Ino Profundus X i annat mått och innehåll (mestadels)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MusicMan

Ino Profundus X i annat mått och innehåll (mestadels)

Inläggav MusicMan » 2015-08-28 20:55

För ett halvår sedan startade jag en tråd om att bygga två riktigt små basmoduler med Ino W104. (http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=60132)
Det blev aldrig något av det eftersom det inte kändes helt rätt att inte nyttja de elementen till sin potential.

Istället ska jag bygga två moduler som ska vara så nära original som möjligt prestandamässigt men med andra mått. Tänkte mig göra dem ungefär 27 cm breda, 54 djupa och 87 höga. Det ger drygt 92 liter och det går så klart att labba lite med måtten. Har tänkt bygga i 22mm MDF och köra dubbelt i baffeln för att kunna försänka elementen med galler framför för att skydda dem mot barnfingrar.
Däremot behöver jag lite hjälp med några frågor.

Vad ska det vara för innervolym exakt?
Vad för port passar bra? Har svårt att välja avstämning. Duger de som finns på Hifikit?
Funkar linisolering som dämpmaterial? Eller fårull kanske?
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Ino Profundus X i annat mått och innehåll (mestadels)

Inläggav IngOehman » 2015-08-29 00:15

Profundus X är sedan några år tillbaka ungefär 80 liter stora, men det beror till viss del på formen. Jo närmare en kub de är, desto mindre volym, ju mera utdragen form desto mera volym behövs (=några liter mer).

Har du redan element (äldre) eller är det aktuellt att använda dagens profundusX-baselement (W104x)? De senare klara mindre volym, eller rättare sagt är optimerade för mindre volym.

Det går faktiskt att få detta element att arbeta utmärkt som basreflexsysten även i volymer nedåt 50 liter. Det hänger på vilken undre gränsfrekvens man kan nöja sig med.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2015-08-29 08:58

Ja, jag har två element av den äldre varianten, W104. Jag köpte dem av en som uppgraderat till de nyare.

Jag har tänkt mig mått ungefär som jag nämnde ovan. Det jag vill åstadkomma är en smalare baffel så det passar bäst att bygga på höjden lite för att nå rätt volym.
Jag vill gärna att de har samma prestanda som standardutförandet. Jag hade ett par för ett antal år sedan och var mycket nöjd med dem.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-08-29 14:32

Bäst av allt är nog att du köper lådor och dämpmaterial av IÖ, om du vill ha ett par riktiga pX. :)
Det är inte lådorna som kostar "mycket" pengar när man handlar av IÖ, det är snarare de fina elementen som gör att det drar iväg.

Edit:

..om det är möjligt att komplettera ett par befintliga element d v s.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2015-08-30 20:28

Det kanske skulle vara ett alternativ. Hade tänkt bygga själv som ett kul projekt men tiden är verkligen en bristvara som småbarnsförälder. Frågan är dock vad priset blir för som jag förstått det så är lådorna "billiga" för att det är ett paket med elementen. Men eftersom jag då skulle få rätt dämpmaterial och portar så kan skulle det så klart bli bäst så. Jag får nog ta och ringa Ingvar och fråga vid tillfälle.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2015-10-02 22:41

Efter några samtal med Ingvar och påföljande skisser/ritningar så har jag nu beställt lådor av honom. De blir 30 breda, 56 djupa och 72 höga. Jag valde även att barnanpassa med galler och ram för högtalartyg så det kommer att bli säkert, funktionellt och snyggt.

Så till slut så kommer det enda som är diy att vara att montera högtalartyg och högtalarelement. Men det är alltid något och det blir i alla fall färdigt till slut. :)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2015-10-04 13:49

Spännande! Hoppas på bilder :)

Kommer dina anpassade basmoduler spela likadant som de i originalformat?
Eller fick du göra avkall på den undre gränsfrekvensen som Ingvar talade om?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2015-10-04 14:10

De ska ha samma prestanda som originalformen. De har lite mindre yttre volym tror jag men det löses med tunnare väggar och stagning.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2016-01-11 17:39

IngOehman skrev:......Det går faktiskt att få detta element att arbeta utmärkt som basreflexsysten även i volymer nedåt 50 liter. Det hänger på vilken undre gränsfrekvens man kan nöja sig med. .....

Ingvar, skulle 50 liters låda kunna passa bra i basstödskonfig (w104x) med pi60? Vilken enhet blir isof den "svagare" länken? Anledningen till att jag frågar är att jag har ett par sådana här lådor lackade och klara avstämda till ca 28 hz samt att jag har lust att spendera lite pengar :)
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-11 18:32

Som basstöd skall de helst inte ha en sämre undre gränsfrekvens än pi60/pi60s, och det betyder att lågvolymen inte bör understiga 65 liter, normalvolym som profX är 80 liter, vilket alltså gäller W104x. Som jämförelse kan nämnas att med W104 så var profX 90 liter stor och bs60 var lite över 70 liter.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2016-01-11 20:53

Tack för svaret. Nu vet jag vad som gäller. Blir nya lådor om det blir av!
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Återgå till DIY-forum