1 100 000 000 kan få permanenta hörselskador enligt WHO.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jag vet/tror att min hösel är försämrad och/eller att jag har tinnitus oberoende av orsak.

Instämmer inte alls.
6
10%
instämmer inte.
7
12%
Instämmer till viss del.
10
17%
Instämmer helt.
37
62%

Antal röster : 60

JM

1 100 000 000 kan få permanenta hörselskador enligt WHO.

Inläggav JM » 2015-02-28 07:25

WHO bedömer att 50 % av personer mellan 12 - 35 år, 1.1 miljarder människor, exponeras för ljudnivåer av musikapparater med stor risk för att få bestående hörselskador.
Tyvärr kan mycket korta exponeringar av högt ljud leda till irreversibla hörselskador. Även längre exponering av måttliga ljudnivåer kan ge bestående hörselpåverkan. Bra exempel i följande länkar.

http://www.who.int/pbd/deafness/activit ... b.pdf?ua=1

Förslag till åtgärder.
http://www.who.int/pbd/deafness/activities/MLS/en/
http://www.who.int/pbd/deafness/activit ... 5.pdf?ua=1

Jag måste erkänna att jag utsatt mig själv och mina barn för skadliga ljudnivåer.

Hur har vi ett ansvar?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

ante_77

Re: 1 100 000 000 kan få permanenta hörselskador enligt WHO

Inläggav ante_77 » 2015-02-28 08:10

JM skrev:WHO bedömer att 50 % av personer mellan 12 - 35 år, 1.1 miljarder människor, exponeras för ljudnivåer av musikapparater med stor risk för att få bestående hörselskador.
Tyvärr kan mycket korta exponeringar av högt ljud leda till irreversibla hörselskador. Även längre exponering av måttliga ljudnivåer kan ge bestående hörselpåverkan. Bra exempel i följande länkar.

http://www.who.int/pbd/deafness/activit ... b.pdf?ua=1

Förslag till åtgärder.
http://www.who.int/pbd/deafness/activities/MLS/en/
http://www.who.int/pbd/deafness/activit ... 5.pdf?ua=1

Jag måste erkänna att jag utsatt mig själv och mina barn för skadliga ljudnivåer.

Hur har vi ett ansvar?

JM

Det håller med att dra till valfritt land Asien och lyssna på alla megafoner och annat oljud, så inser man att 1,099 miljarder som riskerar att få hörselsakdor är därifrån.
Även de som turistar där väldigt ofta löper en större risk att få hörselskador.

Självklart finns det svenskar som utsätter sig för risker. Men den stora risken är inom industrin och inte i vardagsrummen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 10:35

Har absolut tinnitus.
25 års högtalarbyggande med högspelstest för att kolla att det jag anger är det som stämmer.
2 sorters T har jag.
Ett högt brus som inte försvinner och en dov ton som jag hör när jag blir trött eller sjuk.
Trots det har jag omfånget kvar på vänster öra medans höger visar tecken på en sänkning av diskantkänsligheten.
Det märks när jag vilar med musik.
Beroende på vilken sida jag ligger på blir musiken olika ljus.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-02-28 10:46

JM skrev:Jag måste erkänna att jag utsatt mig själv och mina barn för skadliga ljudnivåer.

Hur har vi ett ansvar?

Det är väl klart att jag som förälder har ett ansvar att, om jag kan förhindra det, inte utsätter ungarna för ljudnivåer som jag tror/vet är skadliga. Man får väl ses som hur mycket "party pooper" som helst, men att åka på bestående hörselskador redan i skolåldern är nog inget man önskar sig i livet.

Vad man gör som vuxen människa är upp till var och en, men varför har du utsatt dina barn för skadliga ljudnivåer?

JM

Inläggav JM » 2015-02-28 11:20

När ungarna började fråga efter öronproppar när de var på väg till konsert var allt uppenbart.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 11:23

JM skrev:När ungarna började fråga efter öronproppar när de var på väg till konsert var allt uppenbart.

JM

Jag går inte på bio mer eftersom det har blivit så hög volym att dom rekommenderar öronproppar.
Vart är världen på väg?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-28 11:25

Bra tråd!

Ljudsanera så man hör mera.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-28 11:35

Inget snack om saken, jag har definitivt sämre hörsel idag än när jag var ung. I gymnasieåren mätte jag att jag kunde höra minst 24kHz och idag hör jag kanske 15-16kHz. Tinnitus? Av och till beroende på trötthet i övrigt men tack och lov inget permanent tjut.
Idag har jag ALLTID proppar när jag går på konsert men efter mina nybyggda burkar så har jag nog varit lite oförsiktig med lyssnandet. *s*

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2015-02-28 11:49

VA!
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-02-28 11:53

Röstade instämmer till viss del då jag vet efter att ha testat hörseln att jag har ett frekvensområde (runt 5khz) i höger öra som är nedsatt. Jag har dock ingen tinitus vilket jag är glad för.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 12:01

OlA-68 skrev:VA!

:mrgreen:

JM

Inläggav JM » 2015-02-28 12:12

petersteindl skrev:Bra tråd!

Ljudsanera så man hör mera.

Mvh
Peter

Kvalitessäkring med avseende på "hörbarhet" i skolor, offentliga lokaler, restauranger mm är något som i verkligheten lyser med sin frånvaro.

JM

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-02-28 14:35

Jag funderar lite över det här avsnittet.
Using carefully fitted, and if possible, noise-cancelling
earphones/headphones. Earphones and headphones
which are suited to the individual user allow music to
be heard clearly at lower levels of volume. In addition
noise-cancelling earphones and headphones cut
down the background noise, so that users can hear
sounds at lower volumes than otherwise needed. For
example, frequent users of personal audio devices
on trains or airplanes should consider using noisecancelling
earphones or headphones in these
settings.

Det går väl nästan emot vad som rekommenderats tidigare? Att man inte ska använda in-ear-hörlurar. Jag har för mig det var i något program i P1 för ett antal år sedan jag hörde det. Problemet med dessa sades var att ljudnivån kunde bli så fruktansvärt hög när ljudkällan var i själva hörselgången och utrymmet var tillslutet.

Själv har jag försämrad hörsel. Jag kan bara höra upp till 14 500 Hz och då är jag bara 24. Ibland har jag dessutom ett pipande i öronen som kan komma lite då och då, men det går alltid över efter en till ett par minuter. Jag tror det är på grund av just in-ear-hörlurar som jag använde väldigt mycket (i alla fall 2 timmar/dag i genomsnitt) som tonåring, men är inte helt säker. Kan säkert varit någon smäll jag varit med om någon gång också. :(

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2015-02-28 14:42

noise-cancelling och in-ear är inte samma sak
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-28 14:52

Sanny_X skrev:noise-cancelling och in-ear är inte samma sak

Nu var det andra stycket som handlade om noice-cancelling.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 15:44

Det är inte hög volym som skadar örat utan skarpa transienter med snabba stigtider.
Skillnaden mellan tyst och kraftigt ljud bryter av flimmerhåren i örat.
Resultatet kan som i mitt fall bli ett susande när de små kräken rör sig i öronvätskan.
Om man höjer volymen efterhand upplever i alla fall jag det som om örat drar ner känsligheten och ljudet blir inte så högt eller starkt som om man plötsligt vrider upp hög volym.
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-28 16:00

Kollade min hörsel somras efter mina problem med inflamerad balansnerv. Var tydligen riktigt bra enligt testaren, långt bättre än dagens ungdomar. Möjligen har min uppväxt med en hörselskadad far gjort att jag varit försiktig med exponering för höga ljudnivåer.

JM

Inläggav JM » 2015-02-28 16:34

RogerGustavsson skrev:Kollade min hörsel somras efter mina problem med inflamerad balansnerv. Var tydligen riktigt bra enligt testaren, långt bättre än dagens ungdomar. Möjligen har min uppväxt med en hörselskadad far gjort att jag varit försiktig med exponering för höga ljudnivåer.

Bra uppväxt!
Vi bör lära av dig och ta vara på den fina fina hörsel vi begåvats med.
Spektrala omfånget o ljudtryckskänslighetens omfång är fantastisk.

Ett bra riktmärke är enligt min uppfattning är lägga medelnivån i lyssningspositionen strax under 85 dB. Över 85 dB börjar öronmusklerna påverka hörselbenen och maskeringseffekterna tilltar. Dvs under 85 dB hör vi mer musik (inte så mycket maskering) och med lägre distorsion (ingen muskelpåverkan).

JM

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-28 17:50

Det är nog strax under 85 dB i medelnivå som gäller för mig som mest. Med ålderns rätt har den övre gränsen flyttas ner till ca 12 kHz. Hörseltesterna tar reda på var man har hörtröskeln och den har tydligen klättrat upp noterbart bland dagens ungdommar, inte minst hos tonårsflickor. Har möjligen mycket med flitigt hörlurs-/hörsnäckslyssnande i bullrig miljö att göra? Har man inte lurar som isolerar mot omgivningen krämas det på. Är flitig bussåkare och man förvånas över vilka ljudnivåer en del medpassargerare lyssnar på.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-28 17:50

Perfector skrev:Det är inte hög volym som skadar örat utan skarpa transienter med snabba stigtider.

Hm. Bryter av? Det får nog vara väldigt starka transienter i så fall, om ens möjligt?
Det du säger verkar gå på tvärs med vad som sägs i WHO:s dokument. Även de verkar mena att vid allt starkare ljud tål man allt kortare exponering och vid svagare ljud tål man längre exponering (ungefär så).

Rent spontant trodde jag också en gång i tiden att transienter var mycket farligare än mer platta starka ljud. Transienter ser ju visuellt rätt giftiga ut... -Men det verkar inte stämma med vetenskapen och de skador folk får i praktiken.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 18:28

RogerJoensson skrev:
Perfector skrev:Det är inte hög volym som skadar örat utan skarpa transienter med snabba stigtider.

Hm. Bryter av? Det får nog vara väldigt starka transienter i så fall, om ens möjligt?
Det du säger verkar gå på tvärs med vad som sägs i WHO:s dokument. Även de verkar mena att vid allt starkare ljud tål man allt kortare exponering och vid svagare ljud tål man längre exponering (ungefär så).

Rent spontant trodde jag också en gång i tiden att transienter var mycket farligare än mer platta starka ljud. Transienter ser ju visuellt rätt giftiga ut... -Men det verkar inte stämma med vetenskapen och de skador folk får i praktiken.

Sensorineural hörselnedsättning

Det finns många orsaker till att hörseln kan vara nedsatt. Den allra vanligaste typen av hörselnedsättning kommer från innerörat, en sensorineural nedsättning. Snäckan i innerörat innehåller rader med hårceller. Om dessa av någon anledning skadas kan ljud inte ledas upp till hjärnan och vi hör därför sämre. Den allra vanligaste sensorineurala nedsättningen är åldersnedsättningen men även buller, vissa sjukdomar, mediciner samt ärftlighet kan ge hörselnedsättning som har sitt ursprung i innerörat.

Saxat ur http://brahorsel.se/information/horseln ... dsattning/

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-28 18:31

Jo, men att (som du skrev) transienter får flimmerhåren att brytas av? Finns det belägg för det?

Finns det någonting i texten du hänvisar till som motsäger det som jag skrev eller det som WHO säger?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 19:29

Läs i texten och använd eget förstånd.
En kraftig nivåökning som knäcker ett litet strå i taget ger hörselskador.
Ska leta vidare efter mer material.
Återkommer.

Eftersom de inre hårcellerna finns kvar leder presbyacusis sällan till dövhet.

Bullerskador

Typ av hörselskada: sensorineural hörselnedsättning

En bullerskada kan bero på en plötslig ljudsmäll, starkt ljud under en kortare tid och även hög bullernivå över längre tid. Sådant hörselskadligt buller finns runt om oss i hela samhället – både på arbetsplatser och på fritiden.

Industrier och byggarbetsplatser är arbetsmiljöer som förknippas med buller, men även förskolepersonal och lärare kan utsättas för mycket ljud och ibland starkt ljud under sin arbetsdag. Konserter och musikspelare kan orsaka bullerskador, men det kan även ljudet från gräsklipparen och motorcykeln.

http://horsellinjen.se/horsellinjen/hor ... -diagnoser

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-02-28 19:44

jag var ett så kallat "öronbarn" då jag var liten och har nedsatt hörsel på ena örat. Märks väldigt tydlig skillnad mellan högre och vänster öra och jag håller för det ena. Men det är inget som stör rent allmänt.
Mvh
Magnus

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-28 19:49

Perfector skrev:Läs i texten och använd eget förstånd.

Det var ju det jag gjorde. Där står inget om knäckta strån, väl? Inte heller något om transienter?

Varför är det för poäng att hänvisa till texter som inte stödjer det du påstår?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 19:57

nehee!
Och kort skapt ljud som ger hörselskada uppstår hur då?
Min dotter fick en smällare vid örat och hon har enligt läkaren skador på flimmerhåren.
Du får disikera familjen eller plugga 10 år till läkare, som min svärson gjorde och han ger mig rätt.
Eller snarare han berättade för mig.
Jag antar att du menar att han sitter och ljuger för att göra sig märkvärdig?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-28 20:01

Ett kort, extremt starkt ljud kan skada hörseln. -Naturligtvis. Ingen motsäger väl detta, men berodde det på att stråna bröts av? Inte att hörselcellerna typ dog och att stråna därefter lossande efter en tid (eller nåt)? Jag vet inte. Det är frågor.
Jag finner det märkligt att stråna skulle ha brutits av. Jag har aldrig hört talas om det. Därav frågan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-02-28 20:32

Studera hur örat är uppbyggt.
Snäckan är full av vätska och i den finns flimmerhåren.
En kraftig rörelse från öronbenen ger en enorm tryckvåg och den plötsliga rörelsen är knäckande oavsett om det handlar om vindbyar i skogen eller vattenrörelser i örat.
Principen är densamma och däri ligger orsaken till att flimmerhåren knäcks.
Ut på nätet och leta själv så hittar du massor om det. Jag orkar inte och avslutar nu bevakningen av denna tråd

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-28 22:33

Det värsta tycker jag är sådant som man inte kan (med rimlig insats) undvika. Om man går på en konsert, eller föreställning och någon klant sitter med hörselproppar själv, så att han inte hör hur det distar och hur det skär i diskanten.

Föreställningar borde märkas med krav på hörselproppar om nivån överstiger skadlig nivå för personalen.

Sen borde lurar som distar och diskanthöjer förbjudas, och de begränsningar som finns i musikspelare borde sättas på medelnivå (K-vägt) i stället för toppnivå. Ovägd toppnivåbegränsning stimulerar till distade diskanthöjda och komprimerade produktioner.

Det måste bli normalt att värna om sin hörsel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2015-03-01 00:24

Svante skrev:Det värsta tycker jag är sådant som man inte kan (med rimlig insats) undvika. Om man går på en konsert, eller föreställning och någon klant sitter med hörselproppar själv, så att han inte hör hur det distar och hur det skär i diskanten.

Föreställningar borde märkas med krav på hörselproppar om nivån överstiger skadlig nivå för personalen.

Sen borde lurar som distar och diskanthöjer förbjudas, och de begränsningar som finns i musikspelare borde sättas på medelnivå (K-vägt) i stället för toppnivå. Ovägd toppnivåbegränsning stimulerar till distade diskanthöjda och komprimerade produktioner.

Det måste bli normalt att värna om sin hörsel.

Målet är kvalitetssäkring map undvikande av skadliga ljudnivåer i alla apparater som säljs.

JM

Nästa

Återgå till Generellt om hifi