Reference Recordings, gamla Delos, gamla Telarc

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Reference Recordings, gamla Delos, gamla Telarc

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-25 08:21

flamur skrev:
flamur skrev:"The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!

Var det inte den skivan man åtminstone delvis kunde ladda ner gratis tidigare?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-25 13:11

RogerGustavsson skrev:
flamur skrev:
flamur skrev:"The Nordic Sound" av 2L Audiophile Reference Recordings. Helt otroligt rent ljud och stråkarna låter naturligt (nästan livekänsla)!

Var det inte den skivan man åtminstone delvis kunde ladda ner gratis tidigare?

Dom har en test bänk för olika format...

http://www.2l.no/hires/
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

flamur

Inläggav flamur » 2017-01-25 17:23

Strmbrg skrev:
flamur skrev:
STDI skrev:Jag såg att den finns på Spotify också. Har du Spotify så du kan jämföra kvalitén?

Jag hade Spotify förut och testade Tidal med samma låtar och insåg 1 sekund in i låtarna att det var dags att byta helt till Tidal. Väl värt 199kr/mån för den otroliga skillnad det är :)

Intressant hur olika vi upplever detta.
Nu har jag inte jämfört Spotify Premium med Tidal. Däremot har jag jämfört Spotify Premium med CD.
Datorn respektive CD-spelaren anslutna till samma DAC och några olika "klassisk musik-stycken" som jag har på CD:
Noll skillnad - i mina öron...
:?

Kanske skiljer det mer på annan musik?

Eftersom vi pratar om olika saker; du CD och jag Tidal, så är det ju högst svårt att nå ett svar. Men typ av musik gör ju såklart stor skillnad. T.ex. så träder småljud fram (Läs: småljud av strängar eller närmast hur fingrarna rör sig på gitarren när BB plockar) på albumet Riding with the king av Clapton och BB King i Tidal, medan Spotify tappar lite detaljer. Kunde nöja sig redan där, men framförallt bas i alla former framhävs bättre. Detta gör sig påmint när jag jämförde "Jaqe - Malcolm" mellan Spotify och Tidal... det fanns ingen bas att tala om genom Spotify (jag trodde mitt system var dåligt på att leverera bas), medan det genom Tidal verkligen mullrar så det vibrerar om rutorna. Men lyssnar man bara på diskant så kanske det blir mindre skillnad såklart - men vem gör ens det? ;)
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Tell

Inläggav Tell » 2017-01-25 17:42

flamur skrev:
Strmbrg skrev:
flamur skrev:
Jag hade Spotify förut och testade Tidal med samma låtar och insåg 1 sekund in i låtarna att det var dags att byta helt till Tidal. Väl värt 199kr/mån för den otroliga skillnad det är :)

Nu har jag inte jämfört Spotify Premium med Tidal. Däremot har jag jämfört Spotify Premium med CD.
Datorn respektive CD-spelaren anslutna till samma DAC och några olika "klassisk musik-stycken" som jag har på CD:

Eftersom vi pratar om olika saker; du CD och jag Tidal, så är det ju högst svårt att nå ett svar. Men typ av musik gör ju såklart stor skillnad. T.ex. så träder småljud fram (Läs: småljud av strängar eller närmast hur fingrarna rör sig på gitarren när BB plockar) på albumet Riding with the king av Clapton och BB King i Tidal, medan Spotify tappar lite detaljer. Kunde nöja sig redan där, men framförallt bas i alla former framhävs bättre. Detta gör sig påmint när jag jämförde "Jaqe - Malcolm" mellan Spotify och Tidal... det fanns ingen bas att tala om genom Spotify (jag trodde mitt system var dåligt på att leverera bas), medan det genom Tidal verkligen mullrar så det vibrerar om rutorna. Men lyssnar man bara på diskant så kanske det blir mindre skillnad såklart - men vem gör ens det? ;)

Är det inte rätt troligt att det är mastering o inte teknisk ljudkvalle du hör skillnad på?

flamur

Inläggav flamur » 2017-01-25 17:58

Tell skrev:
flamur skrev:
Strmbrg skrev:

Är det inte rätt troligt att det är mastering o inte teknisk ljudkvalle du hör skillnad på?

Samma låtar, från samma skivor jämförda :)
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-01-25 18:01

Tell skrev:Är det inte rätt troligt att det är mastering o inte teknisk ljudkvalle du hör skillnad på?

Lyssnar man efter ljudskillnader är det extremt viktigt att det är exakt samma master man lyssnar på. Vet man inte om det är så eller inte har man ju ingen som helst referens och har alltså ingen aning om vad det är man jämför.

Om det visar sig att man oftast lyssnar på någon speciell leverantör för att man helt enkelt är mer nöjd så kan man ju strunta i "varför" och helt enkelt välja denna leverantör. Men att göra en teknisk analys över vilket strömmande format som är bäst kan man knappast göra utan att ha kontroll på att det är samma sak som skickas ut.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-25 18:17

flamur skrev:Samma låtar, från samma skivor jämförda

Hur vet man vilken som ligger hos den strömmade källan? Hur vet man om det är en "rak" överföring utan bearbetning?

Tell

Inläggav Tell » 2017-01-25 18:30

flamur skrev:
Tell skrev:
flamur skrev:

Men inte nödvändigtvis samma master. Känns som det finns hur många olika masters som helst på varje album o det är oftast omöjligt att veta vilken man lyssnar på. Iofs står det ibland typ (2011 Remaster) efter låtnamnet o då kan nog vara säker på vilken det är man hör. För precis som Bill50x säger så är det extremt viktigt att det är samma master du lyssnar på innan man jämför. Så ta reda på det o återkom sen med en ny lyssningsanalys :)

flamur

Inläggav flamur » 2017-01-25 18:57

Ni för tankarna till tankeexperimentet "marys room" :)

Det enda jag kan vara säker på är att det är samma bolag som lagt ut skivorna/singlarna på de olika tjänsterna och att skivorna är från samma år. Det vore ju dock närmast en konspirationsteori att tro att bolagen skulle ge ena tjänsten en annan master än vad den andra får... Men inget jag kan svara på eller har intresse av att svara på. Jag kan dock konstatera att Tidal ger mycket bättre ljud och det är av mitt intresse :) Ni borde testa själva. För som Frank Jackson vill ge oss en tanke om med Marys room; oavsett hur mycket man läser på och kan om något, så ger det inte hela upplevelsen.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-01-25 19:52

sprudel skrev::!:
Evil_Homer skrev:Har ganska tunt i början av serien, men kan hjälpa till att dela runt 40 skivor i flac, har ju äntligen fått fiber 100/100 så det ska väl snurra på rätt skapligt för den som vill ladda ner.

Dock när jag testade att göra en "dela fillänkar" på en av skivorna så blir det en gofile.me adress, klickar man på den så visas min externa ip-adress till nasen.
Inget skoj att göra den offentlig, något sätt man kan komma runt detta?
Nasen är en Synology 411j.

Har hela serien fram till 60 någonting om du behöver komplettera. Tycker nog att de var bäst i de tidiga utgåvorna.

Hade varit riktigt trevligt!
Skicka pm med info om hur jag kommer åt dom :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-25 21:06

Har som sagt inte provat Tidal.
Men jag tänkte att Spotify Premium mot CD borde ge en god indikation på vilka hörbara brister som finns i Spotify Premium. Min utgångspunkt var att CD-ljudet borde kunna vara en rimlig referens.

Visst, man kan inte fullständigt utesluta att musiken på vissa CD-utgåvor kan vara mer förstörda ljudmässigt än exakt samma musik på Spotify.
Fast det känns väldigt osannolikt. Åtminstone vad "gamla klassisk-musik-inspelningar" beträffar. Åtminstone för mig...

Jag har höga krav, men mina krav sträcker sig inte högre än till följande:
1 Jag kan avnjuta själva musiken utan att distraheras av tankar på ljudet. Det är det primära och det musik-upplevelse-syftande.
2 Jag kan inte hitta skillnader / förbättringar / försämringar vid en jämförelse. Det är det sekundära och det teknik-intresse-syftande.

Min erfarenhet säger mig att - vad "klassiskt" och "jazz" beträffar - så är det teknik och akustik vid inspelningstillfället som sätter gränserna för hur bra det kan bli i slutänden.

Linn kör(de) väl med devisen "Source first"? Fast de fokuserade väl på skivspelaren?
För mig är "Source" inspelningstillfället.
Det är ju MAKALÖSA skillnader mellan tex en RR-inspelning å ena sidan, och tex en Decca, DG eller Philips å den andra. Generellt, alltså. *)
I en god anläggning framstår för mig de flesta andra parametrar som mer eller mindre bagatellartade.

*) RR verkar vara genomgående helt lyssningsbara utifrån punkt 1 ovan. De flesta andra märken har ganska ofta problem med punkt 1. Inte alls så att de är "skit", men jag får ofta svårt med koncentrationen.
Eller snarare måste jag försöka koncentrera mig, vilket jag helst vill slippa...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-25 22:15

Jag har spotify som enbart bakgrundsmusik. Har en julspellista och sedan en lista som jag brukar spela som bakgrund utomhus.
Tycker ofta att när jag testar Spotify att "jamen det låter ju inte så tokigt" för att ganska snart tycka, jo det är ganska tråkigt.

Tidal ger mig inte alls samma känsla.

Men man skall komma ihåg att man jämför olika programvaror som spelar upp musiken så det är ju inte så att man enbart lyssnar på de olika leverantörerna.

Man lyssnar på det aktuella läget i ens anläggning. Spotify ändrar ju sin uppspelare nästan varje vecka medans Tidal mera sällan.
Sen beror det ju på om Spotify Connect låter lika genom en Marantz som Spotify genom en mediaspelare. Och vad ligger skillnaden genom en mediaspelare för 150' och en för 1'. Många jämförelser är kanske inte Spotify mot Tidal som man kan läsa om utan en ögonblicksbild av läget just då i just de aktuella uppspelningsningskedjorna.

/Harryup

Tell

Inläggav Tell » 2017-01-25 22:20

flamur skrev:Ni för tankarna till tankeexperimentet "marys room" :)

Det enda jag kan vara säker på är att det är samma bolag som lagt ut skivorna/singlarna på de olika tjänsterna och att skivorna är från samma år. Det vore ju dock närmast en konspirationsteori att tro att bolagen skulle ge ena tjänsten en annan master än vad den andra får... Men inget jag kan svara på eller har intresse av att svara på. Jag kan dock konstatera att Tidal ger mycket bättre ljud och det är av mitt intresse :) Ni borde testa själva. För som Frank Jackson vill ge oss en tanke om med Marys room; oavsett hur mycket man läser på och kan om något, så ger det inte hela upplevelsen.

Ser inte riiktigt hur det här skulle ha med Marys room att göra (som jag var tvungen att googla upp nu)?

Jag ville iaf bara att du ska vara medveten om att det antagligen är skillnad på mastern mellan dom låtarna du jämförde på Spotify o Tidal (speciellt iom den stora skillnaden i bas du beskrev vilket tyder på att det är EQat olika under mastringen). O det är inte heller nödvändigtvis så Tidal alltid har den bästa mastern på alla album dom har heller, så att övergå till det ena från det andra efter att ha lyssnat en sekund på samma låt men olika mastrar verkar ju dumt. Finns ju en del pengar att spara tänker jag om man vet varför man hör en viss skillnad. Men du gör såklart som du vill, för är du nöjd så är det ju najs :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-25 22:26

Dublettpost.
Senast redigerad av Strmbrg 2017-01-25 22:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-25 22:27

Harryup skrev:Jag har spotify som enbart bakgrundsmusik. Har en julspellista och sedan en lista som jag brukar spela som bakgrund utomhus.
Tycker ofta att när jag testar Spotify att "jamen det låter ju inte så tokigt" för att ganska snart tycka, jo det är ganska tråkigt.

Tidal ger mig inte alls samma känsla.

Men man skall komma ihåg att man jämför olika programvaror som spelar upp musiken så det är ju inte så att man enbart lyssnar på de olika leverantörerna.

Man lyssnar på det aktuella läget i ens anläggning. Spotify ändrar ju sin uppspelare nästan varje vecka medans Tidal mera sällan.
Sen beror det ju på om Spotify Connect låter lika genom en Marantz som Spotify genom en mediaspelare. Och vad ligger skillnaden genom en mediaspelare för 150' och en för 1'. Många jämförelser är kanske inte Spotify mot Tidal som man kan läsa om utan en ögonblicksbild av läget just då i just de aktuella uppspelningsningskedjorna.

/Harryup

Det kan kanske emellanåt vara så som du skriver. För egen del så handlar det om att köra digitalt från CD-spelare respektive från dator in i samma DAC.
Det är ju förvisso möjligt att datorn gör någon behandling av digitalsignalen så att den inte är likadan som digitalsignalen ur CD-spelaren. Men eftersom jag inte noterar någon skillnad så spelar ju den saken ingen roll.

PS
Jag har förr om åren suttit och lyssnat via Spotify Premium på ovan beskrivna sätt, och emellanåt tyckt att det låter lite "grått", odynamiskt eller platt. Spontanreaktionen har då ofta varit att Spotify Premium kanske har en del brister trots allt.
Men då jag därefter jämfört mot en CD så har det låtit likadant den vägen.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-09 22:49

Spelade den här SACD´n från Linn idag och den låter inte heller så pjåkigt;

Bild
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-02-10 15:38

flamur skrev:
Tell skrev:
flamur skrev:

Spotify manipulerar ljudfilerna och strömmningen. Vi såg detta i en test som Rydberg gjorde.
Vad Tidal pyzzlar med vet jag inte, men att dom skulle rippa en CD rakt av och lægga ut obearbetat låter osannolikt, även om det förståss är möjligt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-10 23:36

Jag kan inte tänka mig att nåt bolag rippar skivor. Skivbolaget förser dom med filer förstås.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-02-11 13:15

Den här stinker ju inte av oljud direkt. :)
https://open.spotify.com/track/5Vb0zBmG6z9TROcVnBlKOI

Föregående

Återgå till Generellt om hifi