Hur högt kan man dela frånvända element?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav BPM » 2015-05-23 19:20

Antar att det kan skilja från fall till fall, men generellt: Hur högt kan man dela frånvända (nedåtriktade, bakåtriktade) baselement innan det s.a.s blir problematiskt? Vid vilken/vilka frekvenser blir våglängden sådan att riktningen blir kritisk?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-23 20:31

Nedåtriktade är troligtvis inte ett problem alls om vi håller oss inom normala ramar. Bakåtriktade är nog placeringsmässigt begränsade först och främst - väldigt stor skillnad på om de står nära vägg eller inte alls.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav BPM » 2015-05-23 20:48

Nattlorden skrev:Nedåtriktade är troligtvis inte ett problem alls om vi håller oss inom normala ramar. Bakåtriktade är nog placeringsmässigt begränsade först och främst - väldigt stor skillnad på om de står nära vägg eller inte alls.


Nu vet jag inte vad som är "normala ramar" men för att vara mer specifik: Kan man dela nedåtriktade baselement så högt som 170Hz?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-24 09:56

Med tanke på den Öhman-konstruerade LTS 3-vägaren har basarna på baksidan med en delningsfrekvens vid 160 Hz verkar det fullt möjligt att köra nedåtriktat till 170 Hz. Förutsatt att elementet fungerar att köra nedåtriktat. IÖ har väl i och för sig förordat att man ska undvika delning i registret ca 150-200 Hz (eller om det var 120-250 Hz).

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav galder » 2015-05-24 11:30

Varför skulle man vilja spela riktningsbestämbara frekvenser, mot golv eller vägg. Låter i mina öron som en dålig ide. Sidoriktade inåt mot varandra funkar annars utomordentligt upp till 300Hz eller så. Kan du så lägg dig på 80Hz kanske, om kravet är att spela nedåt eller mot väggen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-24 12:20

BPM skrev:
Nattlorden skrev:Nedåtriktade är troligtvis inte ett problem alls om vi håller oss inom normala ramar. Bakåtriktade är nog placeringsmässigt begränsade först och främst - väldigt stor skillnad på om de står nära vägg eller inte alls.


Nu vet jag inte vad som är "normala ramar" men för att vara mer specifik: Kan man dela nedåtriktade baselement så högt som 170Hz?


Det tror jag säkert. Har du utrymme till det så kan du ju ha något under som skickar huvuddelen framåt dessutom, annars skulle jag nog inte vilja ha en placering ute i rummet. Men 170Hz nedåtriktat och placering emot vägg kan jag nog tänka mig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav BPM » 2015-05-24 13:45

Har labbat lite nu och fastnat för en delning om 150Hz mellan mina 4st Vifa 8" och Aura-topparna. Basarna har 20cm till golvet och är riktade neråt med lådorna placerade dikt mot vägg. Jag vill nog påstå att det fungerar riktigt bra.
Angående att dela vid 80Hz.. Det ska i så fall vara neråt..*s* Mina Aura spelar fint men 80Hz är en delning i lägsta laget för dem, skillnaden i maximalt ljudtryck mellan 80Hz och 140-150Hz är klart märkbar. Håller på med toppar med 4st Aura i varje istället för 2st och då kanske man kan krypa lite.
Då hugger jag lite mer slutstegskanaler också och kör Vifa framåtriktade ner till 80Hz. Blir en WWMMTMM med 2st Vifa M22, 4st Aura NS3 och en Vifa BC25 per låda med aktiv delning mellan Vifa och Aura runt 200Hz, Vifa delade neråt vid 80Hz (konarea i midbasen är beroendeframkallande) och sedan lite större subbor i botten. Kan bli bra, kan bli pannkaka.. Man får se.

150Hz fungerar i alla fall problemfritt.

Detta med om elementen fungerar spelandes nedåt.. Hur vet man det? Ljudmässigt fungerar mina Vifa felfritt "hängande" så vad är faran? Jag behöver dem till det ovan beskrivna projektet så riskerar jag att förstöra dem om de hänger?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav phon » 2015-05-24 17:36

Carlsson OA116 och OA2212 delar högre än 160Hz med nedåtriktade element
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav Svante » 2015-05-24 19:34

RogerGustavsson skrev:Med tanke på den Öhman-konstruerade LTS 3-vägaren har basarna på baksidan med en delningsfrekvens vid 160 Hz verkar det fullt möjligt att köra nedåtriktat till 170 Hz. Förutsatt att elementet fungerar att köra nedåtriktat. IÖ har väl i och för sig förordat att man ska undvika delning i registret ca 150-200 Hz (eller om det var 120-250 Hz).


Här känns det som att jag försiktigt bör påpeka att förhållandet mellan 160 och 170 Hz är väldigt litet. Det är ungefär 0,09 oktaver, och skulle delningsfiltret luta med 24 dB/oktav (i det frekvensområdet) så skulle skillnaden i nivå bli 0,09*24 = 2,1 dB.

Det är ofta klokt att se de frekvenser som nämns i samband med delningsfilter som frekvensområden. Alltså har man en delningsfrekvens på 160 Hz, så har elementets bidrag sannolikt en betydande inverkan upp till kanske 250 Hz.

Annars är det väl diffraktionseffekterna som avgör hur högt upp man kan använda ett bakåtriktat element. Man kan testa detta i Basta! genom att sätta mikrofonavståndet till ett negativt värde. Här är Basta!s standardsystem med en 20 cm bred baffel framför och bakom:
Bilagor
frambak.png
frambak.png (8.59 KiB) Visad 4001 gånger
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39786
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav petersteindl » 2015-05-24 19:43

phon skrev:Carlsson OA116 och OA2212 delar högre än 160Hz med nedåtriktade element


Snell A2 hade woofern neråt mot golv och delningen var på 275 Hz.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-26 11:05

OA116 och OA2212 har väsentligt högre delningsfrekvens; 400 resp 450 Hz och dessutom med 6dB/okt. Man skickar alltså stora delar av mellanregistret rakt ner i golvet!
Delning i den här nivån kräver förstås att "topparna" är nära integrerade med basarna, antingen inbyggda i samma låda, eller stående direkt på/bredvid baslådan.

PS Det skulle vara intressant att se hur Stig skulle konstruerat dessa modeller idag, om han haft tillgång till andra element och aktiv delning med DSP etc. Hade de sett liknande ut?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-26 16:17

Kalejdokom skrev:OA116 och OA2212 har väsentligt högre delningsfrekvens; 400 resp 450 Hz och dessutom med 6dB/okt. Man skickar alltså stora delar av mellanregistret rakt ner i golvet!
Delning i den här nivån kräver förstås att "topparna" är nära integrerade med basarna, antingen inbyggda i samma låda, eller stående direkt på/bredvid baslådan.

PS Det skulle vara intressant att se hur Stig skulle konstruerat dessa modeller idag, om han haft tillgång till andra element och aktiv delning med DSP etc. Hade de sett liknande ut?


Men då var nog Stigs tanke att mellanregstret från nedre boomern skulle akustiskt lågpassfiltreras kan jag tänka mig. Alltså inte att det skulle låta mellanregister från golvet, utan mellanregsitret skulle domineras av de/det övre elementet/en.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39786
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav petersteindl » 2015-05-26 17:50

Johan_Lindroos skrev:
Kalejdokom skrev:OA116 och OA2212 har väsentligt högre delningsfrekvens; 400 resp 450 Hz och dessutom med 6dB/okt. Man skickar alltså stora delar av mellanregistret rakt ner i golvet!
Delning i den här nivån kräver förstås att "topparna" är nära integrerade med basarna, antingen inbyggda i samma låda, eller stående direkt på/bredvid baslådan.

PS Det skulle vara intressant att se hur Stig skulle konstruerat dessa modeller idag, om han haft tillgång till andra element och aktiv delning med DSP etc. Hade de sett liknande ut?


Men då var nog Stigs tanke att mellanregstret från nedre boomern skulle akustiskt lågpassfiltreras kan jag tänka mig. Alltså inte att det skulle låta mellanregister från golvet, utan mellanregsitret skulle domineras av de/det övre elementet/en.


Stig Carlsson skulle dela tillräckligt högt i frekvens så att han undvek mellanregisterelementets första destruktiva interferens med dess golvreflex.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-26 19:20

Ah, smart tänkt av Stig. :)
//Johan Lindroos

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav Kraniet » 2015-05-27 11:04

Jag hade en konstruktion där jag från början satt baselement på fram och baksidan. Men jag gav upp idén till slut och tog bort det bakre elementet.
Dels så blir det problem med utsläckning beroende på lådans djup, till det kommer inverkan från rummet. Sen blev det ganska svårt att mäta på något vettigt sätt så att det gick att säkerställa att integrationen var bra. Det går liksom inte att närfältsmäta och bara lägga ihop kurvorna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39786
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav petersteindl » 2015-05-27 13:53

Kraniet skrev:Jag hade en konstruktion där jag från början satt baselement på fram och baksidan. Men jag gav upp idén till slut och tog bort det bakre elementet.
Dels så blir det problem med utsläckning beroende på lådans djup, till det kommer inverkan från rummet. Sen blev det ganska svårt att mäta på något vettigt sätt så att det gick att säkerställa att integrationen var bra. Det går liksom inte att närfältsmäta och bara lägga ihop kurvorna.


Du kan mäta på högtalarens sida med miken på ekvidistans mellan basarna. Du kan ha miken 1 cm från lådväggen. Du vill väll endast mäta integrationen upp till , säj 500 Hz ungefär.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav celef » 2015-05-27 15:21

Johan_Lindroos skrev:Ah, smart tänkt av Stig. :)


roy allison tillämpade samma metod, samtida med stig, eller var det tidigare, eller faktiskt kanske så det var senare
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39786
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav petersteindl » 2015-05-27 15:48

celef skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ah, smart tänkt av Stig. :)


roy allison tillämpade samma metod, samtida med stig, eller var det tidigare, eller faktiskt kanske så det var senare


Stig var före med Kolboxen. Däremot hade Roy Allison ett fint baselement i de riktigt gamla AR-3a högtalarna som Stig ville ha i sina 3-vägare. Stig skickade en förfrågan men fick dock inte köpa element från AR.
I OA-6 typ 1 fick dock Stig en bas som han då var nöjd med.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav celef » 2015-05-28 13:01

före internettiden och google, hur inspirerades eller delade konstruktörer info med varandra?
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-28 13:03

celef skrev:före internettiden och google, hur inspirerades eller delade konstruktörer info med varandra?

Snigelpost? Publikationer?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-28 13:20

celef skrev:före internettiden och google, hur inspirerades eller delade konstruktörer info med varandra?


Röksignaler... eller i frågan om förstärkarkonstruktörer - frånvaron av.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav Bubben » 2015-05-28 20:44

AndreasArvidsson skrev:
celef skrev:före internettiden och google, hur inspirerades eller delade konstruktörer info med varandra?

Snigelpost? Publikationer?

Jo, och det kunde ju bli tokigt ibland. Vem var det nu som hittade "guds-partikeln" först? :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Hur högt kan man dela frånvända element?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-28 20:45

Bubben skrev:Jo, och det kunde ju bli tokigt ibland. Vem var det nu som hittade "guds-partikeln" först? :wink:

Jag sa aldrig att det fungerade bra. Det var ju rena stenåldern på den tiden ;)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster