Moderator: Redaktörer
Zipp skrev:Jag har den sista tiden läst en hel del om F/E testmetodens förträfflighet och IÖs analogi med det öppningsbara fönstrets transparens, men en sak som inte näms alls är ju att F signalen (referensen mot testomjektet) även denna går genom ett förstärkarsteg.
Om IÖs analogi ska stämma så borde det mer vara att titta genom två fönster där det ena är öppningsbart men att det andra inte går att öppna och skulle kunna vara smutsigt och repigt till en så hög grad att alla testade öppningsbara fönster anses som transparenta (trots att de ej är det).
Vilka krav ställs det igentligen på den förstärkta F signalen i ett F/E test för att det ens ska anses bli ett vettigt test?
En sak till som gjort mig lite tveksam till F/E tester är ju exemplet i MOLT där tre Denon förstärkare F/E testades och där alla tre förstärkare ansågs klara F/E testet med gott resultat (endast små färgningar kunde uppfattas) men där mätresultatet visade att två av dessa förstärkare mätte rent undermåligt med avseende på övergångsdistorsion.
Detta leder till frågan om det är F/E testet som fallerat eller där tolkningen av mätresultaten har fallerat?
Zipp skrev:Jag har den sista tiden läst en hel del om F/E testmetodens förträfflighet och IÖs analogi med det öppningsbara fönstrets transparens, men en sak som inte näms alls är ju att F signalen (referensen mot testomjektet) även denna går genom ett förstärkarsteg.
Om IÖs analogi ska stämma så borde det mer vara att titta genom två fönster där det ena är öppningsbart men att det andra inte går att öppna och skulle kunna vara smutsigt och repigt till en så hög grad att alla testade öppningsbara fönster anses som transparenta (trots att de ej är det).
Vilka krav ställs det igentligen på den förstärkta F signalen i ett F/E test för att det ens ska anses bli ett vettigt test?
En sak till som gjort mig lite tveksam till F/E tester är ju exemplet i MOLT där tre Denon förstärkare F/E testades och där alla tre förstärkare ansågs klara F/E testet med gott resultat (endast små färgningar kunde uppfattas) men där mätresultatet visade att två av dessa förstärkare mätte rent undermåligt med avseende på övergångsdistorsion.
Detta leder till frågan om det är F/E testet som fallerat eller där tolkningen av mätresultaten har fallerat?
RMA skrev:Har du läst testet eller bara hört rykten?
Zipp skrev:RMA skrev:Har du läst testet eller bara hört rykten?
Japp, jag har läst testet och slutsatserna är fortfarande desamma!
RMA skrev:Zipp skrev:Jag har den sista tiden läst en hel del om F/E testmetodens förträfflighet och IÖs analogi med det öppningsbara fönstrets transparens, men en sak som inte näms alls är ju att F signalen (referensen mot testomjektet) även denna går genom ett förstärkarsteg.
Det anades övergångsdist vid f/e testet & därmed ändrade iö förutsättningarna så att konstlasten motsvarade en väldigt känslig högtalare,över 100db har jag för mig,varpå disten blev lätt att höra i f/e testet.Så vid användande av normal känsliga högtalare så var inte problemet så stort & iö kom även med lösning på problemet där bias strömmen skulle ändras.Har du läst testet eller bara hört rykten?
Moment-23 skrev:
Om man skall vara objektiv så skall väl alla apparater få en chans att visa sig från sin bästa sida, eller hur?
Har detta skett i alla de fall där färgning kunnat konstateras och där orsaken till färgningen antagits vara enkel att åtgärda?
Zipp skrev:
Zipp skrev:En sak till som gjort mig lite tveksam till F/E tester är ju exemplet i MOLT där tre Denon förstärkare F/E testades och där alla tre förstärkare ansågs klara F/E testet med gott resultat (endast små färgningar kunde uppfattas) men där mätresultatet visade att två av dessa förstärkare mätte rent undermåligt med avseende på övergångsdistorsion.
Laila skrev:Moment-23 skrev:
Om man skall vara objektiv så skall väl alla apparater få en chans att visa sig från sin bästa sida, eller hur?
Har detta skett i alla de fall där färgning kunnat konstateras och där orsaken till färgningen antagits vara enkel att åtgärda?
Alla "apparat-utlånare" är kanske inte helt kontanta med att man
modifierar/justerar deras alster under en test/utvärdering ?
Matson skrev:F är ljudet som du hör utan testobjektet inkopplat i kedjan. Detta är alltså "verkligheten"
Moment-23 skrev:Laila skrev:Moment-23 skrev:
Så kan det säkert vara.
Och i alla sådana fall, har man redovisat detta? Dvs, att det rör sig om ett lättåtgärdat "fel" men att man inte kunnat åtgärda detta då apparat utlånaren motsatt sig modifiering/justering av apparaten?
meanmachine skrev:Matson skrev:F är ljudet som du hör utan testobjektet inkopplat i kedjan. Detta är alltså "verkligheten"
Aha. Det är då orkester kommer fram ur apparaten och börjar spela lite på riktigt?
Moment-23 skrev:Laila skrev:Moment-23 skrev:
Så kan det säkert vara.
Och i alla sådana fall, har man redovisat detta? Dvs, att det rör sig om ett lättåtgärdat "fel" men att man inte kunnat åtgärda detta då apparat utlånaren motsatt sig modifiering/justering av apparaten?
Svante skrev:Javisst, om du gör en F/E-lyssning på en mikrofon-förstärkare-högtalar-kedja.
Kaffekoppen skrev:Det mest logiska är väl att man pratar med leverantören?Moment-23 skrev:Laila skrev:Moment-23 skrev:
Så kan det säkert vara.
Kaffekoppen skrev:Men MoLT, dvs LTS egen tidskrift använder metoden av just det skälet att det är den mest objektiva bedömningsmetod vi kunna hitta. Det kan ju nämnas att vi inte producerar i närheten av så många test som andra tidningar. Men allt sker ju på ideel basis..
Moment-23 skrev:Skulle LTS kunna tänka sig att utöka testandet och höja medlemsavgiften med tex en hundring? Hur många fler tester skulle det räcka till?
Svante skrev:Moment-23 skrev:Skulle LTS kunna tänka sig att utöka testandet och höja medlemsavgiften med tex en hundring? Hur många fler tester skulle det räcka till?
Det funkar inte så, av flera anledningar.
1. Dels är det inte säkert att det skulle bli mer intäkter till föreningen med en höjd medlemsavgift. Däremot skulle det tämligen säkert bli färre medlemmar.
2. Testandet drivs av ideella krafter och de som är med på testerna gör så mycket de orkar vid sidan av sina ordinarie arbeten. De får inget betalt för testerna och jag skulle tro att LTS inte skulle ha råd att betala så mycket som skulle behövas för att motivera de befintliga lyssnarna till fler tillfällen. Det är liksom inte ekonomi som driver dem. Det bör heller inte vara det.
Ska man öka kvantiteten så ser jag bara ett sätt att göra det och det är en mer strömlinjeformad testprocedur. Kalibrering och inkopplande tar idag en hel del tid vid varje tillfälle och man skulle kanske kunna effektivisera det. Samtidigt ska man passa sig för att göra testandet till ett löpande band med en massa uttråkade arbetare. Lyssnarna får inte ha tråkigt, för då presterar de sämre. Man skulle också kunna tänka sig nya lyssnare, men man kan knappast ta in en helt ny lyssnargrupp utan att kolla resultaten mot de gamla rävarnas.
Laila skrev:Varför inte bli medlem(om du inte redan är det ?) o arbeta
med frågan "inifrån" ?
Användare som besöker denna kategori: HenrikTornquist och 17 gäster