Vinylcalle skrev:Kronkan skrev:Hej Vinylcalle!
Vill inte argumentera mot att din föreslagna lösning kan vara en grund för en god lösning.
http://user.faktiskt.io/lennartj/Empire ... 598-02.jpg
Men skall utifrån hur Empire 598:s tallrik och motor är konstruerad ge en lite kompletterande bild. Ovan finns en länk till att wow och flutter angavs 1972 till 0,01%. En låg siffra om jag förstått saken rätt.
Tallrikens vrid handlar ju inte enbart om massa. Det handlar ju om hastigheten på massan. Dessa två faktorerna utgör ju den lagrade energin. Så förstår jag det. Men hastigheten är ju konstant säger ju någon. Nej den varierar ju efter hur långt från centrumaxeln mätningen sker. Långt ut på tallriken blir ju varvtalet densamma som längre in. Men hastigheten är högre längre ut från tallrikens mitt.
Uppskattar vikten på Troubadorens tallrik till 3,2 kr. Men massan finns i ett antal ringar som befinner sig längre ut på tallriken. Skivtallriken är till och med en aning ”oversized”. Alltså den är något större än skivan. Detta ordnas genom att tallrikens yttersida lutar något utåt. En klassiskt Technics gör väl det ännu mer. Detta är inte bara en fråga om utseende utan tallrikens funktion påverkas ju av detta. Här bilder på oversized. Men Empirens oversize är ytterst begränsad
https://www.google.se/search?q=oversize ... 66&bih=673
Sedan är ju frågan om tallriken är balanserad. 598 Troubadors tallrik består av två delar. Båda är uppenbarligen balanserade. En sådan balansering kan ju ske på två sätt. Ett är att borra bort massa på lämpliga ställen eller tillföra massa som på ett bildäck. Helt uppenbarligen är det tillfört massa genom att man tejpat/limmat fast aluminium på lämliga ställen. Att man gjorde så finns dokumenterat på nätet. Det syns också på undersidan av tallriken hur man gjort.
Så totalt kan ju en lättare tallrik uppträda lugnare än en tyngre beroende på hur den är designad och tillverkad.
…………………………………………………………………………………………………………..
Sedan har vi ju frågan om motorn. Vilket ju inte är min grej. Ger därför ett direktcitat ur Wikepedia.
En Empire var alltid utrustad med en motor av typ ”Hysteresis motor”. Just deras motor var tillverkad i Tyskland. En nackdel verkar vara den var ineffektiv på det sätt att en hög andel av elen omvandlades till värme. Men Empire 598:s motor har förutom jämn gång en urstark motor. Men som sagt var utvecklar den en del värme också.
“Hysteresis motors[edit]
These have a solid smooth cylindrical rotor, cast of a high coercivity magnetically "hard" cobalt steel.[2][4] This material has a wide hysteresis loop (high retentivity), meaning once it is magnetized in a given direction, it requires a large reverse magnetic field to reverse the magnetization. The rotating stator field causes each small volume of the rotor to experience a reversing magnetic field. Because of hysteresis the phase of the magnetization lags behind the phase of the applied field. The result of this is that the axis of the magnetic field induced in the rotor lags behind the axis of the stator field by a constant angle δ, producing a torque as the rotor tries to "catch up" with the stator field. As long as the rotor is below synchronous speed, each particle of the rotor experiences a reversing magnetic field at the "slip" frequency which drives it around its hysteresis loop, causing the rotor field to lag and create torque. There is a 2-pole low reluctance bar structure in the rotor.[4] As the rotor approaches synchronous speed and slip goes to zero, this magnetizes and aligns with the stator field, causing the rotor to "lock" to the rotating stator field.
A major advantage of the hysteresis motor is that since the lag angle δ is independent of speed, it develops constant torque from startup to synchronous speed. Therefore it is self-starting and doesn't need an induction winding to start it, although many designs do have a squirrel-cage conductive winding structure embedded in the rotor to provide extra torque at start-up.[citation needed]
Hysteresis motors are manufactured in sub-fractional horsepower ratings, primarily as servomotors and timing motors. More expensive than the reluctance type, hysteresis motors are used where precise constant speed is required.[citation needed]”
Citatet hämtat ur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_motor
………………………………………………………………………………….
Husbondens röst (His masters voice) GP har idag en artikel om Beatles Hard Days Night där det första acckordet diskuteras.
Därför börjar dagen med
https://www.youtube.com/watch?v=zSm0M-BbVdY
På vinyl. Inte Popsnörets original. Dessa var alltid märkta på mängder av olika sätt.
Du bör ta specifikationer med en nypa salt och i detta fallet Empires med en hel näve. Därmed inte sagt att det kan vara en bra spelare. En mellanhjulsdriven spelare är väldigt beroende av mellanhjulets kondition.
Angående balansering av tallrikar var det något man gjorde på bättre spelare innan man hade nått en tillräckligt precis tillverkningsprocess.
Du har helt rätt att var vikten i skivtallriken finns är mycket avgörande för dess rotationsmoment. T.ex. Technics SP-10 MK3 har en stor del av sin vikt i motorns rotor långt in på tallriken medan t.ex. Micro Seiki DDL-150 har en 40 cm tallrik med stor del av vikten långt ut.
MvH Carl
Jag har för mig att Empirespelarna var remdrivna. Motorn var en AC synkronmotor med högt vridmoment av fabrikat Papst.
Mvh
Peter