Moderator: Redaktörer
BPM skrev:Vad jag vet är att förstärkare mäter i princip identiskt när det kommer till tonkurva ner till i alla fall 10Hz och jag har fått för mig att en watt är en watt..så hur kan det komma sig att man så ofta läser att "basen i högtalaren var bångstyrig men när jag bytte till det 10ggr dyrare slutsteget XX så blev basen tung och kontrollerad, hölls i järngrepp, pistongkänsla"..osv..
BPM skrev:Jag vet att frågan varit uppe innan, men måste ändå få en sak utredd en gång för alla..
Vad jag vet är att förstärkare mäter i princip identiskt när det kommer till tonkurva ner till i alla fall 10Hz och jag har fått för mig att en watt är en watt..så hur kan det komma sig att man så ofta läser att "basen i högtalaren var bångstyrig men när jag bytte till det 10ggr dyrare slutsteget XX så blev basen tung och kontrollerad, hölls i järngrepp, pistongkänsla"..osv..
Kanske måste det till blindtest för att man ska kunna göra en objektiv bedömning.
BPM skrev:Ska jag tolka svaren som att om effekten en förstärkare kan ge är tillräcklig för behovet så finns inte så mycket att tjäna på att uppgradera på den fronten?
Och så detta med tonkurva.. De flesta förstärkare mäter ju i princip snörrakt inom det hörbara området men ändå så beskrivs vissa som detaljerade där andra prioriterar helheten, vissa som slanka i basen men andra som kraftfulla.. Det borde ju vara nästan omöjligt..
IngOehman skrev:Övertygelsen att det absolut inte handlar om frekvensgång (den sorts frekvensgångsfel som Almen påvisade är för övrigt egentligen något annat, nämligen utimpedansorsakad påverkan, som även påverkar annat än det du ser i grafen som Almen visar), varifrån kommer den?
Att du hört skillnader som inte är likadana som de du hör när du vrider på bas- och diskantkontrollen är ju inget bevis för att det inte är tonkurvepåverkan.
Tonkurvepåverkan kan låta på väldigt många olika sätt, och att bestämma att något inte kan vara tonkurveorsakat utan att ha undersökt det verkar bara lite dumt, tycker jag. Det betyder inte att allt är tonkurva, men varför utesluta tonkurvepåverkan utan att undersöka saken?
Bara för att ge exempel på hur saker kan låta, som är tonkurvepåverkan, kan jag nämna att det ett reverb gör är ett exempel på komplex tonkurvepåverkan. Det apparater gör som inte är tänkta som reverb, är förstås inte lika dramatiska saker, men upplevelser man har kan sträcka sig hela vägen från det man hör när man vrider lite försiktigt på en tonkontroll, till det man hör när man kopplar in ett reverb - och faktiskt vara tonkurveorsakade.
Och tittar man på den sortens tonkurvepåverkan som ges av samspelat mellan en förstärkares utimpedans och en högtalares lastimpedans så är det inte okomplicerade tonkurveeffekter vi talar om. Det är heller inte nödvändigtvis bara tonkurvepåverkan man får av den samverkanseffekten.
Vh, iö
BPM skrev:Alltså är det fullt naturligt att 2st förstärkare som mäter i princip likadant och som levererar likartade effekter i labmiljö kan låta olika vid praktisk användning (alltså driver en specifik högtalare)?
BPM skrev:Och hur bra är egentligen moderna förstärkare generellt? Nu är ju inte priset i sig en absolut kvalitetsstämpel men jag tror nog att alla förstår vad jag menar när jag tar exemplet drivning kontra högtalare. Finns möjlighet för ett bättre resultat med en bra förstärkare för 10k och en bra högtalare för 40k än om man istället fördelar budgeten tvärtom och alltså har en bra förstärkare för 40k och ett par högtalare som är fina för priset 10? Självklart vet jag att det går att hitta vissa högtalare för 10k som kan låta bättre än vissa för 40, och säkert gäller detsamma för förstärkare men jag hoppas att frågeställningen ändå går fram.
BPM skrev:Ska jag tolka svaren som att om effekten en förstärkare kan ge är tillräcklig för behovet så finns inte så mycket att tjäna på att uppgradera på den fronten?
Och så detta med tonkurva.. De flesta förstärkare mäter ju i princip snörrakt inom det hörbara området men ändå så beskrivs vissa som detaljerade där andra prioriterar helheten, vissa som slanka i basen men andra som kraftfulla.. Det borde ju vara nästan omöjligt..
Max_Headroom skrev:En bra grund att börja från är just själva lasten. En högtalare med vettigt resistans och fasbeteende gör att jobbet för förstärkaren blir mycket enklare och man kan komma billigare och smidigare undan.
Max_Headroom skrev:BPM skrev:Ska jag tolka svaren som att om effekten en förstärkare kan ge är tillräcklig för behovet så finns inte så mycket att tjäna på att uppgradera på den fronten?
Det är det. Omöjligt alltså. Mycket av dom påstodda skillnader du kan läsa om i Hifi-tidningar när det gäller färstärkre är rena påhitt. Upplevda eller fabulerade. Dom upplevda skillnaderna har betydligt mer att göra med lyssnaren än med elektroniken. Det finns gott om exempel där folk lurat sina Hifi-guldöron till lyssnare att en liten struntförstärkare är ett fett Krell-slutsteg eller motsvarande. Folk hör det dom tror. Inget konstigt alls, men många vägrar inse att det är på det här sättet. Speciellt HiFi-nötter som har satsat hela sin hobby och kanske pengar på att höra skilnader som egentligen inte finns där.
Men, nog om lyssnare. Förstärkare präglas mer av sina brister än sina förtjänster. Normala transistorförstärkare låter i princip likadant med normala laster ända tills dom börjar närma sig klippgränsen. Och med bra inspelaningar så sker det mycket tidigare än man kanske kan tro. Och det är i det här området som skillnaderna mellan olika förstärkare kommer fram på ett mer tydligt sätt.
Idealt är att ha en förstärakre som inte klipper, någonsin, med det ljudtryck man vill ha och med dom högtalare man har. Ofta bilr det en stor och dyr sak. Alltså måste man kompromissa, och välja en som "klipper snyggt".
En bra grund att börja från är just själva lasten. En högtalare med vettigt resistans och fasbeteende gör att jobbet för förstärkaren blir mycket enklare och man kan komma billigare och smidigare undan.
RogerGustavsson skrev:En sak som ännu inte nämnts är de synergieffekter som kan finnas mellan högtalare, förstärkeri eller andra delar i apparatkedjan (inkl. lyssningsrummet). Det finns kombinationer som fungerar bra tillsammans och som infogade i andra sammanhang inte alls är lika trevliga.
De längre upp nämda Audiolab-stegen skiljer sig åt en del, 8200M lämnar 125 W i 8 ohm, 8200MB 250 W. MB fick bra betyg av Johan Lindroos i MoLt.
http://www.studio-22.com/audiolab/image ... idelrg.jpg
http://www.hifishock.org/galleries/elec ... diolab.jpg
Conan skrev:Ibland när jag funderar på det där med skillnader mellan brukar jag påminna mig om Richard Clarks Amplifier Challenge:
http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/
I princip går väl testet ut på att kunna höra skillnad mellan två förstärkare och om man lyckes med detta utlovas en prissumma på 10 000 dollares. Några krav finns dock men det verkar inte vara några konstigheter egentligen utan normal teknisk prestanda och inga alltför krokiga frekvensgångar:
[... ]
BPM skrev:Men allt man läst om att "Tänk inte ens tanken på att försöka driva dessa högtalare med en bioreceiver" har fått mig fundersam..när de i testen av sagda högtalare använder ett visserligen dyrt slutsteg men som mäter upp lägre effekter än många bioprylar.
BosseS skrev:BPM skrev:Men allt man läst om att "Tänk inte ens tanken på att försöka driva dessa högtalare med en bioreceiver" har fått mig fundersam..när de i testen av sagda högtalare använder ett visserligen dyrt slutsteg men som mäter upp lägre effekter än många bioprylar.
Om du läst detta i en reklamfinansierad hifitidning så har detta påstående naturliga förklaringar
BPM skrev:Jag har fortfarande svårt att köpa hur en förstärkare för 10k kan konkurrera med en inom en aktuell last mätmässigt liknande högtalare för 10ggr pengarna.. Inte för att det borde vara skillnad. Mer för att jag har högre tilltro till mänskligheten och framför allt mina fellow ljudintresserade än så...
Bill50x skrev:BPM skrev:Jag har fortfarande svårt att köpa hur en förstärkare för 10k kan konkurrera med en inom en aktuell last mätmässigt liknande högtalare för 10ggr pengarna.. Inte för att det borde vara skillnad. Mer för att jag har högre tilltro till mänskligheten och framför allt mina fellow ljudintresserade än så...
Men är det inte knasigt att jämföra en förstärkare för 10 papp jämfört med en högtalare för samma peng? Ska jag jämföra en pickup med en tonarm med ett drivverk, med en motorstyrning resp riaa för för tiotusen per enhet eller ska jag jämföra med en komplett skivspelare? Att balansera en anläggning prismässigt är inte relevant. Man köper den anläggning som låter bra och när det är dags för uppgradering funderar man på var en given budget ger bäst förbättring, tycker jag. Och det är inte givet att alla pengar ska gå till högtalarna, även om det i vissa fall kan vara så.
/ B
PerStromgren skrev:Det där borde vara lättförtjänta pengar för FE-tränade lyssnare! De kan ju skilja förstärkare med goda prestanda från en rak tråd och då borde två förstärkare vara ännu enklare.
Conan skrev:PerStromgren skrev:Det där borde vara lättförtjänta pengar för FE-tränade lyssnare! De kan ju skilja förstärkare med goda prestanda från en rak tråd och då borde två förstärkare vara ännu enklare.
Tror tvärtom att det är mycket lättare att höra skillnad på F & E med konstlast än mellan två olika förstärkare A & B som lirar nivåmatchat och inom den svagaste stärkarens "comfort zone" på ett par vanliga högtalare.
Bill50x skrev:Det borde inte vara någon skillnad. Låter det olika så gör det. Oavsett om om det är i ett A/B-test eller F/E. Däremot, om man nu lyssnar på exvis förstärkare, så kan det givetvis vara svårare att i ett A/B-test vara svårare att veta vilket objekt som är bättre resp sämre jmf med en F/E-lyssning. Detta givetvis under förutsättning att man i övrigt accepterar de begränsningar som finns i resp testmetodik.
RogerGustavsson skrev:En sak som ännu inte nämnts är de synergieffekter som kan finnas mellan högtalare, förstärkeri eller andra delar i apparatkedjan (inkl. lyssningsrummet). Det finns kombinationer som fungerar bra tillsammans och som infogade i andra sammanhang inte alls är lika trevliga.
Användare som besöker denna kategori: Harryup och 17 gäster