Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Det är en bra idé! Jag vill dock ha inspelningarna i stereo. Vill gärna kunna bedömma om det finns en rimlig återgivning av rumslighet. "Dokumentation av en akustiskt händelse" brukade Bo Hansson kalla det för.
Å andra sidan finns det väl en del inspelningar som man kan nämna som vore passande och så skaffar man dem och bränner på en egen skiva. Så brukar jag själv göra.
Nattlorden skrev:Samma spår skulle kunna läggas dit med pålagd kompression, så skillnaden kan upplevas på ett kontrollerat sätt. T.ex. så att de som inte fått det bevisat att en mild kompression kan upplevas positiv för dynamiken, trots att omvändningen är det sanna.
Kraniet skrev:Dock finns det ju äganderätt som kan ställa till det. Sen finns det inte alltid dokumenterat hur inspelningen är gjord och hur detta sen är processat.
Laila skrev:Det ultimata/önskansvärda kunde kanske vara att de
som gjort egna inspelningar delar med sig inför/åt
en tänkt låtsammanställning . . .?
PerStromgren skrev:För min del skulle det duga fin-fint med några spår med akustisk gitarr och/eller piano. Ett trumkit kunde få vara med också för att kolla klippnivåer... Det viktigaste är nog att det är görs av någon som vet hur man placerar mickar och har ett par av hygglig sort.
Tre spår, vardera några minuter tror jag blir super. Musikerna behöver inte vara av världsklass heller, med tanke på det tänkta bruket! Det är ju trots allt bara snäppet över sinussvep...
PS. En elbas kunde kanske ge oss ett bra spår att testa kraften i anläggningen, när jag tänker efter.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:För min del skulle det duga fin-fint med några spår med akustisk gitarr och/eller piano. Ett trumkit kunde få vara med också för att kolla klippnivåer... Det viktigaste är nog att det är görs av någon som vet hur man placerar mickar och har ett par av hygglig sort.
Tre spår, vardera några minuter tror jag blir super. Musikerna behöver inte vara av världsklass heller, med tanke på det tänkta bruket! Det är ju trots allt bara snäppet över sinussvep...
PS. En elbas kunde kanske ge oss ett bra spår att testa kraften i anläggningen, när jag tänker efter.
Men, sådana här skivor går det ju tretton på dussinet av. Lite plinkplonk här, någon elbas som låter häftig tom i en köksradio, några spår med såsig kvinnnlig demo-jazz...
Det man får reda på med sådana skivor är den tonala kvaliteten (frekvensgång, olinjär dist) och i vissa fall finns det lite häftiga utbrott som är tänkta att sätta stärkeri och högtalare på prov.
Men hur testar man att en anläggning klarar av grötig punk? Att rytmiken framgår/bibehålls i ett komplicerat stycke? Jag tror det behövs lite fetare doningar än gitarrplink för det
/ B
PerStromgren skrev:Jo, det har du givetvis rätt i. Men det jag tänkte på var att vi skulle ha en referensskiva där de flesta kunde ha en rätt gemensam referens till hur musiken skulle låta live. Din punk tror jag låter rätt olika, och kan bli svår att referera till, hifimässigt, så att säga.
RogerGustavsson skrev:Men det finns fördelar med att ha riktig stereo och inte panorerad multimono. Rumslighet i återgivningen kommer fram på ett annat sätt när det finns med i från början. Riktig stereo är det nästan aldrig i fallet punk eller annan elektrifierad musik och rummet är syntetiskt pålagt i efterhand.
Ragnwald skrev:Bill50x skrev:... Men hur testar man att en anläggning klarar av grötig punk? ...
Hur många lyssnare klarar det?
petersteindl skrev:Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister.
Vad säger ni?
MvH
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister.
Vad säger ni?
MvH
Peter
Vi säger att Stim struntar i vem som spelat in och vem som spelar, men dom ska ha pengar till tonsättarna i alla fall, om tonsättaren inte dött för typ 100 år sedan!
Fjonkalicious skrev:jag fixar toalettljuden
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Men det finns fördelar med att ha riktig stereo och inte panorerad multimono. Rumslighet i återgivningen kommer fram på ett annat sätt när det finns med i från början. Riktig stereo är det nästan aldrig i fallet punk eller annan elektrifierad musik och rummet är syntetiskt pålagt i efterhand.
Jadå, du har rätt. Om man menar återgivning av ett rumsligt förlopp. Men det är ju inte bara musiken i rummet som ska återges, det är ju också musiken i sig. Vad hjälper det att man hör musiken i rummet perfekt (tex från Konserthuset i Stockholm) om det samtidigt låter som om musikerna inte kan hantera stycket ordentligt?
Jag har skivor som är inspelade i någons vardagsrum (sk low-fi) där ljudet är långtifrån vad man kan önska sig. Men man känner närvaron och musiken är bra! Och det är väl det viktiga, att musiken återges bra, inte bara ljudet av den?
/ B
petersteindl skrev:Det roliga är att AVR7000 och jag diskuterade en sådan CD för en vecka sedan där Stefan tyckte att man kunde fråga Bertil Alving att göra inspelningar för just en sådan skiva så man slipper stim och andra upphovsrättsliga tvister. Det kostar en slant för CDn som går till Bertil, men en jättefin omastradsuperdupermegamojängfaktisktcd av ett inspelningsorakel med musik och med vanliga vardagsljud borde det kunna finnas efterfrågan på inom faktiskt.
Vad säger ni?
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster