"Försteg" med bara 2Vrms gain, kan de kallas försteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Re: "Försteg" med bara 2Vrms gain, kan de kallas försteg?

Inläggav AndersP » 2014-05-02 06:19

Är det inte THX-certifierat?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-05-02 08:46

Alexi skrev:Någon som mins vad som stod i gamla Molt, vilken Vrms som krävdes för att klippa 1090? Hittade inte mitt nummer...

Cirka 90 V/28,3=3,2 V topp.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2014-05-31 20:33

Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-31 21:58

Saxat från "Measurements"(i Stereophile): "The maximum gain was 6.4dB from the balanced outputs, 0.6dB from the unbalanced"...
. . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2014-06-01 01:11

Ja men vad betyder 2Vrms gain? Jag fattar inte ens titeln på tråden, jag har alltid räknat gain (förstärkning) i dB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-06-01 01:31

Rydberg skrev:Ja men vad betyder 2Vrms gain? Jag fattar inte ens titeln på tråden, jag har alltid räknat gain (förstärkning) i dB.

Det betyder att förstärkningen är 2 volt RMS :P Frågeställningen är om det kan kallas försteg.

Det går väl att kalla vad som helst för försteg. Jag gjorde det nyss 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-06-01 02:03

Rydberg skrev:Ja men vad betyder 2Vrms gain? Jag fattar inte ens titeln på tråden, jag har alltid räknat gain (förstärkning) i dB.

Precis.

Någonstans i tråden anmärkte någon annan på att rubriken är felaktig. Så det är redan "hanterat", så att säga.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-06-01 02:38

Medan han fortfarande var ibland oss hann Nagref reda ut den förvirrade rubriksättningen i andra inlägget på sidan 3.

Problemet är att vettigt mastrade tidiga CD med stor dynamik har en mycket lägre medelnivå än dagens CD .
Använder man då en DAC med nivåkontroll som bara kan dämpa utsignalen från nominella maxnivån 0 dB = 2 V RMS tillsammans med slutsteg med gain enligt THX-standard eller lägre kombinerat med trögdrivna högtalare kommer det att låta mycket svagt den mesta tiden från häftiga inspelningar som

Yoshihisa Taïra Hiéropfonie V (1974) Pour Six Percussionistes på BIS CD232

som spänner från stilla vattenskvalp i glasskålar till 6 man som bankar av alla krafter på de största slaginstrument.
Få hifianläggningar klarar att återge detta tillfullo, min gör det inte, men den gode Leifs med pi-line högtalarna gör det,
till grannarnas förskräckelse :wink:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2014-06-01 10:26

Laila skrev:Saxat från "Measurements"(i Stereophile): "The maximum gain was 6.4dB from the balanced outputs, 0.6dB from the unbalanced"...
. . . typ.

Det är med fabriksinställningarna, med dessa så är XLR-utgången dämpad med 10dB så du kan få 10dB gain till.......typ ;)

För Alexis kan jag rekommendera att läsa i instruktionsmanualen instruktionsmanualen, verkar vara en mycket trevlig produkt!!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-06-01 12:27

Rydberg skrev:
Laila skrev:Saxat från "Measurements"(i Stereophile): "The maximum gain was 6.4dB from the balanced outputs, 0.6dB from the unbalanced"...
. . . typ.

Det är med fabriksinställningarna, med dessa så är XLR-utgången dämpad med 10dB så du kan få 10dB gain till.......typ ;)

För Alexis kan jag rekommendera att läsa i instruktionsmanualen instruktionsmanualen, verkar vara en mycket trevlig produkt!!

Jag skrev om den i Molt förra året, om jag minns rätt så funkade gain bara på XLR utgångarna. De jag inte gillade med Benchmarken var den motoriserade volymkontrollen och alla lysdioderna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2014-06-01 12:58

Alexi skrev:
Rydberg skrev:
. . . typ.

Jag skrev om den i Molt förra året, om jag minns rätt så funkade gain bara på XLR utgångarna. De jag inte gillade med Benchmarken var den motoriserade volymkontrollen och alla lysdioderna.

Fast du kan ju köra balanserad till obalanserad om du vill. Vad var det för fel på volymkontrollen?

Vad var ditt allmänna intryck av apparaten annars? Den ska ju vara befriad från den lilla hårdhet i toppen som BM DAC-1 är behäftad med.

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2015-01-24 13:16

Rydberg skrev:Fast du kan ju köra balanserad till obalanserad om du vill. Vad var det för fel på volymkontrollen?

Bumpar den här tråden, för jag kör just med Benchmark DAC2 och har nu kopplat om till XLR-RCA-kablage (med pin 3 okopplad i enlighet med Benchmarks rekommendation) för att bättre matcha mitt Holographic AMP SevenTeen slutsteg.

Om jag förstår saken rätt förhåller det sig så här:

Output Level Range (at 0 dBFS) In ‘Variable’ Mode:
    Off to +23 dBu (Attenuator off)
    Off to +13 dBu (Attenuator = 10 dB) [fabriksdefault]
    Off to +3 dBu (Attenuator = 20 dB)
13 dBu skall alltså vara 3.45 Vrms och 23 dBu blir 10.94 Vrms, right?

Sedan måste man tydligen också dela på hälften eftersom min inkoppling blir semi-balanserad. Därför räknar jag 5.47 Vrms med dämpningen bortbyglad. Detta torde vara tillräckligt för att mata AMP SevenTeen.

Låter det bättre nu när jag har gjort ovanstående? Mjo, det gör det nog. Nu är ju dock volymkontrollen betydligt snävare, men det får jag väl leva med.
Rock me, Amadeus!

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-25 15:08

Alexi skrev:I min jakt efter nytt försteg så har jag uppmärksammat ett för mig stort problem. Mitt slutsteg behöver mycket mer än 2,0V för att klippa och alla försteg jag provat hittills ger max 2,0V. :(

Men hur är det med cr80s kan den förstärka signalen?

Känns ju meningslöst att sitta med en kombo där slutsteg på grund av försteget bara kan ge 1/8 av sin max effekt.

Skulle rekommendera dig att kolla litet på professionella enheter ( även PA ) med balanserade in och utgångar. De ger ofta betydligt högre utnivå och har kraftigare drivsteg på utgången. Det finns en uppsjö sådana ofta med lägre priser än vanliga hififörsteg som säljs i hifihandeln.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-25 18:14

Active skrev:
Alexi skrev:I min jakt efter nytt försteg så har jag uppmärksammat ett för mig stort problem. Mitt slutsteg behöver mycket mer än 2,0V för att klippa och alla försteg jag provat hittills ger max 2,0V. :(

Men hur är det med cr80s kan den förstärka signalen?

Känns ju meningslöst att sitta med en kombo där slutsteg på grund av försteget bara kan ge 1/8 av sin max effekt.

Skulle rekommendera dig att kolla litet på professionella enheter ( även PA ) med balanserade in och utgångar. De ger ofta betydligt högre utnivå och har kraftigare drivsteg på utgången. Det finns en uppsjö sådana ofta med lägre priser än vanliga hififörsteg som säljs i hifihandeln.

cr80s har endast nivåreglering på lågpass-/sub-utgångarna i förhållande till högpassutgångarna som alltid har förstärkning 1.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Föregående

Återgå till Generellt om hifi