Moderator: Redaktörer
paa skrev:Varför skulle man inte jämföra saker? Det är väl en mänsklig egenskap att jämföra t.ex hur långt hastighetsmätarna går på bilarna som man gjorde när man var liten, eller vilken häst som springer fortast, eller vad som helst?
KarlXII skrev:Vad syftet är?
Att vaska fram skillnader. De definierade skillnaderna kan sedan vägas och användas i en beslutsprocess.
Strmbrg skrev:Varför fokuserar vi så mycket på skillnader?
Varför är inte likheter lika intressanta?
Strmbrg skrev:En annan kanske alltför filosofisk - vad vet jag? - tanke:
Varför fokuserar vi så mycket på skillnader?
Strmbrg skrev:En annan kanske alltför filosofisk - vad vet jag? - tanke:
Varför fokuserar vi så mycket på skillnader?
zapanasta skrev:Alla konsumentartiklar jämförs så vitt jag vet,varför skulle man då inte kunna jämföra hifiartiklar?
Ja det kommer nog aldrig jag att förstå i alla fall
Strmbrg skrev:Hm, nu skall jag skriva en sak som jag inte alls är säker på stämmer, men det känns som att det finns en viss sannolikhet att det gör det:
Om jag främst föredrog elektriskt baserad musik, så skulle jag nog vara mer intresserad av att jämföra apparater mer med varandra.
Uttjatat kanske, men då hade jag ju inte så mycket av inre referens att ta till.
Åtminstone inte om jag med inre referens menar en realism-grads-bedömning.
Men, man kanske kan mena allt möjligt med "inre referens" förstås...
Strmbrg skrev:KarlXII skrev:Vad syftet är?
Att vaska fram skillnader. De definierade skillnaderna kan sedan vägas och användas i en beslutsprocess.
Hur går den processen till?
Vinylcalle skrev:...
Tycker du att det är lite "finare" med klassisk musik jämfört med elektronisk?
...
MvH Carl
lennartj skrev:Periodvis jämför jag hemlånade apparater för att ha koll och referenser ifall någon skulle paja och en reparation inte är ekonomiskt försvarbar.
Strmbrg skrev:paa skrev:Varför skulle man inte jämföra saker? Det är väl en mänsklig egenskap att jämföra t.ex hur långt hastighetsmätarna går på bilarna som man gjorde när man var liten, eller vilken häst som springer fortast, eller vad som helst?
Jag vet inte varför man INTE skulle jämföra saker.
Det beror väl på vem man är, hur man tänker och vad som är syftet mm.
Själv TYCKER jag att jämförandet inte ger mig så mycket.
Men det betyder INTE att jag påstår att jämförande är fel i någotslags absolut bemärkelse.
Det är ju just aspekter på jämförandet och rankingar som jag vill ha era synpunkter på.
Och du kom ju med en aspekt.
Strmbrg skrev:Mje, jag menar snarare att tex fokusera på hur LIKA det låter om två olika förstärkare.
Alltså istället för att koncentrera sig på att urskilja skillnaderna, så kan man kanske vinna en hel del på att tänka på likheterna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster