men det skulle behöva vetas både vilken utrustning som används och vilka parametrar som varit inställda... och likfullt hade det inte gått att få ett fullt original.

Men att kunna generera något mer lyssningsbart...det är en annan sak...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2015-08-12 14:10

Matematiskt borde det väl fungera om man identifierar alla klippta partier och gör en kurvanpassning av den klippta delen av signalen med hjälp av signalen omedelbart före och efter klippningen. Då återskapas en hyfsad approximation av ursprungssignalen. Beroende på hur många parametrar man tar med i kurvanpassningen så blir det mer eller mindre rätt men helt rätt kan det aldrig bli. Dock klart bättre än med klippning.
Idea what a great ID

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2015-08-12 15:30

Det som är förstört förblir förstört. Men ibland så kan man gå in och rita en snyggare vågform som i vissa fall kan möjligen låta mindre dåligt. Det är ju det som är så märkligt att digtalt inspelad musik eller något annat ljud inte låter "katastrofalt illa även när topparna är avklippta. Illa skulle det låta om det skulle vara analogt inspelat. Cedar har en utrustning som brukar kunna användas för att rädda kraschade inspelningar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-08-12 19:15

Alltså, när inte ens de som mastrar vet riktigt vad de ställer till med är det hopplöst att försöka identifiera det från enbart signalen. Är det förstört är det bara att ge upp. Eller leta reda på en annan version av signalen som inte har tokmastrats.

Man kan dock ganska enkelt öka toppfaktorn på en tokmastrad signal och lägga på eq som gör att diskanten inte längre är så hissad som den brukar bli vid tokmastering. I MasVis kan det då "se rätt ok ut". Lite av detta händer om man graverar en tokmastrad signal avsedd för CD på vinyl. Vinylmediets tonkurvepåverkan höjer då toppfaktorn en aning, men ljudkvaliteten blir inte bättre för det. Detta är viktigt att komma ihåg, MasVis är framför allt till för att identifiera om det sista ledet i processningen är tokmastering.

Det säger också något om faran med att se toppfaktorn som en kvalitetsmätare rakt av. Man kan lura den (men förlorar då också nivåfördelarna som tokmasteringen ger i konkurrensen).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-08-14 05:57

Här är en demo av "Perfect Declipper" in action:

Det går alltså att göra en rätt bra uppskattning av vad som förlorats och sedan ersätta. Helt lätt är det emellertid inte, då t.ex. avsiktligt "klippta" vågor (fyrkantsvågor) riskerar att ge falskt utslag, och påföljande "korrektion", i dylika programvaror.

Imponerande är det.

En vettig master är dock ännu häftigare. :|
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
peh

Stereo Tool - Unmastering för alla!

Inläggav peh » 2015-08-30 13:07

Bumpar den här tråden. Tack bill50x för trådstarten, vilket återuppväckte mitt intresse för "unmastering"!

Demovideon av "Perfect Declipper" fanns tydligen i en uppdaterad version där upphovsmannen också förklarar lite kring hur det faktiskt fungerar:

Satt och funderade på om jag rent av skulle köpa programvaran så att jag kan få nån ordning på de fördärvade fonogram som finns i samlingen. Blev dock inget inköp, då jag upptäckte att han även har en helt annan, mycket större, ljudbehandlingsmjukvara som heter "Stereo Tool".

Stereo Tool har "Perfect Declipper" inbyggd, tillsammans med en hel uppsjö andra verktyg. Mjukvaran finns både i GUI- (för realtidsbehandling) och kommandotolksversion (för behandling av ljudfiler), och är fritt tillgänglig att prova. Blev särskilt intresserad när jag såg att det fanns Linux-64bit-native-versioner att ladda ned.

Ironiskt nog används Stereo Tool främst inom broadcasting så att FM/AM-kanalen kan låta starkast på frekvensbandet. Perfect Declipper:n används i dessa fall för att först göra masteringteknikerns toppklippning ogjord, och därefter lägga på egen kompression så att allt stationen sänder låter lika starkt... :roll:

Nåväl, ett verktyg kan ju användas både för onda och goda syften och nu var det alltså dags för mig att istället försöka befria vågformerna från kompressorernas bojor! Har nu blåst halva helgen på att tweaka parametrar, och tycker att jag kan få till ett riktigt bra resultat. Ärligt talat är jag är faktiskt överväldigad! Ett smakprov (tyvärr utan ljudfiler, av upphovsrättsliga skäl):

Thåström - ...ingen neråtsång före:

Spoiler:
Visa
Bild

Hu...! :(

Thåström - ...ingen neråtsång efter:

Spoiler:
Visa
Bild

Woah! Crestfaktorn! Ljudet då? Pukorna ligger där de skall, klara och distinkta. Basgitarren går att urskilja, och är inte längre bara "bakgrundsmuller"!

Weeping Willows - Falling före:

Spoiler:
Visa
Bild

Ugh! :?

Weeping Willows - Falling efter:

Spoiler:
Visa
Bild

Här händer det grejor! Synthslingorna får en helt annan närvaro. Bongotrummorna, som knappt var hörbara i den tidigare ljudgröten, är nu en mycket trivsam "krydda" i ljudbilden och kanske den detalj som tydligast sätter sig i minnet efteråt.

Florence and the Machine - What Kind of Man före:

Spoiler:
Visa
Bild

Florence and the Machine - What Kind of Man efter:

Spoiler:
Visa
Bild

8O

För att citera Dynamit-Harry: "-Vilken jädra smäll!"

Ordentligt driv i baskaggen! Nästan som en käftsmäll vid ~55 sekunder! Fick mig dock bara att höja volymen ytterligare. :D

Hur har jag gjort det här då? Först testades så gott som alla presets igenom och utifrån resultatet kom jag fram till att ställa in, eller kopiera, nedanstående:

• Perfect Declipper-inställningarna står så högt som praktiskt är möjligt. Visserligen innebär det att "Hiss IMD restoration" står på 98%, och inte maximala 99%. Högsta värdet äter nämligen CPU-cykler som det inte fanns någon morgondag (min i7:a blev löjligt varm ett tag där) utan att tyckas göra någon hörbar skillnad på slutresultatet.
  • Natural Dynamics utlovar återställa dynamiken ytterligare. Har lekt med olika värden, men standardinställningen x1.00 verkar ge bäst resultat för flest låtar, så då låter jag den stå på det.
  • Den verkliga crestfaktormagin sker dock inte förrän man aktiverar Automatic Gain Control. AGC:n hjälper till att hålla ordning på vågformens toppar och dalar, samt den allmänna utnivån. Här finns nog också mest utrymme för framtida tweakande, då downspeed och upspeed framstår som svartkonst för mig. Nuvarande inställning är dock (relativt?) fritt från pumpande och plötsliga nivåhöjningar.
  • ACR Stereo, en stereobildsförbättrare, aktiveras också. Här kan man kanske tycka att det inte skulle behövas, då masteringteknikern endast torde fördärvat inspelningens dynamik och inte ljudbilden. Well, jag tror tyvärr inte att det stämmer. Att "fösa ihop" kanalerna mot mitten får ljudet att framstå som starkare, och därför behövs alltså en separation i unmasteringen. Med ACR Stereo låter det i alla fall mer naturligt i mina öron. Låter ACR-värdet stå på fabriksdefault, x1.00. Enligt dokumentationen skall ACR-effekten minska om det redan finns god stereoseparation på inputsignalen.
  • Hard Limit Output ifall någon transient skulle gå i klippning (hände faktiskt med just "Falling" innan jag skruvade ner nästa inställning):
  • Post amplifier skruvas ner till 95% för att motverka klippning.
Inställningarna ovan delar jag glatt med mig, och har därför bifogat en s.k. "STS-fil" (Stereo Tool Settings) till detta inlägg:

unmastering_by_peh-0.1.zip
(12.03 KiB) Nerladdad 56 gånger

Prova själv, och tweaka gärna fram förbättringar! Det enda jag begär är att du i så fall också delar med dig, så vi kan få fram den perfekta Faktiskt.se-unmasteringen. :)

Så här använder du min STS-fil (efter att ha unzippat den):

Kod: Markera allt
stereo_tool_cmd -V -s unmastering_by_peh-0.1.sts infil.wav utfil.wav

Efter helgens äventyr är jag övertygad om att detta är ett viktigt motmedel i loudnesskriget. Om jag, efter ytterligare tweakande, blir en mästare på unmastering kanske det vore en idé att starta Crestify? Nåja, håller mig gärna undan den juridiska upphovsrättssnårskogen förstås. Däremot kommer jag att använda Stereo Tool för alla nyinskaffade fonogram som i nuvarande skick är näst intill olyssningsbara.
Rock me, Amadeus!

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-08-30 13:53

Lysande, bra jobbat. Dock svårt att förstå hur klippt information kan återskapas. Goda gissningar?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-08-30 14:17

:D Det där verkar ju jätteroligt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-08-30 14:36

Utan att ha provat verktyget måste jag bara få varna för att använda MasVis på det sättet. MasVis talar framför allt om hur sista ledet i produktionskedjan har behandlat signalen, här lägger man på ett led till som INTE gör det typisk mastering gör och då visar MasVis att sista ledet i kedjan inte har gjort typisk mastering.

Oljudet från den ursprungliga masteringen kan dock finnas kvar, faktum är att jag skulle vara ytterst förvånad om det vore borta.

Det faktum att peh säger att det låter mycket bättre är för mig en mycket större ljudkvalitetsindikator än MasVisgraferna. Och då hör jag till de som fäster väldigt lite vikt till hur folk säger att det låter, speciellt om jag inte känner dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Stereo Tool - Unmastering för alla!

Inläggav Svante » 2015-08-30 14:40

peh skrev:Efter helgens äventyr är jag övertygad om att detta är ett viktigt motmedel i loudnesskriget.

...och jag ser med viss oro på det. Det är en nödlösning. Som att ha en bår med sig till slagfältet, den skadade klarar sig bättre om man har den, men bäst vore att undvika kriget helt och hållet.

Användarvisningsbild
peh

Re: Stereo Tool - Unmastering för alla!

Inläggav peh » 2015-08-30 14:48

Svante skrev:...och jag ser med viss oro på det. Det är en nödlösning. Som att ha en bår med sig till slagfältet, den skadade klarar sig bättre om man har den, men bäst vore att undvika kriget helt och hållet.

Bra sagt! Håller med till fullo.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-10-27 10:14

Har testat din fil på Seinabo Sey låt Pretend och tycker nog att det låter trevligare.

Track gain på den "förbättrade" versionen blir +4.85 db mot originalets -10.07 db.

Av någon anledning så skulle det kännas bättre om track gain låg närmare noll. Går det att göra på något enkelt sätt?

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-10-27 21:01

ottovonkopp skrev:Har testat din fil på Seinabo Sey låt Pretend och tycker nog att det låter trevligare.

Track gain på den "förbättrade" versionen blir +4.85 db mot originalets -10.07 db.

Av någon anledning så skulle det kännas bättre om track gain låg närmare noll. Går det att göra på något enkelt sätt?

Mja... Det är ju AGC-inställningen som gör att den allmänna utnivån blir vad den blir, närmare bestämt ~-23 dBFS. Att jag kom fram till det värdet har ju förstås dels att göra med att R128 råkar föreskriva det, men framförallt är det för att jag märkte att vissa transienter krävde gott om headroom för att inte klippa och -23 dB passade utmärkt för att undvika "huvudvärk".

Om du försöker track gaina till -18 dB stämmer det ju att det måste adderas ~+5 dB. Jag vet inte riktigt vad bekymret är, i och för sig? :)

Vill du ändra så att det inte behöver track gainas alls (0 dB) så är det alltså AGC:n du skall ändra på. Men då lär ju, som sagt, transienter "slå i taket". Jag avråder därför.

Samtidigt uppmuntrar jag dig gärna att fortsätta leka med inställningar. Är mycket intresserad av att se (och höra) vad andra lyckas med i Stereo Tool! Lycka till!
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2015-11-15 20:28

Spännande.

Vad tycker ni om Undo/Omnia då?

Declipper och multibands-expander.

Jag vet inte om jag skulle vilja ha den på jämt, men som en del i en uppdaterad NOOLOM-apparat?

De här prylarna kan ju faktiskt göra hemska inspelningar lyssningsbara!

Mvh E*

PS. Är det här förresten den bästa avdelningen för ämnet?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-11-15 23:43

E skrev:Spännande.

Vad tycker ni om Undo/Omnia då?

Mycket intressant! Tyvärr inte en stand-alone mjukvara, utan en låda man kopplar in på radiostationen. Jag säger tyvärr eftersom målgruppen uppenbarligen inte är audiofiler med hemanläggning, utan just radioföretag. Inga priser står att finna någonstans. Med andra ord: "Behöver du fråga har du inte råd!"... :P

Men släpper de en hemversion <10 lax så lägger jag nog en order, helt klart!

Edit: Nu hittade jag faktiskt en prislapp. 8O

E skrev:Jag vet inte om jag skulle vilja ha den på jämt, men som en del i en uppdaterad NOOLOM-apparat?

I demon verkade det funka att ha den igång hela tiden, men det kan ju ha varit "säljsnack" också... Vasjutton gör en NOOLOM, för övrigt? :)
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-11-16 01:26

Man kan köpa declipper som vst-plugin också, eller använda den gratis mot att höra ett pip då och då.

Just nu sitter jag och testar lite skivor i fidelify och gratis-vst-pluginet. Jag längtar till dagen då spotify tillåter vst-plugin utan jobbiga omvägar.

På death magnetic är skillnaden enorm, på andra skivor är dkillnaden inte lika stor. Jag har verkligen inte lyckats förstå inställningarna fullt ut än.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-11-17 03:03

Det är tur att man mestadels lyssnar på musik där peakdist faktiskt kan passa in rätt bra i små mängder, dvs inte Death Magnetic mängder... (lyssnar mest på metal och konstig elektronisk musik), men håller verkligen med snubben i videon att lugn pop musik inte ska ha peak-dist.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2015-11-17 04:39

peh skrev:
E skrev:Jag vet inte om jag skulle vilja ha den på jämt, men som en del i en uppdaterad NOOLOM-apparat?

I demon verkade det funka att ha den igång hela tiden, men det kan ju ha varit "säljsnack" också... Vasjutton gör en NOOLOM, för övrigt? :)

Nja, jag tyckte mig se att den gjorde en del små ingrepp även på välljudande spår, och det vill man ju helst inte. Fast möjligen kan man stå ut med en del biverkningar om man spelar mestadels skadad musik, och den blir så mycket bättre.

NOOLOM är en samling filter som man kan koppla in när musik är så skadad att den nästan inte går att lyssna på. Sök här på Faktiskt så hittar du säkert bättre beskrivningar. Det är ursprungligen en artikel i Musik & Ljudteknik med titeln Några Ord Om Ljust Och Mörkt.

Jag menar att det behöver vara en låda/funktion i anläggningen, som man vid behov kan koppla in på valfritt fonogram, inte bara på dem man har i sin dator.

Det finns andra Omnia-apparater med funktionen. Kanske är Omnia 7 mycket billigare? Har ingen aning.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Återgå till Musikstugan