Moderator: Redaktörer

popedh skrev:Alla toppar ligger på -0.2db vilket är standard för att det inte ska klippa i dåligt kalibrerade dacar. det är bland annat här jag tycker Subjektivisten har fel med sina skärmdumpar.... allt måste ligga på -0.2 eller noll eller vad som helst i närheten.. för att man skall förstå meningen. hela vitsen med att klippa nivån är ju att man stoppar upp den på topp...sen att det låter illa är en helt annan historia.
http://user.faktiskt.io/Morello/exempel.jpg
ps. alla filer har samma toppvärden... ds
subjektivisten skrev:popedh skrev:Alla toppar ligger på -0.2db vilket är standard för att det inte ska klippa i dåligt kalibrerade dacar. det är bland annat här jag tycker Subjektivisten har fel med sina skärmdumpar.... allt måste ligga på -0.2 eller noll eller vad som helst i närheten.. för att man skall förstå meningen. hela vitsen med att klippa nivån är ju att man stoppar upp den på topp...sen att det låter illa är en helt annan historia.
http://user.faktiskt.io/Morello/exempel.jpg
ps. alla filer har samma toppvärden... ds
Detta förstår inte jag. Så jag har gjort är att tagit båda versionerna, och normalisera dom i cool edit till samma medel volym och så "högt" det går utan någon av dom klipper. För vad jag förstår så är det både lättare att lyssna och jämföra då, där inte ena är mycket högre, och man kan t o m se hur stor skillnad det är i dynamik mellaom dom olika versionerna. Vad är felet jag gör?
subjektivisten skrev:Okej, skärmdumparna är dåliga. Hur ska jag göra så dom blir mer rättvisa då? Innan körde jag båda filerna med normalisering till -3dB på maxnivån.

popedh skrev:men det är viktigt att se varför man pressar nivåerna... det syns inte när du gör medelvärde
subjektivisten skrev:Vinylen är rippad via ljudkortet, och den har klart med headroom som man kan se. CDn är från en Flac av den så det är ren EAC från CDn och omvandlad till Flac. Var tvungen att testa 3 olika "rippar" från CDn för se så det inte vara något fel, med tanke på det urusla ljudet, men alla var likadana + dom som har CDn säger samma om ljudet från den.
Jo, möjligt att det är svårare för folk att förstå, för mig har det varit tvärtom, att det är lättare att se vilken som har mindre dynamik.
Juppz, vi är överens
Ska bli så roligt att testa denna skivan när Morello får klart min riaa
subjektivisten skrev:Det jag skulle vilja testa för att lära mig är att höra distortionen som blir när man klipper toppar. Funderar om jag ska bara normalisera en låt för mycket så jag klipper topparna och sen jämföra mot originalet?
subjektivisten skrev:popedh skrev:men det är viktigt att se varför man pressar nivåerna... det syns inte när du gör medelvärde
Så sant. Har faktiskt två polare i sthlm som har en varsin studio. Kanske skulle hälsa på dom och se hur det går till.
popedh skrev:mmm eller häng på Morello ner hit nästa gång...
subjektivisten skrev:Finns två korta ljudsamples från vinylen och CDn i musikdelen. Vinylen är ju via en Nad 3020i som riaa så det går säkert få ännu bättre.
subjektivisten skrev:popedh skrev:mmm eller häng på Morello ner hit nästa gång...
Kan jag göra. Känner du till många av dom mindre studiorna i sthlm? Vet att ena polarens studio heter studio Konie. Den andra vet jag inte, han heter Mood i efternamn iaf.
subjektivisten skrev:Läste någon Sony boss sa något att dom ska sluta med det men jag undrar om det ställer? Även i USA?
popedh skrev:[...] sen är det oxå intressant att tillägga att 44/16 inte är ett optimalt system... jag säger inte att man hör detta.. men vid tex 20K så sker det endast 2.2 mätningar på en halv sinusvåg.. det blir antingen triangelvåg, eller inget allas.. [...]
E skrev:popedh skrev:[...] sen är det oxå intressant att tillägga att 44/16 inte är ett optimalt system... jag säger inte att man hör detta.. men vid tex 20K så sker det endast 2.2 mätningar på en halv sinusvåg.. det blir antingen triangelvåg, eller inget allas.. [...]
![]()
![]()
![]()
Förlåt, jag kanske missförstår dig, men det låter ju som att du inte förstår
digitalt ljud alls, vilket är varför jag blir så förvånad. Kanhända är det jag
som är trötter ... (det är det nog).
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster