Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Spacebug
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-09-17

Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Spacebug » 2014-09-14 19:18

Funderar kring en bordscirkelsåg för att underlätta kapning av skivor till basar och eventuellt andra projekt.
Jag vill gärna kunna kapa hela mdf skivor på bredden.

Jag har tidigare använt mig av en cirkelsåg med lite brister, skev bottenplatta bland annat efter att ha varit hanterad i många år.
Så precisionen är väl sådär, lite handpåläggning kan krävas ibland innan man kan limma bitarna.
Skulle gärna vilja öka precisionen med hjälp av en fast klinga och ett fast mothåll,
även för att göra arbetet mycket snabbare då man bara kan mata på bit efter bit.
Hittills har ett 2m långt vattenpass i aluminium fått agera mothåll för cirkelsågen och det tar en herrans tid att mäta ut och placera/tvinga fast mothållet vid varje snitt.

Att hitta en bordssåg för rimlig peng där man kan kapa kanske halvmeter breda skivor verkar snudd på omöjligt,
många på jula,biltema osv har så små bord vad jag kan se att man knappt kan kapa 30cm remsor om man ska använda mothållet som stöd.

Jag funderar då kring att kanske tillverka eget bord av en mdf eller spån skiva,
hittar man en rimligt bra kapad skiva borde man kunna köra ut en fullbredds remsa, sätta ändar på och få ett rakt mothåll som styr över hela bordsskivan.
Sätter man klingan på lämpligt ställe och kanske kapa till bordsskivan så man har plats att justera mothållet för 50-60cm kapbredd.
Eller lämna plats för kapbredder över metern, beror väl mest på hur stor/otymplig bordsskiva man vill ha som skall ställas undan sedan efter kapjobbet är färdigt...

I mitt huvud låter detta som en bra ide, vad tror folket?

Kan det kanske bli ett mindre helvete att linjera upp klingan med mothållet tro eller finns det enkla knep?
Nästa fråga är själva sågen, skaffa en billigare bordssåg och bygga eget bord till enligt ovan eller kanske montera en vanlig cirkelsåg på undersidan bordet?

Nästa alternativ är att bara köpa en sänksåg med styrskena, men då åker jag på samma problem med mätning och tvinga fast skenan inför varje snitt.

Användarvisningsbild
MathiasS
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 2013-12-30

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav MathiasS » 2014-09-14 19:40

Att hantera större bitar med precision är nästan helt omöjligt på någon rimlig budget (vad nu det är). En bra såg är Bosch GTS 10, men även den har egentligen för litet bord för det du vill göra. Billigare sågar än så har för dålig precision. Större sågar med precision blir helt andra pengar.

Jag föreslår att du skaffar en sänksåg med lämpligt lång skena. Bosch/Mafell eller Festool är duktiga på detta. Då kan du enkelt kapa skivorna till hanterbara bitar, antingen för fortsatt bearbetning med sänksågen eller i en bordssåg typ GTS10. Skenan behöver förövrigt inte tvingas fast, den ligger kvar av sig självt om du inte köpt den på Jula....

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Adhoc » 2014-09-14 20:09

Sänksåg med styrskena kommer du långt med men du kommer inte ifrån att inställningen för lika stora bitar tar tid. Positivt också att det tar lite plats och att styrskenan också kan användas för fräsjobb.

Har du plats, googla på auktion + snickerimaskin eller begagnade snickerimaskiner för köp direkt i affär. Då kan få betydligt bättre maskiner till lägre pris än smäckgrejorna på byggvaruhusen. Pröjsade 3500:- för min Ejca bordscirkelsåg med skjutbart kullagrat bord där anhållet kan ställas in ned till ca 1/50 mm mot en nonieskala för repetitiva snitt. Bandsåg för 450 mm bredd från Stenbergs 3000:- och Arboga pelarborr med koordinatbord + 3 chuckar och ett gäng borr för 3500:-. Samtliga maskiner med gjutjärnsbord = bra. Negativt är att dom tar plats och väger från ca 175 kg och uppåt så det är smart att sätta hjul på dom, kräver också 3-fasuttag.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Aerob » 2014-09-14 20:44

Jag håller med Adhoc, har du plats så finns det begagnade maskiner till svårslagna priser. Dom gamla gjutjärnspjäserna kan behöva en del kärlek för att bli tip-top har man väl fått ordning på dom så kommer dom hålla en livstid.

Att ge sig på att tillverka en egen bordssåg med bra precision är nog inte det enklaste, framför allt inte om den samtidigt ska vara smidig att ställa om. Jag har ju förvisso tillgång till en fullfjädrad verkstad med proffsmaskiner men jag nyttjar mig ändå en hel del av sänksåg med skena för en del udda snitt. Ett parallell-anhåll är ett oumbärligt hjälpmedel när man vill göra repeterade snitt med sänksåg, och det fungerar faktiskt väldigt bra.

Principen är enkel och man kan med ganska enkla medel bygga själv om man så känner. Här är ett exempel på hur det kan se ut: http://www.senecawoodworking.com/produc ... track-plus


Summer Passing


Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Johannes » 2014-09-14 21:07

Dewalt har bäst precision . Den enda sågen som dög för O'learys barer.

Deras kugghjuls princip i anhållet överklassar allt.
Anhållet är viktigast för precision och Dewalt s blir den alltid parallell med klingan.

Har prövat många sågar. Har bla bosch gts 10 som nämns vilket är en mkt bra såg . Men Dewalten är stråt vassare i precision. Men bosch en starkare

Har varit möbelsnickare/maskin snickare båtbyggare nu vanlig snickare ute

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Fjonkalicious » 2014-09-14 21:24

Olearys, where you find quality? :roll:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Spacebug
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-09-17

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Spacebug » 2014-09-14 21:33

Aerob skrev:Jag håller med Adhoc, har du plats så finns det begagnade maskiner till svårslagna priser. Dom gamla gjutjärnspjäserna kan behöva en del kärlek för att bli tip-top har man väl fått ordning på dom så kommer dom hålla en livstid.

Att ge sig på att tillverka en egen bordssåg med bra precision är nog inte det enklaste, framför allt inte om den samtidigt ska vara smidig att ställa om. Jag har ju förvisso tillgång till en fullfjädrad verkstad med proffsmaskiner men jag nyttjar mig ändå en hel del av sänksåg med skena för en del udda snitt. Ett parallell-anhåll är ett oumbärligt hjälpmedel när man vill göra repeterade snitt med sänksåg, och det fungerar faktiskt väldigt bra.

Principen är enkel och man kan med ganska enkla medel bygga själv om man så känner. Här är ett exempel på hur det kan se ut: http://www.senecawoodworking.com/produc ... track-plus


Stog nyss i duschen och tänkte faktiskt på det självklara (?) att man ju kan tillverka något anhåll som man monterar sänksågens styrskena på.
Så kan man få sänksågens fördel med raka enkla snitt ihop med fasta måttinställningar för repeterbarhet.
I mitt huvud såg det inte ut som den länken men det kanske är bättre lösning.

Just nu lutar det starkt åt sänksåg ihop med någon form av parallell anhåll.
Men fan, sänksågar av bättre kvalisort verkar halvdyra de med.

Borde kanske gå att tillverka styrskena för cirkelsåg också, med liknande resultat som sänksåg med styrskena, förutom själva sänkfunktionen då...

Äldre gjutjärnsbjässar finns det nog inte plats för tyvärr, då behöver den nog en stationär plats och sådan finns tyvärr ej.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Aerob » 2014-09-14 21:45

Spacebug skrev:
Aerob skrev:Jag håller med Adhoc, har du plats så finns det begagnade maskiner till svårslagna priser. Dom gamla gjutjärnspjäserna kan behöva en del kärlek för att bli tip-top har man väl fått ordning på dom så kommer dom hålla en livstid.

Att ge sig på att tillverka en egen bordssåg med bra precision är nog inte det enklaste, framför allt inte om den samtidigt ska vara smidig att ställa om. Jag har ju förvisso tillgång till en fullfjädrad verkstad med proffsmaskiner men jag nyttjar mig ändå en hel del av sänksåg med skena för en del udda snitt. Ett parallell-anhåll är ett oumbärligt hjälpmedel när man vill göra repeterade snitt med sänksåg, och det fungerar faktiskt väldigt bra.

Principen är enkel och man kan med ganska enkla medel bygga själv om man så känner. Här är ett exempel på hur det kan se ut: http://www.senecawoodworking.com/produc ... track-plus


Stog nyss i duschen och tänkte faktiskt på det självklara (?) att man ju kan tillverka något anhåll som man monterar sänksågens styrskena på.
Så kan man få sänksågens fördel med raka enkla snitt ihop med fasta måttinställningar för repeterbarhet.
I mitt huvud såg det inte ut som den länken men det kanske är bättre lösning.

Just nu lutar det starkt åt sänksåg ihop med någon form av parallell anhåll.
Men fan, sänksågar av bättre kvalisort verkar halvdyra de med.

Borde kanske gå att tillverka styrskena för cirkelsåg också, med liknande resultat som sänksåg med styrskena, förutom själva sänkfunktionen då...

Äldre gjutjärnsbjässar finns det nog inte plats för tyvärr, då behöver den nog en stationär plats och sådan finns tyvärr ej.


Man får ju givetvis sätta allt i relation till hur mycket det ska användas och vilken precision man eftersträvar, samt vilka ekonomiska friheter man har. Gillar man att snickra och ser sig hålla på med det på lång sikt så tycker jag festools sänksågar är en bra investering, där finns ju även det smarta CMS-systemet som gör att du kan förvandla sågen och fräsen och vad det nu kan vara till en kompakt stationär arbetsplats.

Men visst går det att att montera ett parallell-anhåll på en rak metallskena och köra med cirkelsågen mot, men det ger ju lite större felmarginaler att köra mot en skena istället för på.


Summer Passing


Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Aerob » 2014-09-14 21:46

Fjonkalicious skrev:Olearys, where you find quality? :roll:

*fniss*


Summer Passing


Användarvisningsbild
Spacebug
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-09-17

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Spacebug » 2014-09-14 22:22

Aerob skrev:Man får ju givetvis sätta allt i relation till hur mycket det ska användas och vilken precision man eftersträvar, samt vilka ekonomiska friheter man har. Gillar man att snickra och ser sig hålla på med det på lång sikt så tycker jag festools sänksågar är en bra investering, där finns ju även det smarta CMS-systemet som gör att du kan förvandla sågen och fräsen och vad det nu kan vara till en kompakt stationär arbetsplats.

Men visst går det att att montera ett parallell-anhåll på en rak metallskena och köra med cirkelsågen mot, men det ger ju lite större felmarginaler att köra mot en skena istället för på.


Håller på och letar sänksågar nu men verkar gå bet på de flesta byggvaruhus webshopper, kikar jag på fel ställen?
Enda som verkar finnas gott om är en Scheppach för 1500 typ.
Skulle gärna sett något mellanting mellan budget 1500kr och Makita och dyligt för närmare 6000, som dessutom inte finns i lager...

Vill minnas att jag sett en bosch sänksåg i min lokala trähandel, skall nog kika förbi där och se vad som finns.

Angående anhåll för cirkelsåg menade jag snarare en skena/ränna, så man har guideskenor på båda sidor om sågens bottenplatta, så sågen är låst i ett led och bara kan röra sig i kapriktningen, likt sänksåg med styrskena.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Aerob » 2014-09-14 23:14

Jag har endast använt mig av Festool och Mafell när det kommer till sänksågar så jag vågar inte rekommendera något annat, men leta runt på t.ex byggahus-forumet så kan du säkert hitta recensioner av andra också. Bosch, Makita, DeWalt m.fl tillverkar alla sänksågar.

Ett annat tips som jag själv inte har erfarenhet av är EurekaZone, har sett det nämnas en hel del på amerikanska forum men som sagt, ingen egen erfarenhet.
http://www.eurekazone.com/default.asp

Jag har svårt att se hur din "ränn-lösning" skulle kunna fungera på ett tillfredställande vis. Tror en sådan lösning antingen kommer nypa fast sågen eller så får du lämna såpass stort spel att sågen kan vandra från sida till sida i rännan. Ingen tolerans för damm etc heller.


Summer Passing


Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav paa » 2014-09-15 00:58

Spacebug skrev:Funderar kring en bordscirkelsåg för att underlätta kapning av skivor till basar och eventuellt andra projekt.
Jag vill gärna kunna kapa hela mdf skivor på bredden.

Jag har tidigare använt mig av en cirkelsåg med lite brister, skev bottenplatta bland annat efter att ha varit hanterad i många år.
Så precisionen är väl sådär, lite handpåläggning kan krävas ibland innan man kan limma bitarna.
Skulle gärna vilja öka precisionen med hjälp av en fast klinga och ett fast mothåll,
även för att göra arbetet mycket snabbare då man bara kan mata på bit efter bit.
Hittills har ett 2m långt vattenpass i aluminium fått agera mothåll för cirkelsågen och det tar en herrans tid att mäta ut och placera/tvinga fast mothållet vid varje snitt.

Att hitta en bordssåg för rimlig peng där man kan kapa kanske halvmeter breda skivor verkar snudd på omöjligt,
många på jula,biltema osv har så små bord vad jag kan se att man knappt kan kapa 30cm remsor om man ska använda mothållet som stöd.

Jag funderar då kring att kanske tillverka eget bord av en mdf eller spån skiva,
hittar man en rimligt bra kapad skiva borde man kunna köra ut en fullbredds remsa, sätta ändar på och få ett rakt mothåll som styr över hela bordsskivan.
Sätter man klingan på lämpligt ställe och kanske kapa till bordsskivan så man har plats att justera mothållet för 50-60cm kapbredd.
Eller lämna plats för kapbredder över metern, beror väl mest på hur stor/otymplig bordsskiva man vill ha som skall ställas undan sedan efter kapjobbet är färdigt...

I mitt huvud låter detta som en bra ide, vad tror folket?

Kan det kanske bli ett mindre helvete att linjera upp klingan med mothållet tro eller finns det enkla knep?
Nästa fråga är själva sågen, skaffa en billigare bordssåg och bygga eget bord till enligt ovan eller kanske montera en vanlig cirkelsåg på undersidan bordet?

Nästa alternativ är att bara köpa en sänksåg med styrskena, men då åker jag på samma problem med mätning och tvinga fast skenan inför varje snitt.


Om man ska kapa med absolut precision så måste antingen klingan eller arbetsstycket vara styrt av en gejd på något sätt.
Det kräver alltså att arbetsstycket sitter fastspänt på en tillräckligt lång och bred kapsläde med gejd, eller att skivan är fixerad och sågen går efter en gejd som på sänksågar, eller som hos byggmarknadens långa gejdstyrda såg.
Ett anhåll räcker inte om det inte siter helt stumt (det får inte fjädra en tiondel) och startar nästan lika långt framför klingan som kaplängden och slutar efter klingans framkant, nästan lika långt bakom som kapbredden.
En normal bordscirkelsåg för några tusenlappar är alltså alldeles för liten för att hantera fullformat och kapa bitar tvärs över hela skivan med någon som helst precision.
Enda chansen när man har såna smågrejor att såga med, är att kapa till övermått. Sedan får man köra med handöverfräs bestyckad med en cylinderfräs med kullager som fräser ner kanten flush med sidan, efter att det är hoplimmat.

Här är några som förstorat borden till sina bordscirkelsågar, tveksamt om dom räcker för att kapa fullformatsskivor, men det finns även större om man googlar:

http://www.ourhomefromscratch.com/tag/workbench/

http://tableplanpdf.com/table-saw-bench-plans/#

Om du går på sänksåg så rekommenderar jag starkt att investera i de små tvingar som är gjorda för att kunna skjutas in i T-spåret på undersidan av skenan, och så fixera skenan vid skivan. På så sätt så kan man vara säker på att snittet kommer exakt där man mätt in det, och man kan koncentrera sig mer på att mata jämt och snyggt i stället för att vara orolig för att skenan flyttar sig lite grann, och det blir så mycket bättre resultat. Två sådana tvingar är bland det bästa i verktygsväg jag köpt på senare tid. De passar att trä igenom hålen på arbetsbänken också och spänna fast småbitar här och där, och är generellt väldigt smidiga och användbara.
Glöm sedan inte att justera sänksågens styrning så det blir glappfritt mot skenan.

Sen, när man ska räkna ut kapmåtten så måste man ofta ta med tjockleken i beräkningen, och då kan det ju vara så att skivan är t.ex 19.1 mm i stället för 19 tjock och sen blir limfogen kanske en halv tiondeldel per sida, och plötsligt så borde skivan varit tre tiondelar bredare, så det är inte så enkelt att såga färdigmått direkt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MathiasS
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 2013-12-30

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav MathiasS » 2014-09-15 06:37

Aerob skrev:Jag har endast använt mig av Festool och Mafell när det kommer till sänksågar så jag vågar inte rekommendera något annat, men leta runt på t.ex byggahus-forumet så kan du säkert hitta recensioner av andra också. Bosch, Makita, DeWalt m.fl tillverkar alla sänksågar.
r.


Boschsågen är en mafell med blå färg. I jämförelse med festoolen tyckte jag att boschen hade mycket bättre kvalitetskänsla men den har nackdelen (beroende på hur man ska använda sågen förstås) att klyvkniv saknas. Festoolen kommer också några millimeter närmare en vägg med klingan då dammutsuget inte sticker ut på sidan som på bosch/mafell.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Emanuelgbg » 2014-09-15 07:58

Jag har Bosch hemma. Bästa verktyget jag någonsin köpt. Funktionerna är nästan identiska med Festool förutom klyven men den har jag inte saknat (än).
Bosch var en tusing billigare när jag köpte i vintras kontra Festtol.

På ex www.netauktion.se eller www.ps.nu dyker det ibland upp beg sågar till bra priser.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Erik_Johansson » 2014-09-15 08:59

MathiasS skrev:
Aerob skrev:Jag har endast använt mig av Festool och Mafell när det kommer till sänksågar så jag vågar inte rekommendera något annat, men leta runt på t.ex byggahus-forumet så kan du säkert hitta recensioner av andra också. Bosch, Makita, DeWalt m.fl tillverkar alla sänksågar.
r.


Boschsågen är en mafell med blå färg. I jämförelse med festoolen tyckte jag att boschen hade mycket bättre kvalitetskänsla men den har nackdelen (beroende på hur man ska använda sågen förstås) att klyvkniv saknas. Festoolen kommer också några millimeter närmare en vägg med klingan då dammutsuget inte sticker ut på sidan som på bosch/mafell.


Det är ju som du skriver helt riktigt att Mafell tillverkar Boschsågen. Dock är det inte bara en "Mafell med blå färg". Grundkonstruktionen är ju samma men Boschen är billigare byggd. Drev i plast istället för metall som på Mafell, etc. Jag har själv tänkt att beställa en Mafell från Tyskland. Om skillnaderna har någon praktisk betydelse för en hobbysnickare betvivlar jag, men jag är beredd att betala lite extra för magkänslan. 8)

Förövrigt har jag en Bosch GTS10 som diskuterades ovan. Det har väl funkat OK men det är ju en byggsåg i grunden med alla begränsningar det medför. Min ska inom kort bytas ut mot något mer anpassat för ändamålet. Just nu lutar det åt en sån här: http://www.logosol.se/snickerimaskiner/justersag/

Bild


/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Johannes » 2014-09-15 20:14

Aerob skrev:
Fjonkalicious skrev:Olearys, where you find quality? :roll:

*fniss*



nä vi var för dyra och duktiga polacker hittades till slut.

Men bygg O lerys restaurang själv innan du utalar dej idiot

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Johannes » 2014-09-15 20:22

Fjonkalicious skrev:Olearys, where you find quality? :roll:



Olearys använder sej av klossar bla som måste vara helt exakta annars drar det iväg snett runt baluatrader m.m

Anhållet måste vara helt parallell t och snitten får inte fläka . Så Dewalt och feestol kap o gir dög endast då. Annars blev det för mkt glipor o fläk. Men som sagt nu vet jag inte hur det är .
Detta var för typ 5 årsen .


Men som sagt bygg en restaurang själva först . Allt går att slarva men skall det vara tajt o perfekt så klarar inte många här det iaf . Och inte med sågar som tex bosch gts 10 . Har den nu. Duger inte till finsnickeri . Inte en chans.

Användarvisningsbild
MathiasS
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 2013-12-30

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav MathiasS » 2014-09-15 20:23

Erik, du har säkert rätt om Bosch kontra Mafell. Har ej haft möjlighet att fingra på någon Mafell. Om mafellen har ännu bättre "hållaikänsla" än Boschen måste det bli pinsamt för Festool. Var egentligen helt inställd på att sänksågen skulle vara en Festool men jag kunde bara inte köpa den pga den plastiga känslan. Jag hade helt andra förväntningar på Festool som inte på något sätt infriades i deras sänksåg.

Användarvisningsbild
Spacebug
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-09-17

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Spacebug » 2014-09-15 21:20

Tackar för svar!

Har funderat ett tag nu och det lär bli en sänksåg, hursom så är inte 4-6 tusen så mycket egentligen om man brer ut det på alla projekt den kan tänkas användas till...

Jag var och tittade i min lokala trähandel och de hade den blåa Bosch sågen ihop med 1,6m styrskena för 4100kr.
Dum som jag var frågade jag inte om det var med eller utan moms, vad tror ni, kan det vara rimligt pris för den sågen?
Trodde att jag sprungit på ett kanon erbjudande på Makita och Festool sågarna på en sida igårkväll, tills jag såg att det var pris exkl. moms :(

Vilken såg bör man ta tror ni, ifall man accepterar priser upp mot 6k ungefär?
I en tråd på byggahus om sänksågar verkar det som att en klyvkniv nästan är livsnödvändigt, vilket bara verkar lämna festool kvar :?:
Är väl kanske ingen större risk att det klämmer ihop på skivmaterial men man kanske kan såga annat också, viktigt med klyvkniv?
Har ioförsig ingen klyvkniv på cirkelsågen heller och har inte råkat ut för något där än iaf...


Hurpass bra precision kan man få med en vettig sänksåg?
Är det såpass att man kan ge sig på 45graders gerade kanter för limning med bra resultat?
Så man kan slippa se de förbannade mdf ändarna som syns genom lacken efter ett tag...

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Aerob » 2014-09-15 21:33

Detta är det enkla svaret: Har du råd med Festool så köper du det! Lär du dig sedan att nyttja den på rätt sätt så finns det knappt några gränser för vad den klarar.


Summer Passing


Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Johannes » 2014-09-15 21:41

Festools sänk såg utklassar alla marknads sänksågar.

Samma med deras kap o gir. Stor o klumpig men vilken maskin. Helt underbar. Alla festools maskiner har den plasten går inte dömma efter det .

men därimot är tex bosch gamla sticksåg en sticksåg som utklassar det mesta. Det ända som dög när jag jobbade som inrednings snickare på Najad

Dewalt för precision bords cirkelsåg
och feestol kap o gir samt sänksåg
men bosch gamla sticksåg.

Användarvisningsbild
Spacebug
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-09-17

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Spacebug » 2014-09-15 22:13

Aerob skrev:Detta är det enkla svaret: Har du råd med Festool så köper du det! Lär du dig sedan att nyttja den på rätt sätt så finns det knappt några gränser för vad den klarar.


Det är så enkelt alltså?
Då får man leta runt för bra priser.
Behöver inte bygga än direkt, har annat att klara av först men kan vara bra att leta runt efter såg ändå.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Aerob » 2014-09-15 22:16

Japp, så enkelt! :D Med reservation för att Mafell är på samma nivå, jag har inte tillräckligt med erfarenhet av den för att gå i god för den.

På tal om klyvkniv, så länge du jobbar i skivmaterial är den kanske inte så viktig, men får du för dig att klyva en 2-tums ekplanka så är du ganska glad att den finns där!


Summer Passing


Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Johannes » 2014-09-16 09:59

Noop så enkelt är det inte. Dyraste maskinen är inte alltid bäst. Men det är ett säkrare kort om man inte har erfarenhet.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Aerob » 2014-09-16 12:21

Johannes skrev:Noop så enkelt är det inte. Dyraste maskinen är inte alltid bäst. Men det är ett säkrare kort om man inte har erfarenhet.


Så klart är inte alltid dyraste maskinen bäst. Men nu gäller frågan specifikt sänksågar, och då är Festool och möjligen Mafell bäst. Jag tar alltså bort priset ur ekvationen och jämför enbart prestanda. Så så enkelt är det, enligt mig så klart.


Summer Passing


Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Emanuelgbg » 2014-09-16 12:27

Sågat bänkskivor med min Bosch GKT 55 utan problem och utan klyven. Handhavandet är lika enkelt som Festool. Hur den står sig kvalitetsmässigt i längden mot sin tyska konkurrent vet jag inte men för arbeten hemma osv fungerar den alldeles utmärkt. Precisionen är mkt bra på dessa sänksågar (så bra du gör den!) och såga på millimetern inga problem.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Aerob » 2014-09-16 12:42

Som sagt, klyvkniv kan vara ovärderlig när du klyver plankor, limfog och framförallt fingerskarvade sådana har väldigt lite eller inga spänningar i sig så där behövs den inte. Vet man däremot att man kommer jobba i massivträ så är det vettigt att investera i en såg med klyvkniv.


Summer Passing


Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Emanuelgbg » 2014-09-16 12:59

Så kan det säkert vara! KLart att det är bättre med men sågas det hemma i främst skivor går det bra utan!
Nu vet jag inte om det går att köpa till eller om den funktionen är helt borttagen?

Användarvisningsbild
MathiasS
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 2013-12-30

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav MathiasS » 2014-09-16 21:30

Går inte att köpa till bosch. Vad jag vet är det bara festool som har den infällbara kniven.

Frågan om vilken såg som är bäst har ältats länge på andra forum och min slutsats att det är minimala skillnader mellan mafell, festool och bosch. Festool är ett tvärsäkert köp men långtifrån i en egen klass jämfört med de övriga.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Bordscirkelsåg, finns det några vettiga för liten peng?

Inläggav Aerob » 2014-09-16 22:44

Dewalt har väl också klyvkniv vill jag minnas?

Jag håller med dig Mathias, det är inga milsvida skillnader maskinerna emellan. Jag är inte så insatt i Mafell och Bosch så jag kan inte uttala mig, men i fallet Festool som jag själv har så finns det ju ett systemtänk. Skenorna kan jag använda till min fräs och min sticksåg också, som alla också kan monteras i bord (CMS) för stationärt arbete. Bara en sådan sak som att man kan stapla och låsa ihop lådorna är ju ett plus om man flänger runt med maskinerna. Att kunna använda samma laddare till flera maskiner är ytterligare ett argument. Så det handlar nog till stor del vad man börjar köpa, jag köpte Festools sänksåg, när det sedan var dags att pensionera den gamla Bosch-fräsen så kändes det logiskt att köpa en Festool. Och så fortsatte det...

Man ska ju också minnas att detta är maskiner främst riktade mot proffsmarknaden, man betalar ju även för fria reparationer i tre år, stöldförsäkring och sjukt snabba service och reparation när det behövs. Det är ju också en kostnad som konsumenten får betala i slutändan, men kan vara väl värd när man är beroende av en fungerande maskin.


Summer Passing


Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster