Böcker i akustik - vem känner till några renodlade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Böcker i akustik - vem känner till några renodlade?

Inläggav IngOehman » 2006-12-15 21:27

Jag fick alldeles nyss ett PM med frågor om akustikböcker, men råkade nog svara lite oklart. Så här såg dialogen ut:

XXX skrev:
IngOehman skrev:
XXX skrev:Hej Ingvar!

Jag har blivit väldigt intresserad av akustik och hur man kan förbättra ljudet i sitt lyssningsrum, och jag har läst lite trådar här på faktiskt.se som du har skrivit i och det verkar ju onekligen som du vet vad du pratar om :D

Så jag undrade om du har någon bra bok eller någon/några bra länkar som du kan rekomendera att läsa för att få lite mer kött på benen inom ämnet?

Jag är en riktig nybörjare men väldigt sugen på att lära mig så mycket som möjligt :)

Känner tyvärr inte till några riktigt bra böcker.

Jag har själv samlat all den information jag utgår ifrån, under de 11 år som jag drev en forskningsinstitution mellan 1978 och 1989. Mycket av det jag kom fram till har fått mig att ha en annan syn på akustiken än de olika "skolor" som presenteras i den vanliga böckerna.

Min utgångspunkt har alltid varit psykoakustik, och jag tror det är bra, för då undvikar man att förenkla resonemangen till "definiera ett problem-ta bort problemet-allt är bra!"-tankekedjor.

Det är väldigt sällsynt att det är vettigt att hantera enskildheter i sådana här sammanhang. Det man lyssnar på är ju alltid summan av alla saker som påverkar ljudet. Det första man måste minnas är därför vikten av att alltid värdera och försöka undersöka helheten och altet (både skogen och de enskilda tråden måste man se), för tittar man bara på en sak i taget så vet man inte vilka fenomen som man missar fullständigt. :?

Det i sin tur betyder att det inte ens är säkert att det man tittar på är väsentligt alls, ju.

Min främsta invändning mot det mesta som står i böckerna är dock att de innehåller mycket idéer som tar stöd i lösningar på i grunden feldefinierade problem. När man sätter upp hypoteser är det viktigt att komma ihåg att det är hypoteser, och inte i ivern att lösa ett problem plötsligt använda sina hypoteser som om de vore axiom.

Läser man existerande böcker i ämnet för vad de är kan de säkert vara till glädje dock. :P

Vh, iö

Tack för ett snabbt och bra svar.
Så du rekomenderar för en nybörjare som mig att läsa om psykoakustik hellre än om akustik eller har jag missuppfattat dig? :)

Om så är fallet har du några bra böcker/länkar om psykoakustik att rekomendera? :D

Så långt PM:et - det där var ju inte alls det jag menat att säga :?

Så jag tyckte det kändes som om ämnet började bli allmänintressant, kanske? :o
Så fortsättningen följer här i en tråd för alla:

Nej, jag menade inte att avråda dig XXX (eller någon annan) från att läsa akustik, tvärtom. Objektiv kunskap är praktiskt taget alltid av godo!

Vad jag ville säga var snarare att akustik är just ett objektivt och sålunda entydigt ämne - det sorterar ju under fysiken. :P Det gör att allt det som står i en akustik* och som är akustik är bra och för det mesta sant. Det är det som står i böcker om akustik, som är psykoakustik som man bör läsa med de subjektiva glasögonen på...

Så, jag rekommenderar dig verkligen att läsa de böcker i akustik som du kommer över, men jag råder dig att INTE dra för stora växlar på det som står i dem, som gränsar till psykoakustik.

Det dras nästan undatagslöst alltför många och allför vidlyftiga och alltför irrelevanta slutsatser i akustíker* när det gäller frågor som är psykoakustiska. :?

När det gäller böcker i psykoakustik finns knappt några alls som täcker mer än fragment, vilket gör dem lätt dubiösa tycker jag... Och frågan är dessutom om böcker hade varit en vettig väg till kunskap, om det funnits några? :o

Jag menar nog att man måste experimentera för att skaffa sig kunskap i psykoakustik, för det allra mesta inom ämnet handlar om att lära sig att på ett intuitivt plan förstå hur saker upplevs. Det kan man förvisso i viss mån läsa sig till, men det riskerar att bli oanvändbar kunskap. Ungefär som om en konstnär skulle läsa sig till hur man målar en talva. :?

Det skadar nog sällan för en konstnär att läsa om målningskonsten (så länge det kritiska ögat är öppet) men det är till syvende och sist inte sådan kunskap som fordras för att bli konstnär (eller akustiker).

Det intressanta är ju inte att bli duktig på att citera vad andra påstått i några böcker - utan att behärska konsten att göra de bedömningar som behöver göras - och att kunna förutsäga resultat så pass väl att vettiga förslag kan läggas.

Jag tror att det ALLTID är klokt att läsa saker - men att läsa utan att själv undersöka, ger i psykoakustikens värld en sort gissnings-kunskap som man inte kan använda till just något. :cry:

Vh, iö

- - - - -

PS. Glömde det viktigaste:

1. Finns det någon annan som kanske kan komma med några bra tips antingen om bra böcker i akustik (själv tycker jag att de flesta som håller sig till att behandla just akustik är rätt bra)?

2. Finns det någon som vet någon bra bok som på ett vettigt sätt tar upp psykoakustiska aspekter utan att göra tumregler av dem (baserade på enskildheter extraherade av studier för det mesta...) och som alltså kan rekommenderas för den som vill lära sig lite?

*Betoning på i - akustíker (icke att förväxla med akústiker = någon som pysslar me't) är varianter av läran - såsom böcker med olika författare. En akustik är ju en bok i ämnet. :P

Akustik betyder "lära om ljudet", inte ett rums "akustiska egenskaper". Jag tycker därför att man skall försöka undvika att använda den överförda betydelsen. När man talar om akustiska egenskaper är det ju bättre att säga just det. 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jalk

Inläggav Jalk » 2006-12-15 22:30

Härom månaden när jag var iväg till biblioteket så hittade jag på hyllan med nyinkommet en bok som verkade intressant och dessutom på svenska.
Boken hette "Jakten på det perfekta PA-ljudet (Handbok i ljudteknik av Hans Nicklasson)". och när jag som hastigast skummade igenomden så handlade sista delen i boken om ljudlära.
Jag lånade hem boken och tycker att den förklarade på ett enkelt och lättfattligt sätt en hel del saker som jag haft funderingar på och som jag ville veta mer eller kunna/förstå bättre om.

I slutet på boken finns dessutom andra litteraturtips och även tips på internet siter bla.
www.faktiskt.se
"För hifi-nördar. Diskussionsforum och artiklar på svenska."

Boken är på ca 400 sidor och jag rekommenderar verkligen alla att åtminstone läsa slutordet i boken, vilket förmodligen skulle kunna öka förståelsen för olika åsikter och minska mycket av käbblet som ibland uppkommer i diskusionerna.

/Janne

Användarvisningsbild
nl1970

Re: Böcker i akustik - vem känner till några renodlade?

Inläggav nl1970 » 2006-12-15 22:36

IngOehman skrev:Känner tyvärr inte till några riktigt bra böcker

Det är inget du känner för att åtgärda? :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-15 23:00

Nej, jag tror inte att det går att skriva bra böcker om ämnet psykoakustik. :o

Det är så komplicerat att en bok som är tillräckligt omfattande för att vara invändningsfri - är så komplicerad att man ändå inte kan minnas vad som står i den, eller förstå alla de samband som omskrivs.

Ämnets natur gör att det bara går att lära sig det genom att undersöka fenomenen. Det är ju bara då som man har tillgång till all den information som experimenten involverade. I en bok som något har skrivit finns bara fragment.

Däremot kan man förstås skriva böcker som är lite liksom sisådär "allmänorienterade" - för den som lite översiktligt vill veta något om allt det som finns att tänka på.

Jag kan tänka mig att det är lika osannolikt som att det skulle gå att skriva en bra bok om hur det går till att måla en verkligt bra tavla, eller om hur man lagar god mat. Ämnet gränsar helt enkelt för mycket till den luddiga människan, för att man skall kunna presentera några så enkla sanningar att de kan formuleras begripligt i en bok.

Ämnet akustik tror jag säkert att det kan finnas bra böcker om dock. Det är ju fysik och väldigt objektivt och entydigt därför.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det är mycket möjligt att jag kan komma att ändra mig på alla punkter nämnda ovan. Det jag sett på Faktiskt har dock stärkt min tanke om att det nog förhåller sig på det viset, snarare än det motsatta...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-12-15 23:10

Litteraturtips:
Spatial Hearing, Psychophysics of Human Sound Localization
av Jens Blauert.
Inte psykoakustik, men närapå.. Kan vara klokt att studera INNAN man ger sig in på psykoakustiskforskning.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-12-15 23:12

IngOehman skrev:Ämnet akustik tror jag säkert att det kan finnas bra böcker om dock.

Vilka är bra? kan du tänka dig att ge oss akustikamatörer en "bibel"?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-15 23:46

Ja, jag har ju lite annan syn än Ingvar på kunskapsbildning. Jag tror ju att det måste till förenklingar när man börjar lära sig. Det kommer med automatik att medföra att inte allting blir precis rätt, men man lär sig ändå.

Man kommer att bygga fel, vare sig det gäller högtalare eller rum, och det kommer att kosta pengar, men man lär sig. Ingvar kallar misstagen protoyper, vi andra kan glädjas åt våra misstag i många år innan vi inser att de inte låter perfekt. Jag tycker det är ok, för vi lär oss ju, så småningom. :D

Ett har vi dock gemensamt; jag kan inte heller rekommendera någon bra bok... :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Freaket

Inläggav Freaket » 2006-12-15 23:51

Hejsan! det är jag som har PM:at Ingvar och frågat om tips på böcker och länkar, och Ingvar visste inte om han fick skriva ut mitt namn eller inte men självklart får han det.
Så jag tar gärna emot tips på både böcker och länkar som kan hjälpa en nybörjare att få lite insikt i detta komplicerade ämne :)
Om någon vet nån bra ordlista eller nått liknande så att man kan få förklarat vad alla krångliga ord (tex Haas-fönster och Schröderfrekvensen) betyder så motager jag det gärna.

Tack för boktips patrikf! Vet du var någonstans som man kan köpa den boken?

Mvh Daniel

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-12-16 00:06

Svante skrev:Man kommer att bygga fel, vare sig det gäller högtalare eller rum, och det kommer att kosta pengar, :

Men det gör ju inget, bara vi uppnår hel lycka 8) Vad är helig-heten med akustik?

Edit:stavning
Senast redigerad av nl1970 2006-12-16 04:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-16 01:44

nl1970 skrev:
Svante skrev:Man kommer att bygga fel, vare sig det gäller högtalare eller rum, och det kommer att kosta pengar, :

Men det gör ju ingdet, bara vi uppnår hel lycka 8) Vad är helig-heten med akustik?

Nej det viktiga är ju att man söker vidare och försöker förstå mer. Och begriper att man kan ha fel på vägen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-12-16 04:35

Freaket skrev:Om någon vet nån bra ordlista eller nått liknande så att man kan få förklarat vad alla krångliga ord (tex Haas-fönster och Schröderfrekvensen) betyder så motager jag det gärna.

Tjena Arbogabo 8) har du sökt på detta forum? finner du inga svar så ställ gärna frågan i en ny tråd, vi är många som kanske finner det intressant.

Användarvisningsbild
Merkurius

Re: Böcker i akustik - vem känner till några renodlade?

Inläggav Merkurius » 2006-12-16 09:11

En bok som jag vet att vissa här på forumet har läst är "Master Handbook of Acoustics" skriven av F. Alton Everest. Jag har inte läst den och kan inte mycket om akustik men den skulle jag börja att läsa om jag ville sätta mig in i akustik.

IngOehman skrev:Vad jag ville säga var snarare att akustik är just ett objektivt och sålunda entydigt ämne - det sorterar ju under fysiken. Det gör att allt det som står i en akustik* och som är akustik är bra och för det mesta sant. Det är det som står i böcker om akustik, som är psykoakustik som man bör läsa med de subjektiva glasögonen på...

När det ändå är uppe på tappeten så förstår jag inte riktigt vad du menar här ovan Öhman. Psykoakutisk en väl ett objektivt ämne va? Om jag förstått dig rätt så menar du att det är omfattande och komplext ämne som ingen lyckats behandla på djupet? Rent hypotetiskt, går det inte för en person att lära sig lika mycket som du gjort kring psykoakustik bara genom att studera området via det skrivna ordet (även om det innebär att man får studera i flera år)? För mig som lekman låter det på dig (med exemplet om konstnären) som att psykoakustik är ett subjektivt området, där tycke och smak råder.... stämmer det :?: Educate me :P

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-16 10:26

Brian C.J. Moore
"An introduction to the
Psychology of Hearing"

Elsevier 2004 (5th ed.)
ISBN 0-12-505628-1

Moore uppger på baksidan att han är doktor i psykoakustik och att boken handlar om ämnet.
...perspektiv...

Freaket

Inläggav Freaket » 2006-12-16 12:52

Tjena Kungsörsbo 8) Nej jag har inte sökt på forumet än men ska ta och göra det :)

Mvh Daniel

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-12-16 15:19

LÄS "Audioteknik och Akustik/Audio technology & acoustics" av Mendel Kleiner (250:- köpes på chalmers bokhandel). Den boken är ett ihopaplock av det mesta inom akustikområdet. Börjar med det fysikaliska om vad ljud är och tar sedan upp de olika mätetalen ljudeffekt, intensitet, ljudtrycksnivå mm. I följande kapitel gås Byggnadsakustik, rumsakustik, elektroakustik igenom på ett ganska lättförståeligt sätt. Boken är helt klart riktad till en person som är akustikintresserad men som vill veta mer.

Att jobba som akustiker är så mkt mer än att bara designa rumsakustik i ett rum. Du måste kunna förstå hur ljudenergin fortplantar sig i en fastighet via stomme mm. Därför krävs det goda kunskaper inom dimensionering av ljudisolerande konstruktioner också.

För den mer avancerade så kan man läsa "Engineering Noise Control" av Bies and Hansen. Den boken tycker jag är bra.

MEN det står det väldigt lite (inget alls) om psykoakustik i ovan nämnda böcker.
Senast redigerad av demo9 2006-12-16 15:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-12-16 15:24

E. Zwicker and H. Fastl har skrivit om psykoakustik. Personligen vet jag inte hur jag skall värdera deras arbete för det var länge sedan jag läste något.

Sök på amazon.com med Psychoacoustics så får du upp en hel del träffar.

IÖ: har du någon åsikt om Z&Fs bok om psykoakustik?

EDIT: ändrat lite info och formuleringar.

Användarvisningsbild
Lazyboy

Inläggav Lazyboy » 2006-12-16 15:51

Jag håller med föregående talare om Engineering noise control är en bra bok. Bra bok, men läs något enklare först. Akustik och buller av Johnny Andersson är en bra bok att börja med. Audioteknik och akustik verkar dock vara innehållsrikare (har bara bläddrat igenom den) , men kanske skriven på en lite svårare nivå?

Det är också en god idé att leta upp dina gamla matteböcker om det var ett tag sen du läste matematik.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-16 15:55

När vi ändå tipsar om akustikböcker; finns det ngn bra bok om inspelningsteknik med tex AB och XY? Jag är illa sugen att skaffa ett par mikrofoner och spela in, men vet inte hur man gör.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-16 16:28

Moore bygger vidare på Zwicker m fl i sin bok.
...perspektiv...

Freaket

Inläggav Freaket » 2006-12-16 16:59

Tack för bra bok tips Jalk,Merkurius,guldfisk,demo9 och Lazyboy!
Jag ska ta och kolla upp dom böckerna, ska även experimentera själv med lite olika lösningar i mitt lyssningsrum och se om det blir nån skillnad på ljudet.

Mvh Daniel

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-12-16 17:58

Har en bok i ämnet: "akustik" av George W. Mackenzie (svensk översättning).

Den behandlar alltifrån "Hörseln" till "Hur mikrofoner fungerar" till "Ljudisolering" och "Akustik i hemmet" för att nämna fyra av de tio avsnitten.
Är väldigt lättläst.

Den är utgiven 1969 (i Sverige) och kan väl hittas på antikvariat.
Mundus Vult Decipi

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-12-16 19:14

Ingvar, har du några intressanta paper från dina 11 års forskning inom psykoakustik som vi kan ta del av. Det vore intressant att läsa vad du kommit fram till :) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-16 19:26

Vee-Eight skrev:När vi ändå tipsar om akustikböcker; finns det ngn bra bok om inspelningsteknik med tex AB och XY? Jag är illa sugen att skaffa ett par mikrofoner och spela in, men vet inte hur man gör.

Om det går bra med tyska så är denna hemsida fullproppad med information: http://www.sengpielaudio.com/Unterlagen01.htm

Freaket

Inläggav Freaket » 2006-12-16 22:08

Tack för bok tips i! Det är mycket positivt om det är lättläst eftersom jag är en riktig nybörjare :) Men man måste ju som bekant börja någonstans :D

i skrev:Det är också en god idé att leta upp dina gamla matteböcker om det var ett tag sen du läste matematik.

