Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:BBC-dippen visade sig inte vara en dipp där vi trodde, vill jag minnas.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... en#1052742
peetwa skrev:Snappat. Jag häller upp snacken och firar upp ölen för relingen under tiden. Det verkar nämligen som om jag lyssnat mig fram till just en sådan dip i mina filtermodifikationer av en slump idag, trots att jag förkastat dess historiska existens.
celef skrev:peetwa skrev:Snappat. Jag häller upp snacken och firar upp ölen för relingen under tiden. Det verkar nämligen som om jag lyssnat mig fram till just en sådan dip i mina filtermodifikationer av en slump idag, trots att jag förkastat dess historiska existens.
vilken dipp menar du, bbc eller toole?
peetwa skrev:celef skrev:peetwa skrev:Snappat. Jag häller upp snacken och firar upp ölen för relingen under tiden. Det verkar nämligen som om jag lyssnat mig fram till just en sådan dip i mina filtermodifikationer av en slump idag, trots att jag förkastat dess historiska existens.
vilken dipp menar du, bbc eller toole?
Jag har ännu inte sett någon bbc-dip så någon sådan är det inte. Men nuläget har jag tagit ner energin on axis mellan 1000 och 2000 och misstänker att jag även måste na ner den kring 3000 Hz.
Det börjar alltså linkna den där erömda 1000-4000 Hz med ett par dB. Kallar du den för toole?
Det finns en som kallas för gundry dip också. Vad skall det vara?
Är det någon som känner att dom har tillräckligt med kunskap för att reda lite i begreppen?
peetwa skrev:Där emot så har jag upptäckt något annat intressant.
När man gör inspelningar med konsthuvud (dummy-head) och skall lyssna på dessa i hörlurar så krävs det att man eq:ar upp en peak på 8 dB mellan 1500 och 4500 för att det skall upplevas som att ljudet kommer framifrån. Detta kallas för "free field equaized headphones". Så det känns som om svaret finns i faggorna.
En annan lös observasion är att området 1000-4000 Hz avviker även iphon-kurvorna. Det kanske inte har med detta att göra men jag lämnar det som en minnesanteckning.
celef skrev:peetwa skrev:Där emot så har jag upptäckt något annat intressant.
När man gör inspelningar med konsthuvud (dummy-head) och skall lyssna på dessa i hörlurar så krävs det att man eq:ar upp en peak på 8 dB mellan 1500 och 4500 för att det skall upplevas som att ljudet kommer framifrån. Detta kallas för "free field equaized headphones". Så det känns som om svaret finns i faggorna.
En annan lös observasion är att området 1000-4000 Hz avviker även iphon-kurvorna. Det kanske inte har med detta att göra men jag lämnar det som en minnesanteckning.
uppmätning av en centerhögtalare med ett kemarhuvud ger en enorm peak strax över 2khz, en fantomprojicerad center med ett stereopar ger istället en dipp strax där under, vad drar du för slutsats av det?
Användare som besöker denna kategori: hali och 23 gäster