sprudel skrev:Diskussioner om blindtester poppar ju upp i många trådar och tragiskt nog går ursprungssyftet vilse pga detta.
Håller kanske delvis med dig. Men frågan om problemet inte är lite psykiskt? Att någon så ofta spelar ut kränkthetskortet om någon (har fräckheten att) ställa en fråga om grunden till ett påstående om en apparat. Frågan "lyssnades det blindt" borde inte vara kränkande. Den visar bara att den som ställer frågan undrar. Och svaret är ju inte svårt att få ur sig - ja eller nej.
sprudel skrev:Här går det fint att diskutera vidare förträffligheten eller svagheter med metodens, validitet, reabilitet och kausalitet.
Ja, det är bra.
sprudel skrev:Upplevda förändringar i en setup ska enligt en del absolut följas av blindtest för att vara trovärdiga.
Ser du det inte lite väl svartvitt nu? Det beror väl på felens dignitet, eller rättare sagt den dignitet det finns skäl att förmoda att de har.
Har aldrig sett något fråga om blindtest om något säger att de hört att det blir mindre diskant när man vridit en tonkontroll i botten (-12 dB kanske). Ej heller har jag sett något fråga om blindtest när någon lyssnat på två olika tolkningar av samma låt av olika artister.
Frågan om blindtest är helt enkelt överflödig om det inte finns något skäl att ifrågasätta en upplevelse, eller rättare sagt - att ifrågasätta om en upplevelse (som ju alltid i sig är sann) beror på en fysisk skillnad.
Även ordet trovärdighet är intressant eftersom de som anklagar andra för att inte vara trovärdiga ibland gör det på ett sätt som skall få det att verka som om trovärdigheten är en objektiv egenskap hos den som anses vara det eller inte vara det. Men i verkligheten är ju trovärdighet en subjektiv egenskap, hos den som gör bedömningen av någons eller någots trovärdighet. En omdömeslös person kan ju UPPFATTA att något inte är trovärdigt, som inte bara är trovärdigt i en kunnigare persons medvetende utan som till och med är sant. Så egentligen tycker jag världen vore bättre om folk ägnade mindre tid år att tycka och tro (som den som ägnar sig åt att döma saker till trovärdighet eller inte trovärdighet) och mera tid åt att ta reda på hur saker faktiskt är, på riktigt.
Tills dess är det förnuftigt att inte tro något, men även hålla det öppet att något som någon rapporterar kan beror på många olika saker, och innan man vet tillräckligt mycket hur det är så finns det inget skäl att utesluta varken fysiska orsaker till upplevelser, eller psykiska orsaker.
Frågan om blindtest skett kan därför vara befogad (om det som rapporterats är något som man av tidigare erfarenheter vet kan bero på suggestion, t ex skillnader som är mätmässigt mycket små) och bör därför absolut inte uppfattas som kränkande - bara som ett tecken på att den som ställer frågan undrar.
sprudel skrev:Elektronik, snören osv bör verifieras med blindtest. Dock inte akustiska åtgärder, eller högtalarbyte, då hörs sällan krav på blindtest. Total avsaknad av konsekvens vilket är lite tragiskt då man gärna vill framstå som vetenskapligt bevandrad.
Det du ser som avsaknad av konsekvens är nog bara en önskan från dig om enklare mera tumregelmässiga regler. Men detta är inte enkelt, och "konsekvent beteende" kan vara något som är mindre svartvitt än du önskar.
Vetenskapligt bevandrar är inte synonymt med förnuftslöst, snarare motsatsen. Man blir inte vetenskapligare av att lägga förnuftet åt sidan. Tvärtom är förnuftsprincipen fundamental inom vetenskapen. Den används inte för att dra slutgiltiga slutsatser, men ofta för att välja metodik och göra forskning meningsfull.
sprudel skrev:Strider mot 2a vetenskaplliga tesen!!!
Ok. Vad är den 2a vetenskapliga tesen?
sprudel skrev:En som jag ser det spännande spin-off av blindtestanhängare, inte alla då, är att om prylar passerat blindtester utan detektion så är det fritt fram för köp och in med apparaten i setupen. Nu måste det låta rätt, och bra.
Fritt fram för köp är det väl alltid? Vem hindrar dig?
Var och en måste dessutom rimligen få sätta upp reglerna för sitt eget arbete med sammansättningen av den egna anläggningen. Eller?
Samtidigt är det också rimligt att de som har synpunkter och frågor får framföra dem. Om du inte tycker att det är bra att köpa något som klarar sig bra i en blindlyssning så hoppas jag inte du känner dig ovälkommen att framföra dina synpunkter och dubier. Det är ju så intressanta diskussioner uppstår.
sprudel skrev:Har man så miserablet gehör att man inte hanterar utvärderingen själv av resultatet så kan jag ju förstå det, men om bristerna är så stora i gehöret kan man ju nöja sig med något annat än en fin-stereo, tycker jag.
I så fall är man ju mer ute efter att showa off med sina prylar, och det är också OK, det är en fri värld.
Tycker du förenklar dem du ger dig på väldigt mycket nu, och inte på ett vänligt sätt.

Människor är olika. Tror säkert att de människor som har köpt något olyssnat kan ha haft väldigt olika skäl till det, och att du går till sådana där längder för att förminska dem till människor med miserabelt gehör och så dåligt självförtroende så de skall ha apparaterna till att showa off med, känns inte okej, även om du avslutar med att säga att du tycker det är okej.
Det du säger är okej är dock något som du först framställde som något föraktfullt och enfaldigt. Det såg ut som om du tyckte det.
Bättre kan du. Jag har valt rätt så mycket saker baserat på bara mätningar, och har faktiskt nästan aldrig blivit missnöjd. Mitt gehör är utmärkt vågar jag påstå.
Men jag väljer inte vad som helst baserat på mätningar! Det går inte, eftersom mätningar duger väldigt olika bra till att beskriva hur en apparats bidrag uppfattas i en anläggning. Vissa apparater är nästan fullständigt beskrivbara med bara mätningar på dem (rätt mätningar, och tillräckligt många, det blir en del, och kompletterar man med F/E-lyssning så har man som regel en väldigt komplett bild av apparaten) medan andra apparater har så komplexa egenskaper att det är helt fruktlöst att skaffa sig en god bild av hur de beter sig baserat bara på mätningar. Det bara går inte.
Det gäller t ex högtalare och rum. Kort sagt, det gäller dekodrarna. Samma sak gäller för övrigt inspelningsrum och mikrofonuppställningar (enkodrarna). Att jag säger att det är olika är inte ett tecken på inkosekvens, det är ett tecken på att jag vet VARFÖR det är olika. Det är ingenting märkligt när man förstår processerna och de olika länkarnas roll i kedjan.
Det är helt enkelt olika. Hur det är (i det enskilda fallet) bero på, och det beror på mycket.
Tycker det är synd att du försöker förenkla det, tycker jag.
Nu kanske det ser ut som om jag i detta inlägg försvarar dem som traditionellt ses som "ena falangen", men det beror bara på att det var den du angrep.
Min uppfattning är att alla har rätt till sin uppfattning, och att man på ett diskussionforum rimligtvis måste kunna diskutera sakfrågorna utan att någon spelar ut kränkthetskortet, som inte har blivit kränkt, bara fått en fråga. Min uppfattning är också att du i det inlägg jag citerade (otypiskt för dig) faktiskt kränkte folk, alltså gjorde något helt annat än att försöka reda ut hur det är med något. Min bild av dig är inte den personen. Du är ju typ supertrevlig!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).