Var kan jag läsa mer om "stereosystemfelet"?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Var kan jag läsa mer om "stereosystemfelet"?

Inläggav PerStromgren » 2011-07-27 08:41

Ordet "stereosystemfel" används bara här på forumet, såvitt jag förstått. Om jag vill läsa mer om fenomenet, eller det som utgör upphovet till detta "fel", vart vänder jag mig då?

Är det bara IÖ som har använt detta som begrepp, eller finns det på engelska också?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-07-27 10:10

toole skrev väl lite om felet i sin senaste bok
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-27 10:14

celef skrev:toole skrev väl lite om felet i sin senaste bok

Tack! Vet du om han hade ett begrepp för detta, som jag kan googla på?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-27 10:37

Varför snuttifiera? Läs hela boken.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-27 11:48

Nattlorden skrev:Varför snuttifiera? Läs hela boken.

Är det inte just snuttifering vi har som hobby, gemensamt? :D

Annars skulle vi nog ha Beranek och Harry F. Olsen på nattygsbordet, allihop. Men det kanske ni andra har? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-27 12:11

Tja... jag funderar över om jag skall köpa och läsa
Bild
eller om den inte är värd det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-27 12:23

Nattlorden skrev:Tja... jag funderar över om jag skall köpa och läsa
Bild
eller om den inte är värd det.

Bra, Nattis! Du är inte fullt lika lat som jag, alltså... Får vi en sammanfattning senare i veckan? :roll:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-07-27 12:58

perstromgren skrev: Annars skulle vi nog ha Beranek och Harry F. Olsen på nattygsbordet, allihop. Men det kanske ni andra har? 8O

Jag har det, men dom hjälper väl bara mot monosystemfelen? 8O :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-27 13:26

phon skrev:Jag har det, men dom hjälper väl bara mot monosystemfelen? 8O :)

*drumroll* *crash!* :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-27 14:54

Perstromgren, först bör man veta hur hörseln fungerar d v s på vanliga naturliga ljud och ljudkällor. Därefter bör man veta hur stereofoni fungerar akustiskt sett och det gäller både inspelning och avspelning. Då kan man få en bra uppfattning vad gäller svagheterna och styrkorna med det sterefoniska systemet. Det är en form av signalbehandling från akustiska ljudvågor till nervimpulser i vårt nervsystem. Då man har snappat allt detta, så kan man koncentrera sig på svagheterna som genererar fel vid ljudåtergivning med stereofoni. Man kan kalla dessa fel för stereosystemfel.

Jag ser denna bok som en inkörsport till förståelsen av vår hörsel.

Jens Blauert: Spatial Hearing - Revised Edition: The Psychophysics of Human Sound Localization.

Därefter bör man ha ett hum om det centrala nervsystemet. Jag har tidigare rekommenderat den bästa boken i ämnet.

Vad gäller inspelningar så finns det en del att bita i hos http://www.sengpielaudio.com/ Du kan ladda ner samtliga pdf-dokument och börja läsa.

Sedan finns det en uppsjö vetenskapliga artiklar i ämnet som behandlar binaural hearing och alla rön efter 1980.

Då man till fullo behärskar allt detta inklusive hur människans medvetande fungerar och hur livet uppstår så kan man börja sätta sig ner och fundera på stereosystemfel 8) :) Svårare än så är det inte :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-27 15:44

petersteindl skrev:Då man till fullo behärskar allt detta inklusive hur människans medvetande fungerar och hur livet uppstår så kan man börja sätta sig ner och fundera på stereosystemfel 8) :) Svårare än så är det inte :)

låter som en baggis :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-27 16:27

petersteindl skrev:Perstromgren, först bör man veta hur hörseln fungerar d v s på vanliga naturliga ljud och ljudkällor. Därefter bör man veta hur stereofoni fungerar akustiskt sett och det gäller både inspelning och avspelning. Då kan man få en bra uppfattning vad gäller svagheterna och styrkorna med det sterefoniska systemet. Det är en form av signalbehandling från akustiska ljudvågor till nervimpulser i vårt nervsystem. Då man har snappat allt detta, så kan man koncentrera sig på svagheterna som genererar fel vid ljudåtergivning med stereofoni. Man kan kalla dessa fel för stereosystemfel.

Du är så jäkla noggrann, Peter! Just give me the juicy, parts,will you? :wink:

Det jag frågar efter, tror jag, är om någon annan än IÖ klumpat ihop dessa bekymmer och kallat det något i stil med stereosystemfel. Bakgrunden är den missuppfattning hifi+ gjorde när de tolkade vad QM-60 kompenserade för.

Jag får kanske övergå från deckare till nå't tyngre på semestern... :roll:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-27 16:27

phon skrev:
perstromgren skrev: Annars skulle vi nog ha Beranek och Harry F. Olsen på nattygsbordet, allihop. Men det kanske ni andra har? 8O

Jag har det, men dom hjälper väl bara mot monosystemfelen? 8O :)

:D :D :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Re: Var kan jag läsa mer om "stereosystemfelet"?

Inläggav single_malt » 2011-07-27 16:37

perstromgren skrev:Ordet "stereosystemfel" används bara här på forumet, såvitt jag förstått. Om jag vill läsa mer om fenomenet, eller det som utgör upphovet till detta "fel", vart vänder jag mig då?

Är det bara IÖ som har använt detta som begrepp, eller finns det på engelska också?

"Stereosystemfelen" i bestämd form ser jag enbart som ett begrepp i INOs marknadsföring/Ingoehmans ljudfilosofi. Det är nog svårt att hitta annan information än de fragment som portioneras ut då och då.

"Stereosystemfelen" har inte blivit tydligt definierade (till allmän kännedom)vad jag känner till.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-27 16:56

perstromgren skrev:
Det jag frågar efter, tror jag, är om någon annan än IÖ klumpat ihop dessa bekymmer och kallat det något i stil med stereosystemfel. Bakgrunden är den missuppfattning hifi+ gjorde när de tolkade vad QM-60 kompenserade för.

Det där med att Hifi+ missuppfattade tycker jag är symptomatiskt. Jag hävdar att det beror på att det faktiskt inte går att använda den information som finns kring "Stereosystemfelen". Det enda som fungerar är att fråga upphovsmannen för varje ny frågeställning som uppstår.
Jag ser det som att det bara kan bero på att det bakom alla ord och semantiska vindlingar saknas substans.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-27 17:12

single_malt skrev:
perstromgren skrev:

Det där med att Hifi+ missuppfattade tycker jag är symptomatiskt. Jag hävdar att det beror på att det faktiskt inte går att använda den information som finns kring "Stereosystemfelen". Det enda som fungerar är att fråga upphovsmannen för varje ny frågeställning som uppstår.
Jag ser det som att det bara kan bero på att det bakom alla ord och semantiska vindlingar saknas substans.

Det tror inte jag. Substans finns säkert. Däremot saknar vi ett gemensamt språk.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-07-27 17:19

Borde det inte finnas två delar av stereosystemfelet dels det som kan förekomma vid inspelning i vissa konfigurationer och ett vid uppspelning med vissa högtalartyper???
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-27 17:44

skrutten skrev:Borde det inte finnas två delar av stereosystemfelet dels det som kan förekomma vid inspelning i vissa konfigurationer och ett vid uppspelning med vissa högtalartyper???

Jo, det finns problem vid återgivning och det berör både inspelning och uppspelning.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-27 19:30

petersteindl skrev:
skrutten skrev:Borde det inte finnas två delar av stereosystemfelet dels det som kan förekomma vid inspelning i vissa konfigurationer och ett vid uppspelning med vissa högtalartyper???

Jo, det finns problem vid återgivning och det berör både inspelning och uppspelning.

MvH
Peter

tänk att det där tror jag väääldigt mycket på..
alltså jag har grunnat på det i trettio år och skrutten säger det rakt av :mrgreen:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-28 17:34

perstromgren skrev:Det jag frågar efter, tror jag, är om någon annan än IÖ klumpat ihop dessa bekymmer och kallat det något i stil med stereosystemfel.

Jorå det finns. Floyd O'Tooles senaste alster (som han skrev efter pensioneringen och därmed kunde säga saker som han inte kunde när han var aktiv) behandlar en del av dessa. Ett av de viktigare kallar han one combed tooth.

Men man ska ha klart för sig innan man sätter sig in i problematiken är att det finns inte entydigt definierade stereosystemfel eftersom det beror på vilket stereosystem man använder. Det går dessutom utmärkt att med normal tvåkanalig utrustning få fram ett stereosystem helt utan dessa fel. Det är därför kanske rent av olämpligt att använda orden stereosystemfel utan att man entydigt definierar stereosystemet (2 eller fler kanaler). För att göra det senare så måste man precisera mer exakt hur inspelning och uppspelning ska göras. Bl a.

Det man kan säga är vilka fel som kan finnas i ett stereosystem och de kan delas in i tonala och spatiala. De är delvis sammankopplade då hörseln tillåter att man delvis kan kompencera spatiala fel med olika tonkurvor. Dock så kommer man att införa nya fel då. De tonala felen är rätt självklara och rör främst nivån i basen och den upplevda dippen när man projicerar en monofonisk källa. De spatiala felen kan delas upp i riktning (direction) och avstånd (distance). När det gäller det första så är en tydlig sådan effekt när man har ett monofoniskt uppspelat på två identiska högtalare med samma avstånd till hörselns centrum (d v s en fantomcenter) och flyttar sig så att man kommer bortom ca 670uS i tidsskillnad i gångvägen från högtalare till höger resp vänster öra. Då kollapsar ljudbilden helt till den närmaste högtalaren. Man får ett fel i vilken riktning det upplevda ljudet bör komma ifrån - något man kan kalla directional distortion. Det andra begreppet - distance distortion - har avhandlats flyktigt i en annan tråd. Jag ska se om jag hittar den*. Det man kan säga är att högtalare som strålar i en halvsfär ovanför ca 800Hz och där ljudtrycket avtar omvänt proportionellt mot avståndet som dessutom placeras i ett rum med begränsad efterklang kommer lida maximalt av den senare typen av geometriskt fel. Det går att lura hörseln - ge det en illusion - som gör att hörselintrycket stämmer bättre med verkligheten även för en sådan högtalare men det är mycket svårare och det går inte att göra fullt ut.

* http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 73#1015273
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-28 20:01

Vad kan man åstadkomma med en mittkanal då? Kan den eliminera alla stereosystemfel, eller introducerar den oundvikligen nya fel?
Senast redigerad av paa 2011-07-28 20:31, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-28 20:05

En mittkanal med allt information som är lika (mono) mellan kanalerna bör väl kunna kompensera för löptidsskillnader mellan höger och vänster i alla fall...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-07-28 20:13

Jocke skrev:En mittkanal med allt information som är lika (mono) mellan kanalerna bör väl kunna kompensera för löptidsskillnader mellan höger och vänster i alla fall...

men är det lika "enkelt" att stabilisera ljudbilden för off-centerlyssning som med två kanaler? Eller blir det frågan om att klangmatcha, men skapa olika spridning på center och frontar då?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-28 20:32

Jocke skrev:En mittkanal med allt information som är lika (mono) mellan kanalerna bör väl kunna kompensera för löptidsskillnader mellan höger och vänster i alla fall...

Jag tänkte mer på att klangen på mittkanalen borde bli mer rätt utan att fixa med sidokanalernas tonkurvor, för att dom strålar in i örat med fel riktining för ljud från mitten.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-07-28 20:33

Naqref skrev:
perstromgren skrev:Det jag frågar efter, tror jag, är om någon annan än IÖ klumpat ihop dessa bekymmer och kallat det något i stil med stereosystemfel.

Jorå det finns. Floyd O'Tooles senaste alster (som han skrev efter pensioneringen och därmed kunde säga saker som han inte kunde när han var aktiv) behandlar en del av dessa. Ett av de viktigare kallar han one combed tooth.

Men man ska ha klart för sig innan man sätter sig in i problematiken är att det finns inte entydigt definierade stereosystemfel eftersom det beror på vilket stereosystem man använder. Det går dessutom utmärkt att med normal tvåkanalig utrustning få fram ett stereosystem helt utan dessa fel. Det är därför kanske rent av olämpligt att använda orden stereosystemfel utan att man entydigt definierar stereosystemet (2 eller fler kanaler). För att göra det senare så måste man precisera mer exakt hur inspelning och uppspelning ska göras. Bl a.

Det man kan säga är vilka fel som kan finnas i ett stereosystem och de kan delas in i tonala och spatiala. De är delvis sammankopplade då hörseln tillåter att man delvis kan kompencera spatiala fel med olika tonkurvor. Dock så kommer man att införa nya fel då. De tonala felen är rätt självklara och rör främst nivån i basen och den upplevda dippen när man projicerar en monofonisk källa. De spatiala felen kan delas upp i riktning (direction) och avstånd (distance). När det gäller det första så är en tydlig sådan effekt när man har ett monofoniskt uppspelat på två identiska högtalare med samma avstånd till hörselns centrum (d v s en fantomcenter) och flyttar sig så att man kommer bortom ca 670uS i tidsskillnad i gångvägen från högtalare till höger resp vänster öra. Då kollapsar ljudbilden helt till den närmaste högtalaren. Man får ett fel i vilken riktning det upplevda ljudet bör komma ifrån - något man kan kalla directional distortion. Det andra begreppet - distance distortion - har avhandlats flyktigt i en annan tråd. Jag ska se om jag hittar den*. Det man kan säga är att högtalare som strålar i en halvsfär ovanför ca 800Hz och där ljudtrycket avtar omvänt proportionellt mot avståndet som dessutom placeras i ett rum med begränsad efterklang kommer lida maximalt av den senare typen av geometriskt fel. Det går att lura hörseln - ge det en illusion - som gör att hörselintrycket stämmer bättre med verkligheten även för en sådan högtalare men det är mycket svårare och det går inte att göra fullt ut.

* http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 73#1015273

Hur mäter man stereosystemfel överhuvudtaget på människor?
Jag försökte hitta något om "one combed tooth" men hittade inget. Stavas det annorlunda kanske?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-28 20:57

Naqref skrev:Det man kan säga är att högtalare som strålar i en halvsfär ovanför ca 800Hz och där ljudtrycket avtar omvänt proportionellt mot avståndet som dessutom placeras i ett rum med begränsad efterklang kommer lida maximalt av den senare typen av geometriskt fel. Det går att lura hörseln - ge det en illusion - som gör att hörselintrycket stämmer bättre med verkligheten även för en sådan högtalare men det är mycket svårare och det går inte att göra fullt ut.

är det detta vad mina högtalare gör?
Bild

P.S. numera är diskanten permanent fixerad och de står parallellt med hörnen av rummet + att de står på SD kuddar naturligtvis :)

delningen är nog den du säger naq

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-07-28 21:22

kan tillägga att Michael Bergek gillade konceptet för 15 år sedan och formen har inte förändrats :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-07-28 21:27

single_malt skrev:Jag försökte hitta något om "one combed tooth" men hittade inget. Stavas det annorlunda kanske?

Prova: "one toothed comb"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-07-28 21:45

roggaro skrev:kan tillägga att Michael Bergek gillade konceptet för 15 år sedan och formen har inte förändrats :oops:

"Bergek" som i ingenjören som spelade in åt Bis?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-07-28 22:06

paa skrev:

Jag tänkte mer på att klangen på mittkanalen borde bli mer rätt utan att fixa med sidokanalernas tonkurvor, för att dom strålar in i örat med fel riktining för ljud från mitten.

Nattlorden skrev:

men är det lika "enkelt" att stabilisera ljudbilden för off-centerlyssning som med två kanaler? Eller blir det frågan om att klangmatcha, men skapa olika spridning på center och frontar då?

Ibland när jag efterbearbetar mina mixar har jag använt m/s-matris (summa/skillnad?) för att separera ut mono resp stereoinfon i 3 kanaler. Då vill man ju gärna ha olika tonkurvor då bas, bastrumma och solister oftast mixas i mitten medan tex cymbaler som kan fodra lite handpåläggning ofta ligger i stereo.

Skulle kunna tänka mig att man vill ligga lite mitt emellan 2 och 3 kanaler för att det liksom ska hänga ihop. Har tyvärr ingen analog ms-processor att labba med...

Nästa

Återgå till Teknikforum