Böcker i akustik - vem känner till några renodlade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Böcker i akustik - vem känner till några renodlade?

Inläggav IngOehman » 2006-12-15 21:27

Jag fick alldeles nyss ett PM med frågor om akustikböcker, men råkade nog svara lite oklart. Så här såg dialogen ut:

XXX skrev:
IngOehman skrev:
XXX skrev:Hej Ingvar!

Jag har blivit väldigt intresserad av akustik och hur man kan förbättra ljudet i sitt lyssningsrum, och jag har läst lite trådar här på faktiskt.se som du har skrivit i och det verkar ju onekligen som du vet vad du pratar om :D

Så jag undrade om du har någon bra bok eller någon/några bra länkar som du kan rekomendera att läsa för att få lite mer kött på benen inom ämnet?

Jag är en riktig nybörjare men väldigt sugen på att lära mig så mycket som möjligt :)

Känner tyvärr inte till några riktigt bra böcker.

Jag har själv samlat all den information jag utgår ifrån, under de 11 år som jag drev en forskningsinstitution mellan 1978 och 1989. Mycket av det jag kom fram till har fått mig att ha en annan syn på akustiken än de olika "skolor" som presenteras i den vanliga böckerna.

Min utgångspunkt har alltid varit psykoakustik, och jag tror det är bra, för då undvikar man att förenkla resonemangen till "definiera ett problem-ta bort problemet-allt är bra!"-tankekedjor.

Det är väldigt sällsynt att det är vettigt att hantera enskildheter i sådana här sammanhang. Det man lyssnar på är ju alltid summan av alla saker som påverkar ljudet. Det första man måste minnas är därför vikten av att alltid värdera och försöka undersöka helheten och altet (både skogen och de enskilda tråden måste man se), för tittar man bara på en sak i taget så vet man inte vilka fenomen som man missar fullständigt. :?

Det i sin tur betyder att det inte ens är säkert att det man tittar på är väsentligt alls, ju.