Har ni hört fullständigt realistisk röståtergivning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Har ni hört fullständigt realistisk röståtergivning

Inläggav paa » 2011-05-15 21:00

har ni hört fullständigt realistisk röståtergivning från någon anläggning, där ni hajat till av att det verkar stå en levnde människa i rummet?
Hur har den riggen och det rummet sett ut?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Har ni hört fullständigt realistisk röståtergivning

Inläggav PerStromgren » 2011-05-15 21:02

paa skrev:har ni hört fullständigt realistisk röståtergivning från någon anläggning, där ni hajat till av att det verkar stå en levnde människa i rummet?

Å, det är rätt enkelt. Det handlar nog mera om att personen som lyssnar inte är beredd på att det är en återgiven röst. Man låter luras enkelt, om man inte är beredd. Jag har provat och det funkar med min anläggning (CM2:or återgivna via Quad ESL-63).
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-15 21:03

Japp.
Studioblueskivan med kören (kommer inte ihåg vad den heter), spår 10, som Peter S hade med sig till Uppsala när vi fick en lyssning på Megatrend förra gången.
Otrolig realism.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-05-15 21:08

Jupp, röster är nog det de högtalare jag byggt gör bäst. Det lägger jag mycket krut på. Jag har fått till det med både fristående högtalare och högtalare direkt mot vägg med dämpning. Inspelningarna är dock viktiga.

1947

Inläggav 1947 » 2011-05-15 22:07

Har aldrig upplevt det trots ett 50 års hifi-intresse.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-15 22:46

Jag tror det är lika svårt att spela in den så det låter verkligt, som att återge den med högtalare så det låter verkligt, och båda delarna ska ju samverka, helst :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-05-15 22:57

Nej, inte sedan Bosse Parnevik.
Sonos för hela slanten.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-05-15 23:02

Spela upp Lene Marlin's . "A place nearby"

Hon står i mitt rum iaf ! :D

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-05-15 23:04

Med hjälp av lite tolerans och fantasi, ja.

Men troligtvis inte utan detta.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-15 23:09

Japp, ur Peter Bremens gamla Lowtherhorn.
Annars trodde jag att grannens hund hade sluppit lös och skällde ute i trädgården men det var Hounds med Pink Floyd så min anläggning är bra på hundskall.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-15 23:23

Det är nog lättare på röster man inte känner igen, och om ljudet inte kommer framifrån. Dels för att man inte har en referens till rösten och att man har sämre hörselprecision på alla möjliga vis, när ljud kommer bakifrån.

Jag tror en helt torrt (inga reflexer) inspelad röst återgiven i nån form av mer eller mindre rundstrålande monohögtalare i ett rum är bästa sättet. Alltså dålig återgivning, men bra illusion. Det gäller att reflexerna överensstämmer med det hjärnan kopplar ihop med rummet man befinner sig i, och det går bara att få i just rummet man befinner sig i :)
Ett annat alternativ är om man lyssnar i ett väldigt kalt rum, så rummets reflexer helt enkelt dränker de inspelade reflexerna.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-05-16 09:04

KarlXII skrev:Otrolig realism.

:mrgreen:

Nu får du allt bestämma dig... :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-16 09:36

Vee-Eight skrev:
KarlXII skrev:Otrolig realism.

:mrgreen:

Nu får du allt bestämma dig... :D

:P

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Har ni hört fullständigt realistisk röståtergivning

Inläggav Jocke » 2011-05-16 09:36

perstromgren skrev:
paa skrev:har ni hört fullständigt realistisk röståtergivning från någon anläggning, där ni hajat till av att det verkar stå en levnde människa i rummet?

Å, det är rätt enkelt. Det handlar nog mera om att personen som lyssnar inte är beredd på att det är en återgiven röst. Man låter luras enkelt, om man inte är beredd. Jag har provat och det funkar med min anläggning (CM2:or återgivna via Quad ESL-63).

Har själv CM2 och gillar den för inspelning men blev rätt förundrad när jag provade att mäta med den... resultatet blev mycket oregelbundet jmf m ECM8000.

Tror aldrig jag upplevt en inspelning som varit möjlig att missta för en röst i rummet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-16 09:46

Det permanenta konsverket - Jag tänker på mig själv – Wanås 2003 av Marianne Lindberg De Geer - kan få många att fundera en stund trots att det inte är speciellt imponerande teknik inblandad.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-16 09:53

Nää, aldrig upplevt den känslan i en rigg. Har alltid låtit högtalare.

Tror den verkligaste upplevelsen jag har haft var med mina gammla Silver Iris dipoler ihop med Muddy Waters Folk Singer. De va f*n live hemma hos DS då! Mätte illa på alla sätt o vis men kickade äss med Mr Muddy :D

Peter, kan du vara så bussig o bygga några Lowther horn åt mig ärru snäll :P
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-16 11:49

DS skrev:Nää, aldrig upplevt den känslan i en rigg. Har alltid låtit högtalare.

Tror den verkligaste upplevelsen jag har haft var med mina gammla Silver Iris dipoler ihop med Muddy Waters Folk Singer. De va f*n live hemma hos DS då! Mätte illa på alla sätt o vis men kickade äss med Mr Muddy :D

Nja, har svårt att tänka mig att Muddy Waters skulle låta så utan hjälp av passande inspelningsteknik. Det låter närmikat och mixat. Rösten låter för stor och efterklangen tycks längre på rösten än kompet i t.ex. "My home is in the delta". Skitskön musik/inspelning!

För att kunna svara på frågan måste man veta hur rösten låter i natura.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-16 12:00

RogerGustavsson skrev:

Nej, det behöver man inte.

Man behöver bara fråga sig själv: Är detta trovärdigt - låter det som Muddy står därframme?
Det har ingenting med Hifi att göra - det har med illusionen att göra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-16 12:16

Kungen har talat.

mvh/Undersåte

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-16 12:21

RogerGustavsson skrev:
DS skrev:Nää, aldrig upplevt den känslan i en rigg. Har alltid låtit högtalare.

Nja, har svårt att tänka mig att Muddy Waters skulle låta så utan hjälp av passande inspelningsteknik. Det låter närmikat och mixat. Rösten låter för stor och efterklangen tycks längre på rösten än kompet i t.ex. "My home is in the delta". Skitskön musik/inspelning!

Räcker det inte med att jag upplever det så som jag beskriver?

Om du får likvärdig upplevelse med en annan inspelning o artist, ska jag då tillrättavisa dig o säga att så är det minnsan inte?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-16 12:55

Jjustja! Konsthuvudstereo har inga som helst bekymmer att lura folk! Vid ett tillfälle hörde jag en experimentupptagning av ett litet band, där teknikern (en kompis till mig) står bakom konsthuvudet och råkar säga några ord under inspelningen. När jag lyssnade på inspelningen (i samma lokal, dessutom) kunde jag svurit på att han stod bakom mig! Jag tog av mig hörlurarna för att prata med honom, men han var inte där! :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-16 13:11

DS skrev:Räcker det inte med att jag upplever det så som jag beskriver?

Om du får likvärdig upplevelse med en annan inspelning o artist, ska jag då tillrättavisa dig o säga att så är det minnsan inte?

Jo, men det är ändå en upplevelse som du har i samband med det som förmedlas och att det känns tilltalande. Det behöver inte finnas en koppling till att Muddy Waters skulle låta precis så i verkligheten i vilket rum det nu skulle vara.

Du får gärna tillrättavisa mig om du känner för det. Men jag tycker ändå det är svårt att fastslå om en röst låter naturlig när man inte ens hört personen i verkligheten i någon form av känd miljö. Många artister har ju inte ens en verklig sångröst utan det krävs hjälp av en återgivningskedja med en högtalare i slutändan. En monomickad röst med pålagd efterklang och mixad till att passa kompet i nivå är inte riktigt samma sak som att höra någon i verkligheten utan någon som helst utrustning än den egna rösten.

Jag är ofta och lyssnar på musik utan PA inblandat. Ger en annan bild av hur musik låter "rakt av". Den musik vi åtnjuter på "konvervburk" (LP/CD/DVD etc) är annorlunda... i många fall väldigt långt ifrån det man hör i verkligheten. En höjdare var för knappt 30 år sedan när Tommy Körberg sjöng med ackompanjemang av Stefan Nilsson i en liten samlingslokal. Fantastisk publikkontakt och ingen förstärkning. Har aldrig hört Körberg så på någon inspelning.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-16 14:54

RogerGustavsson skrev:Jag är ofta och lyssnar på musik utan PA inblandat. Ger en annan bild av hur musik låter "rakt av". Den musik vi åtnjuter på "konvervburk" (LP/CD/DVD etc) är annorlunda... i många fall väldigt långt ifrån det man hör i verkligheten.

Håller med, absolut!

Men jag tror vi tolkar frågan olika.

Fullständigt realistiskt i den mån en anläggning kan återge. Nått i den stilen går mina tankar när jag tolkar frågan.

Att återge en röst torde kräva en speciell inspelningsteknik och uppspelning i ett speciellt rum, även utrustning därefter.

För att förtydliga lite. pK br lyckas inte med att få Muddy att låta levandes i mitt rum. Mina gammla dipoler lyckades fantastiskt bra med det! Även om det inte var korrekt återgivet av dipolerna så gav dom en fenomenal live känsla med Muddy. Därmed inte sagt att hans röst låter så irl. Ok?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-16 14:58

KarlXII skrev:Det har ingenting med Hifi att göra - det har med illusionen att göra.
Men är inte Hifi en illusion? För verkligheten är HiFi verkligen inte, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-16 15:20

perstromgren skrev:Jjustja! Konsthuvudstereo har inga som helst bekymmer att lura folk! Vid ett tillfälle hörde jag en experimentupptagning av ett litet band, där teknikern (en kompis till mig) står bakom konsthuvudet och råkar säga några ord under inspelningen. När jag lyssnade på inspelningen (i samma lokal, dessutom) kunde jag svurit på att han stod bakom mig! Jag tog av mig hörlurarna för att prata med honom, men han var inte där! :oops:

Konsthuvudstereo är fenomenal på att återge ljud som ligger väldigt nära ens huvud d v s konsthuvudet vid inspelningen. Frisörsax t.ex. eller en röst som viskar i ens öra eller är inom en radie på ½-1 m. Ljudvågor som är längre bort i inspelningen och blivit plana då de träffar konsthuvudet är betydligt svårare att återge med samma realism.

EDIT: ½-1 m

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2011-05-16 16:30, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-16 15:48

perstromgren skrev:Jjustja! Konsthuvudstereo har inga som helst bekymmer att lura folk! Vid ett tillfälle hörde jag en experimentupptagning av ett litet band, där teknikern (en kompis till mig) står bakom konsthuvudet och råkar säga några ord under inspelningen. När jag lyssnade på inspelningen (i samma lokal, dessutom) kunde jag svurit på att han stod bakom mig! Jag tog av mig hörlurarna för att prata med honom, men han var inte där! :oops:

Just det sista är nog ett viktigt förbehåll. Samma lokal så att ljudet stämmer med liveljudet i lokalen. Om man dessutom håller huvudet någorlunda stilla eller ljudet är kort så kan det funka.

Annars har jag aldrig riktigt förstått folks entusiasm över konsthuvudstereo. Det brukar kollapsa "in i huvudet" rätt fort för mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-16 15:58

petersteindl skrev:Konsthuvudstereo är fenomenal på att återge ljud som ligger väldigt nära ens huvud d v s konsthuvudet vid inspelningen. Frisörsax t.ex. eller en röst som viskar i ens öra eller är inom en radie på 50-1 m. Ljudvågor som är längre bort i inspelningen och blivit plana då de träffar konsthuvudet är betydligt svårare att återge med samma realism.

Det stämmer nog rätt väl med mitt exempel, jag gissar att det kan ha varit en dryg meters avstånd.

Går det enkelt att visa varför konsthuvud funkar sämre vid längre avstånd? Det egna huvudet brukar ju fungera hyggligt!

Den enkla teorin säger ju att vi bara har grabbat signalen på väg in i öronen, fördröjt den ett tag (timmar, dagar eller år) och skickat den vidare sedan. Det borde väl vara rätt nära "live", väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-16 16:29

perstromgren skrev:
petersteindl skrev:Konsthuvudstereo är fenomenal på att återge ljud som ligger väldigt nära ens huvud d v s konsthuvudet vid inspelningen. Frisörsax t.ex. eller en röst som viskar i ens öra eller är inom en radie på ½-1 m. Ljudvågor som är längre bort i inspelningen och blivit plana då de träffar konsthuvudet är betydligt svårare att återge med samma realism.

Det stämmer nog rätt väl med mitt exempel, jag gissar att det kan ha varit en dryg meters avstånd.

Går det enkelt att visa varför konsthuvud funkar sämre vid längre avstånd? Det egna huvudet brukar ju fungera hyggligt!

Den enkla teorin säger ju att vi bara har grabbat signalen på väg in i öronen, fördröjt den ett tag (timmar, dagar eller år) och skickat den vidare sedan. Det borde väl vara rätt nära "live", väl?

Först vill jag säga att det skall stå 0,5-1m d v s ½-1m, men du kanske förstod att det skulle vara så. Jag såg inte att jag skrev fel. Man skulle kunna utvidga detta till ½ -1,5 m, men själv har jag inte hört inspelningar där ljudkällan varit mellan 1-1,5 m så därför begränsade jag det till 1 m.

Ett konsthuvuds öron är ett slags medelöron och de har inte alls samma HRTF som en individ har. Våra individuella HRTF skiljer sig mycket från varandra och denna diskrepans är tillräcklig för att försämra lokalisering och avståndsbedömning. Ett annat problem är att vi använder oss mycket av att vicka på huvudet då vi lyssnar för att öka förmågan till lokalisering av objekten. Detta fenomen blir svårare att utnyttja med lurar. Det finns så kallade head trackers som kan förbättra situationen avsevärt. Men jag har inte hört en orkester låta som den fanns på tillbörligt avstånd. Det blir ett slags ekigt inhead sound event.

Däremot säger de som har haft små mikrofoner i sina egna hörselgångar där mikrofonerna varit frekvenskompenserade att då funkar avståndet och lokaliserng under förutsättning att head trackern fungerar bra.

Men då blir varje inspelning individuell.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-05-16 16:43

petersteindl skrev:Först vill jag säga att det skall stå 0,5-1m d v s ½-1m, men du kanske förstod att det skulle vara så.

Jodå, fullt så korkad är jag inte.

petersteindl skrev:Ett konsthuvuds öron är ett slags medelöron och de har inte alls samma HRTF som en individ har. Våra individuella HRTF skiljer sig mycket från varandra och denna diskrepans är tillräcklig för att försämra lokalisering och avståndsbedömning. Ett annat problem är att vi använder oss mycket av att vicka på huvudet då vi lyssnar för att öka förmågan till lokalisering av objekten. Detta fenomen blir svårare att utnyttja med lurar. Det finns så kallade head trackers som kan förbättra situationen avsevärt. Men jag har inte hört en orkester låta som den fanns på tillbörligt avstånd. Det blir ett slags ekigt inhead sound event.

Däremot säger de som har haft små mikrofoner i sina egna hörselgångar där mikrofonerna varit frekvenskompenserade att då funkar avståndet och lokaliserng under förutsättning att head trackern fungerar bra.

Har du någon källa för vidare läsning? Det där med huvudvickningen(*) låter intressant.

*) Det låter som den största av de tre måltider som serveras på efterfesten! "Ah, nu kommer huvudvickningen och Bäsk därtill!" :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-05-16 16:43

Det har hänt, med olika anläggningar. Mest med den jag har nu. Nästan alla gånger har jag befunnit mig i ett annat rum. Det är en rätt bra test på naturtrogenhet, va?

Det som oftast avslöjar att det är en anläggning och inte en naturlig röst är en överdriven basighet tycker jag, men också en vass nasal diskant kan avslöja.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi