surround back som surround

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

surround back som surround

Inläggav mrGaskill » 2016-08-20 18:13

Hej. Man skäms nästan över att fråga detta, men om man nu har en 7.1-receiver och har surroundhögtalare och surroundbackhögtalare, kan man köra surround i alla surround/surroundbackhögtalare? Om man duplicerar signalen till surroundback alltså från surroundspåret?
Det skulle vara smidigt. Men är det så nuförtiden på receivers från olika tillverkare? Jag har inte hittat något sånt i min Onkyo, tror jag.
Någon som vet något?
Tanken är att kanske skaffa en 7.1.2 burk eller något, alltså en 9.2-receiver. Det skulle vara smidigt att slippa parallelkoppla två Ino a2 per sida och växla mellan 5.1 med fyra högtalare eller 7.1 (Dolby D EX eller liknande) i de fallen man kör Dolby Digital och två surround och två surroundback.

Men, inte fasiken kan det väl vara så smidigt? Näe, usch vad det låter för bra för att vara sant. :( Hejdå. :cry:
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Re: surround back som surround

Inläggav mrGaskill » 2016-08-21 14:29

Nejmen seriöst då. Visst finns det t.ex. 7 channel stereo och sånt? Det skulle ju inte vara omöjligt att det fanns ett liknande läge för bara surroundkanalerna?
Någon som faktiskt har någon koll om det finns en eller flera reciverar med något dylikt?
Det mesta material är ju ändå i antingen stereo eller 5.1. I sällsynta fall har man ju behov av 7.1, eller möjligen kommande 7.1.2 då. Smidigheten att kunna ha fyra bakhögtalare att konfigurera beroende på situation vore ju minst sagt smidigt. Att parallelkoppla t.ex. två Ino a2 for surround, låser ju upp dessa mot dessa slutsteg, vilket på sätt och vis är mindre smidigt än min idé.

Så det får stå kvar, apparatefterlysning med dylik funktionalitet, gärna som klarar 7.1.2 ur lådan, så att säga!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-21 15:55

Finns väl en del receivers som väljer att använda surround-back som surround on man kör i lägre format. Mina gör det i alla fall.

Kan ju vara att man behöver aktivera något i en meny, men tanka ned manual på det du är intrsserad av och läs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-21 16:26

Ok, tack. Jag har en Onkyo 707 och på den kan man ju ställa att man har surround back, delningsfrekvens och antal kanaler (mono eller stereo). Hittils har jag inte hittat något annat än att man kan välja mellan Dolby Digital och Dolby Digital EX t.ex. för att få 5.1 eller fusk-6/7.1. Vid Dolby Digital så hörs det ju inget ur surround back i alla fall, som väl var väntat. Jag har inte hittat något än i övrigt som gör det möjligt att dubblera vid 5.1 och surround back inkopplat. Jag vet ju att det finns otalet manualer att kolla igenom på nätet. Men jag har inte orkat gå den vägen än eftersom man vill veta att det verkligen finns och om det finns något särskilt nyckelord att googla efter. Det brukar vara enda vägen att vandra om man lyckas nysta fram något. Därav forumfrågandet.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-08-21 16:56

Det man oftast blir tvungen till är att applicera Prologic II X, Prologic II Z eller DTS Neo 6 för att låta receivern räkna fram signaler till bakhögtalarna. Det bästa är förstås en funktion som låter surround och back spela samma signal när man har 5.1 in i receivern. Har för mig att Denon har den möjligheten.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-08-21 17:14

Kanske en nanoavr skulle vara något? Då kan du sköta delning nivå och delay för de kanaler du vill digitalt mellan källa och receiver. De kanaler du inte rör förblir orörda. Det förutsätter att källan kan skicka ut pcm och utesluter därför dolby atmos och andra format som måste bitstreamas.

Du skulle alltså kunna ha två presets, en för 5.1 där surround skickas till både surround och surround back och en för 7.1 där varje kanal bara skickas som vanligt.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-21 18:16

Anders och Tarzan. Tack. Spot on i bägge fallen. Jag ska (och har redan) läsa (har läst) manualsidor för Denon-receivers och NanoAVR (har läst tråden här på faktiskt och på lite andra ställen). Möjligen kan just Atmos och det att man tar upp en hdmi-ut om jag förstått det rätt, ställa till det med NanoAvr. Jag skulle gärna köra 7.1.2 som sagt, och eventuellt kanske, kanske bygga ut till 7.1.4 bara för att .. det går... Jag tror ju det att i en Atmos/DTS X-setup så kommer surround back-högtalarna vara till hyfsat stor nytta. Dessutom siktar jag på att ha tre hdmi-ut till tre olika bildvisare.

Men det är ju just så jag vill kunna göra, presets för 5.1 eller 7.1 och möjligen lite annat. Finns det i receivers redan så hade det varit bra. Men ibland får man inte allt. Men som sagt (tror jag), att bara ha 4 surroundhögtalare skulle nog räcka och vara "smutt" för mina önskemål. :-)

Tack för stoffet i tråden så här långt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-22 11:18

Detta har diskuterats i massor av trådar här på forat. Jag har också fördjupat mig i detta ämne. Orkar/hinner inte redogöra för mina upptäckter/slutsatser, men om du kollar mina (och för all del alla andras) inlägg i t.ex. följande trådar, så får du mycket matnyttig info:

viewtopic.php?f=10&t=35362
viewtopic.php?f=9&t=53803

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-22 11:52

Jag har inte tid nu, men kollade de första inläggen i trådarna och de handlade ju just om det jag frågade om. Stort tack för fynden! :-)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-22 13:09

och så var lunchbrejken slut. Men tja, man kan ju kanske ändå köra Prologic IIx, EX etc etc då såsom det stod i trådarna med bidrag av Kalejdokom. Det verkar ju nästan ge samma sak "with a twist". Och det är ju det jag gör nu faktiskt, kör Dolby Digital med EX. Så att duplicera signalen kanske är onödigt. Men det skulle vara intressant att testa om det gick och jämföra vad man föredrar i vissa fall. Att ha möjligheter är ju bra. :)
Men man kanske kan lugna sig, skaffa en 9.2-burk och ett par Ino a2 till på något vis.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-08-22 16:19

Om du drar separat kablage från varje högtalare till förstärkaren så kan du ju sätta en enkel högtalarswitch som växlar anslutning för bakkanalerna. Problemet är om du behöver seriekoppla för att hålla uppe impedansen vid ren 5.1-drift. Men det går ju förstås också att lösa med några omkopplare.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-22 18:21

Ja, varför inte egentligen. Man har ju inga andra planer än att kanske köra ett slutsteg per högtalare som blir 4 totalt kanske då. Antingen ett slutsteg per högtalare eller daisychaina två stycken på ett slutsteg (surround). Switchen kan ju inte bli så svår? Det kanske finns någon byggsats eller liknande. :-) Gammal hederlig switch är ju trevlig utan iPhone-inblandning. Men remote kanske vore fint.
antingen kopplar man högtalare 1 till slutsteg 1 och högtalare 2 till slutsteg 1 eller två. + till +(1) eller +(2) och samma med -. Klick och klick.
Att daisychaina två a2 borde vara en snäll last. 9 Ohm eller något.

Man får se. :-)

Återgå till Generellt om hifi