Moderator: Redaktörer
paa skrev:har ni hört fullständigt realistisk röståtergivning från någon anläggning, där ni hajat till av att det verkar stå en levnde människa i rummet?
Hur har den riggen och det rummet sett ut?
perstromgren skrev:paa skrev:har ni hört fullständigt realistisk röståtergivning från någon anläggning, där ni hajat till av att det verkar stå en levnde människa i rummet?
Hur har den riggen och det rummet sett ut?
Å, det är rätt enkelt. Det handlar nog mera om att personen som lyssnar inte är beredd på att det är en återgiven röst. Man låter luras enkelt, om man inte är beredd. Jag har provat och det funkar med min anläggning (CM2:or återgivna via Quad ESL-63).
DS skrev:Nää, aldrig upplevt den känslan i en rigg. Har alltid låtit högtalare.
Tror den verkligaste upplevelsen jag har haft var med mina gammla Silver Iris dipoler ihop med Muddy Waters Folk Singer. De va f*n live hemma hos DS då! Mätte illa på alla sätt o vis men kickade äss med Mr Muddy![]()
Peter, kan du vara så bussig o bygga några Lowther horn åt mig ärru snäll
RogerGustavsson skrev:
För att kunna svara på frågan måste man veta hur rösten låter i natura.
RogerGustavsson skrev:DS skrev:Nää, aldrig upplevt den känslan i en rigg. Har alltid låtit högtalare.
Tror den verkligaste upplevelsen jag har haft var med mina gammla Silver Iris dipoler ihop med Muddy Waters Folk Singer. De va f*n live hemma hos DS då! Mätte illa på alla sätt o vis men kickade äss med Mr Muddy![]()
Peter, kan du vara så bussig o bygga några Lowther horn åt mig ärru snäll
Nja, har svårt att tänka mig att Muddy Waters skulle låta så utan hjälp av passande inspelningsteknik. Det låter närmikat och mixat. Rösten låter för stor och efterklangen tycks längre på rösten än kompet i t.ex. "My home is in the delta". Skitskön musik/inspelning!
För att kunna svara på frågan måste man veta hur rösten låter i natura.
DS skrev:Räcker det inte med att jag upplever det så som jag beskriver?
Om du får likvärdig upplevelse med en annan inspelning o artist, ska jag då tillrättavisa dig o säga att så är det minnsan inte?
RogerGustavsson skrev:Jag är ofta och lyssnar på musik utan PA inblandat. Ger en annan bild av hur musik låter "rakt av". Den musik vi åtnjuter på "konvervburk" (LP/CD/DVD etc) är annorlunda... i många fall väldigt långt ifrån det man hör i verkligheten.
perstromgren skrev:Jjustja! Konsthuvudstereo har inga som helst bekymmer att lura folk! Vid ett tillfälle hörde jag en experimentupptagning av ett litet band, där teknikern (en kompis till mig) står bakom konsthuvudet och råkar säga några ord under inspelningen. När jag lyssnade på inspelningen (i samma lokal, dessutom) kunde jag svurit på att han stod bakom mig! Jag tog av mig hörlurarna för att prata med honom, men han var inte där!
perstromgren skrev:Jjustja! Konsthuvudstereo har inga som helst bekymmer att lura folk! Vid ett tillfälle hörde jag en experimentupptagning av ett litet band, där teknikern (en kompis till mig) står bakom konsthuvudet och råkar säga några ord under inspelningen. När jag lyssnade på inspelningen (i samma lokal, dessutom) kunde jag svurit på att han stod bakom mig! Jag tog av mig hörlurarna för att prata med honom, men han var inte där!
petersteindl skrev:Konsthuvudstereo är fenomenal på att återge ljud som ligger väldigt nära ens huvud d v s konsthuvudet vid inspelningen. Frisörsax t.ex. eller en röst som viskar i ens öra eller är inom en radie på 50-1 m. Ljudvågor som är längre bort i inspelningen och blivit plana då de träffar konsthuvudet är betydligt svårare att återge med samma realism.
perstromgren skrev:petersteindl skrev:Konsthuvudstereo är fenomenal på att återge ljud som ligger väldigt nära ens huvud d v s konsthuvudet vid inspelningen. Frisörsax t.ex. eller en röst som viskar i ens öra eller är inom en radie på ½-1 m. Ljudvågor som är längre bort i inspelningen och blivit plana då de träffar konsthuvudet är betydligt svårare att återge med samma realism.
Det stämmer nog rätt väl med mitt exempel, jag gissar att det kan ha varit en dryg meters avstånd.
Går det enkelt att visa varför konsthuvud funkar sämre vid längre avstånd? Det egna huvudet brukar ju fungera hyggligt!
Den enkla teorin säger ju att vi bara har grabbat signalen på väg in i öronen, fördröjt den ett tag (timmar, dagar eller år) och skickat den vidare sedan. Det borde väl vara rätt nära "live", väl?
petersteindl skrev:Först vill jag säga att det skall stå 0,5-1m d v s ½-1m, men du kanske förstod att det skulle vara så.
petersteindl skrev:Ett konsthuvuds öron är ett slags medelöron och de har inte alls samma HRTF som en individ har. Våra individuella HRTF skiljer sig mycket från varandra och denna diskrepans är tillräcklig för att försämra lokalisering och avståndsbedömning. Ett annat problem är att vi använder oss mycket av att vicka på huvudet då vi lyssnar för att öka förmågan till lokalisering av objekten. Detta fenomen blir svårare att utnyttja med lurar. Det finns så kallade head trackers som kan förbättra situationen avsevärt. Men jag har inte hört en orkester låta som den fanns på tillbörligt avstånd. Det blir ett slags ekigt inhead sound event.
Däremot säger de som har haft små mikrofoner i sina egna hörselgångar där mikrofonerna varit frekvenskompenserade att då funkar avståndet och lokaliserng under förutsättning att head trackern fungerar bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster