Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:Rent generellt så känner jag att basen penetrerar väggar oavsett princip.
Vibrationer kommer väl alltid att fortplanta sej i konstruktionen ?
Känns så, men jag kan ha fel.
PerStromgren skrev:Min erfarenhet är att basen är tunn utanför mitt lyssningsrum (jag lyssnar på dipoler), men det säger nog inte så mycket.
Emanuelgbg skrev:Vad är det som gäller vid dipolbasar för att spela med ok nivå? Behövs många element eller kompensering ala LT? Funkar även färre och mindre element, typ2* 8" eller är det minst 4*12" per kanal?
Emanuelgbg skrev:Vet att "ok nivå" inte är ett bra mått, inte det minsta alls men jag kan inte ge något bätre just nu. Jag är spelar ganska svagt, har inga behov av att nå ner till infra men vill inte ha det tunnt i basen. Har 2 Seas L22-basar liggandes som jag tänkte göra basmoduler av och därav funderingen om det gick att utöka antalet och bygga dipol (dels för att de är enklare bygge för att testa, dels för att se om rumsresonanserna kan minskas med principen?).
Piotr skrev:Emanuelgbg skrev:Vet att "ok nivå" inte är ett bra mått, inte det minsta alls men jag kan inte ge något bätre just nu. Jag är spelar ganska svagt, har inga behov av att nå ner till infra men vill inte ha det tunnt i basen. Har 2 Seas L22-basar liggandes som jag tänkte göra basmoduler av och därav funderingen om det gick att utöka antalet och bygga dipol (dels för att de är enklare bygge för att testa, dels för att se om rumsresonanserna kan minskas med principen?).
Jag skulle säga att två st 8" per sida är ung. där det börjar funka vettigt om man har rimliga krav på ljudtryck och djupbas. Har lyssnat på en sådan lösning från Linkwitz och det spelade förvånansvärt bra.
Två långslagiga 10" per sida vid golv är väl vad som krävs för att börja spela lite mer fullvuxet och kanske 2-3ggr så mycket pumpkapacitet för att börja spela på riktigt.
Detta är naturligtvis väldigt luddigt och subjektivt men det är min uppfattning iaf.
Emanuelgbg skrev:Är det utan kompensation på dessa konstruktioner?
Är det "baffelbredden" som avgör när dipolen kortsluts och dess undre gränsfrekvens eller har T/S-parametrana någon inverkan?
PerStromgren skrev:Jag har 2x12 Peerless, med xmax ca +/- 9mm, i dipolkonstruktion och det verkar räcka i mitt 40 kvm vardagsrum, förutom för att återge frustande pelletspannor och 1812-kanoner...
Komorok skrev:PerStromgren skrev:Jag har 2x12 Peerless, med xmax ca +/- 9mm, i dipolkonstruktion och det verkar räcka i mitt 40 kvm vardagsrum, förutom för att återge frustande pelletspannor och 1812-kanoner...
Får en stark känsla av att det där var riktat till mig.
Emanuelgbg skrev:Är det "baffelbredden" som avgör när dipolen kortsluts och dess undre gränsfrekvens eller har T/S-parametrana någon inverkan?
2-ch skrev:Är det någon konstruktionsteknisk skillnad på dipol och öppen baffel.
Eller är de bara olika namn för samma sak?
Dipol har jag uppfattat som spridningsmönster och open baffle som konstruktionsprincip.
Sen har jag trott att den akustiska kortslutningen i basen gjort att det så klart "låter mindre" i angränsande rum.
Det är ju inte lika djup bas i rummet heller som med konvetionella lådor.
Nu vill jag ha klara besked om hur fel jag har
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 45 gäster