EKK: Så mycket bättre?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peh
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2009-07-28
Ort: Lund, Skåne

EKK: Så mycket bättre?

Inläggav peh » 2015-11-28 17:02

Den här trådstarten har jag bävat för ett tag, eftersom jag inte alls tror på magiska kablage. För en tid sedan bytte jag emellertid till simpla EKK-kablage mellan Holographic Audio AMP SevenTeen och mina Guru Juniors, utan att förvänta mig några revolutionerande skillnader.

Men revolution blev det! Guru Junior lät absolut inte illa förut, men nu är det som att allt faller på plats. Framför allt märker jag att det är mycket lättare att urskilja olika instrument samt röster. Basen är också betydligt snabbare än tidigare, i mitt tycke. Kommer ständigt på mig själv med att lyssna på musik som jag inte ens tycker om, via YouTube, bara för att det "nya" ljudet är så intressant. Till och med tokkomprimerade fonogram blev lättare att lyssna på, tycks det.

Är det då verkligen sant? Finns dessa skillnader på riktigt? Vad beror det i så fall på? Jag har fyra hypoteser:

  1. Högtalare fungerar bäst med det kablage de är designade för.
    Guru Junior råkar vara designade för just EKK, och kan därför först nu utnyttja sin fulla potential.
  2. Mina tidigare högtalarkablage gav ett allt för högt mått av tvärimpedansmodulationsdistorsion.
    EKK eliminerar detta. EKK är därför också överlägset allting annat.
  3. Skillnaderna har mer med de olika kablagens längd att göra.
    De gamla högtalarkablagen beställde jag med överdriven längd (3 meter vardera), så att marginal gavs för att kunna experimentera med högtalarnas möblering. Det hemmasnickrade EKK-kablagens längder (cirka 1,75 meter vardera) har däremot anpassats efter den faktiska placering högtalarna idag har.
  4. Ren och skär placebo.
    Jag har undermedvetet bestämt mig för att EKK låter bättre, och hjärnan är lättlurad.
Utesluter absolut inte det sista alternativet, och är i så fall bara glad att jag är billig i drift vad gäller placebokablage. :roll:
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav distad » 2015-11-28 17:10

Finns dessa skillnader på riktigt?

Jepp!
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav AndersP » 2015-11-28 17:29

4

Räcker inte det?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav sprudel » 2015-11-28 17:52

Nöj dig med att det låter bra. Du har ju själv ett antal bra förklaringsmekanismer och förmodligen är det en kombination av dem alla med tillägget att

de gamla kontaktyrorna kan ha varit oxiderade, därför ska man vrida lite på kontakterna ibland
dåliga lödningar i kontaktdonen, som nu är bättre
det har blivit något fel på din AMP 17 så att den börjat distordera på ett trevligt sätt
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav Nattlorden » 2015-11-28 21:18

5. Du har bytt till en kabel som inte "designats specifikt för ljud" och därför inte gör några hokus-pokus, vilket är möjligt att de tidigare kablarna varit utsatta för.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav hifikg » 2015-11-28 22:04

Sitt nöjd, grattis!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav icko » 2015-11-28 22:26

Vad är tvärimpedansmodulationsdistorsion?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav Svante » 2015-11-28 23:50

Ja, visst är det lustigt att det inte behöver vara dyrt för att placebo ska funka.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav Objektivisten » 2015-11-29 00:02

EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino/guru. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.
Senast redigerad av Objektivisten 2015-11-29 00:05, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav sprudel » 2015-11-29 00:04

Objektivisten skrev:EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.


Äh! Den går visst att böja, träna lite bara.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav Objektivisten » 2015-11-29 00:06

sprudel skrev:
Objektivisten skrev:EKK har denna effekt på alla högtalare, inte bara Ino. Om en vecka kommer du dock byta ut den, för den ger lyssningströtthet då den saknar sväng. Funkar iof om du inte är genuint intresserad av musik, eller bara kör film/TV.


Äh! Den går visst att böja, träna lite bara.



Nu är det MIT som gäller.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav icko » 2015-11-29 00:54

Har kollat runt lite nu...

Alla träffar på google.se för "tvärimpedansmodulation" så hamnar man på faktiskt.se. Det är ju rätt suspekt.

Om jag förstår det rätt så ska det handla om "fler-kardelig" kabel på något sätt ska vara sämre än en kabel med en kardel. I den litteratur jag har tillgänglig hittar jag inget som passar in heller. Närmast att tillgå är ju "the proximity effect", dvs att ledare som går nära varandra påverkar strömtätheten(mha det magnetiska fältet) i en näraliggande ledare, dvs att man inte får en jämn strömtäthet i den närliggande ledaren. Den brukar ju ta i hänsyn när man designar HF transformatorer. Den gör sig mest påmind när man har > 1 lindningslager. I en högtalarkabel borde inte detta var en issue.

Nån som kan hjälpa mig på traven?

Användarvisningsbild
peh
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2009-07-28
Ort: Lund, Skåne

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav peh » 2015-11-29 01:32

icko skrev:Har kollat runt lite nu...

Alla träffar på google.se för "tvärimpedansmodulation" så hamnar man på faktiskt.se. Det är ju rätt suspekt.

Nja, stämmer väl inte riktigt. Andra källor dyker upp, även om man säkert kan misstänka faktisktianer bakom LTS m.fl... 8)

Här är Wikipedia om saken: https://en.wikipedia.org/wiki/Intermodulation

Och här är IEEE, visserligen om problem inom RF-applikationer men ändå: http://www.ieee.li/pdf/essay/passive_imd.pdf

icko skrev:I en högtalarkabel borde inte detta var en issue.

I en tråd här nånstans (hittar inte mitt i natten) sägs det att problemet, i den mån det nu existerar i flerkardeliga kablar, är mätbart nånstans runt -100 dB. Så nej, det är sannerligen inte ett stort problem. Däremot låter högtalarna fortfarande bättre med mina EKK än tidigare 65-kardeliga dito... IMD/PIM eller nåt annat?
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav icko » 2015-11-29 03:15

Tack Peh,

Intermodulation är ju inte okänt i sig. Det förekommer ju överallt där man har med olinjära system att göra. Att passiva komponenter kan bidra med dist är ju också känt.

Men ingen av länkarna du bidrog med tar ju upp flerkardelig jämte enkardelig kabel. Jag kanske läser slarvigt men det enda jag hittar som ens är i närheten är:

Center conductors
should be soldered, not crimped.
Braided cables are especially
susceptible to PIM. The cable of choice
by far is a copper jacketed cable that is
either seamless, such as semi-rigid

Min första tanke är att dra slutsatsen att flerkardelig kabel ger upphov till mer distorsion än en enkardelig EKK för signaler i audiobandet känns som att ta det lite väl långt...

Ska nog läsa igenom det imorgon igen.

Själv märker jag ingen direkt skillnad på typen av kabel när jag gör mina mätövningar här hemma, de inbegriper ofta ett råttbo med krokodilklämmor och allt möjlig dynga. -100dB brukar inte vara något problem oavsett kabel. Däremot har jag ju inte gjort en direkt jämförelse. Leta gärna gärna fram länken, har sökt själv men hittar inget.

Anledningen till att du upplever att det låter bättre med EKK vågar jag inte i övrigt spekulera om, det var mer den tekniska aspekten i punkt #2 som jag blev lite nyfiken på.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav paa » 2015-11-29 10:34

icko skrev:Vad är tvärimpedansmodulationsdistorsion?

Det beskrivs utförligt i artikeln "Högtalarkablar, hörs dom" med början på sidan 34 i MoLT nr 2, 1993.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav hifikg » 2015-11-29 11:59

paa skrev:
icko skrev:Vad är tvärimpedansmodulationsdistorsion?

Det beskrivs utförligt i artikeln "Högtalarkablar, hörs dom" med början på sidan 34 i MoLT nr 2, 1993.


Scanna o dela med dig :-)
Jag var nog med då och kan ha bladen någonstans, men det har blivit några flyttar sedan dess.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav icko » 2015-11-29 13:02

Ja det vore hyggligt om nån kunde scanna in artikeln.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav paa » 2015-11-29 13:54

hifikg skrev:
paa skrev:
icko skrev:Vad är tvärimpedansmodulationsdistorsion?

Det beskrivs utförligt i artikeln "Högtalarkablar, hörs dom" med början på sidan 34 i MoLT nr 2, 1993.


Scanna o dela med dig :-)
Jag var nog med då och kan ha bladen någonstans, men det har blivit några flyttar sedan dess.

Om författaren (iö) är med på det, så kan jag lägga upp en PDF-fil.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-11-29 14:00

icko skrev:Om jag förstår det rätt så ska det handla om "fler-kardelig" kabel på något sätt ska vara sämre än en kabel med en kardel.


Det går att isolera de enskilda kardelerna i en flerkardelig kabel medelst en metall som ar en högre resistans, för att uppnå en böjligare kabel, se te x Supra Ply.

EKK är ett kärt ämne på forumet och du kan hitta väldigt många inlägg om den, både älskad och hatad. Fördelen är ju att den är billig, nackdelen är att den är ett åbäke. Det sista är ju inga problem när man väl fått den ordentligt kontakterad och placerad, men den som påstår att den är smidig har en annan definition på det än jag.

Ply Series Loudspeaker cables
"Increasing cable size can usually reduce cable resistance, but at the expense of increasing cable inductance. This is musically unacceptable for high quality sound and music applications. Some solutions exist, but these may have other limitations, which can make them impractical.

Conventional stranded cables made from copper, silver or related conductors can suffer from complex oxidation, making the surface into a semi-conductor. The diodes so formed between the strands are not seen by steady-state signals, but look like the plates of a high value capacitor to transient signals. This causes low-level energy storage and release after transients, that is invisible to steady-state testing yet nonetheless is perfectly audible with many music recordings.

Supra Ply is a large-section, low resistance cable, which can overcome these limitations, by using a proprietary, pure tin-plating. This has the double benefit that tin and copper meld without forming a diodic barrier and that tin strongly resists most common causes of metal corrosion, hermetically protecting the copper, making Supra Ply ideal for outdoor use in either car (automobiles) vans and/or truck as well as marine applications, where salt water may quickly corrode a pure copper cable.

Even if oxidation should form on the outside of Supra Ply, it will be sonically benign, as in audiograde "metal oxide" resistors, which are really tin oxide. (Because Ply cables are tin-plated, they are effectively impervious to corrosion when used outdoors). Sonically, tin-plating has no known negative effects on sound quality, especially over time, leading to extended periods of good quality sound, with no likelihood of deterioration, as is usual when plain copper or silver-plated conductors oxidise.

Note: both Ply 3.4 and Ply 3.4S are Hi-Fi Choice "Recommended" speaker cables."

Du kan också hitta många trådar där hörbarheten mellan olika kablar vitt och brett, förnuftigt och oförnuftigt, sakligt och känslomässigt diskuteras. Den enda gemensamma nämnaren är att ämnet verkligen engagerar :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PickePock
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2012-11-25

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav PickePock » 2015-11-29 14:15

Supra Ply 2.0

SUPRA Ply 2.0 bygger på ett unikt koncept med flätade innerledar, kort ett bra kablage till högtalare.

- Kristallklart ljud
- Bra dynamik
- Detaljerad och omfångsrik ljudbild
- Tillverkad i Sverige

:-)

Källa:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... ra-ply-20/

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav ChristianAndersson » 2015-11-29 14:24

icko skrev:Har kollat runt lite nu...

Alla träffar på google.se för "tvärimpedansmodulation" så hamnar man på faktiskt.se. Det är ju rätt suspekt.

Om jag förstår det rätt så ska det handla om "fler-kardelig" kabel på något sätt ska vara sämre än en kabel med en kardel. I den litteratur jag har tillgänglig hittar jag inget som passar in heller. Närmast att tillgå är ju "the proximity effect", dvs att ledare som går nära varandra påverkar strömtätheten(mha det magnetiska fältet) i en näraliggande ledare, dvs att man inte får en jämn strömtäthet i den närliggande ledaren. Den brukar ju ta i hänsyn när man designar HF transformatorer. Den gör sig mest påmind när man har > 1 lindningslager. I en högtalarkabel borde inte detta var en issue.

Nån som kan hjälpa mig på traven?


Har du provat söka på flamländska eller Hifi-blaskorna?

Van den Hul marknadsförde kolbaserade kablar på 90-talet men det var säkert signalkablar, "den vanliga längsgående" resistansen var HÖG.

SPDIF? nä Splif!
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav Michael » 2015-11-29 20:49

Kanske kan tilläggas att det inte bara är Supra Ply som har belagda ledare, utan även andra Supra kablar. Den vanliga 2.5'an är ju trevlig som högtalarkabel. Sedan finns det ju många andra märken också... och icke märken så som Biltema, men då blir det en svart&röd kabel.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav paa » 2015-11-29 23:59

icko skrev:Ja det vore hyggligt om nån kunde scanna in artikeln.


Här ligger nu artikeln: Högtalarkablar, hörs dom:
http://user.faktiskt.io/paa/Kablar.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav sprudel » 2015-11-30 08:41

Tack PA :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav icko » 2015-11-30 21:14

MagnusÖstberg skrev:
icko skrev:Om jag förstår det rätt så ska det handla om "fler-kardelig" kabel på något sätt ska vara sämre än en kabel med en kardel.


Det går att isolera de enskilda kardelerna i en flerkardelig kabel medelst en metall som ar en högre resistans, för att uppnå en böjligare kabel, se te x Supra Ply.

EKK är ett kärt ämne på forumet och du kan hitta väldigt många inlägg om den, både älskad och hatad. Fördelen är ju att den är billig, nackdelen är att den är ett åbäke. Det sista är ju inga problem när man väl fått den ordentligt kontakterad och placerad, men den som påstår att den är smidig har en annan definition på det än jag.

Ply Series Loudspeaker cables
"Increasing cable size can usually reduce cable resistance, but at the expense of increasing cable inductance. This is musically unacceptable for high quality sound and music applications. Some solutions exist, but these may have other limitations, which can make them impractical.

Conventional stranded cables made from copper, silver or related conductors can suffer from complex oxidation, making the surface into a semi-conductor. The diodes so formed between the strands are not seen by steady-state signals, but look like the plates of a high value capacitor to transient signals. This causes low-level energy storage and release after transients, that is invisible to steady-state testing yet nonetheless is perfectly audible with many music recordings.

Supra Ply is a large-section, low resistance cable, which can overcome these limitations, by using a proprietary, pure tin-plating. This has the double benefit that tin and copper meld without forming a diodic barrier and that tin strongly resists most common causes of metal corrosion, hermetically protecting the copper, making Supra Ply ideal for outdoor use in either car (automobiles) vans and/or truck as well as marine applications, where salt water may quickly corrode a pure copper cable.

Even if oxidation should form on the outside of Supra Ply, it will be sonically benign, as in audiograde "metal oxide" resistors, which are really tin oxide. (Because Ply cables are tin-plated, they are effectively impervious to corrosion when used outdoors). Sonically, tin-plating has no known negative effects on sound quality, especially over time, leading to extended periods of good quality sound, with no likelihood of deterioration, as is usual when plain copper or silver-plated conductors oxidise.

Note: both Ply 3.4 and Ply 3.4S are Hi-Fi Choice "Recommended" speaker cables."

Du kan också hitta många trådar där hörbarheten mellan olika kablar vitt och brett, förnuftigt och oförnuftigt, sakligt och känslomässigt diskuteras. Den enda gemensamma nämnaren är att ämnet verkligen engagerar :D


Att kablar kan få känslorna att svalla på faktiskt och andra forum har inte undgått mig :), Jag är inte direkt intresserad av kablar, troligtvis varför jag missat termen ifråga.

Det hade varit trevligt om supra visade hur de kom fram till resultatet, och att det inte går att påvisa effekten i steady state, utan endast i transienta förlopp.

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav icko » 2015-11-30 21:29

paa skrev:
icko skrev:Ja det vore hyggligt om nån kunde scanna in artikeln.


Här ligger nu artikeln: Högtalarkablar, hörs dom:
http://user.faktiskt.io/paa/Kablar.pdf


Tack för länken

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav IngOehman » 2015-11-30 21:53

icko skrev:
MagnusÖstberg skrev:
icko skrev:Om jag förstår det rätt så ska det handla om "fler-kardelig" kabel på något sätt ska vara sämre än en kabel med en kardel.


Det går att isolera de enskilda kardelerna i en flerkardelig kabel medelst en metall som ar en högre resistans, för att uppnå en böjligare kabel, se te x Supra Ply.

EKK är ett kärt ämne på forumet och du kan hitta väldigt många inlägg om den, både älskad och hatad. Fördelen är ju att den är billig, nackdelen är att den är ett åbäke. Det sista är ju inga problem när man väl fått den ordentligt kontakterad och placerad, men den som påstår att den är smidig har en annan definition på det än jag.

Ply Series Loudspeaker cables
"Increasing cable size can usually reduce cable resistance, but at the expense of increasing cable inductance. This is musically unacceptable for high quality sound and music applications. Some solutions exist, but these may have other limitations, which can make them impractical.

Conventional stranded cables made from copper, silver or related conductors can suffer from complex oxidation, making the surface into a semi-conductor. The diodes so formed between the strands are not seen by steady-state signals, but look like the plates of a high value capacitor to transient signals. This causes low-level energy storage and release after transients, that is invisible to steady-state testing yet nonetheless is perfectly audible with many music recordings.

Supra Ply is a large-section, low resistance cable, which can overcome these limitations, by using a proprietary, pure tin-plating. This has the double benefit that tin and copper meld without forming a diodic barrier and that tin strongly resists most common causes of metal corrosion, hermetically protecting the copper, making Supra Ply ideal for outdoor use in either car (automobiles) vans and/or truck as well as marine applications, where salt water may quickly corrode a pure copper cable.

Even if oxidation should form on the outside of Supra Ply, it will be sonically benign, as in audiograde "metal oxide" resistors, which are really tin oxide. (Because Ply cables are tin-plated, they are effectively impervious to corrosion when used outdoors). Sonically, tin-plating has no known negative effects on sound quality, especially over time, leading to extended periods of good quality sound, with no likelihood of deterioration, as is usual when plain copper or silver-plated conductors oxidise.

Note: both Ply 3.4 and Ply 3.4S are Hi-Fi Choice "Recommended" speaker cables."

Du kan också hitta många trådar där hörbarheten mellan olika kablar vitt och brett, förnuftigt och oförnuftigt, sakligt och känslomässigt diskuteras. Den enda gemensamma nämnaren är att ämnet verkligen engagerar :D


Att kablar kan få känslorna att svalla på faktiskt och andra forum har inte undgått mig :), Jag är inte direkt intresserad av kablar, troligtvis varför jag missat termen ifråga.

Det hade varit trevligt om supra visade hur de kom fram till resultatet, och att det inte går att påvisa effekten i steady state, utan endast i transienta förlopp.

Jag får väl erkänna att det till stor del är mitt fel att Supra byggde kablarna (de förtennta mångkardeliga) som de blev, och även om jag inte har något svar på varför de hävdat att det inte går att påvisa effekterna i steady state så kan jag ju skissa lite på skäl till att det kan vara lättare att de uppnår hörbarhet på olika typer av transienta signaler.

Det är inte jätteenkelt att räkna ut på vilken nivå förvrängningarna hamnar i en normal kabel, men skapligt enkelt är det att räkna ut vorst-case, genom att helt enkelt åsätta kabeln diverse olika egenskaper (antal och rundhet kardeler, ickehomogenitet i både kardelerna som enskildheter och för kardelknippet som helhet, tryck från isoleringen...) och utgå ifrån att det är så illa som det kan vara. Det är rätt många år sedan jag gjorde dessa beräkningar, men TROTS att man åsätter kabeln maximalt dåliga egenskaper så blir det på en statisk signal trots allt inga förvrängningar som är större än typ -80 dB eller så.

Men med transienta signaler av "rätt slag" (fel slag alltså, svåra signaler) så kan det bli åtskilligt värre, och det beror på att en kabel är både ett elektriskt och ett mekaniskt system, och det senare är system som kan lagra energi och avge eller modulera med den, senare. Kabeln är om den är flerkardelig på sätt och vis lite som en kolkornsmikrofon, men en mycket, mycket dålig kolkornsmikrofon förstås.

Men ett exempel på en signal som man kan tänka sig kan ställa till med mera hörbarhet än en statisk sinuston, är en signal som exiterar kabeln (låter det kortvarigt gå en mycket stor ström i kabeln således att den sugs ihop, alltså att kardelerna trycks mot varandra) och därefter en hörbart svag signal, men med ett DC-, eller i varje fall LF-innehåll. Då kommer efterdyningarna i kabeln att modulera de lågfrekventa signalerna således att en liten del av dem omvandlas till "grus", vars hörbarhet ökar om det inte samtidigt finns några signifikant starka ljud.

Nu vet jag som sagt inte om det är så de tänkt på Supra, men det är en möjlig förklaring i varje fall.

- - -

Kan väl också nämna att jag inte själv hittat på det där med att göra "halvlitzkablar" på detta sätt, även om det var jag som tipsade om idén till Tommy. Både genom att han läste artiklar jag skrivit, men också genom att han kontaktade mig och vi talade en del av saken. Minns inte var jag först kom i kontakt med idén, men möjligen var det i Göteborg för många men inte jättemånga år sedan (i början eller mitten av 80-talet), i form av en mångkardelig kabel med förtennda kardeler som jag tror kom från... något brandlarm?, och kabeln var inte bara uppbyggd så, det uttalades dessutom tydligt (Leif Sunesson berättade om det) att kabeln rekommenderats av Leif Ernstsen i Norge - på just dessa grunder.

- - -

Ordet tvärimpedansmodulation (som beskriver att impedansen på tvären i kabeln moduleras av musiksignalen) är jag nog upphovsman till, men inte själva idén att det är bra att ta bort den med kablar som har förtennda kardeler. Mitt recept var ju att bara använda EN kardel, eller att använda riktig Litz-kabel, för då är man ju i både fallen av med fenomenet till 100%. :)

Det betyder dock inte att man är av med alla modulationsfenomen, många fler är möjliga. I kablar som inte har ett hölje med rimlig mekanisk "förspänning" OCH tillräckligt stora mekaniska förluster dessutom kan man ju även få onödigt stora rörelser mellan plus- och minus-ledarna, och sådana modulerar både kabelns kapacitans och dess induktans.

- - -

Kan avsluta att nämna att jag labbat en del med "extra dåliga" flerkardelskablar, just för att få svar på vad man bör undvika. Det har alltså handlat om kablar med nästan nolltryck mellan kardelerna (strippade kablar där kardelerna bara hålls ihop svagt genom att vara tvinnade) och dessutom asymmetriskt kontakterade i ändarna, så att tvärimpedansen märks så tydligt som möjligt. Och av dessa studier har jag märkt att skillnaderna är signifikanta mellan olika material. Av de jag testat är silverkardeler och försilvrade kopparkardeler sämst. Ren koppar är bättre, och blir även bättre ju äldre kabeln blir(!) vilket är något som jag knappt vågar skriva eftersom det låter som ett försvar för vad många flummar påstått sig uppleva. Med förtennda kopparkardeler så blir situationen minst en dekad bättre, och sen är det så många dekader förbättring ytterligare när man går till enkardeligt att det inte går att mäta, eftersom felet inte längre går att mäta då.

Men för att som avslutning på detta inlägget få in lite måtta och balans, vill jag avsluta att det är MIN uppfattning att värdet av att undvika flerkardeliga, normala, normalt kontakterade, kablar är mycket litet. Så jag ser diskussionen som framförallt akademisk. Skälet till att använda EKK är inte att det blir en gigantisk hörbar skillnad, utan att kabeln får från en med försumbart fel till en som är felfri - utan att det kostar något nämnvärt extra.

Jag tycker nämligen att det är vettigt att inför varje potentiell åtgärd i kedjan, väga in kostnaden.

Att ta en stor kostnad för ett fel som är försumbart, omätbart eller rent av ren placebo, kan jag tycka är lite ovettigt.

Men att ta en kostnad om noll eller praktiskt taget noll, för att slippa ett fel som är försumbart eller i varje fall väldigt litet kan jag tycka mejkar sens. Värdet kanske inte är så stort, men insatsen är det ju inte heller. Så jag kör gärna enkardeligt, "bara för att". Men hittar jag ingen enkardelig kabel som är väldigt billig eller som passar behovet, så ligger jag inte sömnlös över det. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav Objektivisten » 2015-12-01 00:24

Alla som läst de senaste inläggen räcker upp en hand. :D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav roggaro » 2015-12-01 00:29

har också läst PDF:en men vägrar byta mina Audioquest tvåkardeler :wink:
EDIT: fast man bör ju skruva åt dem emellanåt...
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: EKK: Så mycket bättre?

Inläggav IngOehman » 2015-12-01 02:40

Objektivisten skrev:Alla som läst de senaste inläggen räcker upp en hand. :D

Problemet med att komma med sådana uppmaningar på internetforum är att du inte ser vilka som sitter därhemma och räcker upp handen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster