Kalibrera förstärkare för ref volym.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Kalibrera förstärkare för ref volym.

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-09 17:36

Jag tänkte att jag skulle kalibrera min förstärkare för ref volym, men hur går man till väga?

Om jag inte minns helt fel så skall referensvolym vara ett bredbandigt rosa brus på 85dB vid lyssningsplats när förstärkaren står på 0dB och signalen in ligger på -18dBFS.

Men hur i förstärkaren ändrar jag kalibreringen för 0nivån? Hittar ingen inställning för detta.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-01-09 17:39

Inställningarna för aktuell ingång?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-01-09 17:42

Eller snarare för varje utgång!? :)
Dvs FL, FR, SR, SL osv...
Tror jag 8O ?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-09 17:43

Ja det finns ju flera ställen att göra det på, men att göra inställningen för varje högtalare känns omständigt. Lättare att ändra för källan isf.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-09 17:47

Det brukar de sköta helt själv, ju... :?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-09 17:51

Nattlorden skrev:Det brukar de sköta helt själv, ju... :?

Jag vägrar använda några av de automatiska eq funktionerna. Medföljande micken ligger fortfarande nedpackad.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-09 17:57

Så fixat nu. Ställde in ett fullbandigt rosabrus i REW på -18dB. Förstärkaren på 0dB och la spl mätaren på lyssningsplats.

+2dB fick jag ställa input på, men nu är det kalibrerat iaf :)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-01-10 15:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-10 15:41

Har du noterat inställningen på försteget då slutsteget styrs ut till märkeffekten i 8 ohm? Kan vara lite bra att ha som övre gräns, annars...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-10 15:45

Nej jag har inte orkat mäta det.
Har ju dessutom två stycken olika slutsteg så beroende på om filmen innehåller mer bas eller övre register så klipper stegen olika. Jag använder öronen och sunt förnuft.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-10 17:50

adzer skrev:Nej jag har inte orkat mäta det.
Har ju dessutom två stycken olika slutsteg så beroende på om filmen innehåller mer bas eller övre register så klipper stegen olika. Jag använder öronen och sunt förnuft.

OK, har du lagt på 10 dB för basen?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-10 17:53

Almen skrev:
adzer skrev:Nej jag har inte orkat mäta det.

OK, har du lagt på 10 dB för basen?

Hur menar du då? Att basen har 10dB mer headroom än toppen menar du? Ja det har jag, men nivån vill jag inte ha 10dB högre i kalibreringen. Ligger den det på inspelningen så kan jag dock spela det.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Kalibrera förstärkare för ref volym.

Inläggav steveo1234 » 2012-01-11 09:15

adzer skrev:Jag tänkte att jag skulle kalibrera min förstärkare för ref volym, men hur går man till väga?

Om jag inte minns helt fel så skall referensvolym vara ett bredbandigt rosa brus på 85dB vid lyssningsplats när förstärkaren står på 0dB och signalen in ligger på -18dBFS.

Men hur i förstärkaren ändrar jag kalibreringen för 0nivån? Hittar ingen inställning för detta.

Ställ förstärkaren på 0. Kör in rosa brus på -20db (finns ofta inbyggt i förstärkaren). Justera nivån per högtalare tills din SPL-meter visar 85db (C-vägt, slow). Inklusive subwoofern.

Sen är det klart och det är dags att se en film och upptäcka vad man missat :)

EDIT: Det är ganska vanligt att man vill höja SW-nivån med 1-4db också för att få lite med OMPF! Det är som salt, "add to taste".
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-11 09:46

steveo1234 skrev:
adzer skrev:Jag tänkte att jag skulle kalibrera min förstärkare för ref volym, men hur går man till väga?

Ställ förstärkaren på 0. Kör in rosa brus på -20db (finns ofta inbyggt i förstärkaren). Justera nivån per högtalare tills din SPL-meter visar 85db (C-vägt, slow). Inklusive subwoofern.

EDIT: Det är ganska vanligt att man vill höja SW-nivån med 1-4db också för att få lite med OMPF! Det är som salt, "add to taste".

Om ni har en "house curve" med höjning mot lägre frekvenser kommer det väl att påverka kalibreringen? Baskanalen borde bli lite låg jämfört med de övriga kanalerna. Visserligen faller C-kurvan en del under 35 Hz men ändå borde det påverka lite.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-11 09:46

Precis så jag gjort fast med -18dBFS vilket jag läst är vanligare att använda.
Basen e redan höjd lite efter smak. Ställer in den nivån med musik till vad jag anser vara lagom.

mangs

Inläggav mangs » 2012-01-11 14:09

Hmm, hur ställer man sig till det faktum att om man som jag har fyra subbar kopplat till en kanal och kalibrerar denna kanalen till 85dB vid lyssningspositionen och sedan varje enskild av de sju kanalerna och också var för sig ligger på 85. När jag sedan kör hela systsemet samtidigt så kommer ju nivån från de sju kanalerna delvis summeras och hamna högre än basen.

jag har ställt in det så att när jag kör alla kanaler samtidigt så skall basen ligga i ungefär samma nivå, detta gör att basen blir lite starkare när jag kör 2.1 men i mitt biorum är det mest flerkanalsinspelningar som gäller ändå.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-11 16:21

Alla kanalerna spelandes samtidigt skall väl ligga på 85dB. Inte varje kanal för sig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-01-11 16:24

RogerGustavsson skrev:
steveo1234 skrev:

Om ni har en "house curve" med höjning mot lägre frekvenser kommer det väl att påverka kalibreringen? Baskanalen borde bli lite låg jämfört med de övriga kanalerna. Visserligen faller C-kurvan en del under 35 Hz men ändå borde det påverka lite.

Eventuell house curve stänger man av vid kalibrering. Inte för att det spelar någon roll oftast pga höjningen ligger under frekvenser som SPL-metern klarar av att mäta utan rolloff.

Sista justeringen vill jag dessutom göra "by ear". Jag tror att jag kör en db för högt på surroundkanalerna och några db förstarkt på LFE. Inte korrekt, men, jag föredrar det så.
Hursomhelst, jag ser det som en stor fördel att utgå ifrån inmätt system och sen justera manuellt efter smak.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-01-11 16:25

adzer skrev:Alla kanalerna spelandes samtidigt skall väl ligga på 85dB. Inte varje kanal för sig.

Var kanal för sig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-11 16:30

steveo1234 skrev:
adzer skrev:Alla kanalerna spelandes samtidigt skall väl ligga på 85dB. Inte varje kanal för sig.

Var kanal för sig.

Verkligen inte så jag fått det förklarat. Isf hamlar basen väldigt lågt som sagt.
Menar du varje högtalaruppsättning? För inte skall du kalibrera vänster å höger front för sig?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-01-11 16:44

adzer skrev:
steveo1234 skrev:

Var kanal för sig.

Verkligen inte så jag fått det förklarat. Isf hamlar basen väldigt lågt som sagt.
Menar du varje högtalaruppsättning? För inte skall du kalibrera vänster å höger front för sig?

Nej, basen hamnar helt rätt.
Och ja, varje enskild högtalare kalibreras separat. Hur skulle det annars göras? Jag kan inte dra mig till minnes en enda receiver där nivån på L/R ställs gemensamt.
Varje kanal får en -20db signal som justeras i nivå tills spl-meter säger 85db. Sen går man vidare till nästa kanal, osvosv.
Thx.com och dolby.com har mer info.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-11 16:47

Att ljudnivåkalibrera är ett ämne som man kan skriva nästan hur mycket
som helst om, och det finns massor av sätt att göra fel på, och fallgropar
att falla i. ;)

- - -

Jag skall dock hålla mig till ett minimum som skriva bara tre saker:

1. Vill man var säker på att kalibreringen blir rätt så bör man köra själva
testsignalen från ett inspelat medium som avspelas på den apparat som
man avser använda för filmtittningen. Inte från förstärkarens egen test-
tonsgenerator.

2. Lämligast är att använda en kalibreringssignal som INTE är alltför bred-
bandig, men heller inte för smalbandig. Problemet med för bredbandiga
signaler är att anslående av rumsresonanser tenderar att illa förrycka det
medelvärde som man är intresserad av.

Problemet med för smalbandiga signaler är att de kan ge stora nivåfel om
tonkurvan är lite ojämn, och det blir då inte alls representativt för det
större register som man vill ställa in rätt. Lämplig bandbredd är något i stil
med 250 - 7500 Hz, tycker jag. Tar man med mycket lägre frekvenser ger
resonanserna i många rum en för låg inställning, och tar man med högre
frekvenser än så, så får man inställningsfel åt det andra hållet om t ex ens
rum approximerar en X-kurva för energikurvan.

3. Basnivån är i praktiken omöjlig att ställa med enkla medel. Man behöver
helt enkelt göra riktiga frekvensdiskriminerande mätningar, och sen avväga
dem mot en insatt kartläggning av rummet och en på denna baserad bedöm-
ning av vad som är psykoakustiskt korrekt i aktuellt rum.

I storrumsakustiska sammanhang är allting väldigt mycket enklare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-11 16:53

steveo1234 skrev:
adzer skrev:
steveo1234 skrev:

Var kanal för sig.

Nej, basen hamnar helt rätt.
Och ja, varje enskild högtalare kalibreras separat. Hur skulle det annars göras? Jag kan inte dra mig till minnes en enda receiver där nivån på L/R ställs gemensamt.
Varje kanal får en -20db signal som justeras i nivå tills spl-meter säger 85db. Sen går man vidare till nästa kanal, osvosv.
Thx.com och dolby.com har mer info.

Jag vill iaf inte ha basen lägre än resterande register. Om alla högtalare spelar lika högt så blir basen lägre än summan av resterande väl?
Jag har ingen surround nu så det är bara en gissning från min sida.

Ok för jag är tämligen säker på att jag läst -18dB från öhman. Finns det olika standarder?

Tack skall läsa där.

EDIT: Har läst lite nu och enligt thx standarden så är det 20dB headroom som gäller som sagt så jag kör på det. Och varje kanal för sig.
Tack så mycket :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-11 22:02

Steveo1234 har rätt. Varje kanal för sig.

Och från det kan man inte säga något om hur mycket bas det blir i förhål-
lande till högre frekvenser, det beror ju på hur filmen är ljudlagd.

Men om ett ljud som har en riktning (som inte kommer från alla högtalarna
samtidigt utan från en) har ett basinnehåll som hanteras av .1-kanalen, så
kommer det att finnas utrymme för 10 dB mer i basen än vid högre frek-
venser. Teroretiskt kan dock dessa 10 dB ätas upp med 8,45 dB om man
har sju samtidigt spelande okorrelerade kanaler som tillsammans spelar de
högre frekvenserna. Men då skall man också minnas att det kan finnas fall
då de sju kanalernas basinnehåll flyttas till bassystemet... Då blir basnivån
SUMMAN av dessa kanalers basljud och det potentiellt 10 dB starkare ljud
(än enskildheterna) som kan ligga i .1-kanalen. Det blir en hel del det. ;)

Och när det gäller "nivån som skall vara 85 dB" så finns det två standarder,
-18 och -20 dB. Inte db.

Vh, iö

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-01-12 09:27

Ingvar har rätt: Jag har rätt :)

Vilka olika standarder finns det? Jag har sett olika placeringar av surroundhögtalare för olika ljudformat men aldrig olika nivåer.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-12 11:18

Intressant ämne detta :)

Tack så mycket för all hjälp.

Om man som jag kör frontarna delade aktivt så antar jag att man skall slå av bassteget och bara köra frontarna en för sig, men när man skall kalibrera basen bör väl båda basarna vara på då .1 kanalen är i mono.

E det korrekt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-12 15:39

Allting skall alltid vara på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-12 15:44

Nyss skrev du ju att man skall mäta varje kanal för sig. Då kan jag ju inte ha alla kanalerna på samtidigt?

Som jag har nu så har jag ju 3kanaler sas. Vänster, höger och bas(.1).
Skall dessa ge 85dB var för sig eller tillsammans?

Eller menar du att jag skall se basen som en del av frontkanalerna och bara kalibrera vänster/höger för sig?
Och isf skall jag köra båda basarna i mono med både vänster resp högtalare eller skall jag slå om basarna till stereo så att jag bara har vänster bas till vänster högtalare och höger dito?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-01-12 20:30

Jag tror att det rör sig om ett missförstånd rörande benämningar. Du har ju ingen SW i den bemärkelsen utan ett delat frontsystem; toppar och basar.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-01-12 20:34

Inte för att verka petig. Men ni menar väl ändå "justera" ? Inte "kalibrera" ?

När man kalibrerar något så fastställer man bara avvikelsen mot en referens. Man ställer inte in något.

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-12 20:36

Glebster skrev:Jag tror att det rör sig om ett missförstånd rörande benämningar. Du har ju ingen SW i den bemärkelsen utan ett delat frontsystem; toppar och basar.

Jo men iom att förstärkaren mixar in .1 signalen i mina frontar så bör jag väl kalibrera nivån på basen separat? Då jag har ett eget slutsteg till dessa så kan jag ju det.
För hade jag haft subbarna kopplade på .1 utgången så skulle jag ju kalibrerat mina toppar utan basar och sedan basen för sig. Kan inte förstå varför jag skulle vilja göra annorlunda bara för att jag råkar ha ett externt delningsfilter istället för förstärkarens inbyggda.

EDIT:
Hittade detta på dolbys hemsida:
"Several international listening standards dictate a reference listening level, Lref, which is slightly lower than the loudspeaker alignment level and is determined by:
Lref = 85 – 10logn ±0.25
where n is the number of reproduction channels in the total setup. The LFE channel is optional for 5.1-channel music mixing; therefore, n equals 5, making the individual channel level 78 dBC.
Using this level keeps the combined five channels, operating at reference level, at
85 dBC, which is well within the safety guidelines for occupational noise exposure [15]."

Där säger de att alla kanalerna tillsammans skall ge 85dB. Precis så jag resonerade från början. Annars ändras ju den totala ljudnivån beroende på hur många högtalare du har. Ett 5.1 system kommer ljuda högre än ett 2.0 och ett 7.1 högre än ett 5.1. Varför skulle man vilja göra så?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi