XXX skrev:IngOehman skrev:XXX skrev:Hej Ingvar!
Jag har blivit väldigt intresserad av akustik och hur man kan förbättra ljudet i sitt lyssningsrum, och jag har läst lite trådar här på faktiskt.se som du har skrivit i och det verkar ju onekligen som du vet vad du pratar om![]()
Så jag undrade om du har någon bra bok eller någon/några bra länkar som du kan rekomendera att läsa för att få lite mer kött på benen inom ämnet?
Jag är en riktig nybörjare men väldigt sugen på att lära mig så mycket som möjligt![]()
Känner tyvärr inte till några riktigt bra böcker.
Jag har själv samlat all den information jag utgår ifrån, under de 11 år som jag drev en forskningsinstitution mellan 1978 och 1989. Mycket av det jag kom fram till har fått mig att ha en annan syn på akustiken än de olika "skolor" som presenteras i den vanliga böckerna.
Min utgångspunkt har alltid varit psykoakustik, och jag tror det är bra, för då undvikar man att förenkla resonemangen till "definiera ett problem-ta bort problemet-allt är bra!"-tankekedjor.
Det är väldigt sällsynt att det är vettigt att hantera enskildheter i sådana här sammanhang. Det man lyssnar på är ju alltid summan av alla saker som påverkar ljudet. Det första man måste minnas är därför vikten av att alltid värdera och försöka undersöka helheten och altet (både skogen och de enskilda tråden måste man se), för tittar man bara på en sak i taget så vet man inte vilka fenomen som man missar fullständigt.![]()
Det i sin tur betyder att det inte ens är säkert att det man tittar på är väsentligt alls, ju.
Min främsta invändning mot det mesta som står i böckerna är dock att de innehåller mycket idéer som tar stöd i lösningar på i grunden feldefinierade problem. När man sätter upp hypoteser är det viktigt att komma ihåg att det är hypoteser, och inte i ivern att lösa ett problem plötsligt använda sina hypoteser som om de vore axiom.
Läser man existerande böcker i ämnet för vad de är kan de säkert vara till glädje dock.![]()
Vh, iö
Tack för ett snabbt och bra svar.
Så du rekomenderar för en nybörjare som mig att läsa om psykoakustik hellre än om akustik eller har jag missuppfattat dig?![]()
Om så är fallet har du några bra böcker/länkar om psykoakustik att rekomendera?![]()
Så långt PM:et - det där var ju inte alls det jag menat att säga

Så jag tyckte det kändes som om ämnet började bli allmänintressant, kanske?

Så fortsättningen följer här i en tråd för alla:
Nej, jag menade inte att avråda dig XXX (eller någon annan) från att läsa akustik, tvärtom. Objektiv kunskap är praktiskt taget alltid av godo!
Vad jag ville säga var snarare att akustik är just ett objektivt och sålunda entydigt ämne - det sorterar ju under fysiken.

Så, jag rekommenderar dig verkligen att läsa de böcker i akustik som du kommer över, men jag råder dig att INTE dra för stora växlar på det som står i dem, som gränsar till psykoakustik.
Det dras nästan undatagslöst alltför många och allför vidlyftiga och alltför irrelevanta slutsatser i akustíker* när det gäller frågor som är psykoakustiska.

När det gäller böcker i psykoakustik finns knappt några alls som täcker mer än fragment, vilket gör dem lätt dubiösa tycker jag... Och frågan är dessutom om böcker hade varit en vettig väg till kunskap, om det funnits några?

Jag menar nog att man måste experimentera för att skaffa sig kunskap i psykoakustik, för det allra mesta inom ämnet handlar om att lära sig att på ett intuitivt plan förstå hur saker upplevs. Det kan man förvisso i viss mån läsa sig till, men det riskerar att bli oanvändbar kunskap. Ungefär som om en konstnär skulle läsa sig till hur man målar en talva.

Det skadar nog sällan för en konstnär att läsa om målningskonsten (så länge det kritiska ögat är öppet) men det är till syvende och sist inte sådan kunskap som fordras för att bli konstnär (eller akustiker).
Det intressanta är ju inte att bli duktig på att citera vad andra påstått i några böcker - utan att behärska konsten att göra de bedömningar som behöver göras - och att kunna förutsäga resultat så pass väl att vettiga förslag kan läggas.
Jag tror att det ALLTID är klokt att läsa saker - men att läsa utan att själv undersöka, ger i psykoakustikens värld en sort gissnings-kunskap som man inte kan använda till just något.

Vh, iö
- - - - -
PS. Glömde det viktigaste:
1. Finns det någon annan som kanske kan komma med några bra tips antingen om bra böcker i akustik (själv tycker jag att de flesta som håller sig till att behandla just akustik är rätt bra)?
2. Finns det någon som vet någon bra bok som på ett vettigt sätt tar upp psykoakustiska aspekter utan att göra tumregler av dem (baserade på enskildheter extraherade av studier för det mesta...) och som alltså kan rekommenderas för den som vill lära sig lite?
*Betoning på i - akustíker (icke att förväxla med akústiker = någon som pysslar me't) är varianter av läran - såsom böcker med olika författare. En akustik är ju en bok i ämnet.

Akustik betyder "lära om ljudet", inte ett rums "akustiska egenskaper". Jag tycker därför att man skall försöka undvika att använda den överförda betydelsen. När man talar om akustiska egenskaper är det ju bättre att säga just det.