Mja jag kan nog inte säga att det var sååå längesedan sen jag läste matte, men jag kan inte heller säga att jag kommer ihåg speciellt mycket av det... :D
Har bara läst matte A på gymnasiet, vet inte om det kommer att begränsa mina möjligheter att kunna göra akustiska uträkningar??

Mvh Daniel

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-17 00:38

RogerGustavsson skrev:
Vee-Eight skrev:När vi ändå tipsar om akustikböcker; finns det ngn bra bok om inspelningsteknik med tex AB och XY? Jag är illa sugen att skaffa ett par mikrofoner och spela in, men vet inte hur man gör.

Om det går bra med tyska så är denna hemsida fullproppad med information: http://www.sengpielaudio.com/Unterlagen01.htm

Mja, jo, eg gör det ju det men teknisk tyska är inte min grej tyvärr. Hittade lite info på Shures hemsida, men det var rätt så översiktligt. Det jag söker är mer information om tex de konstiga hjärtformade panelerna mellan mikarna i AB, vinklar och avstånd i XY, vad de beror på och vad man uppnår etc. Aja, jag får söka vidare.

Allt detta grundar i en slags kärlek till ljud, inte bara musik. Tex tändkulemotorer, hav, klockan på norrköpingsspårvagnar etc. Därigenom vill jag lära mig hur man fångar det och vad det ger för resultat.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-12-17 09:11

Lite mikrofonteknikböcker att kika efter...

John Eargle - The Microphone Book (Focal Press, ISBN: 0240519612)

John Borwick - Microphones: Technology and Technique (Focal Press, ISBN: 0240512790)

Michael Dickretter - Tonmeister Technology: Recording Environments, Sound Sources, and Microphone Techniques (Temmer Enterprises, ISBN: 096172000X)

De två senare, troligen bara på begagnat marknanden...

F. A. Everest - Master Handbook of Acoustics (McGraw-Hill, ISBN: 0071360972)

Är en habil "grundbok" i akustik och ljudlära, inte allomfattande, inte renlärig, men användbar om man tar den för vad den är...

/ptr

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-12-17 12:21

patrikf skrev:Litteraturtips:
Spatial Hearing, Psychophysics of Human Sound Localization
av Jens Blauert.
Inte psykoakustik, men närapå.. Kan vara klokt att studera INNAN man ger sig in på psykoakustiskforskning.

Var detta riktad till någon speciell eller?

(min fetmarkering)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-17 16:40

Vee-Eight skrev:Mja, jo, eg gör det ju det men teknisk tyska är inte min grej tyvärr. Hittade lite info på Shures hemsida, men det var rätt så översiktligt. Det jag söker är mer information om tex de konstiga hjärtformade panelerna mellan mikarna i AB, vinklar och avstånd i XY, vad de beror på och vad man uppnår etc. Aja, jag får söka vidare.

Allt detta grundar i en slags kärlek till ljud, inte bara musik. Tex tändkulemotorer, hav, klockan på norrköpingsspårvagnar etc. Därigenom vill jag lära mig hur man fångar det och vad det ger för resultat.

Just den informationen du efterlyser finns på den sidan jag länkade till. På tekniskt tyska dessvärre..... Vill minnas att han även har en hel del på engelska. Har inte kollat. Han gör tydligen även föreläsningar för blivande "Tonmeister" och därför finns mängder med tekniska resonemang bl.a. hur vinklarna mellan mikronferna, avståndet i mellan dem etc. påverkar inspelningen.

De där konstiga panelerna du nämner lär väl vara Jecklinskiva som finns i några varianter. Själv tekniken kallas på tyska "Trennkörper Aufnahmesystem" eller något sådant. Linkwitz leker med bollar och det egna huvudet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-17 16:59

Callisto skrev:Ingvar, har du några intressanta paper från dina 11 års forskning inom psykoakustik som vi kan ta del av. Det vore intressant att läsa vad du kommit fram till :) .

Det verkar inte finna några publicerade, märkligt nog! Åtminstone kom inget fram i tråden Har Öhman publicerat sig?

Jag förstod faktiskt aldrig varför och föreslår att du frågar honom själv via PM, om han inte svarar här.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-17 17:02

Freaket skrev:Har bara läst matte A på gymnasiet, vet inte om det kommer att begränsa mina möjligheter att kunna göra akustiska uträkningar??
Mvh Daniel

Inte begränsa uträkningarna kanske, men att förstå förklaringarna.
... tycker jag!

Per

Nästa

Återgå till Generellt om hifi