Moderator: Redaktörer
celef skrev:toole skrev väl lite om felet i sin senaste bok
Nattlorden skrev:Varför snuttifiera? Läs hela boken.
Nattlorden skrev:Tja... jag funderar över om jag skall köpa och läsa
eller om den inte är värd det.
phon skrev:Jag har det, men dom hjälper väl bara mot monosystemfelen?![]()
petersteindl skrev:Då man till fullo behärskar allt detta inklusive hur människans medvetande fungerar och hur livet uppstår så kan man börja sätta sig ner och fundera på stereosystemfel![]()
Svårare än så är det inte
petersteindl skrev:Perstromgren, först bör man veta hur hörseln fungerar d v s på vanliga naturliga ljud och ljudkällor. Därefter bör man veta hur stereofoni fungerar akustiskt sett och det gäller både inspelning och avspelning. Då kan man få en bra uppfattning vad gäller svagheterna och styrkorna med det sterefoniska systemet. Det är en form av signalbehandling från akustiska ljudvågor till nervimpulser i vårt nervsystem. Då man har snappat allt detta, så kan man koncentrera sig på svagheterna som genererar fel vid ljudåtergivning med stereofoni. Man kan kalla dessa fel för stereosystemfel.
phon skrev:perstromgren skrev: Annars skulle vi nog ha Beranek och Harry F. Olsen på nattygsbordet, allihop. Men det kanske ni andra har?
Jag har det, men dom hjälper väl bara mot monosystemfelen?![]()
perstromgren skrev:Ordet "stereosystemfel" används bara här på forumet, såvitt jag förstått. Om jag vill läsa mer om fenomenet, eller det som utgör upphovet till detta "fel", vart vänder jag mig då?
Är det bara IÖ som har använt detta som begrepp, eller finns det på engelska också?
perstromgren skrev:
Det jag frågar efter, tror jag, är om någon annan än IÖ klumpat ihop dessa bekymmer och kallat det något i stil med stereosystemfel. Bakgrunden är den missuppfattning hifi+ gjorde när de tolkade vad QM-60 kompenserade för.
Jag får kanske övergå från deckare till nå't tyngre på semestern...
single_malt skrev:perstromgren skrev:
Det jag frågar efter, tror jag, är om någon annan än IÖ klumpat ihop dessa bekymmer och kallat det något i stil med stereosystemfel. Bakgrunden är den missuppfattning hifi+ gjorde när de tolkade vad QM-60 kompenserade för.
Jag får kanske övergå från deckare till nå't tyngre på semestern...
Det där med att Hifi+ missuppfattade tycker jag är symptomatiskt. Jag hävdar att det beror på att det faktiskt inte går att använda den information som finns kring "Stereosystemfelen". Det enda som fungerar är att fråga upphovsmannen för varje ny frågeställning som uppstår.
Jag ser det som att det bara kan bero på att det bakom alla ord och semantiska vindlingar saknas substans.
skrutten skrev:Borde det inte finnas två delar av stereosystemfelet dels det som kan förekomma vid inspelning i vissa konfigurationer och ett vid uppspelning med vissa högtalartyper???
petersteindl skrev:skrutten skrev:Borde det inte finnas två delar av stereosystemfelet dels det som kan förekomma vid inspelning i vissa konfigurationer och ett vid uppspelning med vissa högtalartyper???
Jo, det finns problem vid återgivning och det berör både inspelning och uppspelning.
MvH
Peter
perstromgren skrev:Det jag frågar efter, tror jag, är om någon annan än IÖ klumpat ihop dessa bekymmer och kallat det något i stil med stereosystemfel.
Jocke skrev:En mittkanal med allt information som är lika (mono) mellan kanalerna bör väl kunna kompensera för löptidsskillnader mellan höger och vänster i alla fall...
Jocke skrev:En mittkanal med allt information som är lika (mono) mellan kanalerna bör väl kunna kompensera för löptidsskillnader mellan höger och vänster i alla fall...
Naqref skrev:perstromgren skrev:Det jag frågar efter, tror jag, är om någon annan än IÖ klumpat ihop dessa bekymmer och kallat det något i stil med stereosystemfel.
Jorå det finns. Floyd O'Tooles senaste alster (som han skrev efter pensioneringen och därmed kunde säga saker som han inte kunde när han var aktiv) behandlar en del av dessa. Ett av de viktigare kallar han one combed tooth.
Men man ska ha klart för sig innan man sätter sig in i problematiken är att det finns inte entydigt definierade stereosystemfel eftersom det beror på vilket stereosystem man använder. Det går dessutom utmärkt att med normal tvåkanalig utrustning få fram ett stereosystem helt utan dessa fel. Det är därför kanske rent av olämpligt att använda orden stereosystemfel utan att man entydigt definierar stereosystemet (2 eller fler kanaler). För att göra det senare så måste man precisera mer exakt hur inspelning och uppspelning ska göras. Bl a.
Det man kan säga är vilka fel som kan finnas i ett stereosystem och de kan delas in i tonala och spatiala. De är delvis sammankopplade då hörseln tillåter att man delvis kan kompencera spatiala fel med olika tonkurvor. Dock så kommer man att införa nya fel då. De tonala felen är rätt självklara och rör främst nivån i basen och den upplevda dippen när man projicerar en monofonisk källa. De spatiala felen kan delas upp i riktning (direction) och avstånd (distance). När det gäller det första så är en tydlig sådan effekt när man har ett monofoniskt uppspelat på två identiska högtalare med samma avstånd till hörselns centrum (d v s en fantomcenter) och flyttar sig så att man kommer bortom ca 670uS i tidsskillnad i gångvägen från högtalare till höger resp vänster öra. Då kollapsar ljudbilden helt till den närmaste högtalaren. Man får ett fel i vilken riktning det upplevda ljudet bör komma ifrån - något man kan kalla directional distortion. Det andra begreppet - distance distortion - har avhandlats flyktigt i en annan tråd. Jag ska se om jag hittar den*. Det man kan säga är att högtalare som strålar i en halvsfär ovanför ca 800Hz och där ljudtrycket avtar omvänt proportionellt mot avståndet som dessutom placeras i ett rum med begränsad efterklang kommer lida maximalt av den senare typen av geometriskt fel. Det går att lura hörseln - ge det en illusion - som gör att hörselintrycket stämmer bättre med verkligheten även för en sådan högtalare men det är mycket svårare och det går inte att göra fullt ut.
* http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 73#1015273
Naqref skrev:Det man kan säga är att högtalare som strålar i en halvsfär ovanför ca 800Hz och där ljudtrycket avtar omvänt proportionellt mot avståndet som dessutom placeras i ett rum med begränsad efterklang kommer lida maximalt av den senare typen av geometriskt fel. Det går att lura hörseln - ge det en illusion - som gör att hörselintrycket stämmer bättre med verkligheten även för en sådan högtalare men det är mycket svårare och det går inte att göra fullt ut.
roggaro skrev:kan tillägga att Michael Bergek gillade konceptet för 15 år sedan och formen har inte förändrats
paa skrev:Jocke skrev:En mittkanal med allt information som är lika (mono) mellan kanalerna bör väl kunna kompensera för löptidsskillnader mellan höger och vänster i alla fall...
Jag tänkte mer på att klangen på mittkanalen borde bli mer rätt utan att fixa med sidokanalernas tonkurvor, för att dom strålar in i örat med fel riktining för ljud från mitten.
Nattlorden skrev:Jocke skrev:En mittkanal med allt information som är lika (mono) mellan kanalerna bör väl kunna kompensera för löptidsskillnader mellan höger och vänster i alla fall...
men är det lika "enkelt" att stabilisera ljudbilden för off-centerlyssning som med två kanaler? Eller blir det frågan om att klangmatcha, men skapa olika spridning på center och frontar då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster