Kammarorkester istället för symfonidito, ett välljudsval?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Kammarorkester istället för symfonidito, ett välljudsval?

Inläggav Strmbrg » 2013-04-24 07:43

Har inte tänkt på't förr'ns nyligen faktiskt. Det krävdes ett anskaffande av Spotify för att jag skulle upptäcka't:
Kammarorkestrar spelandes storskalig musik - sådan som oftast förs fram av symfoniorkestrar - låter allt som oftast bättre. Åtminstone om vi talar om inspelade framföranden.
Det låter dock absolut inte mindre, eller "futtigare".
Snarast tvärtom! Basarna brummar på friskare och allt blir mustigare och renare.
Sök exempelvis på Orpheus Chamber Orchestra.

Kanske att cocktail-effekten helt enkelt ställer till det lite mindre om man lugnar ner sig och väljer att "begränsa" sig lite?

Less is mår, på ett ganska påtagligt plan, liksom.

Ps kanske att man bör fundera över aspekten på ackuratess i ett vidare perspektiv än det hifitekniska, dock: Och då kan man naturligtvis notera att den musik jag talar om ofta är skriven för större orkester, så då har vi ju att kompromissa mellan olika typer av fel. Själv är jag benägen att kompromissa med orkesterns storlek, efter att ha hört hur kammarorkester-inspelningarna kan låta.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-04-24 08:18

Kan det inte vara så helt enkelt att det är enklare att spela in en kammarorkester än en symfoniorkester?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-04-24 08:20

+1

Upplevde ngt liknande när jag köpte ytterligare en inspelning av favoriten Symphonie Fantastique av Berlioz.
När jag köpte denna inspelningen,
Bild
http://www.linnrecords.com/recording-berlioz--symphonie-fantastique.aspx
som är med Scottish Chamber Orchestra, så framträder, vid uppspelning,
detaljer som jag inte lagt märke till på inspelningar med fullstor orkester.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Kammarorkester istället för symfonidito, ett välljudsval

Inläggav Almen » 2013-04-24 08:22

Strmbrg skrev:Ps kanske att man bör fundera över aspekten på ackuratess i ett vidare perspektiv än det hifitekniska, dock: Och då kan man naturligtvis notera att den musik jag talar om ofta är skriven för större orkester, så då har vi ju att kompromissa mellan olika typer av fel. Själv är jag benägen att kompromissa med orkesterns storlek, efter att ha hört hur kammarorkester-inspelningarna kan låta.

Jag håller med dig om den musikaliska upplevelsen, men i ovanstående vet jag inte riktigt. Beroende på vilken musik du pratar om så är stora orkestrar ett 1900-talsfenomen. Uppstämda stråksektioner med metallsträngar härrör sig från mellankrigstiden och beror på ekonomiska överväganden. Överlastade brassektioner uppstod i USA efter andra världskriget.

Så det att du uppskattar en mindre orkester kan lika gärna vara att det ligger närmare det kompositören skrev för och hade i huvudet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-24 08:23

Intressant aspekt!

Jag provade genast, men på Spotify finns mest musik som är skriven för en rätt liten orkester, alla dessa Mozartserenader, till exempel. Jag hittade dock Coplands Appalachian Spring och några Strav-baletter jag inte kände till. Och Händelfyrverkeri, förstås.

Vad tycker jag då? Jodå, det är trevligt för det mesta. Men det är inte hela vägen, liksom! Ska det göras genomskinligt ska det vara ännu mindre. Stråkkvartett, tycker jag!

Kan du ge oss ett illustrativt exempel på ett stycke i två arr?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-04-24 08:28

Ni tycker ju fel allihop! Man kan väll inte leva ett liv utan fullödiga brassinsatser?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-24 08:31

paa skrev:Ni tycker ju fel allihop! Man kan väll inte leva ett liv utan fullödiga brassinsatser?

Det behöver man inte! De flesta här har råd med mer än en version av ett stycke! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-04-24 08:40

Första gången jag hörde Johannes med 12-stämmig kör och liten barockorkester var en uppenbarelse.

De som hört Wagner med sensträngade instrument och matchande brass får också något religiöst i blicken.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-24 08:44

Almen skrev:De som hört Wagner med sensträngade instrument och matchande brass får också något religiöst i blicken.

Referens, tack! Nu genast! :twisted:

:D :D :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-04-24 08:44

Man ska inte glömma att det är mycket svårare att återge en fullskalig orkester än en mindre dito. Precis som det är svårare att återge ett "fullskaligt" rockband jämfört med någon simpel mässjazz.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-04-24 08:54

PerStromgren skrev:
Almen skrev:De som hört Wagner med sensträngade instrument och matchande brass får också något religiöst i blicken.

Referens, tack! Nu genast! :twisted:

:D :D :D

Och med matchande röster, får jag väl tillägga. Uttrycket Wagner-sopran är också senkommet.

Jag har ingen koll på inspelningar. Söka på "+wagner +gut +string", typ...?

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-04-24 09:37

http://www.youtube.com/watch?v=62HabJXcQmA
http://www.youtube.com/watch?v=f-6eK3gi8FE

Ensemble Mélero

Sensträngade instrument :D

Återstår Wagner med röst 8O

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-04-24 10:16

Jag har för mig att Karlstadsoperan satte upp en intimare version av Ringen för några år sedan. Någon som vet någon som bor i Karlstad som kan ha koll på sådant?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-04-24 11:24

Almen skrev:Jag har för mig att Karlstadsoperan satte upp en intimare version av Ringen för några år sedan. Någon som vet någon som bor i Karlstad som kan ha koll på sådant?

Hm, det skulle väl kanske vara jag, det... :oops: Men jag vet faktiskt inte! Sättningen var klart mindre än Wagner skissade på, det är då ett som är säkert! Men det är ungefär det jag vet, tyvärr.

Jag ska kolla med mina kontakter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-24 11:26

Bill50x skrev:Man ska inte glömma att det är mycket svårare att återge en fullskalig orkester än en mindre dito. Precis som det är svårare att återge ett "fullskaligt" rockband jämfört med någon simpel mässjazz.

/ B

Definiera gärna begreppet simpel mässjazz.

Håller inte med riktigt när det gäller rockband kontra jazzgrupp. Det många hänger upp sig på är att man vill efterlikna ett PA-förstärkt rockband, inte som det brukar låta i natura i en bra mindre lokal där gitarrer och elbasar får balanseras mot trumsetet. Jazzgruppen kommer vid en jämförelse ha allt annat än dynamikfattigt "mässtuk" över sig. Givetvis är det delvis beroende på vilken sättning du har i jazzgruppen. Vissa sättningar går inte att balansera i verkligheten men det görs ofta på inspelningar. Ett storband som lirar musik som Maynard Ferguson är ju högljutt som attan...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-04-25 09:00

PerStromgren skrev:
Almen skrev:Jag har för mig att Karlstadsoperan satte upp en intimare version av Ringen för några år sedan. Någon som vet någon som bor i Karlstad som kan ha koll på sådant?

Hm, det skulle väl kanske vara jag, det... :oops:

Ja, hoppas gliringen gick fram utan smiley. :)

Jag ska kolla med mina kontakter.

Google funkar också [mina fetningar]:
kulturbloggen skrev:Det blir de samtliga fyra operorna Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök i Nibelungens Ring som blir invigningsproduktion när Wermland Opera återinvigs efter ombyggnationen 2011. Premiären är planerad till den 18 april 2011 och hela cykeln kommer att ges fem gånger så det blir alltså 20 föreställningar under våren och sommaren 2011.
Wermland Opera kan som det enda operahus i världen presentera en helt nyproducerad Nibelungens Ring. Richard Wagners fyra operor, Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök med premiär den 18 april 2011.
Henrik Schaefer dirigerar Wermland Operas orkester under samtliga föreställningar. Musikaliska aspekter från Wagners samtid kommer att införlivas, såsom att stråkinstrumenten använder sensträngar samt ”portamento” och andra av 1800-talets speciella spelstilar.
Vi kommer att presentera en passionerad Ring, en Ring som inte försöker tukta eller begränsa utan som vill ge fritt spelrum åt både de mänskliga och magiska aspekterna av Wagners enorma verk.

Enligt min mening kommer den här operahändelsen att räknas till årets operahändelse! Det kommer att bli oerhört spännande att följa hela teatralogin på en vecka, speciellt som verket spelas med en betydligt mindre orkester än som är brukligt

Återgå till Generellt om hifi