Faktiskt.se referensskiva?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Faktiskt.se referensskiva?

Inläggav Kraniet » 2012-01-23 14:42

Hur skulle det vara om vi här på forumet såg till att producera en "referensskiva"? Det finns ju vad jag förstår flera här på forumet som äger utrustningen och kunskapen att kunna spela in musik på ett högklassigt sätt. Även kontakter med diverse musikutövare verkar finnas.

Exakt vad som ska ingå kan man ju spåna i.
Jag tänker mig dels enkla inspelningar med tex ensamma element som tex flygel och gitarr i neutrala miljöer som kan användas för att utvärdera grundläggande tonala kvalitéer i anläggningen. Dessa skulle kunna vara monoinspelningar och därför relativt enkla att göra.
Även ensam sång (tex kvinnosång av ljus, stark karaktär) är sådant som snabbt kan avslöja en anläggnings brister.
Även sammansatt musik i äkta akustisk miljö är ju av värde.
Utöver detta kanske bas av diverse slag kunde finnas med.

En referensskiva som avslöjar "tekniska" aspekter av anläggningen men även som visar på en anläggnings "musikaliska" aspekter är det som söks. Men även en referensskiva som i största möjliga mån kan användas för att jämföra verklighetens ljud med det återgivna.
Allt i högsta möjliga upplösning och utan förödande mastring.

Är det ett projekt som skulle vara intressant? Jag skulle kunna tänka mig bidra ekonomiskt då jag inte har utrustning, kontakter eller kunskap att genomdriva det hela. Men 100-200 kr till projektet kan jag tycka är en rimlig siffra, kanske tom mer beroende på komplexitet.

Hur inspelningarna sedan hanteras är väl upp till den som gjort dem. Ett förslag är att de skulle kunna laddas ned från hemsidan för en "symbolisk" summa.

Fyll gärna på med egna idéer och förslag på hur det skulle kunna genomföras och vad som bör finnas representerat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-23 14:53

Det här tycker jag är jättebra ide. Har tänkt samma tanke förr? (undrar om jag skrivit någon tråd om det?)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-23 15:16

Det är en bra idé! Jag vill dock ha inspelningarna i stereo. Vill gärna kunna bedömma om det finns en rimlig återgivning av rumslighet. "Dokumentation av en akustiskt händelse" brukade Bo Hansson kalla det för.

Å andra sidan finns det väl en del inspelningar som man kan nämna som vore passande och så skaffar man dem och bränner på en egen skiva. Så brukar jag själv göra.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-23 15:28

RogerGustavsson skrev:Det är en bra idé! Jag vill dock ha inspelningarna i stereo. Vill gärna kunna bedömma om det finns en rimlig återgivning av rumslighet. "Dokumentation av en akustiskt händelse" brukade Bo Hansson kalla det för.

Å andra sidan finns det väl en del inspelningar som man kan nämna som vore passande och så skaffar man dem och bränner på en egen skiva. Så brukar jag själv göra.

ja självklart. syftet är ju isf att få inspelningar som "alla" tycker är användbara och värdefulla. Stereo är ju en självklarhet att det finns representerat och det mesta bör nog vara stereo, men mono kan nog ha sin plats också.

Men en önskelista och kravspec bör ju utformas i samråd med de intresserade.

Att det redan finns inspelningar är ju också bra. Dock finns det ju äganderätt som kan ställa till det. Sen finns det inte alltid dokumenterat hur inspelningen är gjord och hur detta sen är processat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-23 15:41

Samma spår skulle kunna läggas dit med pålagd kompression, så skillnaden kan upplevas på ett kontrollerat sätt. T.ex. så att de som inte fått det bevisat att en mild kompression kan upplevas positiv för dynamiken, trots att omvändningen är det sanna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-01-23 15:48

http://www.bbc.co.uk/blogs/radio3/2011/ ... ound.shtml

Då behövs det bara en multikanalsmix också så blir jag nöjd. :twisted:
100% Digital

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-01-23 15:48

Nattlorden skrev:Samma spår skulle kunna läggas dit med pålagd kompression, så skillnaden kan upplevas på ett kontrollerat sätt. T.ex. så att de som inte fått det bevisat att en mild kompression kan upplevas positiv för dynamiken, trots att omvändningen är det sanna.

Absolut vore jätte intressant.. Om nu upphovsrätten tillåter att misshandla materialet på detta sättet.!

Men med lite jobb går det säkert att få igenom.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-23 15:51

Kraniet skrev:Dock finns det ju äganderätt som kan ställa till det. Sen finns det inte alltid dokumenterat hur inspelningen är gjord och hur detta sen är processat.

Men jag tänkte mig kanske att man redovisar lite tänkbara inspelningar som man sedan själv kan köpa in. Man måste inte sno något...

Hur inspelningarna är gjorda brukar förstås vara höljt i dunkel eller vilken mastringsprocess de råkat ut för.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-23 16:04

Det ultimata/önskansvärda kunde kanske vara att de
som gjort egna inspelningar delar med sig inför/åt
en tänkt låtsammanställning . . .?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-23 16:27

ja alla förslag och idéer bör beaktas.

Kanske skulle frågan kunna tas upp med LTS och dess medlemmar också som säkert också är intresserade av dylika inspelningar?

Vem som bör hantera pengarna är ju en annan fråga. Eventuell äganderätt och vad som ska göras med eventuellt överskott bör ju också beaktas. Även distribution är ju en fråga.

Ang den sista frågan tänker jag mig en hemsida där man kan betala för och ladda ner den låt man är intresserad av. Om en spridning av mer ideell karaktär önskas skulle en frivillig donation kunna nyttjas.
Men de som vill vara aktör för genomförande av projektet är väl de som i slutändan bör avgöra sådana detaljer.

Även donationer från företag kan ju undersökas.

Allt beroende på vilka som vill agera aktörer och hur komplext det anses få vara.

En enklare variant är ju att samla existerande inspelningar där kommersiella sådana presenteras i en lista och privata ges som nedladdningsbara alternativ.
En undersökning av tekniska och musikaliska kvalitéer samt presentation av materialet och av genomförandet av inspelningen kan ju då vara önskvärt. Där finns ju bla MasVis som ett hjälpmedel.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-23 17:13

Laila skrev:Det ultimata/önskansvärda kunde kanske vara att de
som gjort egna inspelningar delar med sig inför/åt
en tänkt låtsammanställning . . .?

Fast det är inte alltid så enkelt att spela med lyckat resultat. Har fuskat lite vid några tillfällen, alltid vid framförande inför publik, inga möjligheter att testa något och att placera om musikerna är uteslutet. Har också spelat in hemma men det är svårt att få de anhöriga att medverka. Egentligen har jag länge velat spela in saxofonkvartetten eller storbandet sonen spelar i. En riktig stereoinspelning med ett fåtal mikrofoner i en lämplig lokal. Inte en panorerad multimonoupptagning med mikrofonerna nedkörda i saxarna. En av musiklärarna spelade in dem vid ett framträdande men där passade inte lokalen. Det lilla jag lärt mig är att lokalen ska lite kortare efterklang än vad man först tänker sig.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2012-01-23 22:16

Jag lägger också in ett starkt stöd för idén. Den optimala referensskivan som jag ser det representerar olika musikstilar och instrument för att möjliggöra utvärdering av en anläggnings förmåga att återge "all" musik på ett bra sätt.

Detta skulle sedan kunna kompletteras med referensskivor som inriktar sig på specifika musikstilar, t.ex i huvudkategorierna klassiskt, jazz, pop/rock och hårdrock samt folkmusik.

Själv har jag bränt en egen skiva med samma idé, d.v.s olika musikstilar för att höra hur en stereo klarar av dessa.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-23 23:24

Jag tror att man kan lägga ambitionerna rätt lågt, men ändå få ett bra referensmaterial. Det viktigaste är ju trots allt att "alla" har tillgång till samma material.

För min del skulle det duga fin-fint med några spår med akustisk gitarr och/eller piano. Ett trumkit kunde få vara med också för att kolla klippnivåer... Det viktigaste är nog att det är görs av någon som vet hur man placerar mickar och har ett par av hygglig sort.

Tre spår, vardera några minuter tror jag blir super. Musikerna behöver inte vara av världsklass heller, med tanke på det tänkta bruket! Det är ju trots allt bara snäppet över sinussvep...

En sak jag skulle önska mig som inte kommit upp, är ett sätt att referera till nivån vid inspelningstillfället. En väl utvald testton eller -brus med tillhörande bruksanvisning vore tacknämligt.

Med gemensamma krafter tror jag detta går att fixa en söndageftermiddag.

PS. En elbas kunde kanske ge oss ett bra spår att testa kraften i anläggningen, när jag tänker efter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MrMiyagi

Inläggav MrMiyagi » 2012-01-24 03:47

Den här verkar fylla kraven:

Bild

Varit på tapeten här tidigare:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=24020&postdays=0&postorder=asc&list=full

Och recenseras på ett grannforum (där jag också lånade bilden):

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/lofiversion/index.php/t683.html

Finns för övrigt en på Tradera just nu.

Kanske dags för en nyutgivning?
Historien upprepar sig - det är bara tekniken som är ny

MrM
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
http://www.youtube.com/watch?v=7oLgmabd2ZA

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-24 09:10

PerStromgren skrev:För min del skulle det duga fin-fint med några spår med akustisk gitarr och/eller piano. Ett trumkit kunde få vara med också för att kolla klippnivåer... Det viktigaste är nog att det är görs av någon som vet hur man placerar mickar och har ett par av hygglig sort.

Tre spår, vardera några minuter tror jag blir super. Musikerna behöver inte vara av världsklass heller, med tanke på det tänkta bruket! Det är ju trots allt bara snäppet över sinussvep...

PS. En elbas kunde kanske ge oss ett bra spår att testa kraften i anläggningen, när jag tänker efter.

Men, sådana här skivor går det ju tretton på dussinet av. Lite plinkplonk här, någon elbas som låter häftig tom i en köksradio, några spår med såsig kvinnnlig demo-jazz...

Det man får reda på med sådana skivor är den tonala kvaliteten (frekvensgång, olinjär dist) och i vissa fall finns det lite häftiga utbrott som är tänkta att sätta stärkeri och högtalare på prov.

Men hur testar man att en anläggning klarar av grötig punk? Att rytmiken framgår/bibehålls i ett komplicerat stycke? Jag tror det behövs lite fetare doningar än gitarrplink för det :-)

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-24 10:13

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:För min del skulle det duga fin-fint med några spår med akustisk gitarr och/eller piano. Ett trumkit kunde få vara med också för att kolla klippnivåer... Det viktigaste är nog att det är görs av någon som vet hur man placerar mickar och har ett par av hygglig sort.

Men, sådana här skivor går det ju tretton på dussinet av. Lite plinkplonk här, någon elbas som låter häftig tom i en köksradio, några spår med såsig kvinnnlig demo-jazz...

Det man får reda på med sådana skivor är den tonala kvaliteten (frekvensgång, olinjär dist) och i vissa fall finns det lite häftiga utbrott som är tänkta att sätta stärkeri och högtalare på prov.

Men hur testar man att en anläggning klarar av grötig punk? Att rytmiken framgår/bibehålls i ett komplicerat stycke? Jag tror det behövs lite fetare doningar än gitarrplink för det :-)

/ B

Jo, det har du givetvis rätt i. Men det jag tänkte på var att vi skulle ha en referensskiva där de flesta kunde ha en rätt gemensm referens till hur musiken skulle låta live. Din punk tror jag låter rätt olika, och kan bli svår att referera till, hifimässigt, så att säga.

Att ha inspelningar som är helt "ofixade" med ett ursprung som alla kan lyssna till live, tror jag vore en bra idé i alla fall.

Jag är heller inte så säker på att forten på en flygel, trummor eller elbas är så enkelt för köksradion...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-24 13:03

PerStromgren skrev:Jo, det har du givetvis rätt i. Men det jag tänkte på var att vi skulle ha en referensskiva där de flesta kunde ha en rätt gemensam referens till hur musiken skulle låta live. Din punk tror jag låter rätt olika, och kan bli svår att referera till, hifimässigt, så att säga.

Med tanke på att musik idag är ganska enkel att hitta (typ Spotify) så är det nog inte så svårt att hitta gemensamma referenspunkter. "Min" punk finns säkert överallt, den också :-)

Vad jag menade med mitt inlägg är just att långsamma stycken där man sitter och suger in hur bra anläggning man har, det finns för många redan. Det ger liksom ingenting att höra vibratot på en fiol på ett bra sätt om innehållet i musiken bara låter kaos.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-24 13:24

Men det finns fördelar med att ha riktig stereo och inte panorerad multimono. Rumslighet i återgivningen kommer fram på ett annat sätt när det finns med i från början. Riktig stereo är det nästan aldrig i fallet punk eller annan elektrifierad musik och rummet är syntetiskt pålagt i efterhand. Jo, man får reda på om anläggningen klarar att stå emot ljudnivån och om det finns "tryck" i återgivningen. På just mässor är det där med "tryck" och "drag" viktigare än hemma. Sedan är ju mastrandet av den elektrifierade musiken väldigt långt gången. Det låter annorlunda när man lyssnar på gruppernas egna repititioner utan PA och taskig mixning. Det är det ljudet man skulle vilja ha på en referensskiva.

Be Studio Blue spela in något som ett led i deras undervisning.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-24 13:31

Bill50x skrev:... Men hur testar man att en anläggning klarar av grötig punk? ...

Hur många lyssnare klarar det? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-24 13:37

RogerGustavsson skrev:Men det finns fördelar med att ha riktig stereo och inte panorerad multimono. Rumslighet i återgivningen kommer fram på ett annat sätt när det finns med i från början. Riktig stereo är det nästan aldrig i fallet punk eller annan elektrifierad musik och rummet är syntetiskt pålagt i efterhand.

Jadå, du har rätt. Om man menar återgivning av ett rumsligt förlopp. Men det är ju inte bara musiken i rummet som ska återges, det är ju också musiken i sig. Vad hjälper det att man hör musiken i rummet perfekt (tex från Konserthuset i Stockholm) om det samtidigt låter som om musikerna inte kan hantera stycket ordentligt?

Jag har skivor som är inspelade i någons vardagsrum (sk low-fi) där ljudet är långtifrån vad man kan önska sig. Men man känner närvaron och musiken är bra! Och det är väl det viktiga, att musiken återges bra, inte bara ljudet av den?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-01-24 13:40

Ragnwald skrev:
Bill50x skrev:... Men hur testar man att en anläggning klarar av grötig punk? ...

Hur många lyssnare klarar det? :wink:

Därför att dom bara lyssnat i anläggningar som inte klarar av att återge "gröten". Så det bara låter gröt, utan att man kan urskilja detaljerna/det musikaliska skeendet. Då blir det ju ganska trist, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-24 13:44

Det roliga är att AVR7000 och jag diskuterade en sådan CD för en vecka sedan där Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister. Det kostar en slant för CDn som går till Bertil, men en jättefin omastrad 8) superdupermegamojängfaktisktcd av ett inspelningsorakel med musik och med vanliga vardagsljud borde det kunna finnas efterfrågan på inom faktiskt.

Vad säger ni?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-24 14:01

jag fixar toalettljuden 8-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-24 14:04

petersteindl skrev:Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister.

Vad säger ni?

MvH
Peter

Vi säger att Stim struntar i vem som spelat in och vem som spelar, men dom ska ha pengar till tonsättarna i alla fall, om tonsättaren inte dött för typ 100 år sedan!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-24 14:14

Då är det väl bara att ange Gustav Vasa som kompositör...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-24 14:17

paa skrev:
petersteindl skrev:Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister.

Vad säger ni?

MvH
Peter

Vi säger att Stim struntar i vem som spelat in och vem som spelar, men dom ska ha pengar till tonsättarna i alla fall, om tonsättaren inte dött för typ 100 år sedan!

Då får man improvisera :)

Fjonken fixar toaljud.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-24 14:45

Fjonkalicious skrev:jag fixar toalettljuden 8-)

Det finns lite här, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/vardagsljud.wav

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-24 15:00

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Men det finns fördelar med att ha riktig stereo och inte panorerad multimono. Rumslighet i återgivningen kommer fram på ett annat sätt när det finns med i från början. Riktig stereo är det nästan aldrig i fallet punk eller annan elektrifierad musik och rummet är syntetiskt pålagt i efterhand.

Jadå, du har rätt. Om man menar återgivning av ett rumsligt förlopp. Men det är ju inte bara musiken i rummet som ska återges, det är ju också musiken i sig. Vad hjälper det att man hör musiken i rummet perfekt (tex från Konserthuset i Stockholm) om det samtidigt låter som om musikerna inte kan hantera stycket ordentligt?

Jag har skivor som är inspelade i någons vardagsrum (sk low-fi) där ljudet är långtifrån vad man kan önska sig. Men man känner närvaron och musiken är bra! Och det är väl det viktiga, att musiken återges bra, inte bara ljudet av den?

/ B

Musiken i sig går fram väldigt bra i goda anläggningar. Det handlar inte om att stampa takten (är ändå tabu för mig som är gift med en tyska). Det är störande när musiken eller deras tolkare i sig inte håller måttet. Det gäller alla typer av musik. Tillkommer förstås att smaken är olika! Grötig punk kan vara grötig inte minst beroende på konstigheter av ljudteknikernas oförstånd. Ju större antal kanaler och effektprylar, desto större risk att de rattat bort sig. Såg en dokumentär om Janis Joplin nyligen. Ljudet är ju ingen höjdare alls men när man ser henne och tar del av hennes inlevelse är det grymt bra. Utan tillgång till bilden eller minnet av bilden är det inte lika roligt att lyssna på. Tror det är så i många fall, att de inre bilder man har förhöjer intrycket. En del musik lever inte alls som tonkonserv. Punk vet jag inte, har inget förhållande till det som gör mig nostalgisk eller så. Det har jag till mycket annan musik.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-24 15:03

En fördel med usla musiker på skiva är att man kan koncentrera sig på ljudet! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-01-24 15:09

petersteindl skrev:Det roliga är att AVR7000 och jag diskuterade en sådan CD för en vecka sedan där Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister. Det kostar en slant för CDn som går till Bertil, men en jättefin omastrad 8) superdupermegamojängfaktisktcd av ett inspelningsorakel med musik och med vanliga vardagsljud borde det kunna finnas efterfrågan på inom faktiskt.

Vad säger ni?

MvH
Peter

Jag skulle vilja säga att det är en fantiastisk idé! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi