Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andren

Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Inläggav Andren » 2009-02-23 13:01

Hej!

Här är ett saxat påstående från Entreqs sida om AC wraps:

Wrapsen påverkar elektronernas spinn så att eddie curent reduceras och magnetfälten minskar.

http://www.entreq.com/default.asp?PageId=1727

Hur får man detta att gå ihop i fysikalisk mening? Mig veterligen kan inte elektronernas spinn reduceras, då dessa är antingen upp eller ner samt fördelas enligt Hunds regel i grundtillståndet, annars beroende på exitationstillstånd.

Vänligen förklara hur man får påståendet att gå ihop. Jag lyckas inte efter 4års civilingengörs studier i Teknisk fysik.

Jag har mailat frågan till Entreq, men utan svar.

Mvh Andrén

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Inläggav Svante » 2009-02-23 13:16

Andren skrev:Hej!

Wrapsen påverkar elektronernas spinn så att eddie curent reduceras och magnetfälten minskar.

Hur får man detta att gå ihop i fysikalisk mening? Mig veterligen kan inte elektronernas spinn reduceras, då dessa är antingen upp eller ner samt fördelas enligt Hunds regel i grundtillståndet, annars beroende på exitationstillstånd.

Vänligen förklara hur man får påståendet att gå ihop. Jag lyckas inte efter 4års civilingengörs studier i Teknisk fysik.

Jag har mailat frågan till Entreq, men utan svar.

Mvh Andrén

Har inte läst sidan, men kan man vare sig översätta eller stava "eddy currents" rätt så har man väl liksom lagt ribban...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-23 13:19

Svante skrev:Har inte läst sidan, men kan man vare sig översätta eller stava "eddy currents" rätt så har man väl liksom lagt ribban...

Medveten felstavning för att inte ha lovat något omöjligt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-23 13:20

Det kanske handlar om nån snubbe som heter Eddie Curent? :? 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-02-23 13:22

Det korta svaret är att påståendet inte går ihop med någon verklighet som existerar utanför förvirrade high-end-hjärnor.

Den där sidan var fylld med underhållande nonsens! :lol:

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-23 13:27

De har nog volymkontroller som går till 11 också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-23 13:30

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-01 22:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-02-23 13:31

petersteindl skrev:Det kanske handlar om nån snubbe som heter Eddie Curent? :? 8)

Låter coolt tycker jag. Som en hemlig agent med sjaskigt kontor och ett dunkelt förflutet. Inte lika coolt som Lemmy Caution, men nästan. Kanske en kollega?

/D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-02-23 13:35

Dahlqvist skrev:
petersteindl skrev:Det kanske handlar om nån snubbe som heter Eddie Curent? :? 8)

Låter coolt tycker jag. Som en hemlig agent med sjaskigt kontor och ett dunkelt förflutet. Inte lika coolt som Lemmy Caution, men nästan. Kanske en kollega?

/D

Typ Eddie Lomax i "Firman":
http://www.youtube.com/watch?v=ycXrCz5VkuQ
Klockren liknelse tycker jag.
:)
M

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-23 13:41

Hur får man detta att gå ihop i fysikalisk mening?

Det får man inte. Och det är heller inte meningen. Någon har suttit och läst i en fysikbok och plockat ut ord och begrepp som låter avencerade och bra.

Jag hittar också andra konstigheter:

"Dessa fält är som starkast vid anslutningen och vid eventuella skarvar."

Är dom? Varför då? Det måste ju helt bero på hur anslutningen eller skarven är utförd. Om anslutningen är inkapsald, hur blir det då med magnetfältet runt inkapslinegn? Borde ju bli noll, typ, tycker jag.

"eddie curent "

Eddy Current menar dom nog. Eller så har dom hittat på en ny, egen egenskap som ingen annan har.

"och ger det lilla sista i lugn, kraft, detaljer och bakgrundssvärta."

Ja, eller hur? Vad jävla märkligt att en del apparater kan gå flera sekunder fast man har dragit ur sladden helt. Hur fan kan det här lurendreiriet vara lagligt? Jag blir så trött. 1200kr/par för en bluffprodukt. Fan, man kan ju leva bra på att sälja sånna här. 2-3 stycken om dagen räcker ju.

Vidare, om appratfötter:
"Det är väldigt svaga strömmar som transporteras i elektroniken och även de förhållandevis svaga vibrationer som alstras av trafo och av ljudvågor påverkar dessa strömmar."

Nej. Vibrationerna påverkar inte elektroniken ett skit. Ren lögn igen.

"På en CD spelare har du dessutom detta att om läsningen inte blir korrekt får korektionskretsarna arbeta vilket ger distorision. "

Nej. Om korektionskretsarna får jobba gör inget eftersom man dels har redundant data, dels har funktioner för att gissa sig fram till rätt vågform ändå. Misslyckas detta blir det i regel hopp, hack, eller att avläsningen helt enkelt avbryts. Man kan ju i och för sig kalla blopparna, hacken och stoppen för distorsion också... 100%.

"Utvecklingsarbetet med att ta fram en fot som både isolerar och hindrar vibrationer från golv och bänkar att vandra upp till elektronik eller högtalare, samtidigt som de dränerar bort vibrationer från kabinetten har tagit oss ett flertal år i anspråk."

Synd. Ni hade kunnat köpa en bok i grundläggande maskindynamik från KTH och läst den istället. Då hade ni varit klara på ett par dagar.

Om jumpers:
"Som regel sitter det ett mässingbleck för att skapa kontakt mellan polerna. Detta bleck förzikar ljudet fruktansvärt. "

Alltså, att jag inte kan stava är en sak. Men förzikar? Menar man att ljudet försinkas, eller rent av förzinkas? Skulle tro på det första, va? Klåpare.
2300 spänn vill dom har för ett par sladdsnuttar med gaffel i ena änden och banan i den andra.

Om Crossword Supreme 09 kablar:
"Högtkablarna levereras med Kabellifters för att inte statisk elektricitet från mattor och syntetgolv ska störa signalerna."

Jo, tjena.

Den ytterst tvivelaktiga tidningen Hifi&Musik har testat kabel-wrapsen och konstaterar flåshurtigt att "förbättringen är vida större än de 1.200 kronor de kostar per par."

Säger ju en hel del om den tidningen. Ingen heder där inte.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-23 13:43

johanrohm skrev:Kom igen nu!

Kritisera på ett sakligt (vetenskapligt) sätt.

Det är precis vad folk har gjort i den här tråden.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-23 13:43

Håller med! Med så mkt hjärna på detta forum så borde det vara en baggis.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2009-02-23 13:45

Är det Sonic Design som tillverkar dom?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-23 13:59

ThePreTor1aN skrev:Är det Sonic Design som tillverkar dom?

som tillverkar Wrapsen ?!
Nej det e det inte vad jag vet... 8O

SD är ju bra grejer med fysikaliskt korrekta funtioner och argument, detta med "att styra elektroner" med någon löjlig "duk" för 1200kr e ju verkligen allt annat än grundat på verkliga fysikaliska lagar.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-23 14:02

Jo, har gjorts det en del nu :)

.............................................................................

Har man grundläggande fysik kunskaper, gärna elektrofysik så är detta inget som behöver ens funderas på för det e så otroligt löjligt...
Som att säga att, "för att du målar bilen grön så går den fortare" eller att om du ställer kaffe muggen på en ek skiva så blir kaffet godare....
På den nivån ungefär är detta, och att det tillåts fortsätta så är ju helt otroligt.. :?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-23 14:13

Ok, jag skall försöka :)
Ähum. Eddie curent........Eh.....Eddie curent.......zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-02-23 14:17

Max_Headroom skrev:Den ytterst tvivelaktiga tidningen Hifi&Musik har testat kabel-wrapsen och konstaterar flåshurtigt att "förbättringen är vida större än de 1.200 kronor de kostar per par."

Kul formulering där! Ytterst tvivelaktiga istället för Ytterst kritiska. Är det samma person som "utvecklat" produkten som har gjort marknadsföringen, tro?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-23 14:28

Tja, dumheterna slutar aldrig att förvåna mig. Ännu mer dyr junk.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-23 14:41

Det Entreq vill sälja är säkerligen helt verkningslöst.
Eller åtminstone är prylarnas påverkan helt ohörbar. Vilket i praktiken är samma sak.

Deras tekniska förklaringar är uppenbarligen helt eller delvis bortitok.
Det kan andra forummedlemmar förklara betydligt bättre än jag.

Jag vill bara göra en liten (kanske irrelevant) reflexion:

Jag tror inte nödvändigtvis att Entreq har för avsikt att luras.
Jag kan tänka mej - men vet naturligtvis inte - att de tror på sina produkters verkan.
Vore de enbart ute efter att lura till sej "flis", alltså om det vore själva "affärsidén", så finns det rimligen betydligt mer lukrativa sätt att åstadkomma detta på, än att rikta in sej på den ytterst smala kundkrets som består av diverse hifi-dårar.

Problemet med att folk kastar pengar på onödigheter kvarstår naturligtvis oavsett Entreqs egentliga avsikter. Men jag är lite inne på att associera till kristallhealing, astrologi eller annan kvasivetenskap.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-23 14:52

Strmbrg skrev:Jag tror inte nödvändigtvis att Entreq har för avsikt att luras.

Spelar det roll? Det låter som något man kan säga om allt för att blåsare ska komma undan med vad som helst. "Han vill inte luras när han sålde vatten som skulle bota cancer".
Har man mage nog att skriva ihop trams på en sida så vet man nog om vad man sysslar med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-23 14:59

subjektivisten skrev:
Strmbrg skrev:Jag tror inte nödvändigtvis att Entreq har för avsikt att luras.

Spelar det roll? Det låter som något man kan säga om allt för att blåsare ska komma undan med vad som helst. "Han vill inte luras när han sålde vatten som skulle bota cancer".
Har man mage nog att skriva ihop trams på en sida så vet man nog om vad man sysslar med.

Jag tycker att du är lite onyanserad nu. Men det är bara vad jag tycker inte vad jag hävdar är ett faktum.

8O

Jag vill som sagt bara komma med en annan infallsvinkel på varför sånt här överprissatt och sannolikt verkningslöst "jox" existerar. Sett mer som ett fenomen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-23 15:01

Förlåt om jag verkade sur. Jag menar bara att det är en dålig och lite "feg" utväg, att man kan kunna komma undan med vad som helst.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-23 15:15

Hej,

Trådskaparen frågar efter en teknisk förklaring vad avser de beskrivna fördelarna. Sammanfattning av svar:

Svante: De har stavat fel
Rundberg: förvirrat Highend nonsens
-Martin-: Eddie är en deckare
Max Headroom: Lurendrejeri, han blir trött, ta fram en bok
DVD-ai: Inte grundat på "fysikaliska" lagar
Subjektivisten: dyr junk
Strmbrg: Tekniska förklaringar är "bortitok".

Det påstås på hemsidan att dessa reducerar magnetisk strålning. Ingen som har en förklaring?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-02-23 15:16

Max_Headroom skrev:

Hur får man detta att gå ihop i fysikalisk mening?

Det får man inte. Och det är heller inte meningen. Någon har suttit och läst i en fysikbok och plockat ut ord och begrepp som låter avencerade och bra.

Jag hittar också andra konstigheter:

"Dessa fält är som starkast vid anslutningen och vid eventuella skarvar."

Är dom? Varför då? Det måste ju helt bero på hur anslutningen eller skarven är utförd. Om anslutningen är inkapsald, hur blir det då med magnetfältet runt inkapslinegn? Borde ju bli noll, typ, tycker jag.

"eddie curent "

Eddy Current menar dom nog. Eller så har dom hittat på en ny, egen egenskap som ingen annan har.

"och ger det lilla sista i lugn, kraft, detaljer och bakgrundssvärta."

Ja, eller hur? Vad jävla märkligt att en del apparater kan gå flera sekunder fast man har dragit ur sladden helt. Hur fan kan det här lurendreiriet vara lagligt? Jag blir så trött. 1200kr/par för en bluffprodukt. Fan, man kan ju leva bra på att sälja sånna här. 2-3 stycken om dagen räcker ju.

Vidare, om appratfötter:
"Det är väldigt svaga strömmar som transporteras i elektroniken och även de förhållandevis svaga vibrationer som alstras av trafo och av ljudvågor påverkar dessa strömmar."

Nej. Vibrationerna påverkar inte elektroniken ett skit. Ren lögn igen.

"På en CD spelare har du dessutom detta att om läsningen inte blir korrekt får korektionskretsarna arbeta vilket ger distorision. "

Nej. Om korektionskretsarna får jobba gör inget eftersom man dels har redundant data, dels har funktioner för att gissa sig fram till rätt vågform ändå. Misslyckas detta blir det i regel hopp, hack, eller att avläsningen helt enkelt avbryts. Man kan ju i och för sig kalla blopparna, hacken och stoppen för distorsion också... 100%.

"Utvecklingsarbetet med att ta fram en fot som både isolerar och hindrar vibrationer från golv och bänkar att vandra upp till elektronik eller högtalare, samtidigt som de dränerar bort vibrationer från kabinetten har tagit oss ett flertal år i anspråk."

Synd. Ni hade kunnat köpa en bok i grundläggande maskindynamik från KTH och läst den istället. Då hade ni varit klara på ett par dagar.

Om jumpers:
"Som regel sitter det ett mässingbleck för att skapa kontakt mellan polerna. Detta bleck förzikar ljudet fruktansvärt. "

Alltså, att jag inte kan stava är en sak. Men förzikar? Menar man att ljudet försinkas, eller rent av förzinkas? Skulle tro på det första, va? Klåpare.
2300 spänn vill dom har för ett par sladdsnuttar med gaffel i ena änden och banan i den andra.

Om Crossword Supreme 09 kablar:
"Högtkablarna levereras med Kabellifters för att inte statisk elektricitet från mattor och syntetgolv ska störa signalerna."

Jo, tjena.

Den ytterst tvivelaktiga tidningen Hifi&Musik har testat kabel-wrapsen och konstaterar flåshurtigt att "förbättringen är vida större än de 1.200 kronor de kostar per par."

Tack för inlägget MH. Mycket komiskt dessutom.

:)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2009-02-23 15:32

Skit att Larsen 4´orna har tyghuv så man inte kan ha såna där vibb-eaters på dom :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-23 15:40

CODY skrev:Det påstås på hemsidan att dessa reducerar magnetisk strålning. Ingen som har en förklaring?

Jag har redan kommit med en förklaring. Påståendet är lögn. Säljaren är ute efter att lura mindre belästa personer på pengar. Det är förklaringen. Svårare än så är det inte. Vad är det som är svårt att förstå?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-23 15:56

Max_Headroom skrev: Påståendet är lögn. Säljaren är ute efter att lura mindre belästa personer på pengar. Det är förklaringen. Svårare än så är det inte. Vad är det som är svårt att förstå?

Det kan mycket väl vara lögn, eller sanning. Det är emellertid ingen förklaring att skriva att säljaren är ute efter att lura mindre belästa personer på pengar.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-23 16:06

CODY skrev:Det kan mycket väl vara lögn, eller sanning. Det är emellertid ingen förklaring att skriva att säljaren är ute efter att lura mindre belästa personer på pengar.

Va?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-23 16:08

subjektivisten skrev:Va?

Ja, va!

Är det en förklaring att skriva att det är dyr junk, t ex?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-23 16:11

CODY skrev:
subjektivisten skrev:Va?

Ja, va!

Är det en förklaring att skriva att det är dyr junk, t ex?

Förklaringen har ju redan kommit! Att det är lögn!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi