Moderator: Redaktörer
JM skrev:WHO bedömer att 50 % av personer mellan 12 - 35 år, 1.1 miljarder människor, exponeras för ljudnivåer av musikapparater med stor risk för att få bestående hörselskador.
Tyvärr kan mycket korta exponeringar av högt ljud leda till irreversibla hörselskador. Även längre exponering av måttliga ljudnivåer kan ge bestående hörselpåverkan. Bra exempel i följande länkar.
http://www.who.int/pbd/deafness/activit ... b.pdf?ua=1
Förslag till åtgärder.
http://www.who.int/pbd/deafness/activities/MLS/en/
http://www.who.int/pbd/deafness/activit ... 5.pdf?ua=1
Jag måste erkänna att jag utsatt mig själv och mina barn för skadliga ljudnivåer.
Hur har vi ett ansvar?
JM
JM skrev:Jag måste erkänna att jag utsatt mig själv och mina barn för skadliga ljudnivåer.
Hur har vi ett ansvar?
JM skrev:När ungarna började fråga efter öronproppar när de var på väg till konsert var allt uppenbart.
JM
OlA-68 skrev:VA!
petersteindl skrev:Bra tråd!
Ljudsanera så man hör mera.
Mvh
Peter
Using carefully fitted, and if possible, noise-cancelling
earphones/headphones. Earphones and headphones
which are suited to the individual user allow music to
be heard clearly at lower levels of volume. In addition
noise-cancelling earphones and headphones cut
down the background noise, so that users can hear
sounds at lower volumes than otherwise needed. For
example, frequent users of personal audio devices
on trains or airplanes should consider using noisecancelling
earphones or headphones in these
settings.
Sanny_X skrev:noise-cancelling och in-ear är inte samma sak
RogerGustavsson skrev:Kollade min hörsel somras efter mina problem med inflamerad balansnerv. Var tydligen riktigt bra enligt testaren, långt bättre än dagens ungdomar. Möjligen har min uppväxt med en hörselskadad far gjort att jag varit försiktig med exponering för höga ljudnivåer.
Perfector skrev:Det är inte hög volym som skadar örat utan skarpa transienter med snabba stigtider.
Skillnaden mellan tyst och kraftigt ljud bryter av flimmerhåren i örat.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:Det är inte hög volym som skadar örat utan skarpa transienter med snabba stigtider.
Skillnaden mellan tyst och kraftigt ljud bryter av flimmerhåren i örat.
Hm. Bryter av? Det får nog vara väldigt starka transienter i så fall, om ens möjligt?
Det du säger verkar gå på tvärs med vad som sägs i WHO:s dokument. Även de verkar mena att vid allt starkare ljud tål man allt kortare exponering och vid svagare ljud tål man längre exponering (ungefär så).
Rent spontant trodde jag också en gång i tiden att transienter var mycket farligare än mer platta starka ljud. Transienter ser ju visuellt rätt giftiga ut... -Men det verkar inte stämma med vetenskapen och de skador folk får i praktiken.
Perfector skrev:Läs i texten och använd eget förstånd.
Svante skrev:Det värsta tycker jag är sådant som man inte kan (med rimlig insats) undvika. Om man går på en konsert, eller föreställning och någon klant sitter med hörselproppar själv, så att han inte hör hur det distar och hur det skär i diskanten.
Föreställningar borde märkas med krav på hörselproppar om nivån överstiger skadlig nivå för personalen.
Sen borde lurar som distar och diskanthöjer förbjudas, och de begränsningar som finns i musikspelare borde sättas på medelnivå (K-vägt) i stället för toppnivå. Ovägd toppnivåbegränsning stimulerar till distade diskanthöjda och komprimerade produktioner.
Det måste bli normalt att värna om sin hörsel.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], HakanC och 17 gäster