Andren skrev:Hej!
Här är ett saxat påstående från Entreqs sida om AC wraps:
Wrapsen påverkar elektronernas spinn så att eddie curent reduceras och magnetfälten minskar.
http://www.entreq.com/default.asp?PageId=1727Hur får man detta att gå ihop i fysikalisk mening?
Det får man inte. Och det är heller inte meningen. Någon har suttit och läst i en fysikbok och plockat ut ord och begrepp som låter avencerade och bra.
Jag hittar också andra konstigheter:
"Dessa fält är som starkast vid anslutningen och vid eventuella skarvar."
Är dom? Varför då? Det måste ju helt bero på hur anslutningen eller skarven är utförd. Om anslutningen är inkapsald, hur blir det då med magnetfältet runt inkapslinegn? Borde ju bli noll, typ, tycker jag.
"eddie curent "
Eddy Current menar dom nog. Eller så har dom hittat på en ny, egen egenskap som ingen annan har.
"och ger det lilla sista i lugn, kraft, detaljer och bakgrundssvärta."
Ja, eller hur? Vad jävla märkligt att en del apparater kan gå flera sekunder fast man har dragit ur sladden helt. Hur fan kan det här lurendreiriet vara lagligt? Jag blir så trött. 1200kr/par för en bluffprodukt. Fan, man kan ju leva bra på att sälja sånna här. 2-3 stycken om dagen räcker ju.
Vidare, om appratfötter:
"Det är väldigt svaga strömmar som transporteras i elektroniken och även de förhållandevis svaga vibrationer som alstras av trafo och av ljudvågor påverkar dessa strömmar."
Nej. Vibrationerna påverkar inte elektroniken ett skit. Ren lögn igen.
"På en CD spelare har du dessutom detta att om läsningen inte blir korrekt får korektionskretsarna arbeta vilket ger distorision. "
Nej. Om korektionskretsarna får jobba gör inget eftersom man dels har redundant data, dels har funktioner för att gissa sig fram till rätt vågform ändå. Misslyckas detta blir det i regel hopp, hack, eller att avläsningen helt enkelt avbryts. Man kan ju i och för sig kalla blopparna, hacken och stoppen för distorsion också... 100%.
"Utvecklingsarbetet med att ta fram en fot som både isolerar och hindrar vibrationer från golv och bänkar att vandra upp till elektronik eller högtalare, samtidigt som de dränerar bort vibrationer från kabinetten har tagit oss ett flertal år i anspråk."
Synd. Ni hade kunnat köpa en bok i grundläggande maskindynamik från KTH och läst den istället. Då hade ni varit klara på ett par dagar.
Om jumpers:
"Som regel sitter det ett mässingbleck för att skapa kontakt mellan polerna. Detta bleck förzikar ljudet fruktansvärt. "
Alltså, att jag inte kan stava är en sak. Men
förzikar? Menar man att ljudet försinkas, eller rent av förzinkas? Skulle tro på det första, va? Klåpare.
2300 spänn vill dom har för ett par sladdsnuttar med gaffel i ena änden och banan i den andra.
Om Crossword Supreme 09 kablar:
"Högtkablarna levereras med Kabellifters för att inte statisk elektricitet från mattor och syntetgolv ska störa signalerna."
Jo, tjena.
Den
ytterst tvivelaktiga tidningen
Hifi&Musik har testat kabel-wrapsen och konstaterar flåshurtigt att "förbättringen är vida större än de 1.200 kronor de kostar per par."
Säger ju en hel del om den tidningen. Ingen heder där inte.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!