Varför låter nästan all musik skit?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Varför låter nästan all musik skit?

Inläggav Almen » 2016-10-26 13:15

KentLindqvist skrev:
Morello skrev:
Laila skrev::cry: :cry: :cry: Har LP:n i "Canada-press" från 1980 . . . låter alldeles utmärkt . . . typ. :)

Den ser ut att vara lite väl hissad i övre mellanregistret - något som hörs?

Kan man se det? Hur?

Man brukar säga lite sådär slarvigt att en naturlig signal skall sjunka med ungefär 6 dB per oktav, vilket motsvarar de sneda hjälplinjerna i spektrumdiagrammet.

Om du tittar från 300 Hz så är den först helt plan, sedan till och med ökar den lite runt 2 kHz. Man brukar kunna höra även rätt små skillnader här, så den där lär vara rätt påtaglig.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2016-10-26 13:17

Upprepning för tydlighets skull eftersom vi nu vänder blad: LP:n har inte redovisats, men även den tidiga cd:n har liknande spektralfördelning vilket hänger samman med mixen. Det låter i det här fallet vettigare än det ser ut.

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-26 14:03

Jag utgick lite slarvigt från att tidiga CD- respektive LP-utgåvor av sagda album har liknande klangbalans.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-12-29 22:35

Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-12-29 22:56

Knuttebaloa skrev:http://tapeop.com/blog/2012/04/11/problem-bing-and-why-neil-young-right-about-sound-/

Han har ju fel redan i andra meningen:
One of the most problematic issues surrounding audio quality and file resolution these days has been that, more and more, we hear about people not being able to tell the difference between compressed audio and full-resolution audio

Det är inte en stor sak vad gäller ljudkvalitet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-12-29 23:05

Almen skrev:
Knuttebaloa skrev:http://tapeop.com/blog/2012/04/11/problem-bing-and-why-neil-young-right-about-sound-/

Han har ju fel redan i andra meningen:
One of the most problematic issues surrounding audio quality and file resolution these days has been that, more and more, we hear about people not being able to tell the difference between compressed audio and full-resolution audio

Det är inte en stor sak vad gäller ljudkvalitet.

:) Jag vill nog tolka artikeln som ett resonemang snarare än som ett påstående som är rätt eller fel. Ett ganska intressant resonemang, tyckte jag!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-12-29 23:26

Nja, alltså, problemet är att folk (inklusive aktuell skribent) inte kan skilja på filkompression (bitreducering) och dynamikkomprimering (och annan ljudförstörande verksamhet). Att folk inte hör skillnad på 24 bitar/192 kHz och MP3 är inte ens ett problem, det är ju bara bra.

Hans resonemang är identiskt med det som förs av t.ex. dyrkabelförspråkare: man måste lyssna länge (månader) innan man hör skillnad, därför funkar inte blindtest. Men sen hör man skillnad!

Fast i så fall kan man ju blindtesta då, eller? Nähä, inte det.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2016-12-30 00:07

Almen skrev:Nja, alltså, problemet är att folk (inklusive aktuell skribent) inte kan skilja på filkompression (bitreducering) och dynamikkomprimering (och annan ljudförstörande verksamhet). Att folk inte hör skillnad på 24 bitar/192 kHz och MP3 är inte ens ett problem, det är ju bara bra.

Hans resonemang är identiskt med det som förs av t.ex. dyrkabelförspråkare: man måste lyssna länge (månader) innan man hör skillnad, därför funkar inte blindtest. Men sen hör man skillnad!

Fast i så fall kan man ju blindtesta då, eller? Nähä, inte det.

Det är väl endast filkompression som författaren skriver om, eller missade jag något?

Personligen är jag öppen för resonemanget att skillnader som inte uppfattas i ett A/B test skulle kunna uppfattas under andra omständigheter. Att det resonemanget förs också av dyrkabelförespråkare får stå för dom.

Jag tror för egen del att jag, ibland :wink: , kan skilja filkomprimerat från ofilkomprimerat ( 8O ) och gläds därför när folk förespråkar det senare.

Likadant tycker jag om dynamikkomprimering.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-12-30 00:51

Knuttebaloa skrev:Det är väl endast filkompression som författaren skriver om, eller missade jag något?

Närå, du missade inget, men jag tycker att artikelförfattaren gjorde det.

Personligen är jag öppen för resonemanget att skillnader som inte uppfattas i ett A/B test skulle kunna uppfattas under andra omständigheter. Att det resonemanget förs också av dyrkabelförespråkare får stå för dom.

Jo, men det hör till saken, att man kan uppfatta en massa saker. Och att man kan föredra en massa saker. Men om man upprörs över att andra inte gör det, så tycker jag att det det krävs lite mer. Och hör man en skillnad (även om det tar ett halvår att höra det) så hör man det ju - och då borde det ju tas även i ett blint A/B-test?

Jag tror för egen del att jag, ibland :wink: , kan skilja filkomprimerat från ofilkomprimerat ( 8O ) och gläds därför när folk förespråkar det senare.

Jovars, det tror jag också man kan göra under rätt förutsättningar och med väl valt programmaterial. Men med tanke på vad de flesta lyssnar på och hur de gör det, så är det verkligen inget problem.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi