behringer kommer snart med slutsteg med inbyggd peq

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-12 01:01

En sen vända till garaget, medans Ulrik Munther just får en fribiljett till Globen, och jag hittar fyra sådana här (som aldrig blev monterade i en DIY-musik-möbel som planerat):

Bild

Jag passar på att mäta spänningen till fläkten. På tomgång matas den med 7V. Jag hade alltså fel beträffande styrning av fläkten. Frågan är då hur den låter vid 12 V :?: 8O .

Bild

Hur som, byter jag alltså ut fläkten till denna Thermaltake Everflow som maxar med 2000 rpm/17dB vid 12 V (jmf med 4000 rpm/40dB för den befintliga). Här sitter den nu bakom galler:

Bild

Ljudlöst blev det förstås :) . Återstår att se till att det inte blir problem med värmen. Nu sover dock övriga familjen så det blir till att testa i morgon.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-12 17:49

avr7000 skrev:Har du provat att köta slutstegets "volymkontroller" i olika lägen och kollat det där med disten?

Så är det förstås! Matar jag bara på med tillräckligt stark signal så att stegets volymratt håller sig på vänster sida om kl 12 så är det inget problem. Allt låter ok och det går att driva på till riktigt ordentlig nivå.

Och värmen verkar inte vara något problem trots moddad fläkt. Slutprovet blir att ställa in steget i ett skåp och låta det jobba ordentligt...

Mannen här är väldigt nöjd :) . Således tummen upp för iNuke NU1000,

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-02-12 18:27

Va bra :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-12 19:32

avr7000 skrev:Har du provat att köta slutstegets "volymkontroller" i olika lägen och kollat det där med disten? Var det inte A500 som lätt bra i nåt läge (kl 12 kanske?) och skit om man körde fullt ut?

jag tror disten drog skyhigh när gainet minskades från full sula

http://www.youtube.com/watch?v=RWj5CUl7rio
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-12 20:51

Intressant. Den snubben hade verkligen bad luck med sina Behringer-prylar (Jag har själv både DEQ och DCX, men båda funkar utmärkt). Fast distproblemet med A500 verkade ju vara det omvända; att det funkade vid full volym, men inte när man rattar ner volympotarna.

Jag tror i och för sig inte att jag testat att köra på max gain. Helt klart värt att prova...

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2012-02-12 23:02

Kalejdokom skrev:Intressant. Den snubben hade verkligen bad luck med sina Behringer-prylar (Jag har själv både DEQ och DCX, men båda funkar utmärkt). Fast distproblemet med A500 verkade ju vara det omvända; att det funkade vid full volym, men inte när man rattar ner volympotarna.

Jag tror i och för sig inte att jag testat att köra på max gain. Helt klart värt att prova...

Bad look - är väl bara förnamnet. Kommer snubben direkt från djungeln? :?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-13 00:07

akeda skrev:Kommer snubben direkt från djungeln? :?

Snubben skrev:I do repairs on military kit in my spare time,!!!

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2012-02-13 11:41

ahaa... :wink: Alltid fint när det finns en logisk förklaring...

Så är det förstås! Matar jag bara på med tillräckligt stark signal så att stegets volymratt håller sig på vänster sida om kl 12 så är det inget problem. Allt låter ok och det går att driva på till riktigt ordentlig nivå.

Hur var det nu, var Nuke-steget behäftat med nåt liknande problem som A500 eller rent av ett motsatt? Går det att lyssna på i fullrange?
Den här burken skulle kunna vara intressant som elbas-steg (låg vikt) därav min fråga.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-13 12:00

Du har svaret i citatet du själv infogat! Jag kan inte framkalla någon dist eller oljud så länge inte rattarna passerar kl 12. Jag har dock inte hunnit testa hur det funkar vid full volym på rattarna. Återkommer till kvällen med resultat från det testet.

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2012-02-13 13:13

Kalejdokom skrev:Du har svaret i citatet du själv infogat! Jag kan inte framkalla någon dist eller oljud så länge inte rattarna passerar kl 12. Jag har dock inte hunnit testa hur det funkar vid full volym på rattarna. Återkommer till kvällen med resultat från det testet.

Bara dubbelkollar :wink: (en viss tröghet infinner sig en måndag-morgon)

Summerat hittills är det inget direkt fel på steget mao. Som de flesta PA-steg:

- Det vill ha +4 dBu in. (kräver ett försteg som inte klipper eller distar vid dylik nivå)
- Över kl. 12 på gain-rattarna i fronten ger förstärkning av brus och skräp samt i vissa fall klippande ingångssteg -> dist och skrap.

Ska bli intressant att ta del av ytterligare omdömen. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-13 14:31

Som kuriosa kan jag nämna att jag faktiskt har en Mackie-mixer före DEQ som sen matar slutsteget. Jag har alltså alla möjligheter att ställa signalen från "försteget" till önskad nivå. Jag kör dessutom helt balanserat från mixer via DEQ till slutsteget. Alla förutsättningar fnns alltså för att få till det.

Kan ju vara intressant också att koppla direkt från en CD via RCA till slutsteget för att utesluta att det händer något skumt på vägen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-14 18:48

celef skrev:jag tror disten drog skyhigh när gainet minskades från full sula

http://www.youtube.com/watch?v=RWj5CUl7rio

Just så är det förstås även med den här! Ensam hemma i huset en stund så här direket efter jobbet, full gain på steget och så upp med volymen. Det går bara inte att framkalla någon dist hur jag än plågar mina Scan-speak. Den enda dist som hörs är från Steve Lukather's gura, förmedlad genom en Marshall 12" rörcombo 8) :

http://open.spotify.com/track/1U9LucfZCggZrTE1d36YQC

Jag begriper inte hur detta steg kan ge så fullständigt nytt liv åt mina högtalare?! Att Revelator-basarna är bra är vi väl överens om, men att få dom att leverera så det känns i maggropen utan att tappa kontrollen över mellanregistret är ofattbart (distade gitarren och baskaggen 1:45 in i låten)!

Samma fenomen med detta iNuke-steg som med A500 alltså; inget problem med ljudet om volymrattarna ställs i maxläge. Heller inget problem med brus vid "tyst" signal, trots volymrattarna i max-läge. :) :)

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2012-02-22 22:36

Verkar vara väldigt mycket bang for the buck steg, man blir ju lite sugen. Har ditt omdöme ändrats sen senaste inlägget? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-23 08:48

Nej då - jag är helt nöjd! Den står i ett skåp och driver två subbar. Funkar utmärkt och blir inte ens ljummen :) .

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-03-05 12:14

Fick äntligen testa mitt inuke 3000 i helgen. Bytte ganska omgående ut originalfläkten mot en Noctua NF-R8,
det var helt otänkbart att originalet skulle få sitta kvar, trots att steget står i ett annat rum.
Det blev mycket bättre med ny fläkt men jag är ändå tveksam till att jag skulle vilja ha det i lyssningsrummet.
Fläkten i sig ska ligga på 17dB vid fullt flås men det verkar bli en del turbulens runt papp-historien i steget som låter bra mycket mer.
Körde det rätt hårt igår och kunde inte märka några problem med värme.

Med tanke på pris, kvalitetskänsla och vikt är det helt otroligt vad det här steget är kapabelt till. Läste nånstans att man mätt upp
3,6kW peak. Än så länge har jag absolut inget negativt att säga över huvud taget (bortsett från utseendet och originalfläkten).
Steget levererar mer än tillräckligt med effekt för mina behov trots max 0,9V in (från miniDSP'n).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-06 12:41

lgs skrev:... men det verkar bli en del turbulens runt papp-historien i steget som låter bra mycket mer.

Fler som gjort den erfarenheten. Se klipp nedan där pappskärmen moddas för att minska ljudet:

http://www.youtube.com/watch?v=Y0acD2uFFkg

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-03-06 14:21

Kalejdokom skrev:
lgs skrev:... men det verkar bli en del turbulens runt papp-historien i steget som låter bra mycket mer.

Fler som gjort den erfarenheten. Se klipp nedan där pappskärmen moddas för att minska ljudet:

http://www.youtube.com/watch?v=Y0acD2uFFkg

Intressant! Kanske skulle ta o klippa lite :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-06 14:38

Förstår jag det rätt att fläkten trycker in luft över komponenterna?

Lösningen ser ju inte alls smart ut, bara billig.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-06 14:45

Ja, fläkten "suger" in luften i chassiet och pappkepsen är till för att styra flåset mot rätt komponenter. Min erfarenhet är att det utvecklas väldigt lite värme och att konstruktionen är rätt så overkill. Förmodligen kan man skrota hela pappkepsen med bibehållen kylning.

Användarvisningsbild
egerskog

Inläggav egerskog » 2012-03-07 00:30

Kalejdokom skrev:Nej då - jag är helt nöjd! Den står i ett skåp och driver två subbar. Funkar utmärkt och blir inte ens ljummen :) .

Halkade in i tråden 15 min senare så har man beställt och nu är det väntans tider. :-)
Hoppas på bättre kontroll på mina basar.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-03-12 23:08

Jamen vilken urbota knäpp konstruktion!

Det är tydligen de 4 transistorerna på rad som värmer kortet. Man hade ju kunnat utnyttja bottenplåten i chassit för kylning och sluppit fläkten om man tänkt på det när kortet designades. Så gör ju både LC Audio och Hypex.
Man har kanske räknat ut att fläkt + logik blir billigare roadability än en aluprofil från kort till chassi. Vad vet jag.

Vem blir först med att koppla kylelement till kortet och skrota fläkten?
Steget verkar bra nog för en sån insats tycks det.

Kan man klistra kylare direkt på kapslarna eller måste man få kontakt med "pölarna" av lödtenn vid transistorerna?

Har pölarna olika polaritet?

Hur ser undersidan på kortet ut?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-03-13 00:21

Jo just det; Anledningen till att jag började skriva inlägget:

Man kan nog inte bedöma om man har problem med värme i det här fallet genom att känna på chassits temperatur med handen. Det fläkten kyler är ytmonterade utgångstransistorer och dom kan nog bli glödheta utan att det känns på förstärkarens utsida eller på kylluften.

Uttrycket "Junction To Case" ringer en klocka för mig....

Nån som har bilder på kortets undersida?

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-03-13 01:28

Finns ju superlim tillsammans med pasta i en och samma tub som går att köpa för att limma kylare på olika komponenter. Frågan är dock hur stor kylare som behövs till de 4/5. Sitter även några en bit bort vid de större kondingarna som dock inte får något direkt luftflöde över sig men som troligen också blir glada om de får lite kylning.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-03-13 19:51

Jag har bara tittat på en bild på förra sidan i tråden, så ta detta med en nypa salt.

Pölarna har olika polaritet.

Det är inte den svarta kapseln på komponenterna som skall kylas, utan den stora metall biten. Eventuellt kanske man kan löda dit en plåt bit, i stora pölen. Det kräver dock lite forskning. Det kan vara så att det sitter flera vior i stora pölarna. För att leda värme till andra sidan kortet. Men det vet jag inte.

Sedan är det nog andra komponenter som kan bli varma också, t.ex. fem watts motståndet.

PS. Värmekamera :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-13 23:00

Tyvärr har jag ingen lust att ta ur kortet ur chassiet för att se hur komponenterna är monterade. Den fläkten jag bytte till är dock i praktiken ljudlös/går på ganska lågt varv, så ljudet är verkligen inget problem hos mig. Frågan om komponenterna får dålig kylning får framtiden utvisa.

Och just det kan man undra över. Kortar man livslängden på komponenterna om kylningen är för dålig? Eller är det ok så länge de hinner svalna mellan belastningarna så att de inte ger upp av tillfällig överhettning? Fattar ni frågan?!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-03-14 08:59

det inbyggda delningsfiltret är det funktionellt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-03-14 11:01

celef skrev:det inbyggda delningsfiltret är det funktionellt?

Skulle inte tro det. Delning vid 100Hz (ej ställbart), troligen 12dB/okt. Dessutom krävs det två steg för att få till en stereo-setup. När man använder det inbyggda filtret nyttjas ena kanalen till lågpass och den andra till högpass. Inga lågnivåsignaler tillgängliga från filtret.

Antar att detta bara kan fungera vid normalt PA-bruk, med en sub och topp per kanal, med modulerna placerade på varandra.

Behöver man delningsfilter för HiFi-bruk får man köpa DSP-versionen. Den verkar faktiskt riktigt ok, om man ser till inställningsmöjligheterna även om det fortfarande saknas lågnivåutgångar för högpass.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-03-14 14:03

Det verkar som att 3000-modellen har fått små kylare i form av (koppar?) - bleck lödda i pölarna:

Bild

Sen kan man klistra självhäftande kylare på kopparblecken:

Bild

Risken för kortis är reell.... :roll:

Det bästa kanske vore att försöka löda fast några stöddigare kylare i pölarna eller skruva liknande i kopparblecken med pasta?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-03-14 14:48

Man kan tänka sig att Behringer resonerar så här:

" så billigt att tillverka som möjligt, men förstärkaren ska funka även inlåst i ett görvarmt rackskåp fullsmockat med andra värmekällor "

Fakta:

- Fläktkylning är typ alltid mer effektiv och billig än passiv konvektion.
- Musikälskare och cineaster gillar inte oljud från utrustningen.

NU 1000 blir altså inte så varmt i kristallerna att man behöver kosta på några kopparbleck förutsatt fungerande fläktkylning.

Maximal termisk koppling mellan pölar och kylare verkar vara vägen att gå. Det borde vara flaskhalsen. All värme måste gå vägen över pölarna och den arean är begränsad. Onödigt med monsterkylare om inte värmen tar sig fram till dom? Lite som att kyla fyra oisolerade 3886...

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2012-03-23 16:22

Vad krävs för att fläkten ska starta? Eller går den kontinuerligt? Funderar på att ha den i en låda så borde ju inte behöva höra fläkten, men ändå...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi