flamur skrev:flamur skrev:"The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!
Var det inte den skivan man åtminstone delvis kunde ladda ner gratis tidigare?
Moderator: Redaktörer
flamur skrev:flamur skrev:"The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!
RogerGustavsson skrev:flamur skrev:flamur skrev:"The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!
Var det inte den skivan man åtminstone delvis kunde ladda ner gratis tidigare?
Strmbrg skrev:flamur skrev:STDI skrev:Jag såg att den finns på Spotify också. Har du Spotify så du kan jämföra kvalitén?
Jag hade Spotify förut och testade Tidal med samma låtar och insåg 1 sekund in i låtarna att det var dags att byta helt till Tidal. Väl värt 199kr/mån för den otroliga skillnad det är
Intressant hur olika vi upplever detta.
Nu har jag inte jämfört Spotify Premium med Tidal. Däremot har jag jämfört Spotify Premium med CD.
Datorn respektive CD-spelaren anslutna till samma DAC och några olika "klassisk musik-stycken" som jag har på CD:
Noll skillnad - i mina öron...
Kanske skiljer det mer på annan musik?
flamur skrev:Strmbrg skrev:flamur skrev:
Jag hade Spotify förut och testade Tidal med samma låtar och insåg 1 sekund in i låtarna att det var dags att byta helt till Tidal. Väl värt 199kr/mån för den otroliga skillnad det är
Nu har jag inte jämfört Spotify Premium med Tidal. Däremot har jag jämfört Spotify Premium med CD.
Datorn respektive CD-spelaren anslutna till samma DAC och några olika "klassisk musik-stycken" som jag har på CD:
Eftersom vi pratar om olika saker; du CD och jag Tidal, så är det ju högst svårt att nå ett svar. Men typ av musik gör ju såklart stor skillnad. T.ex. så träder småljud fram (Läs: småljud av strängar eller närmast hur fingrarna rör sig på gitarren när BB plockar) på albumet Riding with the king av Clapton och BB King i Tidal, medan Spotify tappar lite detaljer. Kunde nöja sig redan där, men framförallt bas i alla former framhävs bättre. Detta gör sig påmint när jag jämförde "Jaqe - Malcolm" mellan Spotify och Tidal... det fanns ingen bas att tala om genom Spotify (jag trodde mitt system var dåligt på att leverera bas), medan det genom Tidal verkligen mullrar så det vibrerar om rutorna. Men lyssnar man bara på diskant så kanske det blir mindre skillnad såklart - men vem gör ens det?
Tell skrev:flamur skrev:Strmbrg skrev:
Eftersom vi pratar om olika saker; du CD och jag Tidal, så är det ju högst svårt att nå ett svar. Men typ av musik gör ju såklart stor skillnad. T.ex. så träder småljud fram (Läs: småljud av strängar eller närmast hur fingrarna rör sig på gitarren när BB plockar) på albumet Riding with the king av Clapton och BB King i Tidal, medan Spotify tappar lite detaljer. Kunde nöja sig redan där, men framförallt bas i alla former framhävs bättre. Detta gör sig påmint när jag jämförde "Jaqe - Malcolm" mellan Spotify och Tidal... det fanns ingen bas att tala om genom Spotify (jag trodde mitt system var dåligt på att leverera bas), medan det genom Tidal verkligen mullrar så det vibrerar om rutorna. Men lyssnar man bara på diskant så kanske det blir mindre skillnad såklart - men vem gör ens det?
Är det inte rätt troligt att det är mastering o inte teknisk ljudkvalle du hör skillnad på?
Tell skrev:Är det inte rätt troligt att det är mastering o inte teknisk ljudkvalle du hör skillnad på?
flamur skrev:Samma låtar, från samma skivor jämförda
flamur skrev:Tell skrev:flamur skrev:
Är det inte rätt troligt att det är mastering o inte teknisk ljudkvalle du hör skillnad på?
Samma låtar, från samma skivor jämförda
sprudel skrev::!:Evil_Homer skrev:Har ganska tunt i början av serien, men kan hjälpa till att dela runt 40 skivor i flac, har ju äntligen fått fiber 100/100 så det ska väl snurra på rätt skapligt för den som vill ladda ner.
Dock när jag testade att göra en "dela fillänkar" på en av skivorna så blir det en gofile.me adress, klickar man på den så visas min externa ip-adress till nasen.
Inget skoj att göra den offentlig, något sätt man kan komma runt detta?
Nasen är en Synology 411j.
Har hela serien fram till 60 någonting om du behöver komplettera. Tycker nog att de var bäst i de tidiga utgåvorna.
flamur skrev:Ni för tankarna till tankeexperimentet "marys room"
Det enda jag kan vara säker på är att det är samma bolag som lagt ut skivorna/singlarna på de olika tjänsterna och att skivorna är från samma år. Det vore ju dock närmast en konspirationsteori att tro att bolagen skulle ge ena tjänsten en annan master än vad den andra får... Men inget jag kan svara på eller har intresse av att svara på. Jag kan dock konstatera att Tidal ger mycket bättre ljud och det är av mitt intresseNi borde testa själva. För som Frank Jackson vill ge oss en tanke om med Marys room; oavsett hur mycket man läser på och kan om något, så ger det inte hela upplevelsen.
Harryup skrev:Jag har spotify som enbart bakgrundsmusik. Har en julspellista och sedan en lista som jag brukar spela som bakgrund utomhus.
Tycker ofta att när jag testar Spotify att "jamen det låter ju inte så tokigt" för att ganska snart tycka, jo det är ganska tråkigt.
Tidal ger mig inte alls samma känsla.
Men man skall komma ihåg att man jämför olika programvaror som spelar upp musiken så det är ju inte så att man enbart lyssnar på de olika leverantörerna.
Man lyssnar på det aktuella läget i ens anläggning. Spotify ändrar ju sin uppspelare nästan varje vecka medans Tidal mera sällan.
Sen beror det ju på om Spotify Connect låter lika genom en Marantz som Spotify genom en mediaspelare. Och vad ligger skillnaden genom en mediaspelare för 150' och en för 1'. Många jämförelser är kanske inte Spotify mot Tidal som man kan läsa om utan en ögonblicksbild av läget just då i just de aktuella uppspelningsningskedjorna.
/Harryup

flamur skrev:Tell skrev:flamur skrev:
Samma låtar, från samma skivor jämförda
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster