Väldigt lätt, men rätt så ointressant.
Bill50x skrev:Jag lyssnar länge utan sk prestationsångest. Att sitta och A/B-testa eller blindtesta är inte min melodi, jag tycker de viktigaste förändringarna ofta kommer efter en tid när man inte sitter och testar utan lyssnar "vanligt".
/ B
Fast problemet med sådan metod är ju att man inte vet om det man upplever har med verklig påverkan från apparaten att göra.
Personligen tycker jag det är lätt att jämföra, men tråkigt. Även onödigt, jag har ju redan en fungerande anläggning. Jag använder den hellre. Testar nya apparater gör jag bara om jag är tvungen (om jag behöver en på grund av en ny applikation eller att en äldre apparat gått sönder eller inte hängt med i någon ny standard eller något liknande) eller om någon annan vill att jag skall berätta något om en apparat, som jag då behöver studera för att kunna berätta något om den.
- - -
Och eftersom det för det mesta är svårt att höra skillnader (om man jämför blindt och med matchade nivåer, det vill säga på ett sätt som gör att man litar på öronen och inte på facit) mellan de flesta sådana apparater, eftersom de flesta är rätt så bra, och eftersom det när man hör skillnad oftast dessutom är näst intill omöjligt att veta vilken av dem som är bäst - så känns det som om det blir rätt så ointressant att göra sådana lyssningar.
Nästan helt ointressant faktiskt. Ty:
1. Om det inte är supernoga så finns det ju hur många DACar och förstärkare som helst som duger, och det blir rimligare att titta på andra egenskaper, såsom funktionaliteter, ergonomi och kanske utseende.
2. Om det ÄR supernoga så testar jag hellre på något sätt där man får veta något om den enskilda apparaten, läs F/E-lyssning (tillsammans med ADC i DAC-fallet) eller mäter på mojängen.
Visst finns det specialfall med t ex förstärkare och högtalare som griper in i varandra beteendemässigt, och som därför behöver testas tillsamman, men ofta ger sig kombinationen av sig själv i sådana fall. Använder man en förstärkare som låter bäst med en specifik högtalare så blir det ju en sådan man behöver, och använder man en högtalare som låter bäst med en specifik placering i rummet så är det ju en sådan man behöver använda.
- - -
Sammanfattningsvis: Det är lätt att jämföra - det är ofta svårt att höra skillnader (eftersom skillnaderna är väldigt små) om man testar seriöst - det är tråkigt att testa apparater - det är oftast rätt så meningslöst att jämförelsetesta apparater mot varandra.
Bättre att lägga energin på att testa på mera absoluta sätt, och som bonus oftast får ihop en anläggning som man blir "färdig" med, så man kan lyssna på musik istället.

I varje fall tills behoven eller förutsättningarna ändras.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).