Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Det brukar de sköta helt själv, ju...
adzer skrev:Nej jag har inte orkat mäta det.
Har ju dessutom två stycken olika slutsteg så beroende på om filmen innehåller mer bas eller övre register så klipper stegen olika. Jag använder öronen och sunt förnuft.
Almen skrev:adzer skrev:Nej jag har inte orkat mäta det.
Har ju dessutom två stycken olika slutsteg så beroende på om filmen innehåller mer bas eller övre register så klipper stegen olika. Jag använder öronen och sunt förnuft.
OK, har du lagt på 10 dB för basen?
adzer skrev:Jag tänkte att jag skulle kalibrera min förstärkare för ref volym, men hur går man till väga?
Om jag inte minns helt fel så skall referensvolym vara ett bredbandigt rosa brus på 85dB vid lyssningsplats när förstärkaren står på 0dB och signalen in ligger på -18dBFS.
Men hur i förstärkaren ändrar jag kalibreringen för 0nivån? Hittar ingen inställning för detta.
steveo1234 skrev:adzer skrev:Jag tänkte att jag skulle kalibrera min förstärkare för ref volym, men hur går man till väga?
Om jag inte minns helt fel så skall referensvolym vara ett bredbandigt rosa brus på 85dB vid lyssningsplats när förstärkaren står på 0dB och signalen in ligger på -18dBFS.
Men hur i förstärkaren ändrar jag kalibreringen för 0nivån? Hittar ingen inställning för detta.
Ställ förstärkaren på 0. Kör in rosa brus på -20db (finns ofta inbyggt i förstärkaren). Justera nivån per högtalare tills din SPL-meter visar 85db (C-vägt, slow). Inklusive subwoofern.
Sen är det klart och det är dags att se en film och upptäcka vad man missat
EDIT: Det är ganska vanligt att man vill höja SW-nivån med 1-4db också för att få lite med OMPF! Det är som salt, "add to taste".
RogerGustavsson skrev:steveo1234 skrev:adzer skrev:Jag tänkte att jag skulle kalibrera min förstärkare för ref volym, men hur går man till väga?
Ställ förstärkaren på 0. Kör in rosa brus på -20db (finns ofta inbyggt i förstärkaren). Justera nivån per högtalare tills din SPL-meter visar 85db (C-vägt, slow). Inklusive subwoofern.
Sen är det klart och det är dags att se en film och upptäcka vad man missat
EDIT: Det är ganska vanligt att man vill höja SW-nivån med 1-4db också för att få lite med OMPF! Det är som salt, "add to taste".
Om ni har en "house curve" med höjning mot lägre frekvenser kommer det väl att påverka kalibreringen? Baskanalen borde bli lite låg jämfört med de övriga kanalerna. Visserligen faller C-kurvan en del under 35 Hz men ändå borde det påverka lite.
adzer skrev:Alla kanalerna spelandes samtidigt skall väl ligga på 85dB. Inte varje kanal för sig.
steveo1234 skrev:adzer skrev:Alla kanalerna spelandes samtidigt skall väl ligga på 85dB. Inte varje kanal för sig.
Var kanal för sig.
adzer skrev:steveo1234 skrev:adzer skrev:Alla kanalerna spelandes samtidigt skall väl ligga på 85dB. Inte varje kanal för sig.
Var kanal för sig.
Verkligen inte så jag fått det förklarat. Isf hamlar basen väldigt lågt som sagt.
Menar du varje högtalaruppsättning? För inte skall du kalibrera vänster å höger front för sig?
steveo1234 skrev:adzer skrev:steveo1234 skrev:adzer skrev:Alla kanalerna spelandes samtidigt skall väl ligga på 85dB. Inte varje kanal för sig.
Var kanal för sig.
Verkligen inte så jag fått det förklarat. Isf hamlar basen väldigt lågt som sagt.
Menar du varje högtalaruppsättning? För inte skall du kalibrera vänster å höger front för sig?
Nej, basen hamnar helt rätt.
Och ja, varje enskild högtalare kalibreras separat. Hur skulle det annars göras? Jag kan inte dra mig till minnes en enda receiver där nivån på L/R ställs gemensamt.
Varje kanal får en -20db signal som justeras i nivå tills spl-meter säger 85db. Sen går man vidare till nästa kanal, osvosv.
Thx.com och dolby.com har mer info.
Glebster skrev:Jag tror att det rör sig om ett missförstånd rörande benämningar. Du har ju ingen SW i den bemärkelsen utan ett delat frontsystem; toppar och basar.
Användare som besöker denna kategori: genstruktur, RogerGustavsson och 42 gäster