Moderator: Redaktörer
jansch skrev:- 2: tons distorsionen stiger proportionellt med ljudtrycket
- 3:tons distorsion stiger med kvadraten på ljudtrycket
grafpro skrev:USB-ljudkortet Vad man behöver är mikingångar med fantommatning, samt linjeingångar som är balanserade så att man inte behöver hålla på att krångla med vad som är jord eller inte, bara att koppla på. Utgångarna måste också vara balanserade.
Eri skrev:Tänkte lämna ett bidrag på en enkel och billiga mätutrustning.
Längst till vänster förstärkaren. En the t.amp (rek av ARTA ) . Andra svarta lådan är en mätbox tillverkad enligt Artas anvisningar. Den innehåller en loopback krets och referensmotstånd för impedansmätning. Det finns också några zener dioder för att skydda ljudkortets ingång. Sedan kommer mickförstärkaren. En konstruktion som Nagref ligger bakom. Sist i raden ljudkort från Behringer, UCA222. Använder denna med ASIO drivrutiner. Längs fram 2st av mina 3 mikrofoner. Alla byggda med microfonkapseln MCE2000 från Monacor. Passade på att köpa några stycken medan dom fanns. Den är ju tillverkad av Panasonic och är specificerad +- 2dB mellan 20 Hz och 20 kHz. Den har ju lite bättre frekvenskurva än WM61A som ju är vanlig i dag. Tyvärr finns ju inte MCE2000 längre. Fast om mikrofonen håller den specificationen kan man ju undra. Jag har mätt mycket med den här utrustningen och jag tycker nog den presterar ganska bra med tanke på att det är en billig och enkel mätutrustning.
Eri skrev: Det enda kritiska som jag sett mot denna först. var nedre gränsfrekvensens -3 dB punkt låg på ca 15,7 Hz. Detta kan man enkelt ändra på genom att byta ut två kondensatorer i förstärkaren. Jag använder utrustningen enbart för högtalarmätning.
PappaBas skrev:Sitter och funderar på ljudkort för mätning.
Antingen Focusrite Scarlett 2i2.
http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2.htm
eller Focusrite Saffire 6
http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm
De kostar lika mycket, båda har ASIO. Saffire 6 har lite fler utgångar.
Är det någon som har någon erfarenhet? Finns ju två i tråden som har endera. Verkar som Scarlett 2i2 är lite nyare.
Martin skrev:
Det är alltså en hembyggd mic-förstärkare med OP-ampar (med inbyggd linjär nätdel på kretskortet som drivs direkt från vägguttaget), en wallin-jig och ett panasonic mic-element direkt lödd på en tunn mik-kabel. Billigaste mätutrustningen man kan bygga.Kostar 100-lappar.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 0 gäster