Moderator: Redaktörer
AndersD skrev:Ja det funkar att göra så men om jag inte minns fel så måste man berätta för förstärkaren att den ska köra "matrix" (eller liknande) på bakkanalerna.
När du spelar 5.1 material kommer förstärkaren att (med hjälp av Dolby Pro Logic) skapa surround back-material ur de två sidokanalerna.
Displayen ska visa t ex "Dolby Digital + PrIIx" (om det är DD 5.1 som är källa)
Kolla sidan 30 här: http://us.marantz.com/DocumentMaster/US/SR5005_U_EN_UG_v00.pdf
matså skrev:På min är det ES som gäller
matså skrev:Men plx är väl om du vill ha tvåkanal omvandlat till 7 kanal. Är programmet i 5.1 så använder man ex eller ES till 6 o 7 an. Gör det inte så på din?
ok där ser man. På min när tv sänder i 5.1 så ställer min in så att det står EXStranne skrev:matså skrev:Men plx är väl om du vill ha tvåkanal omvandlat till 7 kanal. Är programmet i 5.1 så använder man ex eller ES till 6 o 7 an. Gör det inte så på din?
På min heter det alltså Dolby Digital + PLIIx (z för höjdkanaler) och det är ett sätt att utvidga från 5.1-7.1. Det finns säkert för 2-kanal också men så är det inte i detta fallet. Ex är väl om materialet från början har 6.1 (eller är det 7.1?) kanaler?
matså skrev:ok där ser man. På min när tv sänder i 5.1 så ställer min in så att det står EXStranne skrev:matså skrev:Men plx är väl om du vill ha tvåkanal omvandlat till 7 kanal. Är programmet i 5.1 så använder man ex eller ES till 6 o 7 an. Gör det inte så på din?
På min heter det alltså Dolby Digital + PLIIx (z för höjdkanaler) och det är ett sätt att utvidga från 5.1-7.1. Det finns säkert för 2-kanal också men så är det inte i detta fallet. Ex är väl om materialet från början har 6.1 (eller är det 7.1?) kanaler?
matså skrev:Har du pl IIX o Z så kan du omvandla två kanal till 7 kanal och nio kanals
kolla här http://www.avsforum.com/t/1343854/dolby-pro-logic-iix-vs-dolby-exStranne skrev:matså skrev:Har du pl IIX o Z så kan du omvandla två kanal till 7 kanal och nio kanals
Jaha det kan väl hända, men det var inte riktigt det som frågeställningen gällde. No offense.
matså skrev:kolla här http://www.avsforum.com/t/1343854/dolby-pro-logic-iix-vs-dolby-exStranne skrev:matså skrev:Har du pl IIX o Z så kan du omvandla två kanal till 7 kanal och nio kanals
Jaha det kan väl hända, men det var inte riktigt det som frågeställningen gällde. No offense.
AndersD skrev:Blir inte riktigt klok på om konsensus har uppnåts.....men här kommer iallafall lite reflektioner.
Testade lite olika alternativ igår och såhär ser det ut på min Denon 3312 (som i mångt och mycket påminner om Strannes marantz)
När jag kör DD5.1 material kan jag välja mellan följande för mina surround back-kanaler:
OFF
PrIIx music
PrIIx cinema
Matrix
Displayen visar t ex Dolby Digital + PrIIx C
Vet ärligt talat inte vad skillnaden är mellan de olika alternativen. Någon konkret ljudlig skillnad var svår att uppfatta men det är kanske materialberoende?
Om jag kör DTS 5.1 kan jag välja mellan:
OFF
PrIIx music
PrIIx cinema
ES
Displayen visar DTS + Neo om jag väljer ES. Detta känns aningen förvirrande men "Neo" är ju DTS motsvarighet till Pro Logic när det gäller att fixa surroundljud ur tvåkanalsmaterial.
Som jag förstått det är det Decoder + processalgoritm som visas i displayen. Om man kör DD5.1 är det rimligt att anta att de 5+1 kanalerna som finns i materialet inte påverkas av någon "efterkonstruktion" utan helt enkelt bara avkodas enligt DD-standarden. Surround back-kanalerna däremot måste skapas och detta görs med hjälp av Dolbys ( i första exemplet) algoritm, i detta fallet PrIIx.
Jag misstänker att skillnaden mellan t ex Matrix och Dolby PrIIx är att i förstnämnda används surroundsignalen för att räkna fram surround back men i PrIIx används flera kanaler (för att tex fullfölja en panorering ända bak till surround back) men det är bara egna spekulationer.
Stranne skrev:...Det som fick mig att tro att PLIIx gör något med signalen är att det
finns två lägen - ett för musik och ett för film, men det kan ju vara så
att det faktiskt bara är baksurrarna som påverkas. Jag tycker det är
svårt att höra skillnad på de olika lägena men jag har inte prövat så
jättenoga.
Jag körde Django Unchained med DD + PLIIx i lördags och tyckte det lät
bra, så det kan inte vara helt åt skogen.
AndersD skrev:Stranne skrev:...Det som fick mig att tro att PLIIx gör något med signalen är att det
finns två lägen - ett för musik och ett för film, men det kan ju vara så
att det faktiskt bara är baksurrarna som påverkas. Jag tycker det är
svårt att höra skillnad på de olika lägena men jag har inte prövat så
jättenoga.
Jag körde Django Unchained med DD + PLIIx i lördags och tyckte det lät
bra, så det kan inte vara helt åt skogen.
Skillnaden mellan PrII Music och PrII Cinema (eller Movie) är ju rätt så stor när man kör ren tvåkanalssignal, bl a höjs centerkanalen rejält i Cinema för att prioritera dilogen. I musikläget är centern mycket mer nertonad och det fungerar riktigt bra tycker jag.
Skillnaden är inte alls lika tydlig när PrII bara tillåts leka med surroundlådorna (som i fallet med DD+PrIIx).
Jag tycker också att PrIIx på surround back-kanalerna fungerar väldigt bra. Skillnaden mellan fyra surroundhögtalare i vanlig 5.1 och åtta stycken i 5.1 + PrIIx är stor, det blir verkligen en "helt annan grej" och surroundljudet blir mycket mera realistiskt.
Kalejdokom har undersökt lite här!.
Framkommer dock inte om det är Music eller Movie som testats.
AndersD skrev:Kalejdokom har undersökt lite här!.
Kalejdokom skrev:AndersD skrev:Kalejdokom har undersökt lite här!.
Just de testen gjordes i läge "DOLBY DIGITAL + EX" vilket innebär matrixavkodning. Det går även att välja "DOLBY DIGITAL + PlIIx MV" (movie) men det har jag inte testat på samma sätt. Antar att EX ger bästa avkodning om det läget är tillgängligt.
Stranne skrev:Aha ok. Men EX ger bara mono i Surr back eller?
Stranne skrev:Jag är ganska skeptiskt till PL över lag, men det kanske är obefogat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster